Road to Aarhus City Halvmaraton, La Marmotte og Silkeborg Halv-ironman, 2016!


Martin Sloth
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg skyder hermed gang i en logbog, der primært har til formål at fungere som værn mod diciplinære problemer:) Håbet er dog også, at der måske er enkelte, der kunne finde det interessant at følge lidt med i.

Som det fremgår af emnetitlen kommer det (i første omgang) til at handle om mine forberedelser til en halv-ironman i Fredericia d. 4 august 2013.

Kort baggrund

Jeg har ikke nogen erfaring med triathlon, så det bliver absolut en nybegynders "beretning". Jeg har dog en fornuftig grundform og har de sidste mange forår/somre kørt en del motionscykling, så helt uerfaren på cyklen er jeg ikke. Løbeture er det da også blevet til, men aldrig kontinuerligt i en længere periode, så den type arbejde er primært kommet igennem fodbold de sidste mange år. Svømning har jeg meget lidt erfaring med, og er pt. i stand til at svømme ca. 200 meter crawl med forfærdelig teknik. Svømningen bliver derfor nok den største udfordring (ud over at undgå skader). Jeg satser dog på det er muligt. De sidste par år har jeg primært haft fokus på styrketræning hen over efterår og vinter, så udfordring af kredsløbet har været til husbehov i de perioder.

Jeg er Idrætsstuderende på Aarhus universitet og har stor interesse/kærlighed for træningsfysiologi og andre relaterede områder. På det teoretiske niveau er jeg altså rimelig stærkt kørende, hvilket så gerne skal overføres til den praktiske kontekst. Der vil derfor nok også komme nogle tanker om træning/kost osv. på loggen - muligvis også om livet i al almindelighed:)

Stats

Alder: 25 år

Vægt: 77 kg

Udseende: Middel

Træning hidtil i 2013: Løb: ca. 60-70 km, Cykling: ca. 400 km + ca. 10 timers spinning, Svømning: ca 1 km.

Erklæret mål

Puha, det er jo noget farligt noget sådan at offentliggøre en målsætning, men ikke desto mindre tror jeg det er med til at styrke diciplinen og motivationen. Mit mål, som jeg tror er realistisk, er at gennemføre på 5.30 eller derunder (har et væddemål som jeg gerne skulle vinde). Det er selvfølgelig svært at opstille en målsætning som både er udfordrende og realistisk, når man ikke rigtig har nogen referenceramme, det kan derfor godt være at målsætningen skal revideres, når jeg når lidt tættere på. Vi får se.

Let the fun begin!

(og som det hører sig til napper vi lige en lækker quote)

Man often becomes what he believes himself to be. If I keep on saying to myself that I cannot do a certain thing, it is possible that I may end by really becoming incapable of doing it. On the contrary, if I have the belief that I can do it, I shall surely acquire the capacity to do it even if I may not have it at the beginning.”
Mahatma Gandhi

Edited by Martin Sloth
Link to comment
Share on other sites

Nu skal der selvfølgeligt ikke gå jantelov i den.

Men dit mål virker ret ambitiøst.

Hvis den mængte træning du har præsteret i 2013 er en indikation på dit generelle trænings niveau, tror jeg det bliver meget svært for dig at komme hel igennem en halv ironman.

Specielt svømnings delen, hvor du selv påpeger at du nu kan svømme 200 meter i dårlig form.

Du skal jo svømme 1.9 kilometer.

Hvorfor ikke tage projektet alvorligt og rent faktisk lave en realistisk plan for træning, der også vil give en god slut tid.

Hvis det kun er for at poste det på facebook, og vinde en øl i fredags baren er det selvfølgeligt lige gyldigt.

Link to comment
Share on other sites

Sku vi nu æ lige:)

Takker (trods alt) for dine kommentarer til mit projekt om end jeg finder det en anelse provokerende, hvilket muligvis også har været din hensigt?. Det skal dog siges, at hvis jeg ikke var motiveret før, så jeg det da i den grad nu, så på den front er dit indlæg absolut brugbart.

Jeg er helt med på at mit mål er ambitiøst, men nu har det vel aldrig været særligt ophidsende at sætte sig uambitiøse mål. Som jeg også skriver kan det sagtens være jeg er nødt til at revidere min målsætning hen af vejen, men det ser jeg heller ikke noget problem i??

Angående min træningsmængde hidtil i 2013 medgiver jeg at den har været meget begrænset, men det er jo heller ikke uden grund at min emnetitel hedder "klar til halv-ironman på 3 måneder", hvis jeg ikke havde intensioner om at øge min træningsmængde og forberedelse betragteligt over de næste 3 måneder skulle den jo bare have heddet "måske klar til halv-ironman".

Du er også en anelse hurtig til at vurdere om jeg tager projektet alvorligt eller ej. Jeg vil derimod anbefale dig at følge lidt med i træningen, og så kan du jo passende revurdere den opfattelse.

Hvad er en god sluttid ifølge dig?

Og jeg garanterer dig for, at undgår jeg skader/sygdom eller andre udforudsete forhold så gennemfører jeg også (i hel stand)!

Martin

Edited by Martin Sloth
Link to comment
Share on other sites

Det var nu ikke meningen at være provokerende. langt fra faktisk.

Jeg har ingen praksis erfaring med Tri overhoved, så hvad en god slut tid er ved jeg ikke. Men hvis man ikke er habil svømmer tager godt 2 kilometer nok noget at komme igennem. Måske endda 2 timer?

1/2 Maraton ville jeg også vurdere ville tage omkring 2 timer for en person i nogenlunde form efter svøm og cykling. Det giver ikke så meget tid til at cykle de 90 kilometer??

Det var dog ikke tiden jeg bed mærke i. Men mere at skades potentialet vil være rimeligt højt med den mængdte træning der alligevel skal ligges for dagen for at komme igennem 1/2 Ironman.

Jeg tror du kan finde de første 20 logs herinde der giver en god indikation på hvad der sker når man sætter baren og ambitionerne for højt.

Træning skal jo gerne planlægges efter ens nuværende niveau, og ikke et fremtidigt ønske.

Jeg vil glæde mig til at følge din træning, for lige meget hvad tid du gennemføre i, syntes jeg personligt at det er flot at gennemføre en 1/2 IM

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt lide, at du påpeger at hvis du ikke bliver skadet så gennemføre du. Jeg har nu træner Triathlon i over et år nu, og selvom jeg er meget påpasselig med min løbemængde og progression heri, har jeg haft flere overbelastningsrelaterede skader.

Jeg synes det virker tåbeligt, men det er blot min holdning til væddemål og hovedet under armen træning, hvilket dette i min verden er. Kommer du igennem uden en overbelastningsskade er det ikke fordi du har været god til at planlægge - det er fordi du har været heldig.

Link to comment
Share on other sites

Det var nu ikke meningen at være provokerende. langt fra faktisk.

Jeg har ingen praksis erfaring med Tri overhoved, så hvad en god slut tid er ved jeg ikke. Men hvis man ikke er habil svømmer tager godt 2 kilometer nok noget at komme igennem. Måske endda 2 timer?

1/2 Maraton ville jeg også vurdere ville tage omkring 2 timer for en person i nogenlunde form efter svøm og cykling. Det giver ikke så meget tid til at cykle de 90 kilometer??

Det var dog ikke tiden jeg bed mærke i. Men mere at skades potentialet vil være rimeligt højt med den mængdte træning der alligevel skal ligges for dagen for at komme igennem 1/2 Ironman.

Jeg tror du kan finde de første 20 logs herinde der giver en god indikation på hvad der sker når man sætter baren og ambitionerne for højt.

Træning skal jo gerne planlægges efter ens nuværende niveau, og ikke et fremtidigt ønske.

Jeg vil glæde mig til at følge din træning, for lige meget hvad tid du gennemføre i, syntes jeg personligt at det er flot at gennemføre en 1/2 IM

Ok. Så beklager jeg, at jeg tolkede det sådan.

Jeg er helt enig i at skadespotentialet er relativt stort. Men nu er det noget jeg har haft lyst til at prøve i lang tid, og tidspunktet passer mig godt, så så må jeg tage den risiko der følger med. Det er klart træningsmænde/intensitet er nødt til at opbygges gradvist, men jeg tror som sagt på, at det er muligt på den tid jeg har til rådighed.

Det lyder godt:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt lide, at du påpeger at hvis du ikke bliver skadet så gennemføre du. Jeg har nu træner Triathlon i over et år nu, og selvom jeg er meget påpasselig med min løbemængde og progression heri, har jeg haft flere overbelastningsrelaterede skader.

Jeg synes det virker tåbeligt, men det er blot min holdning til væddemål og hovedet under armen træning, hvilket dette i min verden er. Kommer du igennem uden en overbelastningsskade er det ikke fordi du har været god til at planlægge - det er fordi du har været heldig.

Godt du bider mærke i det. Jeg har fra start påpeget, at undgå skader bliver en stor udfordring. Det giver sig selv. Så kan jeg jo ikke gøre så meget ved om nogen synes det er tåbeligt. Under alle omstændigheder bliver det ikke nemt at udfordre din påstand for enten bliver jeg skadet og du kan sige "hva sagde jeg" eller også gennemfører jeg uden skader, og du kan så sige jeg var heldig.

God vind

Link to comment
Share on other sites

Måske du skulle logge nogen træningspas og en dedikeret strategi? En halv jernmand er piece of cake for den forberedte atlet. Er du ikke forberedt, bliver det en meget lang dag. Og jeg har sindssygt meget respekt for dem der gennemfører en halv på den anden side af 6timer - For jeg ved at det har gjort ondt hele vejen :wink:...

Link to comment
Share on other sites

Godt du bider mærke i det. Jeg har fra start påpeget, at undgå skader bliver en stor udfordring. Det giver sig selv. Så kan jeg jo ikke gøre så meget ved om nogen synes det er tåbeligt. Under alle omstændigheder bliver det ikke nemt at udfordre din påstand for enten bliver jeg skadet og du kan sige "hva sagde jeg" eller også gennemfører jeg uden skader, og du kan så sige jeg var heldig.

God vind

Som Idrætsstuderende på Aarhus universitet med stor interesse/kærlighed for træningsfysiologi og andre relaterede områder. Må du vel vide at der er ret mange undersøgelser der peger på at skades potentialet er ret højt, når utrænede personer går igang med meget intensiv træning?

Det er vel blot det der bliver påpeget?

Link to comment
Share on other sites

Som Idrætsstuderende på Aarhus universitet med stor interesse/kærlighed for træningsfysiologi og andre relaterede områder. Må du vel vide at der er ret mange undersøgelser der peger på at skades potentialet er ret højt, når utrænede personer går igang med meget intensiv træning?

Det er vel blot det der bliver påpeget?

Hehe, jamen det forstår jeg skam godt. Men er ikke helt sikker på, hvor du mener, at det jeg skriver afviger fra den betragtning??

For at slå det helt fast: Jeg er udmærket klar over at der følger en større skadesrisiko med, når jeg ikke har længere tid til at forberede mig, men som sagt er det en risiko jeg er villig til at løbe. (og anser mig nu heller ikke for totalt utrænet, selvom 2013 ikke har været det mest aktive år indtil videre)

Link to comment
Share on other sites

Hermed de første 3 træningspas i loggen.

Fredag 3/5

Løb: 2 km opvarmning efterfulgt af 6 km med ca. 4.30 min/km (nedvarmning blev det ikke lige til. Dog en gang udstrækning)

Lørdag 4/5

Cykling: Blev til ca. 2 timer på rammen med en kammerat: opvarmning: ca. 15 min efterfulgt af 40 min med fornuftig intensitet (30-32 i snit) herefter ca. 15 min roligt og så igen ca. 40 min med fornuftig intensitet (30-32 i snit) til slut ca. 10 min rul.

Målet på dagen var blot at få nogle km i stængerne.

Søndag 5/5

En lille smule øm i stængerne efter de sidste to dages udskejelser. Så rullede bare en let lille time på cyklen (kun på den lille klinge), med fokus på relativ høj kadence (>90 rpm).

Så er vi igang:)

Link to comment
Share on other sites

Mandag 6/5

Cykling: 65 km

Så blev dagens træning også klaret, og hvilken dag at være ude at motionere lidt i. Det er jo nærmest sommer i danmark:)

Det blev til 65 km på cyklen med mig selv som selskab. De første 60 blev kørt med 31.4 i snit, så det var absolut fornuftigt. Nu er gennemsnitsfarten selvfølgelig ikke særlig sigende i forhold til intensiteten, men er pt. ikke indehaver af et brugbart pulsur, og watt udstyr er lidt uden for min økonomiske ramme, så det er hvad jeg kan byde på i øjeblikket:) Jeg vil tro jeg har ligget på en relativ arbejds intensitet ca. i intervallet 65-70 % af makspuls. Så en god gang udholdenhedstræning blev det til, hvilket også var formålet. Jeg havde fokus på at holde en rimelig kontinuerlig rytme i små gear med relativt høj kadence.

I morgen står der svømning og en mindre løbetur på programmet.

Nu vil jeg gøre mig klar til at rykke et smut til tandlægen, hvilket jeg frygter kommer til at sparke alvorligt til min smertetærskel. Rygterne går på at manden vil bore i mig.

God dag!

Link to comment
Share on other sites

Så er det tid til en lille update igen.

Tirsdag 7/5

Hviledag

Onsdag 8/5

Morgen: Svømning 1500 m. (300 m opvarmning - 1000 m kontinuerligt (25,45 min)- 200 afslutning)

Aften: 7 km løb. ca. 4.35 min/km

Var egentlig planen at den skulle have stået på svømning og løb igår, men grundet en kombination af travlhed og træthed i kroppen blev det ikke til nogen af delene, så det blev en hviledag (ihvertfald på træningsfronten). Det er jo der gode ved at træne lidt på dagsformen her i begyndelse, så er der lidt frihed.

I dag blev der så taget solid revanche.

Røg i baljen fra morgenstunden, og lagde ud med lidt opvarmning. Herefter ville jeg forsøge at se om jeg kunne komme over de 200 m i et huk jeg tidligere havde præsteret (håbet var 300 m). Det vise sig dog at gå langt langt over forventning, da jeg svømmede 1000 m uden pause - på 25.45 min. Med lidt hurtig hovedregning er det jo over halvdelen af de 1900 der skal svømmes 4. august, så min selvtillid fik da lige et nyk eller to. Tiden er selvfølgelig ingenlunde prangende, men det betyder pt. ingenting. Afsluttede med små 200 m med et mix a bryst og crawl.

Her til aften blev det så til en lille løbetur på ca. 7 km. ca 4.35 min/km

Så absolut godkendt dag på "kontoret"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så sker der lige lidt igen :)

Der har ikke rigtig været tid til at opdatere loggen den sidste uges tid, da denne er blevet brugt i Madrid. Af samme årsag er det ikke blevet til den store træningsmængde. Der er dog kommet nogle løbekilometer i stængerne (cykling og svømning har ikke rigtig været en mulighed).

Lørdag 11/5

Løb: 8.5 km ca. 4.35-4.45 min/km

Tirsdag: 13/5

Løb: 9.5 km (lunt 1.5 km - 8 km med ca. 4.35 min/km)

Torsdag: 16/5

Løb: 9 km ( 3 km med ca. 5.15 min/km - 6 km ned ca. 4.30 min/km

Løbeturene er heldigvis gået fint, men jeg er meget opmærksom på benenes respons , da den mekaniske belastning for muskler, sener og led er så stor, som den er under løb. Derfor vil jeg også være rimelig varsom med at øge volumen og intensiteten her, hvor jeg i eks. cykling ikke på samme måde er så nervøs for at gå til stålet.

Nu har jeg ikke løbet med pulsur (det skal nok komme), så er ikke helt sikker på hvordan jeg har ligget pulsmæssigt, men jeg tror, jeg har fundet det tempo (omkring de 4.30 min/km) der pt. ligger lige under min syregrænse.

Nu er der ikke blevet hverken cyklet eller svømmet den sidste uges tid, så her bliver det primære fokus lagt henover pinsen, og så satser jeg på, at lave en lille opsummering på de første par uger på søndag og nok også se lidt frem mod den kommende periode.

Link to comment
Share on other sites

Et par betragtninger/erfaringer/ræssoneringer vil jeg da lige smide.

I forhold til at nå i form på så kort tid uden at undgå skader, så vil min anbefaling være, at ligge meget mere tid på cyklen, mindre belastende for kroppen, men samtidig siger min erfaring mig at den aerobe kapacitet man opbygger her( i et vist omfang) sagtens kan overføres til løb - selvfølgelig skal der arbejdes med løb i sig selv, jeg selv ville nok holde det til 2x/uge. 3-5x cykling/uge og 3x svømning, alt afhængig af den tid du har til rådighed.

Svømning er en anden størrelse i denne ligning, da din aerobe kapacitet opnået ved cykling og løb ikke vil hjælpe dig det store.

Link to comment
Share on other sites

Et par betragtninger/erfaringer/ræssoneringer vil jeg da lige smide.

I forhold til at nå i form på så kort tid uden at undgå skader, så vil min anbefaling være, at ligge meget mere tid på cyklen, mindre belastende for kroppen, men samtidig siger min erfaring mig at den aerobe kapacitet man opbygger her( i et vist omfang) sagtens kan overføres til løb - selvfølgelig skal der arbejdes med løb i sig selv, jeg selv ville nok holde det til 2x/uge. 3-5x cykling/uge og 3x svømning, alt afhængig af den tid du har til rådighed.

Svømning er en anden størrelse i denne ligning, da din aerobe kapacitet opnået ved cykling og løb ikke vil hjælpe dig det store.

Se det var et indlæg med indhold jeg kan bruge til noget, og det sætter jeg pris på. Keep them coming!

Det er helt sikkert forslag, jeg vil tage med i mine overvejelser.

Link to comment
Share on other sites

En smule træning er det da blevet til hen over pinsen, dog ikke helt så meget som håbet.

Fredag:17/5

Cykling: ca. 55 km (uden computer)

Lørdag: 18/5

Cykling: ca. 55 km (uden computer)

Søndag: 19/5

Hviledag/Tømmermænd

Mandag: 20/5

Løb: 9.4 km (uden ur)

Her følger lige lidt refleksion over de første godt to uger:

Cykling: ca. 260 km

Løb: ca. 51 km

Svømning: ca. 1500 m

Den opmærksomme læser vil sikkert bide mærke i den ekstremt ringe svømmemængde, hvilket jeg kun kan medgive er lidt af en joke. Uden at undskylde for meget, så skyldes det en kombination af mere eller mindre logistiske udfordringer samt en uge i Spanien. Dette skal der selvsagt rettes op på i den kommende periode!

Kilometerne på cyklen er jeg okay tilfreds med uden det er prangende, men igen røg der her en uges træning pga. ferie, da cykling heller ikke rigtig var en mulighed.

Løbemæssigt er jeg til gengæld rigtig godt tilfreds både med mængden og en rimelig jævn fordeling af de enkelte ture. Jeg er især godt tilfreds med det faktum, at benene indtil videre (der krydses fingre) har reageret fint på løbetræningen. Jeg forsøger så vidt muligt at løbe på relativt blødt underlag, da jeg synes asfalt og fortov er noget ubarmhjertigt skidt, så ture på det underlag, vil jeg forsøge at holde på max 1 gang ugentligt (det er trods alt herpå der skal løbes 4. august).

Generelt er træningen foregået på baggrund af dagsform og tid til rådighed, og har således ikke været specielt struktureret. Alligevel synes jeg forholdet træning/restitution har været rimelig fint her i begyndelsen (med undtagelse af svømning). Overordnet har det udelukkende handlet om at få nogle træningskilometer ind i systemet og arbejde stille og roligt med min udholdenhed, og af samme grund har intensiteten generelt været rimelig moderat. De næste par uger eller tre kommer ligeledes til at handle primært om rimelig jævne kontinuerlige træningspas - dog bliver det forhåbentlig en smule mere struktureret med en jævn progression i træningsmængden. Herefter forestiller jeg mig at begynde at lægge nogle ugentlige intervalbaseret træningspas ind. Hvordan de kommer til at se ud, ved jeg endnu ikke.

God træning til alle!

Edited by Martin Sloth
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 21/5

Cykling: 60 km (7 km rul - 46 km med 32.3 i snit - 7 km rul)

Onsdag 22/5

Svømning: 1500 m (opvarmning - 700 m kontinuerligt - 2* 200 m)

Skulle egentlig have svømmet tirsdag aften, men det kunne desværre ikke presses ind pga. noget fødselsdag. Til gengæld blev der cyklet med en kammerat tidligere på dagen, og vi kørte egentlig i et fornuftigt tempo uden at presse den for hårdt. Der blev dog trykket lidt igennem de sidste 15 km.

Svømning blev det så til her til morgen, og det gik egentlig fint nok.

Planen for de næste dage, som den ser ud lige nu (med forbehold for ændringer) er: Løb i morgen (gerne 12 km), svømning fredag morgen ( ca. 2000 m) og cykling eftermiddag/aften (ca. 60 km), lang cykeltur lørdag (80+), og så gerne en omgang svømning søndag (ca. 2000 m).

Link to comment
Share on other sites

Fart i stængerne!

Torsdag 23/5

Løb: 11.9 km 4.24 min/km (første 10 km med 4.18 min/km herefter godt 2 km roligt)

Super løbedag i Risskov!

Planen var, at jeg skulle løbe ca. 12 km og det gik over alt forventning. Planen var egentlig (og ville nok have været det fornuftigste) at jeg ville bruge de først 3-4 som regulær opvarmning. Meen, jeg havde lånt et Garmin løbeur af en af drengene, så jeg kunne følge med i kilometertiderne, og som det svage menneske jeg er, så betød det selvfølgelig at jeg blev lidt grebet af stemningen. Derfor blev de første 3 km ikke helt så langsomt som efter planen men omkring de 4.30 min/km. Herefter pressede jeg rimelig godt igennem og havde nogle kilometertider på mellem 4.01-4.25 indtil de 10 km. De sidste 2 km blev der skruet ned for tempoet, så jeg trods alt fik varmet lidt ned.

Det er indtil videre den længste tur jeg har været ude på, og jeg kunne godt mærke benene til sidst:)

I morgen er planen en tur i baljen og en tur på rammen.

Link to comment
Share on other sites

Fredag 24/5

Svømning: 1800 m (600 m opvarmning herefter 1200 m kontinuerligt crawl)

Svømningen gik fint her til morgen. Jeg fik denne gang svømmet den længste kontinuerlige distance, jeg hidtil har præsteret, så det var fint. Jeg svømmer ikke særlig hurtigt, men nu er jeg ihvertfald ikke i tvivl om, at jeg nok skal kunne gå distancen d. 4 august, hvilket jeg ser som succeskriteriet i svømningen. Nu foregår det hele selvfølgelig i bassin i øjeblikket, så det skal nok blive noget af en omvæltning, når jeg skal ud på de første ture i åbent vand, hvor jeg jo sikkert svømmer endnu langsommere. Men satser på jeg kan vænne mig til det.

Det var egentlig meningen at jeg skulle have haft et par timer på cyklen her i eftermiddag, men følte min krop lige havde brug for pausen. Så satser jeg tilgengæld på, at jeg er klar til give den gas henover weekenden.

God weekend!

Link to comment
Share on other sites

Tænker du i mere struktur på træningen? Eller vil du fortsætte den noget lystbetonede tilgang?

Jeg spørger fordi du et par gange har nævnt at du følte kroppen havde brug for en pause, eller der kom en fødselsdag indover der tog precedens, og derfor blev næste led i træningen ikke gennnemført.

Mit indtryk af TRI træning er at man ligesom med Maraton træning skal vende kroppen til at preforme selvom den er træt. Så det er vigtigt at man fx springer på cyklen efter svøm osv.

Link to comment
Share on other sites

Godt gang i træningen!

Lørdag 25/5

Cykling: ca. 80 km (uden computer)

Søndag 26/5

Cykling: 66 km (uden computer)

Mandag 27/5

Morgen

Svømning: 2300 m (400 m opvarmning - 1600 m kontinuerligt - 3*100 m med 60 sek rest)

Eftermiddag/aften

Cykling: 1 times spinning (arbejde)

Løb: 12,3 km (10 km med ca. 4.30 min/km - ca. 2 km med omkring 5.10)

Er godt tilfreds med den mængde træning det er blevet til de sidste dage. I weekenden blev det udelukkende til cykling, da det ikke var blevet til så meget i løbet af ugen. På trods af en 25 års fødselsdag lørdag aften, kom jeg heldigvis afsted på en fin tur søndag (klap på skulderen).

I dag har jeg så gennemført min første triathlon:)

Det blev til en super god gang svømning i morges, hvor jeg fik svømmet 1600 m i et huk på 42.30. Stadigvæk ikke særlig hurtigt, men er godt tilfreds med, at distancen begynder at virke overskuelig. Afsluttede med tre 100 m intervaller (ca. 2 min) med 60 s rest imellem.

Her til eftermiddag/aften blev det til en times spinning som instruktør, hvilket blev fulgt op med en 12 km løbetur med en af drengene. De første km virkede stængerne utrolig tunge, men der kom heldigvis lidt mere gang i dem hen af vejen. Til sidst var de dog godt møre.

Lige nu er jeg meget træt, og dette indlæg bliver derfor dagens sidste kraftpræstation.

Godnat!

Link to comment
Share on other sites

Tænker du i mere struktur på træningen? Eller vil du fortsætte den noget lystbetonede tilgang?

Jeg spørger fordi du et par gange har nævnt at du følte kroppen havde brug for en pause, eller der kom en fødselsdag indover der tog precedens, og derfor blev næste led i træningen ikke gennnemført.

Mit indtryk af TRI træning er at man ligesom med Maraton træning skal vende kroppen til at preforme selvom den er træt. Så det er vigtigt at man fx springer på cyklen efter svøm osv.

Tjaa, både og.. Jeg kan ikke udelukke, at det bliver en tand mere struktureret hen ad vejen, men faktisk er jeg ret godt tilfreds med træningen den sidste gode uges tid. Jeg har ingen intentioner om blindt at følge et på forhånd fastlagt program, så det bliver nok meget fra uge til uge.

I forhold til at tage en pause når jeg har følt, kroppen har haft brug for det, er det noget jeg heller ikke vil tøve med at gøre fremover. I den sammenhæng må jeg referere til vores tidligere diskussion omkring skadespotentialet, for er noget der går hånd i hånd, så er det manglende restitution og skader/sygdom. Det er klart, man kan argumentere for, at der ved et perfekt struktureret program måske ikke ville være behov for lige at tage en ”impulsiv” pause, men det er nu engang så individuelt hvor meget træning man kan absorbere, så jeg synes det er fornuftigere at tage lidt på egen fornemmelse og dagsform. Huk mig bare ned for den overbevisning:)

Ud over ovenstående er der også en tidsfaktor, jeg er nødt til at tage højde for, da det er meget varierende, hvornår jeg har tid til de forskellige discipliner og hvor meget træning.

Selvfølgelig skal kroppen vænnes til at præstere på trods af træthed, og der skal nok komme en masse træningspas med skift mellem disciplinerne, men jeg er trods alt stadig i en meget tidlig fase.

Ellers tak for dit indspark, og afslutningsvis vil jeg da lige gratulere med dit maraton. Imponerende stabilt løbet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share