Periodevis ondt i knæet (styrketræning-relateret indlæg)


terrace_lad
 Share

Recommended Posts

Hej

Min "historie" kort.

Jeg er 31 år, har trænet styrketræning on/off de sidste 10 år, i perioder har jeg trænet boksning, løb og andet. Men altid styrketræning også, i nogen perioder mere end andre.

Mit venstre knæ har stort set altid været et problem. Når jeg har ondt i det, er det øverst på ydersiden af knæet. Det er mest i squat og lunges at det begynder at nive i det. Legcurls/extensions kan jeg næsten ikke mærke noget. Også ind i mellem, når jeg ikke træner kan jeg mærke det. Så hvis jeg har siddet på knæ for at pumpe cykel eller whatever, så kan jeg godt mærke at det er ømt og at jeg "trænger til at strække benet".

Det underlige er at jeg godt nogen gange kan træne styrketræning i 1-2 måneder, uden at der er noget overhovedet, Også halvtungt squat osv. Men det begynder altid igen på et tidspunkt. Og altid kun det ene knæ. Jeg varmer selvfølgelig grundigt op og har neopren-bind på knæet osv. Min teknik er også 100% i orden. Ellers ville det vel også være begge knæ, som det gik ud over.

Det jeg tænker er lidt, at jeg efterhånden har mistet tålmodigheden, og tænker at jeg bare vil nøjes med at træne overkrop og så dødløft (det har aldrig gjort ondt), som jo også går i benene. Derudover cykler jeg på job hver dag, 17 km hver vej. Jeg ved godt at det ikke bygger massive ben at cykle, men noget gir det vel?

Min bekymring er også, at hvis jeg blir ved at træne squat osv, at det måske slider så meget på knæet, at jeg til sidst skader det for alvor?

Comment, please :-)

Edited by terrace_lad
Link to comment
Share on other sites

Derudover cykler jeg på job hver dag, 17 km hver vej. Jeg ved godt at det ikke bygger massive ben at cykle, men noget gir det vel?

Det gør højest sandsynligt det at dine ben ikke atroferer fuldstændigt.

Jeg ville gå til en fysioterapeut der ved noget om styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes du skal droppe styrketræning . Dit knæ har tydeligvis ikke godt af alt den belastning. Tag og cykel kun og drop overkrops træning. En for stor overkrop ser dumt ud hvis man har de tyndeste lår.

Som salt siger vil en fysioterapeut vær fint men en almindelig sund fornuft fortæller os at man ikke bør squatte når man har et dårlig knæ. Der er flere jeg har mødt som har ødelagte knæ af at squatte og de siger knasende lyde når de rejser fra en stol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes du skal droppe styrketræning . Dit knæ har tydeligvis ikke godt af alt den belastning. Tag og cykel kun og drop overkrops træning. En for stor overkrop ser dumt ud hvis man har de tyndeste lår.

Som salt siger vil en fysioterapeut vær fint men en almindelig sund fornuft fortæller os at man ikke bør squatte når man har et dårlig knæ. Der er flere jeg har mødt som har ødelagte knæ af at squatte og de siger knasende lyde når de rejser fra en stol.

Jeg synes at du giver dårlige råd og skriver nogle underlige indlæg.

Trådstarter: Find ud af hvad der er galt og arbejd med det. Måske skal du have en længere periode hvor du rehap'er og prehap'er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share