Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Tilbage i Sadlen,

Vågnede imorges med en smule ondt i halsen, men vejret var fedt og jeg havde lidt en plan om at få gjort raceren klar til foråret der forhåbentligt venter om hjørnet. Så som sagt så gjort, og lige omkring frokost tid var jeg klar til at cykle mig en tur i et skønt forårs-landskab. Planen var ret simpel, bare at køre og så se hvor jeg kom hen. Godt oppe ad strandvejen drejede jeg af mod Hørsholm, og fortsatte så op mod Fredensborg og Esrum Sø. Efter lidt navigations-bøvl fandt jeg skiltet mod Hornbæk, og så trillede jeg derop. På det her tidspunkt var den drikkedunk jeg havde med ved at være tømt og jeg fik lige hældt en Red Bull ned inden der var næsten tom tank. Jeg prøvede at se hvor langt jeg kunne holde den kørende på den smule energi, og efter at have passet på tankstationer i Helsingør og bageren i Snekkersten, måtte jeg kaste håndklædet ved Rungsted og Statoil. Her røg der en Matilde Sport ned, og jeg trillede det sidste stykke vej hjem til Østerbro. Alt i alt blev det til 4timers cykling, og med pauser etc. kom hastigheden alligevel op på 27.5Km/t. Så er det lidt ærgerligt at det nu bliver vinter igen, men jeg spår at foråret vender stærkt tilbage inden for de næste 14dage. Det siger al logik! :smile::laugh:

Dagens Tal

115Km, 4Timer i Sadlen

/Done

Link to comment
Share on other sites

Next Goal: IRONMAN Mallorca 70.3, 11. Maj 2013

Et hurtigt kig i kalenderen afslører at der ikke er lang tid til Maj måned, og ligesom sidste år ligger mit næste stævne i Spanien. Dog ikke en fuld Ironman som sidste år, men kun en halv en af slagsen og på den lidt mere imødekommende ø, Mallorca. Et sted jeg endnu ikke har været selv, men et sted jeg glæder mig til at komme ned at opleve. Mallorca er et såkaldt B-Race, og skal bruges til at finpudse formen samt teste race-setuppet frem imod Ironman Frankfurt i Juli, der er sæsonens store mål. Jeg har valgt Mallorca af flere grunde, men mest af alt fordi jeg kender mange der skal ned at køre det race, og jeg håber på vi får en social hyggelig tur. Noget der stadigvæk betyder meget for migselv og min træning. Jeg har endnu ikke opgjort med mig selv hvordan race-ugen skal bruges, men eftersom det er et B-race vil jeg nok træne mere end sædvanligt og så bruge racet som et langt trænings-pas for ugen med god intensitet. Da jeg rejser tirsdag-tirsdag og racet er om lørdagen, vil jeg også gerne bruge dagene på den anden side til lidt træning. Det kommer dog til at afhænge af hvor smadret jeg er dagen efter race.

Men det næste stykke tid står den igen på træning, og forhåbentligt bliver det meget mere af den udendørs slags. Cykelturen igår var ihf en skøn en af slagsen, og jeg føler mig bestemt ikke ramt idag på nogen måde. Tværtimod ville jeg gerne cykle en tur igen, hvis ikke vejret var halv-køligt. Den helt nøjagtige plan for træningen kommer i løbet af ugen, da jeg lige skal have sat struktur på de næste træningspas og finde fokus på hvad der skal ske. Indtil da står den på styrketræning og lidt restitution fortsat.

/N

Link to comment
Share on other sites

Fedt med Mallorca. Det er en lækker ø!

LOL! læste det som 'Det er en lækker øl' ... :happy:

Men ellers helt enig: Mallorca er en fantastisk ø, som jeg gerne vil besøge med racercyklen engang. Tidligt på foråret er det vist nærmest én stor træningslejr for cykelmotionister og -ryttere.

Link to comment
Share on other sites

Lyder til jeg skal frygte cykel-ruten? Der er heller ikke så mange tider under 2timer30minutter på den :smile:

Dagens Træning var en omgang styrke. Har stadig lidt kriller i halsen, og indrømmet 4timer på landevejen igår var nok ikke det smarteste. Men ellers har kroppen det fint. Jeg vil til at gå lidt mere hårdt på styrketræningen, og planlægger et solidt program for de næste 8 uger. I denne uge bliver der kørt lidt tilvænning, og jeg prøvede lige første dag af programmet af idag. Det gik fint.

Squat

5x53x80Kg

Goodmornings

4x8x60Kg

Split Squat

4x6x15/15Kg

PullDowns

5x6x77Kg

DB Rows

3x8x32Kg

Derefter hjem og spise 3 skiver rugbrød med to dåser makrel i tomat. Og et glas iskold letmælk til. Det er livskvalitet. Lidt tanker lige nu og her omkring min siutation mv. Jeg har svært ved at forholde mig til hvad der skal ske. På den ene side nyder jeg lidt at være udenfor arbejdsmarkedet, og kan med fornuft godt på min økonomi til at løbe rundt. Det strider dog imod mine generelle principper, og jeg overvejer derfor kraftigt at tage et arbejde der kompromitterer min kvalifikationer. Jeg overvejer eksempelvis at snakke med FitnessDK og tage en tur som receptionist. Dog ved jeg ikke om 37timer stående er lige hvad jeg har lyst til? På den anden side venter jeg stadig på en dato hvor jeg skal forsvare min PhD og har i princippet stadig prædikatet studerende hængende over hovedet og kan dække mig ind under den fane. Når jeg har forsvaret og står med titlen er følelsen nok lidt en anden, men indtil da kan jeg godt "fedte den af". De seneste uger har jeg sendt 1 ansøgning afsted i gennemsnit, og har indtil videre fået nul positive tilkendegivelser. Blandt andet søgte jeg Novo Nordisk og deres graduate programme, hvor jeg ingen gang gik videre til 2. runde. Det havde jeg ellers forventet, og er mentalt lige et slag i maven. I øjeblikket har jeg en ansøgning ude til et job jeg vildt gerne vil have inden for biotech/pharma branchen som konsulent, men afventer stadig svar. Jeg er dog lidt låren ved at de har en åben ansøgningsfrist, og de nu har haft min ansøgning i 4uger.

Det var lidt tanker der lige kom ud her i loggen. Dejligt med MOL-aflad....

Link to comment
Share on other sites

Alcudia er en dejlig by som udgangs punkt. Det var der jeg kørte ud fra sidste år. Fantastiske veje. Nord på til Pollenca er flad som en pandekage, hvor jeg forestiller mig du virkelig kan trykke til den. Der var dog en del sidevind da jeg var der. Der var million/milliard kite surfers. Imponerende syn, turen ind i landet jeg tog, var lidt anderledes og jeg kom ikke så meget op i bjergene.

http://connect.garmin.com/activity/189375801

Link to comment
Share on other sites

Det bjerg der ligger undervejs er i hvert fald lidt af en hurdle :bigsmile: Det er ca. 12 km med 4,5-5% i snit ud fra hvad jeg lige kan regne mig frem til. Så det er ikke en super stejl stigning, men måske heller ikke lige en stigning man bare buldrer opad. Til gengæld er det jo bare fuld gas nedad!

Link to comment
Share on other sites

Søndags-Update

Ugen siden onsdag har stået på meget lidt træning, og desværre en del sygdom i stedet. Min hals har været helt skæv og gjort ondt, og det har så følgende sat sig i snuden. Bare great, og fredag + lørdag blev flået ud af kalenderen. Igår lørdag sov jeg nærmest hele dagen, vågnede og spiste lidt ved 18-tiden, og så derfra til tidlig morgen idag. Heldigvis noget mere frisk imorges, og jeg var derfor klar på at træne en smule prehab træning, samt få løbet lidt på bånd (mest af alt for at føle jeg holder mig igang). Jeg har haft lidt knas med baglåret, nærmest siden Øresund-Challenge sidste år kan jeg se i loggen, og der har egentligt været slået hen som en mindre overbelastnings-skade og lagt lidt bag i hovedet. Men de sidste uger op til ADIT2013 kunne jeg mærke det en del, og det har derfor fyldt en del. Lidt skriverier frem og tilbage med Haacker på Facebook gav nogle øvelser jeg kan lave og det var så dem jeg lavede idag i FDK. Teorien byder på at få stimuleret muskulaturen, og samtidig få noget blod igennem musklen. Dvs en god kombination af high-rep, og så øvelser med specificitet.

Løbebånd

5min gang,

6min (6.00/Km)

5min (5.00/Km)

5min gang

=21min, ok.

Seated Goodmornings (Wide Stance)

15x30kg

15x30kg

BTN Press

15x30Kg

15x30Kg

Seated Leg Press (Iso)

8x20kg

8x40kg

6x60kg

6x80kg

6x90kg

Leg Curls

20x10kg

15x10kg

/Done

Link to comment
Share on other sites

Mandag på en Mandag!

Træning: 1800M Svømning (500M Opvarmning, Inklusiv 6x50M Ben), 400-200-200-4x100, 100 ud.

Styrketræning:

Squat: 5x60kg, 3x80kg, 3x3x100kg, 3x80kg

SL DL: 4x8x60kg (Slowtwiiitcht)

Split Squat: 3x6x40kg, 1x6x60kg (Nice one!!11)

Pull-Downs: 3x15x70kg

DB Rows: 3x8x36Kg

Hanging Leg Raise: 4x5xBw

Super dejlig dag idag, vågnede af mig selv, tog kæresten under armen og med til svømning hvor der tilfældigvis var en masse af de andre fra klubben. Så en god kombination af snik-snak og svømning. Jeg lagde stille ud med 1800M for ikke at presse systemet for meget, og det virkede fint! Luftvejene fulgte med, og jeg havde dejlig fat i vandet. Så godt at jeg svømmede 1.26 på den første 100M under 400M intervallet, selvom jeg sigtede efter 1.40. Feedt. Styrketræningen spiller, og jeg begynder at mærke konditioneringen, samt at jeg ikke bliver så øm som i sidste uge.

Af andre dejlige ting, så er jeg kaldt til min første rigtige jobsamtale på fredag, og fik i den anledning lige et opkald fra en god ven der er i branchen. Han kunne lige tale det hele ned på jorden, og vi aftalte en frokost-date imorgen hvor vi lige kunne ridse samtalens forløb op. Det er fedt at have gode venner, og især nogle man kan høste værdifulde erfaringer fra. Det er nok en af de vigtigste lektier jeg har lært de senere år, gode venner hænger ikke på træerne!

/Nico

Ps. Der er lidt på bloggen omkring "Worry About This Instead Triathlete - Gear"!

Link to comment
Share on other sites

Nyt Kapitel? Måske

post-5949-0-66566600-1363349153_thumb.jp

Idag har været en god dag indtil videre. Imorges stod jeg op, tog jakkesættet, den hvide skjorte, slips og de pæne sko på, jeg skulle til min første rigtige jobsamtale. Og ikke bare til en vilkårlig stilling jeg havde søgt. Nej, til en stilling som jeg rigtig gerne vil have. Hvad og hvor kommer jeg nærmere ind på, men det levede klart op til forventningerne. Business og Pharma, lige der i interfacet hvor det er sindssygt spændende og udviklende. Og hvordan gik det så? Godt, tror jeg, lidt nervøs i starten, men fik talt mig varm og fik svaret overbevisende på spørgsmålene. Desuden fik jeg selv stillet en god håndfuld spørgsmål, og vi havde en fin dialog kørende. Jeg er meget spændt på at få svar, og de sagde de hurtigst muligt ville vende tilbage med svar til mig. Så hvem ved, venner, måske et nyt kapitel skal til at starte.

Denne uge har træningsmæssigt været helt tilbagestående, og det er der en rigtig god grund til. Mit humør, min krop og mit sind har slet ikke haft lyst til at træne. Og jeg har følgende læst og ernæret mig ved en masse artikler vedrørende overtræning og hvilke symptomer man skal være opmærksom på. Det har fået mig til at reflekterer over de sidste par sæsoner, og jeg ser en del tydelig tegn på at jeg allerede omkring nytår er ramt ind i overtræning, men har fortsat. Mentalt har jeg haft uhyggeligt svært ved at motivere mig selv, og kombineret med en høj puls ved hvile, samt en puls der har reageret voldsomt under træning ser jeg nogle indicier på overtræning. Desværre er overtræning en tilstand der skal tages alvorligt, og som ikke bare forsvinder ved et par dages hvile, men snarre tager op mod 6-12ugers decideret træningspause. Rent tidsmæssigt, er det måske det værst tænkelig tidspunkt overhovedet, nu hvor sæsonen for alvor banker på og stævnerne ligger på en stribe. Men jeg har valgt at gribe det konstruktivt an, og hellere se på denne sæson som en lærerig sæson og en sæson hvor lysten fortsat skal drive værket. Det er ikke muligt at få refunderet Mallorca, ej heller at transfer nummeret nu vi har krydset 2mdr. grænsen. Det betyder at jeg stadig betragter Mallorca som et mål, men snarre et ferie-break og en mulighed for at være sammen med de andre triatleter. Og så vurderer jeg om det er forsvarligt at stille til start når jeg er på øen.

Men for nu at starte et sted, og for at komme ud over følelsen i kroppen, så har jeg valgt indtil 1. april at skrotte alt hvad der hedder programmer, intervaller, lange træningspas og hvad der ellers har stået på menuen de sidste 2 år. I stedet vil jeg lave lidt styrketræning, lidt udstrækning, yoga og svømme når jeg har lyst til det. Svømningen skal helst være lav intensitet og meget teknik præget. Cyklingen bliver søndags-ture i stille tempo, og løb bliver på samme måde. Og så vil jeg prøve at holde den samlede mængde nede, og sjældent have back-to-back træningsdage. Idag har jeg således lavet lidt styrketræning og udstræk, og i eftermiddag skal jeg svømme en kort tur med Spoer.

Strenght

Pull-Ups

10, 10

Squat

8x10kg Overhead

6x30kg Overhead

6x50kg Front

5x70kg

3x90kg

3x3x100kg

Dødløft (VL-Greb)

8x50kg

3x6x90kg

Seated Goodmornings + BTN Press

3x15x30kg + 3x12x30kg

10min Strecthing

10min Rolling (Quads, Hams, Calfs, Glutes)

/Done

Link to comment
Share on other sites

Det er en fornuftig beslutning, omend det ofte/altid er svært at nå til sådan en erkendelse og herefter tage konsekvensen af realiteterne.

Hvis jeg husker rigtigt, så havnede du i en lignende situation i sidste sæson/før du droppede din coach, og nåede i den forbindelse også frem til, at det er lysten der skal drive værket, hvilket KAN være meget vigtigt at minde sig selv om når træningen ryger på autopilot.

/Lund

Link to comment
Share on other sites

Hvor lyder det fedt med det potentielle job! Jeg krydser ALT hvad krydses kan for et positivt udfald:-)

Mht. den fysiske tilstand, så tror jeg at du klog i at drosle lidt ned og lytte til kroppen nu. Du har kørt et hårdt program over en laaaaang periode, så egentlig er det ikke så underligt at der kommer en reaktion. Reelt set, så er det ikke kun din krop du har presset hårdt. At træne hårdt kontinuerligt og sætte sig op til races er også en lidt af en opgave rent mentalt, så giv både krop og sjæl lidt fri og træn lystbetonet, så er du helt sikkert hurtigt på højkant igen.

Har du tænkt over, om din DNF måske også har påvirket dig mere end som så? Jeg kender selv følelsen af de uindfriede forventninger, skuffelse etc, og den stikker altså lidt dybere end jeg lige havde forestillede mig.....

Link to comment
Share on other sites

Svømning idag med C. Spoer

200M Op

6x50M Ben

200M Glid

4x150M Arme St. 3.00

4x100M St. 2.00

100M

Lidt vejrtræknings-øvelser, gik fra 10sek til 40sek under vandet, og endte med at svømme 25M under vandet uden vejrtrækning. Aldrig sket før, så superfedt at få det i hus!

Og da jeg kom op af vandet lå der et par ubesvarede opkald, 5min senere er næste omgang i jobsamtale sat i kalenderen. Bum. Fuck det fedt at det er gået så stærkt.

/NICO

Link to comment
Share on other sites

Hvor bliver sommeren af?

post-5949-0-51330700-1363543313_thumb.jp

Efter fredagens optur, drog jeg i sommerhus ved Stilling Strand med 4 andre drenge, og den har stået på dåsebajer, playstation, håndværkere til morgenmad og røverhistorier! Alles in Alles lige hvad doktoren har foreskrevet, og jeg føler mig stærkt udhvilet ovenpå sådan et par dage i godt selskab. Grin, og ingen bekymringer om træning eller andet pjat. Idag var jeg hjemme omkring 2 tiden, og efter først at have fulgt de to tri-tøser Helle Fredriksen og Camilla Pedersen lave et superb resultat ved IRONMAN San Juan 70.3 (1. plads og 3. plads) tænkte jeg det var på sin plads selv at få trænet lidt.

Jeg er kommet fint igang med styrketræningen, og den første ømhed jeg blev ramt af i form af DOMS er heldigvis ved at være væk nu, og konditioneringen til at træne med vægte af jern er ved at være tilbage. Fedt. Men jeg tager det stadig roligt indtil 1. april og så bliver der taget stilling derfra. Men dagens styrketræning skulle byde på ben, og med lidt mere vægt og volumen. Feedt!

Opvarmning

Strejk, Vrid, Bøj og lidt pulls

Dødløft fra lav Box

5x60kg

5x100kg

3x3x140kg

Frivend

3x3x60kg

Squat

6x80kg

6x85kg

3x6x90kg

6x95kg

Helt fin, og føltes dejlig nem på CNS. Øgede volumen en smule og mærkede fint respons fra quads og glutes. Faktisk så fint at mine buksers syning måtte give sig en smule!

Calf-Press

6/6/6x140kg

6/6/6x160kg

6/6/6x160kg

Leg Extensions

15x30kg

15x35kg

15x40kg

Guns Superset

8x16kg

2x15x12kg + 2x15x32kg

/Done

Ps. Hvis nogen tænker hvem er baben på billedet så Instagram her: @Liannaaa

Link to comment
Share on other sites

:1356: For de kloge tanker luftet i loggen fornylig. Du har jo så åbenlyst både gener, talent, træningsviden, vilje og diciplin til at drive det rigtig vidt og så er overtræningen jo bare så alt for trælst ligefor, indenfor vores sindssyge sportsgren. Nogle af de største talenter hos os er totalt skadede i øjeblikket, så siger virkelig noget om, hvor potent det kan være når vi bare begynder at presse os selv.

God vind :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Sidder og venter på jeg skal til psykolog/personligheds-test, og har egentligt bare ventet det meste af dagen på at skulle afsted. Imorges stod jeg op som jeg plejer, og derefter smuttede jeg en tur i svømmehallen for at koble lidt af og få rørt kroppen. Jeg har svært ved at gennemskue hvad jeg skal forvente til testen, men regner med at få en god oplevelse, og om ikke andet så blive klogere på min egen adfærd og person.

Men dagens træning forløb fint, og ikke det store at rapportere fra den. Det blev mest af alt ting som jeg holder af at lave i poolen, og så med fokus på at teknikken er på plads hele vejen igennem træningen. Det var den idag!

200M Opvarmning

8x25M Ben (Kort pause)

200M Pull-Buoy

8x25M Sprint (Kort Pause)

200M Glid

200M Pull-Buoy + Plader

8x25M Dyk + Glid

100M Ud

I alt 1500M og så i Sauna!

/Nico

Link to comment
Share on other sites

Bum bum - Hvordan gik det så igår? Tror egentligt det gik fint nok, men gik lidt derfra med en øv følelse. Det var en sindssygt hård omgang, der først bestod af 3 forskellige intelligens test på tid, og så efterfølgende en tough snak hvor jeg blev udsat for en masse personlige spørgsmål der gik helt tæt på. Jeg kunne mærke på mig selv at jeg veg lidt, og gik en smule i survival mode, hvor jeg prøvede at fjerne fokus lidt fra mig selv. Men det er selvfølgelig deres opgave at teste mig og se hvordan jeg reagerer på deres spørgsmål og hvilke svar jeg har parate. Men det var en smule grænsesøgende, og da samtalen var overstået var jeg egentligt mere glad for det end for det indtryk jeg havde givet. Heldigvis kunne jeg anerkede den person som psykologen fremlagde, og måtte nikke genkendende til flere af de ord han satte på mig. Blandt andet er jeg en person der søger anerkendelse, ikke er for god til kritk, går mine egne veje og er intelligent.

De havde et par ansøgere mere der skulle samme vej, om det er sandt eller ej ved jeg ikke. Men noget siger mig at i sådanne en process er der sindssygt meget poker-face fra deres side af. Men jeg ville høre fra dem i løbet af ugen, og maximalt om 8-10dage. Håber på at jeg hører fra dem en af de kommende dage, da jeg tager det som et positivt svar. Men jeg tror jeg er afklaret omkring stillingen. Enten får jeg den eller også gør jeg ikke. Det er ikke verdenens undergang, og ville måske være lidt for heldigt at få den første man er kommet til samtale på. Lad os se.

Det var ikke lige så meget en trænings-update, men det er hvad der rør sig i Motta's liv lige nu og som fylder mest. Jeg skal styrketræne senere idag, og så måske svømme i aften hvis ikke den her snestorm lægger landet ned.

/N

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share