Tilbage i sadlen - med ben lavet af glas og usselhed


Schroinx
 Share

Recommended Posts

5/11 Squatdag

Warmup: 5:00@1220

Chins: 6646

Ankelmob: Tjek

Pistols eksentrisk: 4x3x5

ERB Single leg squat: -

Benchpress: 4x6x70

Mave/hofteøv: 4x8

Military: 3x8x40

SL Goodmornings: -

Bedre i dag end i mandags, men stadigvæk ikke optimal træning. Ved ikke hvad der gik galt.

Begyndte med eksentriske pistols. Min rom i venstre ankel er med stor sandsynlighed blevet ringere siden foråret. Der kunne jeg gennemføre 4x3 med en kontravægt på fem kg i strakte arme. Det kunne jeg ikke i dag. Jeg tror ikke at det er fordi at jeg går længere ned end i foråret. Når jeg kom i bund mistede jeg balancen flere gange fordi jeg ikke kunne komme langt nok frem. Og det var efter mobilitetøv. Det er ikke optimalt. Svag i bænk og mili.

Link to comment
Share on other sites

6/11 Kedelige km

Skulle have lidt km i beneren. Dejlig dag i efterårsskoven. Lidt køligt og havde de lange rør på for første gang i sæsonen. Jeg har kun to langærmede svedbluser, så skal nok have fyldt lidt op. Har nogle gamle, men de har en tendens til at blive gennemblødte og miste isoleringsevnen. Har lidt overvejet noget af det der netuld, men det koster kassen. Jeg er blevet ret glad for kombinationen af en vest og en langærmet svedtrøje, da der er knapt så meget fugtigt drivhus over det, som en løbejakke. Jeg må ud og se på langærmede vintersvedtrøjer og en refleksvest mere.

7k

http://www.movescount.com/moves/move44771083

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

7/11 Dødløftdag

Varmop: 6:00 sip

Mobiliy ankel: Tjek

Chins: 6654

Dødløft: 3x6x110

Single leg calf raises: 4x8 v

BOR m lockout: -

Hofte: Venstre genop 2x15

Statisk ring: -

Barbell Lounges: -

Dips: 2x10

Jeg kom i gang med at sippe som varmop. Lidt variation til romaskinen. Resten af paste var noget ged. Mistede energien midt i dl sæt. Det har bare været en af de uger hvor at man ikke skulle være stået op. Sjovt det er styrketræningen som er påvirket, mens at løbetræningen ikke ser ud til at være det. God weekend derude.

Link to comment
Share on other sites

9/11 Rolig traillangtur

Er blevet lidt hooked på at starte turen ude ved Hørhaven og så løbe ud langs vandet til Moesgaard strand og lidt videre. Det er en fantastisk tur på grænsen mellem hav og skov, og stierne og underlaget er dejlig varierende. Og selv en søndag som i dag er der ikke så mange mennesker.

Fin tur. Lidt langsommere end sidste søndag og tre pulsslag over. Udholdenheden føles bedre, men ikke meget pulsreserve at tage af. Inge probs med knæ eller fod.

Ugen lander på 32k. Det er planen at holde det de næste par uger eller fire, og kun et til halvandet kvalitetspas om ugen.

http://www.movescount.com/moves/move45008963

Link to comment
Share on other sites

Er blevet lidt hooked på at starte turen ude ved Hørhaven og så løbe ud langs vandet til Moesgaard strand og lidt videre.

Uha, Hørhaven, Moesgaard strand og skov, det er et fabelagtigt terræn at løbe. I det hele taget er der ideelle løbebetingelser omkring Århus. Det håber jeg virkelig, at I påskønner.

I "gamle dage" løb jeg et par gange med det årlige 10 x 10 km arrangement med start ved Hørhaven. Det var edderbankeme (pardon my French) en hård rute ...

Link to comment
Share on other sites

Uha, Hørhaven, Moesgaard strand og skov, det er et fabelagtigt terræn at løbe. I det hele taget er der ideelle løbebetingelser omkring Århus. Det håber jeg virkelig, at I påskønner.

I "gamle dage" løb jeg et par gange med det årlige 10 x 10 km arrangement med start ved Hørhaven. Det var edderbankeme (pardon my French) en hård rute ...

Jeg gør i hvert fald og lyder også som om, at Schroinx gør :hippy: Da jeg i sin tid havde løbet min første tur i Marselisborgskoven med let sne og nytårssol, ja der var jeg bare 100% overbevist om, at jeg ikke ville tilbage til Sjælland :wub:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Det kan du tro Henrik :-) Det er et fantastisk område. Jeg kommer fra Silkeborg, hvor at jeg har løbet skovstierne tynde, så det ikke fordi jeg er nemt at imponere ;-) Og der er lidt højdemeter, hvis man har lyst, så det kan blive så hårdt som man vil.

Seriøst, B? Vildt nok :-) Men skoven og stranden kan også være smuk om vinteren med lidt sne. Jeg troede ellers at der var noget lignende derovre?

Link to comment
Share on other sites

10/11 Squatdag

Warmup: 5:00@1210

Chins: 6666

Ankelmob: Tjek

Pistols eksentrisk: -

Single leg squat: 2x6 2x5x20

Benchpress: 4x8x70

Mave/hofteøv: 4x9

Military: 3x6x45 4

SL Goodmornings: -

Lidt fuld rom back squat

Startede sløvt og havde lovet mig selv at daffe efter squat hvis at det var. Det var det ikke. Styrken er tilbage efter en tynd sidste uge og det er nu rart. Jeg tror at det giver mere at køre extended rom bulgarsk single squat med vægtstangen på nakken kontra kv alene. Jeg hjælper nok lidt mere med det sekundære ben med vægtstangen, men der skal også løftes 20kg mere og balancen udfordres, men samtidig flytter det tyngdepunktet frem og skubber ned i bundpositionen. Tror jeg :-)

Sluttede af med lidt front squat træning med 40 kg og så gå helt ned, så at man hviler på læggen. Ideen er at udvikle mobiliteten og træne det motoriske, så at når jeg har fået styr på benene, så skal jeg ikke squatte med VL-sko, som ellers desværre er blevet fast CF inventar, og samtidig kan squatte med fuld rom.

Missede to reps i military, men det er ok.

Opdagede at mit træningstøj ikke var blevet helt lugtfrit i vask. Ikke sjovt.

Vildt at der kan være så meget forskel fra en uge til den næste. Man lever og lærer. God træning :-)

Link to comment
Share on other sites

11/11 Bare lidt km

Jeg var i Sejs, så tænkte at jeg ville løbe i Nordskoven og op på Sindbjerg og Stoubjerg. Først misser jeg stien fra hundeskoven hvor jeg parkerede, så jeg ender offtrail i skoven med bakker. De første 1,8km tager 18 minutter. Da jeg kommer ud går det fint, men de sidste 100m op på toppen syrer bagkæden til og jeg må gå op. Sindbjerg er vist 110m. Får vejret of løber ned igen for at nappe den næste, hvor historien gentager sig, inden at jeg løber tilbage, lidt brugt, til bilen. 5k på over fyrre minutter :-D Bjergløb? Det er vist ikke mig. Stor stor beundring til Henrik S for sin Suiss Maraton.

Men jeg tænker at al det trail og offtrail er fin træning :-) Lyset her i eftermiddags derude var smukt, og da højene er ryddet for skov ned mod Silkeborgsøerne, og med let dis luften og lav sol var det en fantastisk udsigt at have med siluetterne fra skovene imellem søerne.

http://www.movescount.com/moves/move45194524

Link to comment
Share on other sites

14/11 Squatdag

Warmup: 5:00@1200

Chins: 7765

Ankelmob: Tjek

Pistols eksentrisk: 4x4x5

ERB Single leg squat: -

Benchpress: 4x8x70

Mave/hofteøv: 4x10

Military: 4x6x45

SL Goodmornings: -

FRF Squat: 3x7x40 slow 6x70

Hvad sker der for den her uge? Efter en noget opafbakke i sidste uge, flyver styrketræningen bare afsted. Det er nemt og jeg får lavet alle øvelser næsten. Fantastisk træning. Det er ikke helt Runner's High, meeen derudaf.

Pistols har jeg valgt kun at lave eksentrisk for ikke at provokere knæet denne her gang og alligevel udvikle bevægelsesmønstret samt mobilitet. Målet er at kunne lave 4x6. Jeg er svag i bunden kan jeg mærke.

Derfor er jeg også begyndt at fuske med front squat med fuld rom, og hvile kort i bundpositionen. Mere bevægelsesmønster og mobilitet end styrke. Det skulle også gerne spilde over i pistols sammen med ankel mob øvelserne, og med tiden gøre at aktivering, styrke og mobilitet i venstre ben bliver den samme som det højre.

Løbemæssigt bliver det restitutionsuge, men det er nok også meget fornuftigt indimellem.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

17/11 Dødløftdag

Varmop: 6:00@1190

Mobiliy ankel: Tjek

Chins: 6644

Dødløft: 4x6x110

Single leg calf raises: 4x10 v

BOR m lockout: 4x7x50

Dips: 4x10

Hofte: Venstre genop 3x15

Statisk ring: -

Barbell Lounges: -

En mellemdag. Lidt fnidder med venstre knæ, så droppede lounges. Jeg bør nok være lidt obs.

EDIT: 18/11 løb

http://www.movescount.com/moves/move46296905

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

19/11 Squatdag

Warmup: 5:00@1200

Chins: 7775

Ankelmob: Tjek

Pistols: -

ERB Single leg squat: 5x20 droppet

Benchpress: 4x8x70

Mave/hofteøv: 4x10

FRF Squat: 3x10x50

Military: 2x7x45

SL Goodmornings: 2x6x60

Ok træning. Droppede SLS da der var en svag ømhed i venstre knæ/patella, og vil ikke provokere det. Lavede flere squat i stedet, da det ikke gav nogen problemer. Øver med at komme helt i bund og hvile på læggen nogle sekunder inden jeg eksplosivt driver vægten op. De 50 kg er ikke maks, men mest for at have vægt på. Det giver et andet bevægelsesmønster end kun med kv. Blev træt og droppede 2 sæt af mili og GM.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har du overvejet at prøve en gang i mellem at træne chins (og evt pistols) som pyramide dvs. 1-2-3-4-5-6..5-4-3-2-1? Og det er tilladt at holde lidt længere pause, som du kommer opad i antallet af reps. (der kan også bare køres op uden at køre ned igen)

God aften! /Tina

Nej aldrig :-) Hvad er fordelen ved det og hvordan gør man? Eg hvor lange pauser etc?

Link to comment
Share on other sites

21/11 Dødløftdag

Varmop: 6:00@1230

Mobiliy ankel: Tjek

Chins: 7765

Dødløft: 4x6x110

Single leg calf raises: 4x10 v

BOR m lockout: -

Dips: -

Hofte: Venstre genop -

Statisk ring: -

Barbell Lounges: -

Fik ondt om tid, så nåede ikke det hele. Men det vigtige. Knæ stadigvæk lidt underligt. Ikke smerte, ikke engang ømhed, svært at forklare, og det følelse ikke som før og ikke helt samme sted, men lidt længere nede og mere mod ydersiden. Det får lidt ro og så må jeg se

Link to comment
Share on other sites

Nej aldrig :-) Hvad er fordelen ved det og hvordan gør man? Eg hvor lange pauser etc?

Hej,

Det bliver lige et meget kort svar...ang. det jeg lige kaldte "pyramide-træning" (der findes andre definitioner):

Variation ifh. din nuværende træning, "opvarmning" med i forløbet, samlet set potentielt flere reps, simpelt og overskueligt "set-up"...

Jeg kan kun lige hurtigt beskrive, hvordan jeg gør. Det fungerer meget godt til "kropsvægtøvelser" såsom chins/pistols/dips...

Jeg tager en rep, holder en kortere pause - afhængig af øvelse og eget træningsniveau - tager 2 reps - kortere pause - 3 reps...pause - 4 reps... og når jeg så når "max-antal reps" (evt lidt før) - kører jeg ned igen 3 - 2 -1.

Jeg holder pauserne lidt på "gefüll" - ("til jeg kan tage næste sæt") i starten kortere fx. 15-20 s, senere ½-1 min - og evt længere, hvis det er chins/pullups/ jeg laver andre ting i mellem - så kan pauserne blive ret lange mellem nogle af sættene...(selvom det ikke er meningen ;-) )

Du kan jo afprøve det - og se, hvad du synes... (Jeg synes specielt, det er godt, hvis jeg er lidt træt...så er det dejlig "nemt" og jeg føler jeg får lavet en del alligevel)

Andre kloge MOL'ere må meget gerne bidrage med kommentarer/holdninger/erfaringer/links!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share