store muskler betyder dårligt immunforsvar


blanco
 Share

Recommended Posts

  • 3 months later...

"Muskuløse mænd producerer også færre hvide blodceller. Det er de hvide blodceller, der bekæmper infektioner, og de er en vigtig del af menneskets immunsystem."

Jeg er ikke inde i det, men kan man tolke heraf, at det muligvis er en fordel for folk med autoimmune lidelser, hvor immunsystemet er for aktivt, at få større muskler og dermed sænke produktionen af hvide blodceller?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

argh, det er dårlig journalistik!!!

Der er altså ret meget forskel på store muskler, som evolutionen har givet en og store muskler som er kommet ved træning. Ihvertfald i forhold til de ting de nævner omkring appetit og immunsystem....

Nu er det ret lang tid siden du har skrevet ovenstående, men kan du uddybe (lidt a la give en "hvad de i stedet burde have skrevet i artiklen")?

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke angivet kausalitet, altså om den målte effekt skyldes arv eller miljø. I dette tilfælde om de store muskler skyldes heldige gener fra sine forældre eller en gedigen indsats i motionscenteret. Når den smides op på et motionsforum som dette, vil de fleste nok, på grund af konteksten, læse det som være på grund af træning.

Manden der citeres for disse udtalelser er evolutionsbiolog og antropolog og de studier han laver er tværsnitsstudier, altså hvorman trækker oftest helt eller delvist repræsentative folk ud af befolkningen og måler på dem (som model for befolkningen). Selv om muskelmassen i befolkningen både afhænger af en arvelige del og en miljø(trænings-) del, så er jeg overbevist om at arve delen vejer tungest i en tværsnitsundersøgelse, hvorfor de sammenhænge der omtale primært vedrører den arvelige muskelmasse.

Jeg er overbevist om den negative sammenhæng der omtales mellem muskelmasse og immunsystemet, skyldes arvelige faktorer, fordi langt det meste litteratur antyder at stort set alle slags træning rent faktisk stimulerer immunsystemet på en positiv måde

Link to comment
Share on other sites

Men der står

Men en øget muskelmasse medfører også en forhøjet produktion af det mandlige kønshormon testosteron, som samtidig påvirker immunsystemet negativt i både dyr og mennesker.

Så hvis det er stor muskelmasse, der i sig selv øger test.produktionen og dermed svækker immunforsvaret, er det vel mindre vigtigt, hvordan muskelmassen er blevet stor? Men du må meget gerne fortælle mig, at det i quote-boksen er forkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share