Rå æggehvider!?


Micah
 Share

Recommended Posts

Hey kutter!

Jeg kunne godt tænke mig at "hvide" om der er nogen der har erfaring med rå æggehvider:

Er det sandt at de forhøjer levertallene?

Er de længere tid om at blive fordøjet sammenlignet med kogte æg fx.?

Hva m proteinstrukturer? Bliver disse ødelagt/ændret ved tilberedning?

Ingen kommentarer omkring risikoen for salmonella - tak! I know, I know

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hey Micah

Du kan slet ikke optage en brøkdel af den samlede potentielle næringsværdig i æggehvider, såfremt du indtager dem flydende. De skal enten koges eller steges først. Proteinstrukturen ændres så du netop kan optage de gode aminosyrer som æg bidrager med.

Desuden kan du risikere mavesår hvis du drikker meget æggehvide. Det er ekstremt hårdt for mavesækken, idet der er meget syre i den rå hvide.

Lav evt en let omelet på panden, eller bland 250 gr æggehvide med 100gr havregryn og 1 banen, blend hele molevitten og lav nogle kanon pandekager:)

cya bro,

/BnC

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar - men jeg havde altid haft den opfattelse at proteinstrukturerne - peptidkæderne NETOP ændredes ved opvarmning????? Men jeg vil give svaret videre til min ven, som sikkert bliver glad for dit svar. Jeg lovede at lægge det ud som et spørgsmål for ham. Tak

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lasergate> Hvad tror du så at kyllingerne inde i ægget gør? Steger de også lige hviden, for at ændre aminostrukturen?? Det er lidt noget vås! Det virker da fint for kyllingerne, så jeg tænkte at det også måtte virke på en kylling som mig, og ja, nu er betegnelsen KALKUN bedere..! :-)

Jan> Pyt med kæresten! Der er ikke noget bedere end en ordentlig stinkbombe. Desuden er det ikke så slemt, hvis man ikke spiser blommen. Der er alligevel så meget vi ikke gider at have i den! (Fedt, samt øgning af kolesteroltal)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

En gang naiv altid NAIV

Hvis du ikke anser din krop anderledes end en kylling - så god træning!!! PIP PIP

Menneskets fordøjelsessytem er sjovt nok anderledes end en kyllings!!! PIP PIP

Det er således at de enzymer som findes i din fordøjelseskanal kun kan magte visse typer af proteiner, kulhydrater og fedt, det er genetisk bestemt. Eksempelvis er nogle mennesker laktoseintolerant, da de mangler det enzym som nedbryder laktose, hvilket medfører at det ophober sig i mavesækken og giver smerter og ubehag.

AKKURAT det samme gælder for proteiner, vi har nogle enzymer som kun kan nedbryde nogle bestemte proteiner OG SÅDANNE ER DET BARE, ligesom du heller ikke kan nedbryde græs, da du ikke ligesom drøvtygger har enzymet cellulase. Proteinstrukturen i hvider ændrer sig markant under tilberedning og bliver derfor letoptagelige.

PIP PIP

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar. Som du selv siger er det genetisk bestemt og nogle er jo derfor dømt til at være en kylling - Endda uden at de kan gøre noget ved det :bojo: Det kunne imidlertid være interessant hvis du underbyggede din teori lidt ved at beskrive hvilke enzymer der så skulle til for at man kunne optage rå æggehvider?

Link to comment
Share on other sites

LÅN EN BIOKEMI BOG - og derefter læs i den!!!

Proteiner er opbygget af aminosyrer. Aminosyrer er som perlerne på en snor, og denne snor drejer, vikler og vender sig i alverdens retninger. Ved at behandle proteinet, denaturer proteinet (snoren går i stykker og perlerne frigøres), hvilket gør aminosyrerne lettere tilgængelige - ergo - jo hårde varme desto større denaturering.

Link to comment
Share on other sites

Dette er selvfølgelig et meget overfladisk svar, da processen er langt mere kompliceret end som så specielt hvad angår enzymernes (hvilket også er proteiner) reaktion med den denatureret proteinstruktur kontra den normale struktur - men I forstår vel billedet.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg må sige, jeg må indrømme at jeg faktisk har haft lånt et par biokemi bøger i mit liv :bojo: ... nu til din kommentar:

Micah spørger: "Hva m proteinstrukturer? Bliver disse ødelagt/ændret ved tilberedning?"

Dertil bliver der svaret af lasergate at næringsværdien bliver bedre ved opvarmning, pga. denaturering, hvilket i tilfældet med æg også er korrekt.

Så begynder du at snakke om laktose, cellulose og jeg ved ikke hvad... du nævner at man får ondt i maven hvis man ikke har laktase-enzymet, dette er også korrekt, derefter siger du at det er "AKKURAT det samme " for proteiner.

For at undgå misforståelser skriver jeg så:

<b>- At man ikke får ondt i maven fordi man ikke kan nedbryde det denaturerede protein, men pga. af antigenerne.

- At aminosyrene ikke muterer under opvarmning, jeg snakker ikke om proteinstrukturen

</b>

For at redegøre hele sagen til Micah:

<i>

- Et æg indeholder antigener - visse antigener kan kroppen ikke nedbryde og giver derfor mavesmerter

- Når et æg opvarmes til mellem 56 og 66 grader C. begynder proteinerne at denautere således at aminosyrene fririves proteinstrukturen

-  Ved omkring 73 grader C. begynder æggeblommen at emulgere

- Ved omkring 80 grader begynder aminosyrene at aggregatere/koagulere hvorved de bliver ødelagt.

</i>

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Øhhh, lige et par kommentarer.

-Proteiners denautering har intet at gøre med æggeblommens emulgering.

-Det er korrekt at enzymer kan blive ødelagt ved forkert temperatur/pH, men jeg har ikke hørt om der skulle eksistere enzymer i ægget der er gavnligt for nedbrydningen til aminosyrer.

At mundens spyt, mavesækken og tyndtarmen indeholder sådanne enzymer er derimod en helt anden sag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share