Okse-loggen!


Oksen fra Århus N
 Share

Recommended Posts

Det gik ganske fint med at få trænet.

Træningen var omtrent, som den plejer at være.

Jeg tager endnu et pas i weekenden, og så starter jeg GANSKE forsigtigt op med cykling. Det bliver noget i stil med 4-5 km første gang, lige for at se, hvordan det spænder af.

Men jeg tror nu nok, at det går.

Forleden blev jeg opmærksom på en helt hvid due, der opholdt sig ude i nogle buske, tæt på min bopæl. Den var meget dårlig, og ude af stand til at flyve. Men i starten var den for hurtig til, at jeg kunne få fat i den.

Nogle timer senere var den der stadig, og så fik jeg fat i den. Et par hurtige sving i luften, og så ind i buskene!

Lidt senere kom jeg til at tænke over, at det muligvis var en brevdue!

Gisp!

Er sådan nogle ikke udstyret med GPS-tracker??

Men da jeg næste dag ville kigge efter, var der kun nogle fjer tilbage. En ådsels-æder (måske by-ræv, sådan én har jeg før set) havde øjensynligt været der.

Nå, men jeg har da ikke hørt mere desangående. og hvis ejeren havde henvendt sig, ville jeg godt have givet ham en undskyldning, men jeg ville stadig fastholde, at aflivningen var berettiget, al den stund, at fuglen var meget sølle.

Men tak, Mikkel Ræv. Du får et enkelt fripas, næste gang, vi mødes på jagt! :laugh: :laugh:

Link to comment
Share on other sites

I går fik jeg et fint styrke-pas.

Da det var lige efter fyraften, var der en del folk i centret, men jeg fik da lavet de ting, jeg skulle.

I dag prøver jeg med lidt forsigtig cykling. Foden er stort set OK, men jeg starter forsigtigt op. Skulle nødig have den til at hæve op igen.

Nå, men jeg må hellere se at smutte ud og handle ind, og så komme hjem.

Link to comment
Share on other sites

Det gik ganske fint med at få trænet.

Træningen var omtrent, som den plejer at være.

Jeg tager endnu et pas i weekenden, og så starter jeg GANSKE forsigtigt op med cykling. Det bliver noget i stil med 4-5 km første gang, lige for at se, hvordan det spænder af.

Men jeg tror nu nok, at det går.

Forleden blev jeg opmærksom på en helt hvid due, der opholdt sig ude i nogle buske, tæt på min bopæl. Den var meget dårlig, og ude af stand til at flyve. Men i starten var den for hurtig til, at jeg kunne få fat i den.

Nogle timer senere var den der stadig, og så fik jeg fat i den. Et par hurtige sving i luften, og så ind i buskene!

Lidt senere kom jeg til at tænke over, at det muligvis var en brevdue!

Gisp!

Er sådan nogle ikke udstyret med GPS-tracker??

Men da jeg næste dag ville kigge efter, var der kun nogle fjer tilbage. En ådsels-æder (måske by-ræv, sådan én har jeg før set) havde øjensynligt været der.

Nå, men jeg har da ikke hørt mere desangående. og hvis ejeren havde henvendt sig, ville jeg godt have givet ham en undskyldning, men jeg ville stadig fastholde, at aflivningen var berettiget, al den stund, at fuglen var meget sølle.

Men tak, Mikkel Ræv. Du får et enkelt fripas, næste gang, vi mødes på jagt! :laugh: :laugh:

Dvs du har endnu en (uskyldig) due på din samvittighed?

Link to comment
Share on other sites

Dvs du har endnu en (uskyldig) due på din samvittighed?

Alle dyr er vel pr. definition uskyldige?

Selv om f.eks. en rotte kan smitte folk med dødelige sygdomme, og også få huse til at brænde ned, ved at gnave i el-kabler, så handler den jo ikke af ondskab, men gør bare det, rotter nu engang gør.

Jeg vælger at se det som endnu en barmhjertighedsgerning, frem for at duen skulle gå til af sult, eller blive taget af en `mittetat´, som de siger i tegnefilmene med Pip og Sylvester. Det var naturligvis ærgerligt, hvis det var nogens brevdue, men jeg mener stadig, at aflivningen var berettiget.

SAMTLIGE de fugle, jeg har aflivet, har været yderst afkræftede. Ellers kunne det slet ikke have ladet sig gøre. Jeg er trods alt ikke i stand til at flyve efter dem. En fugl med brud på én eller flere vinge-knogler vil stort set aldrig få fuld funktion i vingen igen, og imens velmenende mennesker forsøger at pleje fuglen, vil den uvægerligt blive vænnet til kontakt med mennesker, hvilket forringer dens evne til at klare sig i naturen. Derfor anbefaler Dyrenes Beskyttelse også, at fugle med knoglebrud aflives snarest. Dette må gøres af dyrlæger, slagtere, jægere (som yours truely) eller andre, der er uddannet til det.

Til slut et lille råd: Hvis man f.eks. har duer på sin altan eller lignende steder, så må man ALDRIG selv begynde at gøre rent efter dem. Det skal gøres af proffer, med godkendt åndedrætsværn, idet due-ekskrementer kan smitte med så slemme ting som salmonella, papegøjesyge, eller sågar meningitis.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Jeg lovede jer en historie, og den skal I have!

Selv om det kan virke utroligt, her i den halvvarme oktober, så kan der faktisk godt være kulde og sne på denne tid af året. Det oplevede vi i 1995 (jeg mener, det var d. 16/10).

Jeg gik i 1. HF, ca. 12 km fra mit barndomshjem, og var med bus frem og tilbage. Midt på dagen begyndte det at sne KRAFTIGT, og da vi skulle hjem, sidst på eftermiddagen, var bus-kørslen indstillet.

Mobiler var dengang endnu ikke helt blevet hvermandseje, så sådan én havde jeg ikke. Desuden var mine forældres Toyota til service den dag, så de ville alligevel have haft svært ved at hente mig. Set i bagklogskabens blændende lys, burde jeg naturligvis have fundet en telefon, og ringet hjem alligevel, men det fik jeg altså ikke gjort.

Mine forældre var naturligvis ude af sig selv af bekymring. deres største frygt var, at jeg var faldet om i sneen.

Efter vistnok et par timers kedsommelig venten i et busskur, dukkede Claus op. Claus havde fået kørekort, og havde, næsten med det samme, anskaffet sig en ældgammel Saab 99. Da der ikke var andre muligheder, gik det af sted i den aldrende svensker-bil. Vi var vistnok 4 passagerer.

Det var bestemt ikke nogen fornøjelig tur; vi oplevede flere grimme udskridninger, og i de værste tilfælde var vi foruroligende tæt på grøfterne. Med hiv og sving slap vi dog igennem, og endelig kunne jeg traske op ad mine forældres indkørsel. Jeg gik ind i baggangen, og begyndte at tage mine sne-fyldte støvler af. Imidlertid gik der ikke mange sekunder, før døren ind til gangen blev revet op. I døråbningen stod en rødglødende valkyrie, i skikkelse af min mor. Aldrig, hverken før eller siden, har jeg set hende så rasende (det var jo naturligvis en reaktion på, at hun havde været så bekymret). Jeg fik den suverænt største skideballe, jeg i mit liv har fået! :4ranting: :4ranting:

Min mor sagde bagefter, at jeg havde stået og grinet. Det tror jeg nu ikke, at jeg gjorde, men jeg har måske nok smilet af lettelse over at været nået uskadt hjem.

Det viste sig, at min far og en nabo var kørt ud for at lede efter mig. men dem fik vi kaldt hjem, da nabo-manden havde mobil.

Så det endte heldigvis godt.

Link to comment
Share on other sites

Mail fra træningscentret til mig:

Du træner rigtig meget. Vi håber at din træning har givet dig et foreløbigt tilfredsstillende resultat.

Da du træner meget intensivt, skal du være opmærksom på at undgå skader. Det er vigtigt at dine øvelser udføres korrekt og at din krop får den nødvendige hvile. Du er altid velkommen til at kontakte os i centret med eventuelle spørgsmål til din træning.

De bedste hilsner fra,

Infitness

Møllevangs Alle 142

8200 Aarhus N

`Meget intensivt´ - Yeah, right! :laugh: :laugh:

Men det er naturligvis bare en computer-genereret mail.

Link to comment
Share on other sites

I lørdags fik jeg et godt og hårdt styrke-pas.

Det var rart, at der var tid og plads til at bruge bænk og håndvægte. Jeg var godt og grundigt træt, da det blev aften.

I går gik meget af tiden med at gøre rent og vaske tøj. Men det blev da også til 15 km på cyklen. Snittet var vist omkring 36,5 km/t. Det er da i hvert fald tegn på, at min fod er ved at være OK igen. Det bliver næppe nødvendigt at lade lægen se på den igen.

Jeg var tidligt oppe i dag, og fik vasket op, før jeg skulle på arbejde. desuden fik jeg gjort aftensmad klar, så der bare lige skal fyres op under blussene, når jeg kommer træt hjem fra træning.

I dag styrketræner jeg igen. I morgen kommer mine forældre, og så skal vi have én af de livretter, jeg kun får en gang eller to om året, nemlig: GRØNKÅLSSUPPE OG SALTET FLÆSK! :firebounce::cooldance: :4mewantfood: . Det er lykkedes at holde råvildtet væk fra grønkålen i år. Og sådan en gang grønkål, der har fået lov at stå natten over, er simpelt hen noget af det bedste!

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Til slut et lille råd: Hvis man f.eks. har duer på sin altan eller lignende steder, så må man ALDRIG selv begynde at gøre rent efter dem. Det skal gøres af proffer, med godkendt åndedrætsværn, idet due-ekskrementer kan smitte med så slemme ting som salmonella, papegøjesyge, eller sågar meningitis.[/

Seriøst? Har haft skidtet på altanen og de sked på dæknet til grillen. Møgdyr. Siden satte jeg tråd op, så de ikke kunne lande på altanen og altankasserne med krydderurter kom til at ligne pindsvin, med træspyd stikkende ud alle steder, fordi de ville bygge rede i dem. Skal man i stedet ringe til kommunen?

Link to comment
Share on other sites

Om kommuner tager sig af regulering af byduer, varierer vist fra kommune til kommune.

Men det er rigtigt nok, at due-ekskrementer kan indeholde en række potentielt farlige bakterier, vira og svampesporer. Dertil kommer, at due-lort er stærkt syreholdigt, og kan gøre skade på bl.a. bygninger, og på bilers lak. Så hvis man har mange duer boende, er det en god idé at skride til handling snarest, og helst med hjælp fra et skadedyrs-firma.

At udlægge gift er forbudt, man der findes forskellige former for net og/eller spikes, der kan opsættes, for at holde duer væk fra altaner. Due-pasta (det er ikke spaghetti, men derimod en klæbrig masse, på kan smøres på de flader, hvor duerne ynder at sætte sig) er en mulighed, men det er næppe helt sundt, så man skal især passe på med det, hvis der færdes børn på altanerne.

Skovduer i det åbne landskab har jeg INTET imod. Men de byduer, som der er alt for mange af, har jeg ikke større sympati for, end jeg har for rotter.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Det lyder ellers som om man bare skal invitere dig på middag så afliver du til gengæld duerne :shades::laugh:

Hehe!

Jeg får skam sådanne tilbud, fra tid til anden. Når jeg må takke nej, skyldes det dels, at der skal søges tilladelse (til regulering ved skydning) fra gang til gang, og dels, at der er meget få steder i en større by, hvor jeg ville finde det sikkerhedsmæssigt forsvarligt at anvende skydevåben. Og hvis jeg skal gå på kompromis med sikkerheden, så lader jeg langt hellere være.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Nåeh jeg havde nu forestillet mig at du gav dem en svingom :laugh:

Så skulle man jo fange duerne i kassefælder eller lign. En rask due kan man jo normalt ikke fange med hænderne.

Nå, men lad os nu få lidt TRÆNING ind i denne her skadedyrsbekæmper-log!

I går fik jeg et ganske fint styrke-pas.

Var oppe og tage 80 kg. i rowing-maskinen, og 67,5 i pecdeck.

Det var ganske udmærket.

I morgen bliver nok en cykel-dag. Der er lovet meget regn i morgen, så jeg venter nok til torsdag med at tage ned og træne.

Link to comment
Share on other sites

I går cyklede jeg 16 km. For at kunne det sprang jeg fredagsbar/J-dag over.

I dag var jeg nede og træne, lige ved middagstid.

Jeg følte mig pænt stærk, og denne følelse blev ikke mindre af, at en gut sagde, at jeg var centrets sejeste fyr. Det synes jeg ikke selv, at jeg er, men jeg vil gerne slå til lyd for, at flere handicappede drister sig til at træne styrke. Desværre nærer en del fysser stadig et småligt brødnid, og vil gerne have monopol på de handicappedes træning.

Tror nok, jeg lige cykler 10 km i aften.

Link to comment
Share on other sites

Det var en gang fin omgang træning i går.

Mine pecs er i hvert fald godt ømme i dag.

I dag skal jeg gerne have cyklet lidt. I hvert fald er det rart at have fået lidt gang i træningen igen. Rosen-infektionen kan vist godt siges at være helt væk nu.

I morgen har jeg inviteret en lille flok kolleger til kaffe og brød, for at markere mit 5-års jubilæum på AU.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share