Afdanket IRONMAN Podium Finisher


Juan Pelota
 Share

Recommended Posts

tirsdag 13. marts

Intet vildt at beretter om dagens træning, en omgang svømning. Følte mig lidt low i løbet af dagen, men det gik fint i bassinet. Jeg svømmede i dag i Gigantium, hvor vand temperaturen er mindst 5 grader varmere end andre svømmehaller.

Svømning – eftermiddag:

300M opvarm

200M blandet teknik, catch-up

2x 400M, p: 1 min

2x 200M, p: 45 sek

2x 100M, p: 30 sek

400M nedvarm

Total: 2300M (45 min)

Mere kan læses her: Mit link

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 14. marts

Egentlig er der cykeltræning i cykelklubben i dag, men da vi havde fri fra skole allerede 1145, valgte jeg at ligge min træning kort herefter, da det ville passe mig bedre. Jeg satte tri bøjlen på cyklen for første gang, og smed luft i dækkene, dog knækkede en af ventilerne så jeg måtte lige en lapning igennem før jeg kunne komme ud i det gode vejr og træde hårdt!

Jeg var lidt spændt på, hvordan det var at ligge i bøjlen, men det må siges at det absolut ingen problemer gav overhovedet, hverken i forbindelse med styring og/eller at spise eller drikke i bøjlen.

På vej ud mod Nørholm kunne jeg mærke at der var godt smæk på, og det fortsatte helt ud mod Sebber Sund, hvor jeg for første gang så på gennemsnitshastigheden, 35,5 km/t sagde den, av – og jeg havde på intet tidspunkt været presset, jeg satte lidt mere tryk på og røg hurtigt op på over 36 i snit. Jeg fulgte planen som sidst med 90-100 RPM (kadence) og 150-160 BPM (puls) det fungere perfekt, dog skal det siges at der i dag til forskel for alle andre dage kun var en smule vind, så det har gjort hele forskellen. 36,5 i snit er på lorte hjul med lorte dæk, tænk hvad der kunne ske med andre dæk og ikke mindst nogle mere aero hjul. Hmm..

Efter cykelturen en hurtig T2 og afsted på en lille løbetur, som også gik godt.

Cykling – eftermiddag:

Tid: 1 time 26 min

Distance: 52,39 km

Hastighed, snit: 36,5 km/t

Puls, snit: 81,3% (153 bpm)

Kadence, snit: 82 rpm

Kombi løb:

25 min @ 4:53 min/km

Puls, snit: 82,5% (155 bpm)

Mere kan læses her: Mit link

Edited by Juan Pelota
Link to comment
Share on other sites

Nyt hjulsæt og andet nyt

Jeg har fået en masse nyt grej de sidste par dage. Søndag i aacrm fik jeg det CRAFT tøj, som jeg havde bestilt. I går kom fragtmanden med mit nye hjulsæt, som jeg længe har drømt om, men nu har fået – et sæt Dura Ace C50 Clinchers (WH-7900). Til sidst kom postmanden i dag med min våddragt, som jeg egentlig fik af mine forældre i julegave, men som først kunne leveres nu – helt fint, jeg har ikke haft behov for at bruge den endnu.

Se mere her: Mit link

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Trods det dårlige vejr, som gør træningsplanlægningen ikke altid holder, så går træningen som den skal. Efter i en lang periode at have kæmpet med "genoptræningen" eller optrapningen (om man vil) af løbet, er jeg nu på det niveau, hvor jeg slap for snart et halvt år siden. I dag stod den på det første interval-pas.

Se mere her: http://wearetriathlon.wordpress.com/2012/04/27/uge-17-lobet-gar-ind-i-en-ny-fase/

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mit løberknæ kvit pt.

Jeg arbejdede en del med det, og i starten var det måske rimelig overdrevet. i dag bruger jeg det som et værktøj på mine længere løbeturer, hvor tempoet ikke er alverden (04.30-5 min/km). Mine observationer i forhold til min egen træning er, at jeg ved en given hastighed med højere kadence/kortere skridt løber med en højere gennemsnitspuls end hvis jeg løber som jeg plejer, omvendt kan det måske også handle om tilvænning.

Noget andet af det jeg arbejdede med var, at jeg forsøgte at ændre mit eget billede af, at hæl-landing var forkert. Med øget kadence/kortere skridt var målet også at minimere tiden på hælen, og undgå at der gik for meget energi tabt i vejen ved for stor hællanding.

Om det er kortere skridt-højere kadence approchachen, der har gjort mig kvit for skaden skal jeg ikke kunne sige.

Det korte af det lange er, at man på et tidspunkt, hvis man vil løbe stærkere, ikke kan øge kadence og derfor bliver nødt til at øge skridtlængden, også er man måske lidt væk fra denne approach igen.

Jeg kender ikke min kadence når jeg løber, men det kunne være jeg skulle prøve st få det undersøgt. Egentlig tror jeg at jeg generelt løber med en høj kadence. Men hvad er en høj kadence?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så er sommeren her foralvor, skal jeg da lige love for! Det er lækkert og motiverende. Træningen går fuldstændig som den skal. Denne uge øges mængden og intensiteten lige en smule, specielt vil jeg tilbringe mere tid på cyklen nu tiden er til det.

Dagens træning: http://wearetriathlon.wordpress.com/2012/05/23/uge-21-varmen-part-2/

Link to comment
Share on other sites

Men hvad er en høj kadence?

Jeg er gået helt over til den såkaldte pose-running, og der ligger kadencen på 3 skridt/sekund. Det lyder meget hurtigt, men føles egentlig ikke sådan, når man bruger pose-stilen. Jeg tager jævnligt mit stopur på for at tjekke, om kadencen også er høj nok. Man risikerer at falde lidt sammen i krpppen og tage længere skridt, når man bliver træt.

Sjovt nok har jeg så oplevet en lavere arbejdspuls ved samme løbetempo, men som du selv er inde på kan det også have noget at gøre med tilvænning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share