Intensitet!


Camomilla
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke, om I kan hjælpe mig med det her, og måske det er for mærkeligt... men jeg forsøger :)

Jeg er begyndt at styrketræne. En dag havde jeg kæresten med. Han bemærkede, at jeg nærmest ikke svedte over styrketræningen.

Mit spørgsmål lyder så, om man kan måle intensitet i sved? Presser jeg ikke mig selv nok, hvis jeg ikke sveder af at løfte jern? :) Skal der ganske enkelt nogle flere kilo på eller hvad siger I?

Tak!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke, om I kan hjælpe mig med det her, og måske det er for mærkeligt... men jeg forsøger :)

Jeg er begyndt at styrketræne. En dag havde jeg kæresten med. Han bemærkede, at jeg nærmest ikke svedte over styrketræningen.

Mit spørgsmål lyder så, om man kan måle intensitet i sved? Presser jeg ikke mig selv nok, hvis jeg ikke sveder af at løfte jern? :) Skal der ganske enkelt nogle flere kilo på eller hvad siger I?

Tak!

Nej. De to ting hænger på ingen måde sammen. Jeg kan sveddryppende løfte 110 i dl i shorts, mens der står en fyr ved siden af og løfer mere, men iført lange bukser og hættetrøje og ser ud som om han fryser,

Kvinder sveder mindre end mænd, og nogle mænd mindre end andre. Det handler om genetisk disposition, der bestemmer ved hvilket (indre)temperaturniveau at man begynder at svede.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Intensitet betyder "procent af max" og bruges enten i kredsløbstræning som % af maxpuls eller i styrketræning som % af max løft.

Jeg sveder typisk mindre desto mere vægt jeg løfter fordi pauserne bliver længere. En træning med 30-40 sæt af 8-10 reps med ~60s pause mellem sættene får mig til gengæld til at smide omkring 17L væske.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share