Kunstige sødestoffer


lea
 Share

Recommended Posts

Følgende artikel er taget fra SlankeNyt nr. 24:

Kunstige sødestoffer forstyrer kroppens evne til at tælle kalorier

Din krops evne til at holde regnskab med hvor mange kalorier, du har brug for, og hvor mange du indtager, er uhyre vigtig, hvis du ønsker at fastholde en sund normalvægt.

Nu har en undersøgelse afsløret at kunstige sødestoffer og søde drikkevarer måske hæmmer din krops evne til at vurdere kalorieintagelsen, og derved øger din tilbøjelighed til at overspise.

Første undersøgelse:

Den første gruppe af rotter blev givet to væsker som begge indeholdt naturlige kalorierige

sødestoffer.

Den anden gruppe rotter blev givet to væsker, hvoraf den ene var sødet med sakkarin.

Begge grupper blev givet en sød, kalorierig, snack med chokoladesmag 10 dage inde i

undersøgelsen.

Resultatet af undersøgelsen:

Rotter som blev givet væske med kunstige smagsstoffer havde sværere ved at vurdere deres kalorieindtagelse og viste tendens til at overspise.

Rotter som fik kunstig sødet væske indtog tre gange flere kalorier, end de rotter som ingen

sødemidler fik i deres væske.

Anden undersøgelse:

I 30 dage blev to grupper rotter fodret med deres almindelige kost sammen med et kalorierigt tilskud.

Den ene gruppe fik et tilskud som svarede til konsistensen af en tyk chokoladebudding.

Den anden gruppe fik et tilskud med samme konsistens som chokolademælk.

Resultat af undersøgelsen:

Rotterne som blev givet chokolademælk-tilskud tog væsentlig mere på, end de rotter som fik det buddingeagtige tilskud.

Forskerne kom til den konklusion, at kunstige sødestoffer frembringer en manglende evne til at vurdere kalorieindtagelse.

(International Journal of Obesity, juli 2004;28(7)

side 933-935)

Kommentar:

-----------

Ovennævnte undersøgelse skal naturligvis følges op af andre undersøgelser, men det giver sig selv, at jo flere unaturlige substanser vi indtager - og jo mere vi forsøger at snyde kroppen - desto større risiko er der for, at et eller andet går galt.

Det er de unaturlige og kunstigt fremstillede fødevarer, eller tilsætninger til fødevarer, der

giver problemer med vægten og sundheden.

http://www.slankeguide.dk/light.htm

http://www.nomedica.dk/den_ideelle_kost.htm

http://www.nomedica.dk/hvordan_rask.htm

Det handler bl.a. om at indtage en kost som er mindre kalorietæt end den gængse kost. Dvs. at maden skal fylde og mætte meget i forhold til kalorieindholdet. Den skal også indeholde mange vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer i forhold til kalorieindholdet.

Mange tror, at det er helt i orden at drikke f.eks. Cola, når bare det er i "light" udgaven.

Det lyder jo godt, når drikkevarerne kun indeholder et par kalorier. Et par kalorier gør jo

ingen skade.

Problemet er de kunstige sødestoffer.

Pointen er, at ALT du indtager som ikke er fødevarer, kroppen er biologisk tilpasset, kan give problemer, uanset om det er sukker, kunstige sødestoffer, kunstigt fedt, aromastoffer,

smagsforstærkere eller andet der ikke er rigtig mad.

Du kan IKKE snyde kroppen med kunstige tilsætninger uden at betale en pris. Lightprodukter

kan endog sandsynligvis - mod forventning - medvirke til overvægt. Når slankekonsulenter og andre velmenende mennesker anbefaler, at du

spiser knækbrød, light-sodavand, fedtfattig mad med aromastoffer, kalorielet med smagsforstærkere, is med kunstige sødestoffer osv., kan du sandsynligvis tabe dig for en tid, ved at følge deres råd. Men du er desværre også godt på vej til vedvarende vægtproblemer.

Et af de største problemer med kunstige sødestoffer er, at de sandsynligvis efterhånden

forstyrrer din krops evne til at fornemme mængden af kalorier i den mad, du spiser, så du

på længere sigt får lettere ved at overspise. Brug dem derfor med måde eller slet ikke.

Kunstige sødemidler kritiseres da også af mange ernæringseksperter der stiller spørgsmålstegn ved, om stofferne overhovedet burde anvendes.

Nogle af de bivirkninger, der er blevet sat i forbindelse med større indtagelse af sødemidlet

aspartam, er blandt andet: hovedpine, svimmelhed, depressioner, humørsvingninger,

mavesmerter, opkastning, søvnproblemer og åndedrætsbesvær. Det gælder hos særligt

disponerede mennesker. De fleste mærker ingen umiddelbare bivirkninger, men store mængder kunstige erstatninger for rigtig mad vil uvægerligt give problemer for alle som bruger dem.

Uanset om de kunstige søde- og fedtstoffer umiddelbart kan sænke/mindske kalorieindholdet i maden, får de os blot endnu længere væk fra en kost og livsstil, som er naturlig for kroppen.

På længere sigt vil disse tilsætninger i vore fødevarer give os problemer som vi ikke

nødvendigvis kan overskue på nuværende tidspunkt.

Drik væske uden kalorier (eller næsten uden kalorier), som ikke indeholder kunstige

sødestoffer.

Spis rigtig mad uden kunstige tilsætninger.

Edited by lea
Link to comment
Share on other sites

udover bivirkningerne ved aspartam som selvfølgelig er kedelige <_<

så er her er min udlægning af det:

kroppen tror at det er sukker (sødemiddel) den får.

herefter sænkes blodsukkeret og appetitten øges.

Folk der i forvejen har svært ved at kontrollere deres forbrug af kalorier vil derfor have en tendens til at overspise. = øget vægt

Link to comment
Share on other sites

Here we go again... :lol:

Så længe man holder styr på kcalindtag/forbrug og ikke blindt stoler på sin sultfornemmelse (a.k.a. Mr. Unreliable :angry: ), så er der jo ikke noget problem!

Mht. til eventuelle bivirkninger (eller mangel på samme) ved aspartam, så klik lige her og scroll ned til 3413's indlæg, som er kopieret fra fødevaredirektoratets hjemmeside.

P.s. det er ok at have en mening, der ikke stemmer overens med den generelle opfattelse, men så skal man dælme også kunne bringe hårdtslående argumenter på banen!

Edited by Berg19
Link to comment
Share on other sites

Blah blah blah.. Der findes nogle mennesker som dedikerer deres liv til at finde fejl hos sødemidlerne. Når man søger så intenst, skal man nok også finde mindre detaljer der kan udstilles som fejl.

:puke2:

Nogle af de bivirkninger, der er blevet sat i forbindelse med større indtagelse af sødemidlet

aspartam, er blandt andet: hovedpine, svimmelhed, depressioner, humørsvingninger,

mavesmerter, opkastning, søvnproblemer og åndedrætsbesvær. Det gælder hos særligt

disponerede mennesker. De fleste mærker ingen umiddelbare bivirkninger, men store mængder kunstige erstatninger for rigtig mad vil uvægerligt give problemer for alle som bruger dem

Det samme kan man jo sige om "rigtig" mad, nogle mennesker er disponerede for ikke at kunne tåle mel, men hører man nogle kloge mennesker gå ud og sige det er farligt at spise mel for almindelige mennesker?

Lige pt. har jeg -16 kilo fra i februar og selvom jeg drikker ca. 1½ liter cola light hver dag har jeg ikke de store problemer med at holde styr på kcal forbruget.

Jeg er lidt træt af denne hetz på disse produkter, da de i hvert fald for mig selv har været nogle fremragende erstatninger, uden nogle bivirkninger.

Drik Cola light og hvis du får problemer med at styre sulten så drop det igen. Hvis ikke så er det bare at skylle ned og nyde det :pint:

Link to comment
Share on other sites

P.s. det er ok at have en mening, der ikke stemmer overens med den generelle opfattelse, men så skal man dælme også kunne bringe hårdtslående argumenter på banen!

Hvis det er henvendt til mig, så har jeg slet ikke udtrykt min mening. Jeg bringer bare en artikel til information og debat.

Efter min mening er det det foraerne er til for.

Og ps: Jeg er selv bruger af kunstige sødestoffer ;)

Edited by lea
Link to comment
Share on other sites

... jeg er for hurtig dér.. Jeg læser det lige igen....

update... Hvorfor skulle det være møntet på mig?

Jeg har da overhovedet ikke sagt andet end at bivirkningerne er kedelige... ?

Altså dem fra artiklen.. <_<

Edited by c0y0te
Link to comment
Share on other sites

Nogle af de bivirkninger, der er blevet sat i forbindelse med større indtagelse af sødemidlet

aspartam, er blandt andet: hovedpine, svimmelhed, depressioner, humørsvingninger,

mavesmerter, opkastning, søvnproblemer og åndedrætsbesvær.

De bivirkninger jeg hentyder til.. :graduate:

Spænd lige hjelmen Vandpyt ... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Nogle af de bivirkninger, der er blevet sat i forbindelse med større indtagelse af sødemidlet

aspartam, er blandt andet: hovedpine, svimmelhed, depressioner, humørsvingninger,

mavesmerter, opkastning, søvnproblemer og åndedrætsbesvær.

De bivirkninger jeg hentyder til.. :graduate:

Spænd lige hjelmen Vandpyt ... :blink:

For sent, jeg har tabt den. :lol:

Det at du accepterer at der er bivirkninger er slemt nok. :lol: Aspartam er det bedste i hele verden. :lol:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share