Spinderellas strøtanker og lejlighedsvise træning


Spinderella
 Share

Recommended Posts

Virkelig hektisk uge med meget travlt på arbejde, mange overarbejdstimer og et fyldt hoved, når jeg endelig kom hjem. Så har været lidt svært at få puslet træning ind - men et par løbepas er det da blevet til.

Tirsdag d. 10. oktober

Løb 2,9 km @ 6:41

Frokosttur i fint vejr. Ikke så meget at berette om.

Søndag d. 15. oktober

Løb 5,4 km, gennemsnit 7:09.

Det meste af turen løbet som intervaller: løb op til puls 170, derefter gå til puls 150. Helt færdig da jeg kom hjem - men føler det hjælper til at rykke min form.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt mærke at jeg skal overvinde mig selv lidt mere for at komme ud, når der er blæst, regn og lave temperaturer på spil. Også fortsat travlt og ikke så stort mentalt overskud. Så alle mine gode tanker fra et par uger siden om at sætte konkrete målsætninger er lagt på hylden. Tænker at året ud styrer jeg efter et enkelt mål: 150 ugentlige "aktivitetsminutter". Det er en defaultsetting på min Garmin, og for at være ærlig ved jeg ikke hvad grænserne er. Men princippet er, at den tæller høj puls. Over én tærskel tæller den almindeligt, og over en anden tærskel tæller den dobbelt. Indtil videre har jeg holdt mit mål siden vi var på vandretur i sommers, med undtagelsen af den ene uge, hvor jeg var syg.

Tirsdag d. 17. oktober

Løb 4,9 km @ 7:17

God, men lidt for hurtig start, og endte med at have en tur, hvor jeg hele tiden kom til at løbe for hurtigt, og måtte ned og gå igen. Så reelt løbet som intervaller, selv om det egentlig ikke var planen. Har en oplevelse af, at det er ret typisk, når jeg har meget stress i kroppen.

Søndag d. 22. oktober

Løb 4,8 km @ 6:55

Stabilt og let stigende tempo og med spurt til sidst. Løbet på stort set tom mave, hvilket gik langt over forventning. Dejlig tur, hvor der var overskud til en lille spurt de sidste 100 m mod mål.

Har på begge ture haft træls murren fra mit venstre knæ. I tirsdags tog jeg i vinterbaderklub om aftenen, og fik i den forbindelse prøvet den infrarøde sauna dernede. Ved ikke om det giver en langvarig effekt, men havde klar fornemmelse af lindring i knæet. Tænker at gøre det samme i dag - klubben har været meget medtaget af stormen, men de har været hurtige til at få ryddet op, så det kun er én sauna der stadig er lukket.

Link to comment
Share on other sites

På 29.10.2023 at 20:49 , vestjyden skrev:

et enkelt mål: 150 ugentlige "aktivitetsminutter".

Jeg plejer at sige: Alt tæller.

Bare et lille hep herfra. :smile:

Lige i denne sammenhæng er tanker ikke nok til at det tæller :tongue: - og mit simple mål har ved flere lejligheder været det afgørende puf til at få mig op af sofaen. Lige nu er det mere vedligeholdelse end forbedring, men det er også langt bedre end at forfalde til... ja, forfald. Dejligt med hep - det tæller helt sikkert! :bigsmile:

Torsdag d. 26. oktober

Svøm ca 1200 m

Mit ur fejlede da jeg skulle stoppe det, og jeg havde ikke fuldt overblik over at tælle baner. Men jeg ved at jeg svømmede det hele i uden pauser, og at jeg både startede og sluttede med 100 m bryst. Derimellem var 1000-1100 m crawl. Kæmpede lidt med en anden svømmer, som hellere ville læse sit ur end banen, og derfor gang på gang satte fra efter pause samtidig med at jeg skulle vende. Synes ellers jeg for det meste oplever medsvømmere med god banepli.

Lørdag d. 28. oktober

Løb 4,7 km @ 7:08

Rolig tur ud omkring slusen, hvor beredskabet var ved at gøre klar til at der kom mere regn. Var vist for langt oppe af formiddagen til rigtig at tælle som en morgentur, men synes det fungerer godt at starte dagen med løb (i weekenderne, så det ikke bliver om natten!).

Mandag d. 30. oktober

Løb 3,9 km @ 6:53

Eftermiddagstur med en anelse mere tempo. Kunne klart mærke tilskyndelsen til at løbe for hurtigt, specielt først på turen, så fokus på at holde igen, så jeg ikke gik kold. Mod slutningen kunne jeg sætte tempoet lidt op inkl. lille spurt mod mål.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det blev en travl uge, hvor det var svært at pusle træningspas ind - men fik da 15 km transportcykling onsdag. Ikke så spændende at logge, men gav da aktivitetspoint på kontoen. :laugh:

Lørdag d. 4. november

5,8 km @7:24

Virkelig dejlig morgentur i Aalbæk Klitplantage i lidt troldeagtig stemning - det der skær af mystik der kommer af at løbe i noget, der ikke helt er tåge, men nærmest inde i en sky, og i ukendt natur, som er meget anderledes end derhjemme. Havde lidt trail elementer med skiftende underlag, smalle stier, en enkelt træstamme, som var i vejen og en omvej rundt om oversvømmelse fra åen.

Mandag d. 6. november

svøm 2x500 m crawl

Ikke så meget at sige om selve svømningen. Men kæmpeoptur at have Bjergfidusen hjemme igen, og høre om alle de spændende eventyr på et fjernt bjerg. :wub:

Tirsdag d. 7. november

Løb 5 km @7:00

Fin tur, men kom lidt for sent af sted, så det begyndte at blive svært at se stien, og jeg valgte at løbe op fra stranden lidt tidligere end vanligt, for at få lidt gadebelysning til hjælp. Føler der er ved at være noget, der ligner en basisform, så jeg nogen lunde kan holde tempo med pulsen under kontrol. Begyndte at mærke lidt trækken på begge baglår ca. 500 m hjemmefra, så sluttede turen tidligt, og gik det sidste stykke hjem.

Morgenvægt 74,7 kg

Link to comment
Share on other sites

Ja igen en uge, hvor det var svært at få tid til træning. Fredag dog lidt cykling inkl. bakken op af Grenåvej. :gal:

Fuldt program her i weekenden, men tog mig sammen til en tidlig start i dag til en kort tur:

Søndag d. 12. november

Løb 2,2 km @6:19

Fik presset mig selv godt - og fik fortrudt at jeg ikke fik taget min astmamedicin inden jeg kom hjemmefra - det må jeg huske til næste gang. Til gengæld rigtig godt tilfreds med at nå hjem inden ordentlig byge!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pokkers!

Røg ud i en ufrivillig pause grundet noget øjenhalløj (inflammation af regnbuehinde og hornhinde, men ikke egentlig betændelse/bakteriel infektion). Først smerter og ret bekymret, men efter behandling begyndte at virke har jeg mere været besværet af at skulle vænne mig til briller igen, og at holde styr på øjendryp og piller mange gange om dagen. Har i den forbindelse også været forsigtig de første dage mht. motion - ja nok egentlig mest fordi jeg bare var bekymret og rundt på gulvet. Timing også virkelig dårlig i forhold til at afvige fra relativt faste rutiner. Svært at komme i gang igen, når det er koldt og mørkt og vådt. :rolleyes:

Vovede mig ud på en løbetur uden briller, men med regn og blæst og virkelig meget vand alle steder!

Søndag d. 19. november

Løb 3,9 km @ 6:26

Ville ikke have genkendt, hvis jeg mødte nogen jeg kendte (vejret var tilpas dårligt til at jeg stort set ikke løb på nogen i det hele taget), men kunne fint orientere mig i forhold til trafik og underlag. Kunne også holde et relativt stabilt tempo, selvom det var en uge siden jeg sidst havde været ude, og jeg endda også havde aflyst svøm. Men helt klart ikke noget jeg ville have lyst til at begive mig ud i, hvis det havde været mørkt.

Sidste weekend gik med andre gøremål - både overspringshandlinger, egentlige ting der skulle ordnes, og en hyggelig spa formiddag, med en god veninde. I den sammenhæng fik jeg testet konceptet med kun at have kontaktlinse i det raske øje. Det fungerer egentlig ok i forhold til at kunne se nogen lunde på afstand, men giver lidt udfordringer med at læse. Har derfor ikke brugt den løsning til hverdag, men i dag gav det god mening i forhold til en løbetur.

Søndag d. 3. december

Løb 4,6 km @ 7:01

Var ret tilfreds med hvordan det gik i dag, specielt taget i betragtning at der er gået 14 dage siden sidst. Turen foregik mens sneen dalede og gjorde verden tyst og stemningsmættet. Her var det en stor fordel at det er en trailsko jeg har som min almindelige løbesko, og de første 2-3 kilometer følte jeg faktisk ikke at jeg skulle passe voldsomt på med fodfæstet. Det kom så mod slutningen af ruten - de sidste 1½ km var jeg også lidt udfordret på formen, og jeg måtte kortvarigt ned at gå efter 4 km.

Efter løbeturen stod den på snerydning på matriklen - og nok af det til at jeg faktisk nåede mit "aktivitetsminutmål", selv om jeg ikke rigtig har lavet noget de andre dage i denne uge. Øjet er - som jeg forstod det ved sidste tjek - helet, og nu står den så bare på udtrapning af øjendråber. Det går der 10 dage mere med, men i næste weekend kan jeg begynde med kontaktlinser igen om dagen. Senere på måneden burde alt være tilbage til normal.

Har heldigvis kunnet konstatere at kombinationen af pause og tyvstart på julehygge ikke har sat nævneværdige spor på vægten. Morgenvægt således (fortsat) 73,1 kg. :cooldance:

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så kom der igen en længere logpause, og til dels også motionspause. Siden sidst:

Mandag d. 4. december

Svøm

100 bryst +400 fri

500 fri

200 fri

Husker ikke detaljerne længere, men uden tvivl hyggeligt med Bjergfidusen! :bubblebath:

Onsdag d. 6. december

Løb 4,7 km @ 7:30

Morgentur i skønne Barcelona - gennem smalle stræder ud på Ramblaen, og derfra ned til havnen. Rolig tur og ok overskud, så tempo mere udtryk for et par navigations- og fotopauser, ligesom den sidste del af turen gik med at forsøge at finde et åbent supermarked, så vi kunne købe lidt morgenmad (skulle vise sig at det var helligdag, så derfor ikke så nemt).

Havde egentlig planlagt at skulle løbe to gange dernede, men vi gik omkring 20 km om dagen de fleste dage, så både ben og fødder syntes det var rigeligt! Startede i stedet de øvrige dage med 20-30 min morgenyoga - også en dejlig ferierutine.

Mandag d. 11. december

Svøm

100 bryst + 450 fri

500 fri

100 fri - med kolbøttevendinger

Dejligt at være hjemme igen, og følte overskud nok på dagens træning til at lægge et par kolbøttevendinger ind til sidst. Det blev på ingen måde yndefuldt, og var klart ikke hurtigere end mine vanlige vendinger, men godt tilfreds med at tage hul på det igen.

Nå men tirsdag begyndte jeg så at føle lidt kriller i halsen. Det tog til i løbet af de næste dage, og ja, så har jeg faktisk været syg i næsten 2 uger nu. :raisebrow: Tror ikke det er andet end en banal forkølelse (har ikke på noget tidspunkt haft feber, og har da også testet negativ for covid), men det vil bare ikke slippe - og min astma har været tilstrækkeligt udfordret til at jeg har måttet en tur omkring lægen og få udskrevet noget binyrebarkhormon. :cry3: Nu begynder jeg endelig at føle at der er ved at være bedring, og jeg vågner efterhånden kun et par gange om natten. Dristede mig derfor ud på en kort tur i går.

Fredag d. 22. december

Løb 2,5 km @ 7:05

Meget adstadigt tempo, men med bedre følelse end frygtet. Løb langs vandet, som stod virkelig højt efter stormen. Men dejligt med solen fremme.

Føler ikke rigtig jeg har nået nogen juleforberedelser i år. Men nu er alle gaverne da pakket ind, risengrøden står og køler af, mandlerne er smuttet, og der er hældt et dejligt glas portvin op.

Rigtig glædelig jul til MOL - hvis der da stadig er nogen, der læser med. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share