kosttilskud, så man kan blive brun?


candy-man
 Share

Recommended Posts

hvis man spiser mange gulerødder kan man godt få et orange skær i huden... ikke noget særligt, og ikke noget der vil beskytte dig mod solen. Jeg går ud fra (uden at ane det) at det måske er det samme med betacaroten...

et andet tip er selvbruner (som godt nok heller ikke beskytter mod solen)

Link to comment
Share on other sites

har tænkt mig at købe betakaroten på tirsdag. Det er vel aldrig skadeligt at få nogle ekstra vitaminer, et glas m et par hundrede koster ikke mere end 89 kr :rolleyes: Men om det virker m hensyn til at blive brunere må tiden vise. Er der slet ikke nogen her på MOL, som har erfarring med disse ???????? :blink:

Edited by candy-man
Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til at tænke på de piller som var fremme for nogle år tilbage - spis pillerne og bliv brun!

Hvordan virkede de egentlig, og hvorfor hører man ikke rigtigt til dem mere??

måske fordi de ikke virkede.. ;)

Og mht. selvbruner... Hold dig langt fra det, det ser direkte tåbeligt ud.. + man kan få underlige plamager af brunhed omkring på kroppen, hvis det ikke er smurt ordentligt ud... min moder gjorde det for et godt stykke tid siden, det var nu et sjovt syn :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er netop betakaroten der er i gulerødder. Jeg spiste en del som mindre ( 1-2 kg om dagen).

Jeg blev orange især omkring mund, armhuler, håndflader og fodballer. Folk troede at jeg ikke vaskede mig, men farven sad i huden og kunne ikke fjernes. Så jeg kom på "afvænning" og farven forsvandt.

Ved ikke om du med pillerne vil få "udslag" de samme steder !!!! Så pas på med ikke at spise for mange af gangen :-)

Held og lykke ude i solen.

Hilsen

Nygren

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kan se at de omtalte piller (solbrun/silica) indeholder betakaroten og lycopen som begge er karotenoider fra A-vitamin. Disse to er med til at kunne give farve til planter. Udover dette står der bare vitaminer og mineraler - det kan jo være et vidt begreb :blink:

Så hvis de skulle hjælpe kunne man vel ligesågodt købe a-vitamin og alm. vitaminpiller og måske få samme resultat.

Om betakaroten ville kunne give en hjælpende hånd til kuløren skal jeg umiddelbart ikke lige gøre mig klog på - men hvis nogen forsøger sig med dem, må de da gerne give en vurdering af dem :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Alm. A-vitamin i vitaminpiller giver altså ikke farve, men det gør betakaroten (lycopen kender jeg ikke lige på stående fod).

Men spørgsmålet er om det giver den ønskede effekt - som jeg forstår det, giver betakaroten nærmere et orange/gulligt skær i huden. Jeg kan godt være lidt bange for at det kommer til at se unaturligt ud.

Link to comment
Share on other sites

Selvbruner kan MEGET vel anvendes - der er masser af kvinder og mænd for den sags skyld der bruger det - og ofrer man bare lidt penge på kvalitet og påførelse kommer der ikke underlige plamager.

Jeg synes ikke det er en tøseting - det var det engang - men nu hvor man vitterlig ved hvor skadelig solen kan være synes jeg da det er tåbeligt at bortse fra gode ikke-skadelige alternativer for at undgå eks. hudkræft....og piller...til at ændre huden INDEFRA (selvom det er et naturligt vitamin der gør en orange...tsk tsk.) så hellere male sig uden på hvis det endelig skal være - evt. suppleret af et par piller i ny og næ...

Edited by LAWMAN
Link to comment
Share on other sites

Sagde heller ikke at alt a-vitamin giver farve......betakarotin og lycopen giver farve bla. i planter....men måske jeg ikke udtrykte mig klart nok...sorry :4oops:

Om man ligefrem bliver gullig af betakaroten ved jeg ikke, nogen påstår at man gør, ligesom ved gulerødder, mens andre mener man bliver mere modtaglig via ændring i hudens pigment

Link to comment
Share on other sites

Betacaroten er fra gulerødder og giver, hvis indtaget i store mængder, et orange look.....men det er IKKE det samme som når man tager sol.

Det der giver huden pigment er proteinet melanin. SÅ vidt jeg husker dannes melanin ved at nogle receptorer, der er i cellen, aktiveres af UV-lys. Dette medvirker at der sker en opregulering af produktionen af melanin og huden farves......

Ergo....tager du meget sol vil du bruge aminosyrer til at danne pigment. Derfor vil du hvis du træner og tager sol ikke blive lige så stor og stærk som hvis du kun trænede og ikke tog sol......

Link to comment
Share on other sites

Ergo....tager du meget sol vil du bruge aminosyrer til at danne pigment. Derfor vil du hvis du træner og tager sol ikke blive lige så stor og stærk som hvis du kun trænede og ikke tog sol......

Hmmm - det må være yderst marginalt hvormeget muskelmasse (netto om året) dét koster ... har du evt. nogle tal / undersøgelser ?

Link to comment
Share on other sites

Bare rolig...det var en joke. Trist der ikke var nogen der fangede den :)

Øv ... jeg hoppede jo så i med begge ben :4oops:

Som newbie læser man jo om så mange fantastiske teorier på dette og andre træningsrelaterede sites - så det undrede mig egentlig ikke særligt meget at en sådan teori kunne findes... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share