SugarCake


SugarCake
 Share

Recommended Posts

Sådan, nu må jeg skrive lidt. Jeg har ikke stoppet min træning.

Mandag:

Styrketræning 1,5h

Løbe 10km i terræn

Tirsdag:

Løbe 11km i terræn

March - ukendt, jeg skal tage ud i nat. Men måske 5h i let tempo.

Edited by SugarCake
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så god til at skrive mere, men istedet for at skrive "tirsdag 1h løbe" etc så må jeg skrive når det går godt!

Imorgen så prøver jeg coopers, sidste gang jeg løbte en cooper så fik jeg 2600m i rimmeligt hård terræn. Denne gang så prøver jeg på en 400m løbe-bane. Og hvis jeg ikke er 2800m+ så må jeg godt vente med at ansøge til Frømandskorpset et år (som sgu var min plan fra start).

Så imorgen er det en stor dag :dexter:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sådan, nu er jeg godt gået med min marchtræning. Og den neste uge tager jeg en tur i de svenske bjergene, 6 dager march :)

Og idag når jeg lavede lidt styrketræning så prøvede jeg hvor mange reps jag kunne lave på 40kg i bænkpress. Resultat: 60 st

Dagens træning:

Løbe 4km, 400m hurtigløb (92% puls), 400m "rest" løb (85%+ puls), 10 ganger.

Styrketræning bænkpress:

40kg x 60

40kg x 40 + 40kg x 10 + 40kg x 10 (så lidt restitusion som muligt)

40kg x 30

totalt 150 reps på 40kg

Og core-træning 10 set

Efterlades; March bakkeinterval 2h (80-87% puls hver interval), vægt: 25kg

Edited by SugarCake
Link to comment
Share on other sites

Hey

Jeg har fulgt med på sidelinjen i et stykke tid, hvordan ser tidslinjen ud mht. korpset?

God træning du får fyret af :)

- Jens HH

p.s hvor landet befinder du dig?

Hej! Tak :)

Jeg føler pt. at jeg måske kan komme igennem optagelsesprøvene i uge 44 nu i år. Så hvis jeg kan komme op i en god marchniveau så prøver jeg! Jeg tror det er lidt som når man ser dokus med f.eks. Australian SAS Regiments optagelses-uger, men måske et lidt mer intenst tempo da det kun er nogle dages prøver. Og når jeg ser A-SAS-dokusen så er det sgu 80% marcher som gør at folk stopper. Så nu når min løbe er ca 3000m coopers synes jeg at jeg må lægge mit fokus mere og mere på march. Hvis man laver hårde marchturer så har man sgu lige så høj puls som når man løber en distancetur! Og det er sgu hårdere mentalt... en 2h+ march-interval-tur i bakker er fandme hård!

:walking:

Jeg er lige ved København. Hvor er du? Træner du til optagelsesprøvene?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg føler pt. at jeg måske kan komme igennem optagelsesprøvene i uge 44 nu i år. Så hvis jeg kan komme op i en god marchniveau så prøver jeg! Jeg tror det er lidt som når man ser dokus med f.eks. Australian SAS Regiments optagelses-uger, men måske et lidt mer intenst tempo da det kun er nogle dages prøver. Og når jeg ser A-SAS-dokusen så er det sgu 80% marcher som gør at folk stopper. Så nu når min løbe er ca 3000m coopers synes jeg at jeg må lægge mit fokus mere og mere på march. Hvis man laver hårde marchturer så har man sgu lige så høj puls som når man løber en distancetur! Og det er sgu hårdere mentalt... en 2h+ march-interval-tur i bakker er fandme hård!

Jeg tro du er inden på det hel rigtige. Som jeg har forstået det er det primært overbelastningsskader og dårlig orienteringsevner der gør at folk der har viljen alligevel ikke klare optagelsen.

Uden at vide det helt præcist så tror er mere at bronze cirkel og cooper testen er til for at sorterer de dårligst fra. Samtidig er jeg også sikre på at det er vigtige at kunne bære en tung rygsæk i mange km i svært terræn, end om man løber 3200m eller 3600m på en cooper test.

Jeg synes der har været en tendens til at mange der fører logbog herinde bruger rigtig meget af deres træningstid på tung styrketræning og intervalløb på asfalt. Ingen tvivl om det er vigtigt at være stærk og det kan være med til at man ikke få overbelastningsskader. Men jeg er stadig er den holdning at den bedste træning til at blive elitesoldat forgår uden i en kold våd skov i regnvejr med et kort i hånden, og dermed ikke inden i at varmt fitnesscenter. Led og sener skal jo ud og have tæsk i sand, bakker, ujævnheder og helst med lidt kg. på ryggen. Jeg tro primært man skal bruge styrketræning til at opbygge en styrke så man lettere kan klare belastningen. En god udholdenhedsstyrke i core og øvelserne pull up, push ups, mavebøjninger/rygbøjninger og squat/englehop er nok heller ikke så dumt.

Den frømand jeg kender, kan jeg i hver fald godt løbe fra når vi snakker distance på under 2 timer, men derefter er han bare stærk og kan blive ved i en uendelighed selvom han intet mad får. Desuden orienterer han godt.

Forøvrigt held og lykke med projektet. Det virker til du har styr på det så det er bare at forsætte.

ps. Lapland omkring Kebnekaise er et fedt sted og vandre. Jeg var der i 7. klasse med min skole og det lærte mig at selvom jeg var tynd og spinkel, endelig til boldspil og nørdet, kunne man sagtnes var blandt de stærkeste der bar de andre oppakning og gik med på de lange vandreturer, når de andre sad tilbage og piv over vabler (måske fordi jeg har fået nogle vablefrie fødder med fra fødslen). Helt sikret en rejse der har haft stor betydning for mig.

Jeg synes du skal se denne dokumentar om jægerkropset, den visser meget godt hvad man kan komme ud for under aspirantkurset (ps. dette er del 7 af 9, men alle de andre ligger også tilgængeligt)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tro du er inden på det hel rigtige. Som jeg har forstået det er det primært overbelastningsskader og dårlig orienteringsevner der gør at folk der har viljen alligevel ikke klare optagelsen.

Uden at vide det helt præcist så tror er mere at bronze cirkel og cooper testen er til for at sorterer de dårligst fra. Samtidig er jeg også sikre på at det er vigtige at kunne bære en tung rygsæk i mange km i svært terræn, end om man løber 3200m eller 3600m på en cooper test.

Jeg synes der har været en tendens til at mange der fører logbog herinde bruger rigtig meget af deres træningstid på tung styrketræning og intervalløb på asfalt. Ingen tvivl om det er vigtigt at være stærk og det kan være med til at man ikke få overbelastningsskader. Men jeg er stadig er den holdning at den bedste træning til at blive elitesoldat forgår uden i en kold våd skov i regnvejr med et kort i hånden, og dermed ikke inden i at varmt fitnesscenter. Led og sener skal jo ud og have tæsk i sand, bakker, ujævnheder og helst med lidt kg. på ryggen. Jeg tro primært man skal bruge styrketræning til at opbygge en styrke så man lettere kan klare belastningen. En god udholdenhedsstyrke i core og øvelserne pull up, push ups, mavebøjninger/rygbøjninger og squat/englehop er nok heller ikke så dumt.

Helt enig! :sun:

Den frømand jeg kender, kan jeg i hver fald godt løbe fra når vi snakker distance på under 2 timer, men derefter er han bare stærk og kan blive ved i en uendelighed selvom han intet mad får. Desuden orienterer han godt.

Forøvrigt held og lykke med projektet. Det virker til du har styr på det så det er bare at forsætte.

ps. Lapland omkring Kebnekaise er et fedt sted og vandre. Jeg var der i 7. klasse med min skole og det lærte mig at selvom jeg var tynd og spinkel, endelig til boldspil og nørdet, kunne man sagtnes var blandt de stærkeste der bar de andre oppakning og gik med på de lange vandreturer, når de andre sad tilbage og piv over vabler (måske fordi jeg har fået nogle vablefrie fødder med fra fødslen). Helt sikret en rejse der har haft stor betydning for mig.

Jeg synes du skal se denne dokumentar om jægerkropset, den visser meget godt hvad man kan komme ud for under aspirantkurset (ps. dette er del 7 af 9, men alle de andre ligger også tilgængeligt)

Tak :) Ja det er en god dokumentar, jeg har "Eliten" på DVD. Jeg købte den og bogen "Mental træning i Frømandskorpset" som inspiration. :wub:

Ja det er super fedt. Når jeg har lidt mere billeder (fra min vens kamera) så uploader jeg lidt mere!

Jeg var også i Lappland i unge dage, når jeg var 17 så tog jeg og to venner fra Sverige til Kebnekaise og kom op på toppen. Vi gik runt i gymnastiksko og regntøj fra 1990 + gammel svensk forsvars-udrustning fra overskudslager. Det var en lang (svær) tur og vi lærte os meget. Så på lige måde har det haft stor betydning for mig. Nu når jeg kom op igen (23 år) så var det en rimmeligt stor forskel fra 2007. Hehe...

Mine dager i bjergene:

Dag 1: Marsch 22km i terræn. Fra start rygsæk med 26kg. Og måske 7-8km senere cirka 29-30 kg (jeg bar lidt af min vens udrustning da han blev træt.

Dag 2: Min ven er smadret så vi tar en rolig dag med kun en lettere tur.

Dag 3: Vi tager af til Tarfala m let oppakning (6-7kg) og når vi er i Tarfala ser jeg et bjerge på 1800m og føler "Jeg vil komme op", så jeg går 18-20km + 2,5h bjerge-klatring denne dag. Ekstremt god træningsdag! Og ekstremt fin oplevelse.

Dag 4: En let restitusionsdag, vi tager af til et mini-bjerge og spiser og soler hele dagen. Måske 5km med let rygsæk denne dag.

Dag 5: Vi tager op for Kebnekaise, jeg har 10kg i min rygsæk. Efter måske 30% af turen så falder jeg og skader det venstre knæ. Jeg bruger et "first aid kit" og får lidt sne på skaden. Men jeg kan godt føle at det ikke er noget alvorligt, så jeg afbryder ikke turen. Den hele tur tog 13h 30 min. Måske 2-3h ekstra grundet min skade. Efter 2h rest så tager jeg af mod Nikkaluokta (19km væk), men jeg går kun 11km da det var muligt at tage en båd, og jeg kunne godt ikke røre mit ben så meget mere end til at gå på plan mark.

Dag 6 (dag 5 blev dag 6 da vi gik til Kebnekaise kl 13.00 og gik til Nikkaluokta på morgenen/nat.

Sådan var min tur. Mit ben er 90% OK nu. Det er 100% senere denne uge. :)

Edited by SugarCake
Link to comment
Share on other sites

Njaa, lidt mere i baghaven end planlagt må jeg nok sige. Jeg vil gerne op en gang til, til august. Men jeg tager istedet til Grækenland med min kæreste. Da er jeg sgu hellere i Lappland. Men i Lappland er sgu ikk min kæreste. Så jeg glæder meg til en sol og bade-ferie. Da kan jeg sgu træne undervandsøvelser i havet når hun tror jeg bader. :ninja::headphonedance:

Og så kan jeg få en god tan. Det er noget der jeg har hørt teller dagen når man er på optagelsesprøvene.

Edited by SugarCake
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvede lidt løbe idag. min plan var 16km terrænløb men jeg kunne godt føle at mit knæ ikke var good to go. så jeg viler benen nogle ekstra dager. så jeg tog til centret og trænede lidt pull-ups, bænkpress og rows. Jeg kørte også lidt core-øvelser men stoppede da jeg følte at det ikke var godt til benene.

Det var den sidste dag på klatringsturen der smadrede meg. Når jeg skadede det venstre ben fik jeg bruge det højre ekstra og overbelastede det. Mit venstre bens skade kom efter måske 4h. Og jeg var aktiv i totalt 18h. 22h inkl pauser.

Så nu er det sofaen i nogle dager. Og da kan jeg sgu godt lave lidt discopumping á benchpress. haha..!!

Link to comment
Share on other sites

Sådan, jeg synes at mit knæ er mere og mere OK. Imorgen bliver det til at se hvis det er godt nok for en 14km tur. Tidligere idag:

Chins

12, 8, 6 (+15kg, cheating)

Pull-ups

?? reps. 3 set

Lying row

70kg x 8 x 4

60kg x 8 x 2

Row

2 set

Mave, ryg og obliques; 5-8 set af hver.

Imorgen er det march og statisk styrketræning + push-ups

Haha imorgen når det er push-ups må jeg lave 300 st. Når vi var i Lappland så sa jeg til min ven at hvis det er mygger ved vores tæltplads så må jeg lave 300 push-ups som straff. Og det var ekstremt meget mygg....

Og idag starter jeg min diet, jeg er på 93 kg nu. Jeg startede på 101kg i marts. Og nu er det fase 2 af min weightloss. 84 kg er mit mål.

Edited by SugarCake
Link to comment
Share on other sites

Sår'n var det nu heller ikke ment :-)

Har du gjort dig nogle tanker om, hvad din svømmetræning skal indeholde ud over det oplagte?

Havsvømning? Undervandssvømning/fridykning? Koldt vand? Finner, briller? Bjergning? Andet...?

Jeg spørger for inspiration :-)

Link to comment
Share on other sites

Sår'n var det nu heller ikke ment :-)

Har du gjort dig nogle tanker om, hvad din svømmetræning skal indeholde ud over det oplagte?

Havsvømning? Undervandssvømning/fridykning? Koldt vand? Finner, briller? Bjergning? Andet...?

Jeg spørger for inspiration :-)

Hmm jeg bruger nok kun briller, havsvømning, undervandssv. Hvis man er stille og rolig i vandet er man nok god nok til at blive en god dykkere!

:)

Torsdag

Løbe 10km fartlek (siste 5km hårdt) + lidt svømming

Fredag

Styrketræning

Bænk

110x2x2

102,5 x 5,4

92,5 x 5 (FU-bench)

Let mave og obliques-træning og lidt pilates-øvelser til benen, 10 set + push-downs 5 set.

Bænken var ikke så god grundet mine 300 push-ups tirsdag. Hehe... men det er ok vægt nu når jeg ikke træner styrke så seriøst.

Lørdags træning;

March!

75% skov med hård terræn, 25% landvej

20km

27kg rygsæk + støvler etc

pace: 6km/h exkl pause

pause: 10 min

3h 30 min inkl pause.

Årets hårdeste tur... hård terræn. De 5 landvejs-kilometrene føltes som en lang pause.

Ved 10.00 km (return-point):

20120721135809.jpg

:walking:

Edited by SugarCake
Link to comment
Share on other sites

Skide fedt med nogle billeder i loggen! - Hvilken rygsæk løfter du rundt på?

Fyr på med den slags træning - Det er rart at få mere 'belastnings-træning' (som jeg vil tillade mig og kalde det) med!

Og så vil jeg sende en forespørgsel om bedre indretning i indlæggene - Kan til tider virke uoverskueligt! Hvis dette ikke er for stort arbejde (Intet personligt, ment der - Vi har alle sit, og loggen er måske ikke høj prioritet)

Se eventuelt nogle andre logs, hvis du har svært ved at skabe din egen skabelon! :4smartass: Det værner også lidt om din seriøsitet!

Men ellers - Fyr på med træning! Det ser pt godt ud!

Link to comment
Share on other sites

Det er en USMC ILBE Pack http://www.ilbepack.com/ ! Købte den på eBay for ca 1200 kr, den er helt okay!

Ja jeg må godt lave en lidt bedring med indlæggene, men jeg skriver nu mere når det er noget nyt der sker etc. Men jeg kan godt begynde med mere seriøs logging.

Jeg stoppede med loggingen tidligere fordi jeg ikke troede det var nogen der læste hvad jeg skrev..!

Link to comment
Share on other sites

Fedt, fedt! - Ligner en god rygsæk!

Alt hvad der har nået med JGK ell. FKP er super spændede læsning! - Grunden til at jeg personligt har holdt mig ude af indlægget har nok været ren og skær dovenskab! :bigsmile:

Du er også overud velkommen i min egen log - Selvom det ikke er specifik træning til Elitestyrkerne (Endnu), så er det et mål længere ude i horisonten (Skal siges jeg kun netop er fyldt 18).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share