Crossfit agtig træning.. Er det nok?


Donnerfar
 Share

Recommended Posts

Hej

Måske ikke rette forum, men emnet er lidt blandet.

I mit center har vi et hold med Crossfit-inspireret træning.

Timen består af opvarmning, gennemgang af øvelser og til sidst selve træningen.

I går fra træningen en makker træning, hvor vi kørte i 24 minutter. Altså ca. 12 minutters effektiv træning til hver person.

Det var rigtig sjovt, og det var mega hårdt i de 24 minutter.

Men jeg tænker bare om det er nok, altså får man noget ud af det? Styrke, kondi og forbrændingsmæssigt?

Jeg er gået lidt død i "traditionel træning", og min plan er derfor at køre dette hold 2-3 gange om ugen, også krydrer med 1-2 spinningstyper.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke det hårde bevis lige ved hånden, men mener sammenhængen mellem dødelighed og træning samt evne til at være selvhjulpen (særligt i alderdommen) og træning... er således at der er diminishing returns, for den tid du bruger på at træne.

Så populært sagt er ugens første times motion noget der virkeligelig rykker på din sundhed, mens den 10 time mest er for dit ego.

Dit foreslag med ca 2-3 crossfit agtige timer + 1-2 spining, pr uge er en ret stor mængde motion hvis du spørger mig. Som bestemt vil rykke og dække dig rigtig godt

Hvis dine Wods indeholder tunge løft, hvad main site jo nogen gange programmerer, men som jeg mener/gætter på at mange centre ikke udbyder så ofte, er du super dækket ind.

Hvis dit croosfit mest er Metcons.. og du har opbygget en ret habil grundstyrke(hvad end det så er er) gennem vægttræning, vil der nok ryge lidt styrke på den konto.

Jeg syntes dit oplæg ser ud til at være rigeligt dækkende fra et folkesundhed/ få en go alderdom perspektiv. Hvis man er meget ambitiøs tænker jeg at kvaliteter som mobilitet/smidighed, råstyrke og rfd/plyometri/eksplosivitet måske ikke (afhænger af Wods) ikke er dækket så super godt.

Men som sagt dit oplæg dækker dig rigtig fint ind. Tror jeg det vil betyde ret meget for din helse målt som levetid og evne til at være selvhjulpen i alderdommen, at udskifte noget af din træning med noget mobilitet/smidighed, råstyrke og rfd/plyometri/eksplosivitet... hmm gætter på gevinsten er meget beskeden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hey

Tak for jeres svar, har været på ferie derfor denne sene respons.

Jeg forstår jeres pointe, med jeg burde uddybe lidt mere. Men grundlæggende set ønsker jeg egentlig bare smide nogle kg, og komme i bedre form. Jeg er selvfølgelig klar over kosten spiller den væsentlige rolle i forhold til vægttab. Jeg giver det et seriøst skud, og ser hvad kroppen siger til det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share