Blodigt snot


Torben F.
 Share

Recommended Posts

Selvom jeg ikke har været forkølet har jeg haft noget snot stående i næsen i den seneste uges tid. Når jeg pudser næse kommer der lidt frisk blod med ud. Dette må jo betyde at der er et sprængt blodkar et eller andet sted i hovedet på mig. Er der nogle der kan forklare mig hvor det kunne sidde henne? Og om det skulle være noget problem at træne med sådan noget?

Jeg ved godt at det lyder en anelse sært, men det er faktisk er reelt spørgsmål!

Mvh,

Torben F

Link to comment
Share on other sites

Det er vist meget normalt at slimhinden kan blive irriteret af at pudse næse. Så blodet stammer nok fra nogen af de små blodkar i næsen. Det er jo hård kost for næsen når man pudser næse, så det er ikke ualmindeligt at der er lidt blod med i sekretet. Det oplever jeg da også tit selv, hvis jeg er lidt småforkølet eller snottet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Der er masser af blodkar i næsen og næsehulerne. Næsten helt sikkert en af disse der er sprunget. Ikke noget farligt - bare irriterende/generende. Kulden er hård ved åndrætssystemet, og man får bl.a. nemmere næreblod (hvis man har "anlæg" for det eller bare er uheldig).

Det kan godt genere træningen - men prøv lige træning inden du bekymrer dig - det kan være det ikke er så slemt. :)

Æv - TJ hurtigere! ;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Thomas J og Jarvig---> Ok! ( Det burde jeg jo nok selv have tænkt mig til......)

Grunden til at jeg spurgte var for at være sikker på, at der ikke skulle være noget i vejen for at træne med lave reps, der jo kan medføre en blodtryksstigning i kroppen, så et i forvejen irriteret blodkar måske kunne komme unødvendigt meget under tryk og at der dermed kunne opstå nogle problemer med healingen.

Og jeg kan mærke at det flår lidt i snudeskaftet når jeg er ude i det for tiden røvkolde vejr.

Tak for svarene!,

Torben F

Edited by topper
Link to comment
Share on other sites

Jeg kender kun alt for godt at min alternativt dimensionerede snotkoger kaster sig ud i blodsudgydelser - som Jarvig nævner: ikke mindst her om vinteren.

Der findes dog en løsning for de alternativt inklinerede: Neti (næseskyldning)

Kan varmt anbefales, også for folk, der døjer med stoppede luftveje. ;)

Morten

Link to comment
Share on other sites

Som barn led jeg meget af kraftigt næseblod - i hvert en gang om ugen fik jeg det. :(

Jeg var også forbi en næse-øre-hals-læge mange gange, og fik - som hr.kold siger - ætset næsen flere gange.

Ja, det gjorde ondt ad helvede til - dog kun i et par sekunder.

Efter rigtigt mange ætsninger var alle blodkar i min næse "forseglet" - og nu har aldrig næseblod. ;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Claus B: Doktormanden tager en meget tynd pind med lidt syre ude på spidsen, og stikker den op i næsen, rammer blodkarret og vupti: så er det forseglet! Du når knap nok at blinke med øjnene inden du er ude af døren igen.

Jeg har fået morgensheriffstjerner der gjorde mere ondt end det!! :retard:

Link to comment
Share on other sites

Mr.Freeze:

ved det godt :)

jeg har selv fået det gjort - og foretaget det på andre :)

man bruger nu ikke syre, men lapis(sølvnitrat) - det udtørrer vævet lynhurtigt og virker derfor som en slags forbrænding.

man kan også bruge trikloræthylen, men præcist hvordan det virker, ved jeg ikke

Edited by Claus B
Link to comment
Share on other sites

Er du selv læge eller hva'?

forhåbentlig snart :)

syre har det med at virke langsomt på organisk væv - men til gengæld i længere tid.

Du kan få en fornemmelse af, hvordan lapis virker ved at drysse kogsalt/bordsalt på en skovsnegl(eller på skærefladen af en agurk hvis du er bekymret for dyreplageri)

syre's virkning får man en fornemmelse af, når man får sure opstød - det kan svie lidt, men ved længere tids opstød ses sårdannelse.

Og endelig kan man se begge effekter samlet ved at hælde konc. svovlsyre på organisk materiale - først forkuller det pga. udtrækning af vand og derefter opløses resten over længere tid pga. syrevirkningen.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg pudser næse kommer der lidt frisk blod med ud. Dette må jo betyde at der er et sprængt blodkar et eller andet sted i hovedet på mig. Er der nogle der kan forklare mig hvor det kunne sidde henne? Og om det skulle være noget problem at træne med sådan noget?

Jeg tror, de kvindelige læsere ville synes, at alt under 5-6 dages kontinuerligt blodudflåd hører til i småtingsafdelingen. For du har vel ikke insniffet anet end frisk, kølig og absolut frisk luft?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share