Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober


Bjergtrold
 Share

Recommended Posts

Livet er vel i forvejen kort nok, uden at udfordre skæbnen.

Men på den anden side, kommer du igennem ebolaen, har du fortjent at bruge livet hvordan du end vil

:laugh::wub: Helt enig i det med ikke at udfordre skæbnen og derfor roder jeg mig heller ikke ud i noget vedr IM med mindre, at jeg føler mig all set på det og som de siger i Norge på langrendsløjperne, så er det jo "ikke nogen skam at snu". Fornylig læste jeg i Ugeskriftet om det med at ekstrem sport kan gøre knoglemarven helt plastisk og der var også 2 cases med akut leversvigt efter halvmarathon.

Da jeg holdt Phd fest underholdt min daværende kardiolog kæreste netop alle mine venner + veninder (stort set alle træningsfreaks) om hvor usundt træning var inkl den beskrevne risiko for atrieflimmer og af en eller anden grund :innocent: sluttede vores forhold kort tid derefter.

Tror også at træningen er sådan en slags selvbehandling af min melankolske, smådepressive natur og på den måde, tror jeg nu absolut også på den livsforlængende effekt :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Akut leversvigt ifbm halvmarathon??

Hmm selv hvis der er en direkte sammenhæng er voi vist nede i yderst sjældne bivirkninger området når man tænker på hvor mange halvmarathons der er løbet bare her i dk. Jeg tror faktisk de kortere løb, eremitagen og div 5 og 10km løb er "farligere"

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Akut leversvigt ifbm halvmarathon??

Hmm selv hvis der er en direkte sammenhæng er voi vist nede i yderst sjældne bivirkninger området når man tænker på hvor mange halvmarathons der er løbet bare her i dk. Jeg tror faktisk de kortere løb, eremitagen og div 5 og 10km løb er "farligere"

Mvh Søren

Nu var det jo helt kasuistisk beskrevet og som du også skriver er det jo helt urimeligt at anføre det som en komplikation/bivirkning til det at træne, endsige deltage i motionsløb. Min mening er bestemt heller ikke at skræmme nogen men ligesom i mange andre sammenhænge, så gælder det nok om at finde en eller anden middelvej. En ting vi jo ved meget lidt om, er i hvor høj grad det spiller en rolle, at flere og flere motionister anvender en eller anden form for doping; EPO, efedrin, koffein :wub: + at der nok alligevel er en tendens (mig selv inklusive) til, at vi som motionister eksperimenterer med ekstreme udfordringer, som vi måske slet ikke er gearede til.. DR2 viste faktisk et spændende program om det i går. Igen vil jeg ligesom indenfor bjergbestigningens verden skrive, at det vigtigste nogen gange kan være at kende sin begrænsning.

Spændende med lidt debat :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Atrieflimmer,-flager+ AVNRT jotak kender det godt men ser ingen sammenhæng med træning. Er det der så er det der ellers ikke. Det værste er hvis man heler rigtig godt så isoleringen brydes. Surt show.

Igen vigtigt at skrive, at det jo ikke er noget jeg!!!!! men kardiologerne i artiklen, beskriver. Ikke noget jeg skal gøre mig til ekspert i :innocent:

Lyder som om, at det er noget du ved meget om :1112:

Link to comment
Share on other sites

Atrieflimmer,-flager+ AVNRT jotak kender det godt men ser ingen sammenhæng med træning. Er det der så er det der ellers ikke. Det værste er hvis man heler rigtig godt så isoleringen brydes. Surt show.

Er du blevet brændt for AVNRT?
Link to comment
Share on other sites

Igen vigtigt at skrive, at det jo ikke er noget jeg!!!!! men kardiologerne i artiklen, beskriver. Ikke noget jeg skal gøre mig til ekspert i :innocent:

Lyder som om, at det er noget du ved meget om :1112:

Ja jeg har gjort mig mine erfaringer på området. Og det er desværre ikke alle kardiologer der kan læse et ekg.
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har gjort mig mine erfaringer på området. Og det er desværre ikke alle kardiologer der kan læse et ekg.

:omg::ill: Ked af at læse, at du selv har været igennem sådan en behandling og forstår også bedre det du skrev med arvæv nu. Jeg observerede selv hjerterytmer på hjerteintensiv på RIget mens jeg læste men som meget andet er det nu længe siden :heartpump: Håber ikke, at du har for mange men.

Link to comment
Share on other sites

Dr2 programmet var det noget med når motion bliver usundt? Bl.a en gut der løb ultraløb med en brækket knogle i foden?

Mvh

Exactly og de fik ham faktisk til at fremstå på en ret så tåbelig måde. Ved ikke helt om jeg syntes, at det var god journalistik. Mange ultraløbere er jo begavet med gode sener og led og evnen til at køre til kanten og ikke over. Eller det er måske noget jeg har misforstået.

Link to comment
Share on other sites

:omg::ill: Ked af at læse, at du selv har været igennem sådan en behandling og forstår også bedre det du skrev med arvæv nu. Jeg observerede selv hjerterytmer på hjerteintensiv på RIget mens jeg læste men som meget andet er det nu længe siden :heartpump: Håber ikke, at du har for mange men.

Jo jeg har et alvorligt men. Jeg er et helt minut langsommer pr km end jeg var før :laugh: Men ok i forhold til at gå fra at løbe 4:30/km til ikke at kunne tage trappen til første sal uden at holde pause undervejs er der intet at klage over og mon ikke tiden/alderen spiller ind også :rolleyes: Det er nu 3 år siden jeg så småt kunne begynde at løbe og styrketræne igen og 2 år siden min sidste ablation så det går stadig fremad.

Det er så for intet at regne i forhold til f.eks de transplanterede mm. der er eller har været virkeligt syge.

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg har et alvorligt men. Jeg er et helt minut langsommer pr km end jeg var før :laugh: Men ok i forhold til at gå fra at løbe 4:30/km til ikke at kunne tage trappen til første sal uden at holde pause undervejs er der intet at klage over og mon ikke tiden/alderen spiller ind også :rolleyes: Det er nu 3 år siden jeg så småt kunne begynde at løbe og styrketræne igen og 2 år siden min sidste ablation så det går stadig fremad.

Det er så for intet at regne i forhold til f.eks de transplanterede mm. der er eller har været virkeligt syge.

:laugh: Det lyder nu alligevel som en ret grim omgang, du der har været igennem og selvom, at det er rigtigt, at der er alle mulige, der er mere syge, så er det da barskt, sådan at have været så mærket, at du ikke kunne gå til første sal uden at holde pause :happy: Ja og vi bliver nok nødt til at erkende det med tid/alder men jeg vil nu stadig prøve at se om jeg ikke kan fortrænge det lidt og prøve at træne mig i lidt bedre form. Fortsat god træning til dig og jeg følger med :4smartass: :hippy:

Træning d 27.10

Spin

1 h kørt meget recovery agtigt for kan godt mærke syren lidt i lårene ovenpå i går. Var ellers vågen kl 4 normaltid og kunne ikke rigtig finde ud af om jeg skulle op, eller prøve at hypnose appe mig til lidt mere søvn. Gik for det sidste og det virkede rigtig fint. Dernæst fulgte jeg doctor jsc's order og begyndte faktisk omsider at indtage noget mad med kulhydrat + protein, INDEN jeg oppe på hospitalet gik efter dagens ene kop kaffe. Ofte har jeg jo bare haft kastet mig hæmningsløst ud i kaffen på helt tom mave, som det allerførste :4whistling:

Vi får se men ville i hvert fald håbe, at det kunne have god effekt på mave og vil også prøve at begrænse mængden af espresso pulver - og på sigt komme tilbage til min lille bistro.

Nu vil jeg hoppe i noget joggingagtigt og gå efter noget Yin yoga. Højst tiltrængt ovenpå sådan en dag her:

:lolabove::omg::bruce: ... i morgen tidlig coach H og jeg har udbedt mig lidt skåneprogram for benene, der formentlig stadig i morgen vil være lidt ristede.

:hippy:

Link to comment
Share on other sites

Espressopulver??? Rent, indtaget med ske? Hardcore.

:laugh: :freaked: hæ hæ nej bare rolig. Blander det jo op med kogende vand men efter sommerens nedtrapning har der bare haft været en tendens til, at der kom mere og mere i morgenglasset.

Er addict :heartpump:

Træning d 27.10 fortsat

Yoga

Yin - 30 minutter, var monster træt

Træning d 28.10

Morgentræning coach H

Havde jo som nævnt gjort opmærksom på de ristede stænger, hvilket coach (selvfølgelig) så som en klar udfordring + at han lige i sidste uge var på ekstra TRX kursus. Nå stadig dejlig morgentræning og jeg kan jo godt lide at blive presset.

Løbebånd, C2 5 x 1 min 30 sek pause

En masse TRX arbejde; bagkæde + core og efterfølgende maveøvelser.

I blandt dagens tortur TRX lunges og 1 bens burpees ... yffer pyffer

Havde også TRX sidebøjninger

Til sidst mere C2 7 x 40/20

Torsdag bliver under devisen "puls + mave" så det kan jeg jo allerede begynde at fry.. glæde mig til

Yoga

Yin - 48 minutter

Har besluttet at udskifte 1 af ugens spinning pas med løb, så jeg går efter 4 løbe pas i en periode og så må jeg trappe landevejen op ligeså snart jeg har fået bygget vinter cykel.

Nu tror en af mine naboer igen, at hun er Alanis Morrisette og det er altså generende.

Nå søde drømme til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Bygge vintercykel! You mylady continues to amaze :bowdown:

Om du gør det selv eller får det gjort er det i hvert fald seriøsitet.

Thx Søren :blush::blush: :hippy: Byggede faktisk selv min racercykel nr 2 med god hjælp fra team Byman og deres værksted, long time men er efterhånden meget lidt handywoman..

Må være ærlig og skrive, at det mest er sådan en nød lærer nøgen kvinde at spinde, for har været håbløs til landevejstræning de sidste travle år. Kørte således tri - guldrute i Hillerød i august 2012 håbløst dårligt forberedt, hvad cykling angik og Challenge Århus i juni 2013 var lige så ringe med en enkelt 45 k tur rundt på ruten torsdag, som vi kørte stævne søndag. Dog havde jeg pga det dumme sår på benet slet ikke regnet med at kunne komme til start, så var jo lidt et sats.

SKAL derfor lære at komme ud også i halvdårligt vejr og få kørt noget regelmæssigt vinteren over, så det ikke bliver april/maj inden jeg rammer asfalten. Min racer er også lidt op i årene efterhånden, så planen er lidt bredere dæk, nogle skærme og så ville jeg gerne investere i en ny til foråret, såfremt alle planer holder etc etc :bike: Regner bestemt med at få hjælp hos cykelbiks, så skal ikke lyde, som om, at jeg kan selv, udover altså lige skifte slange, lappe punkteringer og sådan noget, der jo skal til.

Træning d 29.10

Løb

knapt 50 min helt helt roligt.

Håber at få endnu et yin pas i dag

Sov sødt seje MOL boere

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Nu vi snakker cykler, hvad har du så i tanker til Nice? Ved godt hvad jeg ville vælge, men er lidt interesseret i dine overvejelser. Og har du nogen mål på vejen der til....?

Du må endelig sige til hvis du har nogle spørgsmål op imod racet, det er for fedt!

:hippy: Thx super Motta og ligesom Devious Builder synes jeg jo også, at det kunne være fabelagtigt spændende at læse om nogle vilde tri eventyr i din log igen og dejligt at læse, at du havde en god oplevelse i NIce. Foresvæver mig ellers, at I havde mega hårdt vejr ?? Måske du har lagt en race report et sted??

Ja og jeg har jo slet ikke dit semi proffe niveau, hverken hvad udstyr, teknik eller power angår, så når jeg tænker i cykel, så er det noget med ikke at skulle køre sindssygt hurtigt eller vildt. I virkeligheden slog det mig, at jeg formentlig igen ville gå meget efter det jeg har nu. Ikke tri/enkeltstarts cykel, ingen bøjle at ligge i, ville sikkert stadig gå efter en aluminiums ramme i god kvalitet + carbon forgaffel.. ja og jo mere jeg tænkte, jo mere slog det mig, at jeg egentlig er ret glad for min racer, selvom den har nogle år på bagen og at jeg måske lige skal genoverveje og snarere se på noget vintercykel. Når jeg tænker på min tur tværs over Pyrenæerne for en hel del år siden, så vil jeg nok stadig gå efter at få monteret bjerggearing og så investere i et nyt let og lækkert hjulsæt. Er sikker på, at nogle her kan anbefale noget godt.

Nice bliver ultimativt A stævne og jeg satser ikke på tri stævner inden men vil bruge først Nytårscup og derefter Dupont løbene, som test løb. Odder halvmarathon ligger også ganske godt og sidst i maj er der også nogle gode cykelløb rundt Århus.

Checkpoints inden jeg går til start:

Både 10 k og vægt skal have flyttet sig

Svømmemæssigt vil jeg op og have et niveau hvor 3000 m føles easy/peasy

Skulle gerne have 2000 k på landevejen inden race

Planlægger også en uges ferie til test af cykel rute (marts/april)

Skal også tidligt i gang med åbent vands pas

Mentalt skal jeg have den samme, glæden mig som et lille barn, drømmen om at gennemføre som jeg har i øjeblikket.

På Århus Challenge tilbragte jeg jo 2 x 10 minutter i skiftezonerne med at overveje om det nu gik fordi jeg mentalt bare ikke var all set på det. Dermed ikke være sagt, at der ikke vil være kriser i så langt et forløb, inkl forberedelse men jeg skal bare kunne se meningen med galskaben.

Nå dagens træning

Træning d 30.10

​Morgen training coach H

Løbebånd, C2 60 sekunder x 5, 30 sekunders pause :w00t: vildt i dag, totalt presset på romaskinen

Så 1 cirkel sammensat af svære og mærkelige øvelser, der dog alle udfordrede hele kroppen inkl med balance, MEGA hårdt, trillet igennem x 2. Husker ikke alt men noget i stil med

sidelæns hop fra bozu ti bozu

Kylen "sandsæks"bold hårdt ned i gulvet oppe fra strakt arm og griben den igen

Sidevers maveøvelse i TRX

TRX burpees

Sofa "jump" squats, hvor jeg startede siddende på bænk

Biceps/triceps

Derefter en masse bagkæde i TRX + mave tilsidst

Løb

2 x 25 minutters indendørs interval

Skal nok skrive noget mere om det en dag men lige nu glad for 1) at jeg får løbet intervaller 2) at jeg efter mange år har lært, at jeg nok tidligere har haft løbet dem med alt for høj intensitet, så det har haft været næsten umuligt at drive mig selv til det. Så hellere gøre det hyppigt og så med lidt mindre pres på kroppen.

Nu skal jeg bare trille yoga måtten ud og så snart sove. Ville gerne jogge lidt i morgen tidlig.

Nåede i dag at være til tandlæge, både tandkød og min tænderskæren ser meget pænere ud og i morgen eftermiddag så tid til lidt forskønnelse hos Helle Thorup og lørdag frisør. Den slags pas skal jo også passes :cheer:

Sov godt MOL

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Gode tanker, og fint at have det på plads. Ruten er flot og asfalten lækker det meste af vejen, og du har ikke de slemme passager på stigningerne (udover den første lille slemme bakke på 200M og +15%)!

Men lyder til du er på rette spor.

Mht min race-rapport, så var der ikke så meget at give af en lang skuffelse, men en vil oplevelse.

Røg igennem på 1.07/5.51/4.24 og 11.30... Led en bet på cyklen, da mit forhjul havde fucket op og brugte derfor 90km på at finde ud af hvad der var galt. Viste sig dækket havde sat sig skævt på, og derfor var en noget "bumpy" ride... Tænker ikke tanken til ende med hvad det kunne være endt med når jeg tænker på nogle af de første nedkørsler. Scheisse.

Link to comment
Share on other sites

Gode tanker, og fint at have det på plads. Ruten er flot og asfalten lækker det meste af vejen, og du har ikke de slemme passager på stigningerne (udover den første lille slemme bakke på 200M og +15%)!

Men lyder til du er på rette spor.

Mht min race-rapport, så var der ikke så meget at give af en lang skuffelse, men en vil oplevelse.

Røg igennem på 1.07/5.51/4.24 og 11.30... Led en bet på cyklen, da mit forhjul havde fucket op og brugte derfor 90km på at finde ud af hvad der var galt. Viste sig dækket havde sat sig skævt på, og derfor var en noget "bumpy" ride... Tænker ikke tanken til ende med hvad det kunne være endt med når jeg tænker på nogle af de første nedkørsler. Scheisse.

:ninja::omg: :freaked: :dropjaw: :newtongue:

Puuuh ha det lyder vel nok rystende. Godt, at der ikke skete noget og stadig :1356: total respekt for at køre den hjem under de omstændigheder og mange tak for god inspiration + at der sikkert sagtens kan være en milliard ting jeg får brug for at spørge om, når det hele nærmer sig. Tænk stadig over det med loggen, for vi er helt sikkert mange, der ville læse med men kender godt til det med, at tiden er knap, job etc etc etc

:hippy:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

  • Bjergtrold changed the title to Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share