Haute Route Alp´s 2016 - en udfordring med bid i:-)


JannieSand
 Share

Recommended Posts

Ny profil, nyt navn, nyt fokus, ny inspiration - mon ikke at det er rigeligt med gode grunde til at starte en ny log op under et nyt alias? Væk er den gamle "homermark" - nu erstattet af JannieSand. Samme person men i ny og forbedret udgave :laugh:

Resumé af 2014:

For lige at lave en kort opsamling af året 2014, så var det et noget blandet år rent træningsmæssigt.

Året startede med fokus på tri under kyndig vejledning af coach Thomas fra OOB. Formen var allerede tidligt på året god, ja måske bedre end nogensinde, men en løbeskade satte en stopper for tri træningen, og fokus blev rettet mod cykling. OOB samarbejdet stoppede i den forbindelse (set i bagspejlet var det en fejl!), og derfra faldt formkurven. En for stor portion magelighed gjorde at jeg ikke formåede at få kørt tilstrækkeligt med intervaller, og i stedet blot tæskede masser af komfortable kilometre ind på kontoen. Det bliver man ikke hurtigere af, skulle jeg hilse at sige…..

Jeg havde min debut i dame B licensrækken, blev kørt i grøften og blev enig med mig selv om, at licens ikke lige var noget for mig.

Videre til Frankrig og La Marmotte, hvor jeg 3 dage før løbet kørte min hurtigste tid op ad Alpen. Fedt nok, men knap så fedt at jeg blev syg dagen efter, og grundet dette måtte udgå allerede efter 15 km af løbet. PISLORT!

Med en træningsmængde fra januar til start juli på ca. 9000 km og et uindfriet mål - eller rettere en kæmpe skuffelse, så forsvandt motivationen til at cykle, og siden da er det kun blevet til ganske få kilometer i sadlen (ca. 3000 km). Det er lort at der ikke skal mere til for at fucke det op for mig, men sådan er knoppen på mig tilsyneladende skruet sammen (ja ja, det arbejder jeg selvfølgelig på at justere lidt på). Nu er skuffelserne dog glemt, og lysten til at lufte cyklerne er tilbage for fuldt blus!

Nå ja, så blev jeg forresten også gift et sted ind midt imellem :biggrin:

Pt. hyggetræner jeg! Meget faktisk! Mest på MTB med manden, klubben eller vennerne, og så en tur på raceren i ny og næ - inde såvel som ude. Spinning er jeg færdig med - det giver alligevel ikke en skid i forhold til real life cykling!

Selvom jeg ikke gør alverdens for at træne struktureret endnu, så mærker jeg alligevel en formkurve der stille og roligt er stigende. OK, formen er så også tilpas ringe efter 14 dage på skjoldet på Maldiverne, så

der skal nok heller ikke så meget til før jeg mærker fremgang. Uanset hvad, så er det en skøn og motiverende fornemmelse:-)

More to come…….

Edited by JannieSand
Link to comment
Share on other sites

Takker:-)

Flandern Rundt 2015

Via en forretningsforbindelse har min mand og jeg været så heldige at lande en invitation til Flandern Rundt 2015. Med i pakken er startnumre til motionsudgaven af løbet samt plads i følgebil dagen efter, når profferne skal ud og køre væddeløb. Derudover er vi inviteret med til noget VIP afterparty om aftenen efter løbet, hvor flere af de helt store stjerner - nuværende såvel som tidligere - plejer at dukke op. Nu vil jeg ikke karakterisere mig selv som værende nogen star fucker, men jeg ville lyve hvis jeg sagde, at jeg ikke glædede mig bare en lille smule :laugh:

Bag forventningens glæde ligger der dog også en pænt stor portion nervøsistet gemt….. Tanken om at skulle køre 259,6 km på en vanvittig hardcore rute allerede i starten af april giver mig dårlig mave af lutter dårlige nerver :4pooh: Lille mig på brosten. Jesus, det kan vel sammenlignes med at sætte Joachim Rodriguez til start i selvsamme løb :blink: Kønt bliver det næppe!

Link to comment
Share on other sites

Lov mig hvis I får en søn at I kalder ham for Anders.
Eller hvis det bliver en pige må det næsten være Gertrud.

Åh Gud, hvor er I sjove :laugh::laugh:

Efter +7 dage uden en rigtig OFF day knækkede filmen igår. MTB´en inkl. alt udstyr var ellers pakket og slæbt med til Vejle, så jeg kunne joine klubben til træning efter arbejde. Sådan gik det ikke. Det pisregnede og jeg gad ikke!

I stedet kørte vi ned til Frellsens, købte 12 flødeboller, spiste en hurtig omgang chimichanga på den lokale Mexicanske og kørte derefter direkte hjem på sofaen, hvor vi crashede med Broadwalk Empire og de åh og ih så skønne flødeboller.

= OFF day inkl. carb loading :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Nogle gange opstår der problemstillinger, hvor man tænker "hvad f***** skete der lige der???"

Efter at have sværget til Assos i en del år, skiftede jeg i foråret til cykeltøj af mærket Vermarc.

Skiftet kom ikke fordi der var noget i vejen med Assos (ud over at deres trikoter er for korte), men fordi vi fik produceret en røvfuld team tøj med vores firmalogo på. Tøjet sidder herregodt på mig (især trikoten), og har uden tvivl en bedre pasform til min krop end Assos havde.

Så vidt, så godt! De første mange måneder efter skiftet var alt godt i "bagenden", men siden sensommeren er noget gået galt.

Nu bliver jeg super øm på siddeknoglerne, og er nærmest kronisk hævet selvsamme sted - very sexy….. NOT!

To dage i træk i sadlen er nærmest et mareridt, og det tager ærlig talt toppen af fornøjelsen ved at cykle. Det skal lige siges at jeg ikke har skiftet sadel og tilmed bruger tonsvis af buksecreme.

Jeg har derfor erhvervet mig et par Castelli Aero Free, som jeg i skrivende stund har testet en enkelt gang. Jeg kørte i Castelli buksen tilbage i 2011, og dengang mindes jeg ikke at have haft tilsvarende problemer. Umiddelbart virker det også som en lykkelig genforening, men det er nok lige tidligt nok at komme med den endelige konklusion. Med i kurven røg der i øvrigt en Gabba jakke, som nu endelig er kommet i en dameudgave. Den er ikke testet endnu, men jeg glæder mig meget og har da også pænt høje forventninger til den - ikke mindst pga. Kermits mange positive kommentarer om jakken;-)

Hvorfor ikke en Assos buks igen? Først og fremmest, så synes jeg at deres nye high-end buks er ALT for dyr (koster tæt på 3000 dask). Derudover er snittet på buksen ikke lige min kop the. Fronten på buksen, i det øverste stykke over maven, er simpelthen for lav, hvilket slet ikke passer mig.

Link to comment
Share on other sites

Til trods for at jeg skiftede min gamle 26´er mtb ud med en ny 29´er så sent som sidste vinter, så er der allerede røget en ny cykel i kurven igen. Mit første 29´er køb var nemlig ikke helt så vellykket! Cyklen fejlede såmen ingenting, men størrelsen var forkert og cyklen dermed for stor.

Min mtb teknik er i forvejen ikke prangende, og dertil kan jeg så sige, at en for stor cykel på ingen måder gør noget godt for at forbedre den. Tvært imod! Jeg tumlede konstant rundt på den og lignede konsekvent et fjols på en alt for stor cykel. Yderst ufedt!

Så da Cannondale introducerede den nye F-SI hardtail mtb var jeg hurtig til at lægge en ordre ind på en ny og ikke mindst mindre cykel, og det er et skifte der er ALLE pengene værd! En mindre cykel med en mere race-præget geometri sammenlignet med den gamle Flash gør, at jeg nu har hævet mit tekniske niveau med flere længder. Det er en fed fornemmelse, og en god reminder om at man skal være påpasselig med størrelserne når man køber nyt grej.

post-58684-0-70724700-1415954769_thumb.j

Edited by JannieSand
Link to comment
Share on other sites

Der er simpelthen for mange penge i Jylland! Men tillykke med dyret under alle omstændigheder :laugh:

Uden at skulle gøre mig klog på bukser, så kan jeg have tre tanker omkring hvorfor det går skidt med dig og Vermarc.

1. Du har ikke kørt regelmæssigt siden sommerpausen, og måske Vermarc er meget tynde i puden, og dermed irriterer dig når du ikke har haft opbygget noget tolerance i bagdelen?

2. Måske også det modsatte, at du har fået lidt ekstra fedt på bagdelen, og dermed lettere bliver generet?

3. Deres pude bliver kørt flad for hurtigt, selvom det er en highend buks.

Igen, jeg aner det ikke, men er bare tanker.

Link to comment
Share on other sites

Uden at skulle gøre mig klog på bukser, så kan jeg have tre tanker omkring hvorfor det går skidt med dig og Vermarc.

1. Du har ikke kørt regelmæssigt siden sommerpausen, og måske Vermarc er meget tynde i puden, og dermed irriterer dig når du ikke har haft opbygget noget tolerance i bagdelen?

2. Måske også det modsatte, at du har fået lidt ekstra fedt på bagdelen, og dermed lettere bliver generet?

3. Deres pude bliver kørt flad for hurtigt, selvom det er en highend buks.

Jeg hælder nok mest til 1 og 3, for min vægt er mere eller mindre uændret;-) Jeg synes bare at det er utroligt, hvis det har noget med ændret tolerance at gøre, for jeg har trods alt været i sadlen et par gange pr. uge. Men ok, du har nok ret, for Vermarc puden er ikke verdens tykkeste, så der skal måske ikke så meget til.

Castelli buksen har heldigvis en dejlig tyk pude, så jeg tænker at jeg relativt hurtigt finder ud af om det er lykken eller ej:-)

Fredags træning part 1:

En fridag fra jobbet har givet lidt ekstra tid til træning idag, som jeg i første omgang valgte at bruge på hometraineren.

Nothing special, bare en rulletur med moderat pres i pedalerne.

Cykling - 1 time @ 142 watt i avg.

Senere idag regner jeg med at snuppe lidt styrketræning med Michael, for så at slutte af med at spole benene lidt igennem igen på cyklen.

Link to comment
Share on other sites

​Så meget for den Gabba trøje…...

Som varslet igår stod dagens program på mtb træning med klubben inde i Vejle. Michael og jeg valgte at cykle derind i den vildeste modvind, så da vi nåede Vejle havde vi et plus på kilometerkontoen på 22 km. Ikke dårligt;-)

Turen gik fra Vejle mod Tirsbæk og Daugård Strand. Det var ikke verdens mest tekniske rute, men skovene er bløde og glatte for tiden, så selv de relativt moderate stigninger kan være svære at kravle over. For slet ikke at tale om nedkørslerne, der pludseligt bliver noget mere teknisk krævende end normalt.

Ude ved Vejle Fjord Skolen skulle vi op over en relativ stejl stigning med et underlag af græs/mudder. Den var vildt glat, men jeg kom overraskende fint over det værste stykke. På toppen af stigningen ligger to træstammer på tværs af stien, hvilket betyder at man skal have løftet forhjulet en anelse når man passerer, hvis man vil undgå at miste greb. Flere af de andre valgte at trække over, men jeg følte mig godt kørende og havde overskud til at forsøge at forcere udfordringen. Det skulle jeg dog ikke have gjort, for få sekunder senere var jeg nede at ligge! Jeg slog mig pænt meget på venstre knæ og hofte i styrtet, men rystede det hurtigt af mig og kom videre.

Resten af turen var heldigvis rimelig overkommelig, så da vi nåede retur til Vejle var de ømme lemmer glemt.

Efter en kort kaffepause satte vi kursen retur mod Vonge med en dejlig medvind i ryggen:-) Farten var derfor høj, selvom energiniveauet var ved at være lavt. Kort før Vonge vælger vi at skyde en lille genvej ind over en grusvej - åh gud, havde vi dog bare holdt os til ruten…..

Ca. halvvejs henne ad grusvejen er der pludselig en hund der kommer løbende ud på vejen. Det får Michael, der kører i højre side, til at slå et sving mod venstre, hvor jeg ligger. Hans styr ryger direkte ind i mit, og får det til at dreje skarpt uden jeg har en chance for at rette op og redde den. BUM, så lå vi der begge! Vi røg ned med ca. 30 km/t, så der var ok med knald på, og da underlaget selvsagt var noget ujævnt, så gjorde det avs. Jeg hamrede hovedet i jorden og slog min albue og min hofte ret kraftigt - nå ja, så blev jeg også ramt af den vildeste krampe i læggen under styrtet. Albuen er klart værst, og bliver den ikke bedre i løbet af dagen, må jeg nok hellere en tur på skadestuen for at få den tjekket, men bortset fra et par grimme hudafskrabninger er det værste næsten at jeg ødelagde min ellers helt nye Castelli Gabba trøje:-( Cyklerne har vi ikke tjekket endnu, da vi havde nok at gøre med at få os selv slæbt hjem igen.
Michael har i øvrigt også fået nogle fine hudafskrabninger men er ellers ok.

Og hvad kan man så lære af det? SKYD ALDRIG GENVEJ NÅR DU TRÆNER :laugh:

Cykling - 69 km @ 3 timer og 15 min

Edited by JannieSand
Link to comment
Share on other sites

Jo, hundeejerens forsikring dækker skaderne. Han så heldigvis styrtet, og var efterfølgende hurtig til at tage ansvaret for hundens gerninger. Det er ikke alle der ville agere sådan, så det sætter vi selvfølgelig stor pris på:-)

Status her til morgen er at vi begge er ok. Forslåede men ok. Min albue er vildt hævet, men jeg kan bøje den og nu også løfte med den:-) Om lidt vil jeg forsøge mig med en let gang træning på hometraineren. Bare for at forsøge at få noget af ømheden ud af kroppen…..

Denne uge har i øvrigt været præget af uheld!

Vi har fået stenslag i foruden på begge vores biler, jeg kørte en hare over den anden dag, var tæt super tæt på at køre en hund over i bil i torsdags og styrter på cyklen x 2 igår. Gad vide hvad der venter os idag…...

Link to comment
Share on other sites

Ak ja dyr og motioscyklister kommer indimellem på kollisionskurs. Mine erfaringer begrænser sig dog til at være jagtet af hunde et par gange(derfor kører jeg den dag i dag stadig rundt med en solid alupumpe) påkørsel/drab af en andrik og ganske få meter fra kollision med en råbuk (han havde heldigvis reflekserne i orden).

Jeg håber at både i og cykler kommer i orden og ud og rulle snarligt uden flere uheld.

Edited by Søren Michael
Link to comment
Share on other sites

Søndags træning

Spændt på hvad træningen ville bringe, satte jeg mig i sadlen med målet liggende 2 timer forude. For underholdningens skyld havde jeg valgt en rute - i dagens anledning den legendariske Sella Ronda. Fantastisk flot tur - især IRL :wink:

Udlæget var konservativt og fokus var egentlig blot en god portion grundtræning, så det var en cruiser som ikke voldte mig de vilde problemer. Albuen var lidt øm undervejs og mit knæ begyndte at pive lidt med få minutter igen, men bortset fra det var det en fin gang træning uden mange udsving.

Cykling - 2 timer og 5 min @ 138 watt i avg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share