Tales from sunny San Diego


essensen
 Share

Recommended Posts

Jeg har forfattet en lille gennemgang på bb.dk - den kan du få her:

Jeg gennemgår køn først, specifikt Disneys håndtering af kvinder i deres tegnefilm.

Kvindelige karakterer:

Disney opererer grundlæggende med meget få kvindelige figurer i deres univers, de to overordnede er;

1) Den smukke og uskyldige prinsesse.

Vi kender alle denne figur da det utvivlsomt er Disneys mest genkendelige og brugte figur og den bruges i alle Disneys mest populære eventyr; tænk her på fx Snehvide og de 7 små dværge, Askepot, Skønheden og Udyret, Den lille havfrue og sleeping beauty (jeg kan ikke huske den danske titel?). De har alle nogle fællestræk, henholdsvis gennem deres personlighed og udseende, der karakteriserer dem. Deres personlighed er entydig og endimensionel; de er naive, har en ringe forståelse af hvordan deres omverden fungerer, passive, påtager en offerrolle og er hjælpeløse (de er ofte fanget eller har brug for hjælp – af mænd). Hvis i tænker på disse klassiske prinsesser er det næppe intellekt og selvstændighed i associerer dem med. Udseendemæssigt er der igen slående ligheder; de er unge, har en smal talje, meget store forførende øjne, laaange øjenvipper, store bryster og meget blege kroppe. Generelt er kropsidealet er høj grad forskruet. Slutteligt er deres venner som oftest naturen eller dyrene og ikke mennesker.

For at kunne transcendere det stadie de er i skal der ske en transformation - og denne sker på klassisk vis gennem et ægteskab og ikke hårdt arbejde. Ligeledes er det meget ofte manden der er nøglen til deres frihed.

Nu er Disney jo baseret på eventyr, men sandheden er at Disney i den grad tager sine kreative friheder når de laver disse om til tegnefilm. Der er mange eksempler på dette, men et der kan nævnes er i Den Lille Havfrue. I eventyret opgiver Ariel sin stemme for at kunne forføre et menneske der tjener det formål at hun således kan udødeliggøre sin sjæl og dermed emancipere og redde sig selv – i tegnefilmen opgiver hun sin stemme udelukkende for at kunne være sammen med det menneske hun er forelsket i (en mand); den selvstændighed hun har i det originale eventyr, frarøves hende komplet.

2) Den onde heks eller stedmor.

I den anden ende af spektret har vi den onde heks eller stedmor som er antagonisten til den smukke prinsesse i historierne. Disse figurer er de mest magtfulde kvinder i Disneyuniverset – altså her ser vi faktisk kvinder med selvstændighed og handlekraft – men hvordan portrætteres de? De er jaloux, undertrykkende og manipulerende og så tilskrives de åbenlyse kraftige seksuelle undertoner – i sådan en grad at det bliver grotesk og kvalmende (tænk Ursula i Den Lille Havfrue). De bliver en Femme Fetal hvis eneste funktion i tegnefilmen er at repræsentere det farlige, groteske og uhyggelige. Et sidste og meget sigende karakteristika ved disse figurerer er at de er dødsdømte – de er skrevet ind i et vedholdende narrativ hvor de til sidst går under; det er deres skæbne. På den måde er Disneys mest magtfulde og selvstændige kvinde fastlåst i en skæbne der resulterer i undergang; en ganske sigende portrættering. Bemærk de også altid er ældre – altså udsiges den midaldrende periode til at være noget farligt og bedragerisk i den kvindelige livscyklus.

Således skaber Disney en dikotomi (prinsessen og den onde heks/stedmor) hvor der i virkeligheden ikke er nogen gylden middelvej. Der opstår to absolutter i Disneyuniverset – og hvilken tror i appellerer mest til små børn der ser disse tegnefilm?

Disse portrætteringer gentages igen og igen af Disney – og man har netop laves undersøgelser om at billeder og budskaber der gentages meget ofte gennem lang tid i medierne har det med at fordreje ens syn på virkeligheden (cultivation theory). Dette kan sagtens applikeres på Disneys univers - Snehvide og de syv små dværge udkom i 1937 og sidenhen er diversiteten i de kvindelige hovedroller i Disneyfilm til at overse. Men andre ord har portrætteringen af kvinder ændret sig meget lidt henover et meget langt tidsrum. Dette fortæller således de børn der ser Disney nogle helt specifikke ting om kvinder – og dette budskab gentages igen og igen i deres film; kvinder er hjælpeløse, uselvstændige og bør reddes af udefrakommende kræfter. En slags offerrolle der stemmer ganske godt overens med hvorledes kvinder er blevet behandlet i vores samfund gennem historien. Yderligere kæmper kvinder i Disneyuniverset altid mod hinanden - altså er der også et budskab omkring at kvinder ikke bør stole på andre kvinder.

Den manglende diversitet i Disneys portrættering af kvinder er slående og jeg er overrasket over hvordan jeg aldrig har bemærket hvor ensidigt det kvindelige køn repræsenteres i disse tegnefilm - en repræsentation der jo ikke stemmer overens med virkeligheden, men fortæller børn og unge igen og igen at verdenen hænger sådan sammen.

Link to comment
Share on other sites

træning i lørdags:

Jeg kan ikke lige overskue at skrive det hele ned. Trænede 2 gange, men burde nok bare have gjort det én.

Seated sholderpress:

8 x 30kg

8 x 40kg

6 x 50kg

6 x 55kg

5 x 60kg

- overraskende god styrke. Har ikke trænet skuldre i et stykke tid

Lateral raises - one arm:

8 x 15lbs

6 x 25lbs

6 x 25lbs

6 x 25lbs

Cg bench:

ez curls

Pushdowns

db con curls

PM wo:

Seated db shoulderpress:

3 x 12 x 50lbs

Lat raises:

3 x 12 x 15lbs

+

Pushdowns

cable curls

---------------------------------------------------

Og så tog jeg ud og mødtes med australierne og sugede til Halloween fest. Vi brugte lidt for meget tid på rent faktisk at finde en fest, men jeg morede mig kosteligt. I det hele taget var det en virkelig sjov aften. Mishan er god underholdning og sørger for at holde en god fest kørende. Jeg optog en masse lort og klippede kort nogle af de bedste øjeblikke sammen - det kan være i også finder det underholdende;

http://www.facebook.com/?ref=logo#!/video/video.php?v=459999439850

Mere opdatering i morgen. Nu skal jeg i seng.

Link to comment
Share on other sites

Træning mandag:

Upper body træning før skole i mandags. Jeg ville egentlig have været i 24 hour fitness, men jeg kom for sent op og smuttede i garagen i stedet.

Incline bench press:

10 x 40kg

8 x 50kg

10 x 60kg

10 x 70kg

10 x 70kg

ss

Pull ups:

10

10 x +5kg

10 x +5kg

10 x +5kg

10 x +5kg

Flat db bench:

15 x 50

15 x 50

15 x 50

15 x 50lbs

ss

Pulldowns:

5 sæt med forskellige greb

Push ups:

25

22

ss

Db bent over rows:

3 x 12 x 50lbs

Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag:

Jeg sov langt bedre denne nat da jeg havde nappet 3 piller Z-12, til gengæld kunne jeg godt have brugt mindst 2-3 timers søvn mere end jeg fik og derfor var jeg ret smadret. Jeg fik dog alligevel poundet mine ben to gange. Jeg trænede baglår meget lidt da de var helt afsindigt ømme fra sidste gang - har nærmest haft gangbesvær. Jeg forstår ikke de restituerer så dårligt.

AM wo:

Sjipning i 5 min som warm up.

Front squat:

8 x 40kg

8 x 50kg

6 x 55kg

6 x 60kg

6 x 65kg

6 x 70kg

Stiff legged deadlift:

8 x 60kg

6 x 60kg

6 x 60kg

6 x 60kg

Pm wo:

Front squat:

12 x 40kg

12 x 45kg

12 x 45kg

Leg extensions

4 x 12 reps

ss

Db stiff legged deadlift:

8 x 35

12 x 50

12 x 50lbs

Rope crunches:

4 x 12

+ lidt lunges og gobler squat.

Link to comment
Share on other sites

Disney-opdatering mm. på forrige side.

Jeg har lavet en lille film så i kan se hvordan en typisk morgen med træning ser ud for mig her i San Diego;

Desværre har jeg fucket op i formatet så det er ikke verdens kønneste video, men det håber jeg i overlever.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lavet en lille film så i kan se hvordan en typisk morgen med træning ser ud for mig her i San Diego;

Desværre har jeg fucket op i formatet så det er ikke verdens kønneste video, men det håber jeg i overlever.

Jeg synes 3D-effekterne var gode - det føltes som om jeg ville få garagedøren lige i synet!

Link to comment
Share on other sites

d'Herrer må gerne uddybe deres pointer omkring Disney for os uvidende :cool:

Smider lige et par vids. Det kontroversielle kan selvfølgelig diskuteres, men jeg synes uanset hvad at det er interessant nok at Disney, som alle forbinder med fredagsslik og familieidyl, kan ses fra flere vinkler.

http://www.youtube.com/watch?v=eU1LHeim_hA

Sidste bliver kun mere interessant når den bliver holdt op imod propaganda ideologier fra henholdsvis Göbels/Hitler, Lenin/Stalin (Begge "par" var temmeligt uenige inbyrdes) og så hele møllen med Lippmann og op til Chomsky i USA.

Link to comment
Share on other sites

Hey! Har ikke fulgt med siden jeg smuttede. Hvordan gaar det med nakken?

Baglaar tager er et par maaneder om at restituere er min erfaring.

Hey du.

Den forbedrede sig væsentligt efter jeg ankom hertil, men får stadig tilbagefald af og til. Alt i alt kan jeg træne nogenlunde med den pt, men det generer stadig en hel del. Det er deprimerende at tænke på hvor lang tid det har stået på.

Åbenbart - det er vanvittigt som mine ikke gider at komme sig.

Opdater din blog - den er underholdende.

Spøer>> Lol.

Klud>> Forfatter part 2 i skrivende stund. Jeg har haft virkelig meget at se til denne uge så det blev lige nedprioriteret.

Legend>> Lol, den har jeg set før.

Træning den 4/11-2010

Tiden flyver når man har det godt - og således må jeg desværre erkende vi allerede er i november måned. Min underviser nævnte i dag hvor tæt semesteret er på at være færdigt hvilket faktisk gjorde mig lettere nedslået. Hvis det stod til mig ville jeg forlænge mit ophold, men det har jeg desværre ikke likvider til pt. Jeg kunne nok godt lokke pengene ud af min far, men jeg ville ikke kunne holder mit su-scam et semester mere og jeg får så godt som intet arbejde for tiden og det bliver vist endnu mindre til januar (jeg mister måske mit job da de omstrukturerer i virksomheden). Jeg vil prøve at komme afsted på min kandidat dog - det er helt sikkert.

Trænede før undervisning i dag på skolen.

AM wo:

Db incline bench:

10 x 40

8 x 50

8 x 65

6 x 75

6 x 80

6 x 80

6 x 80lbs

- Har ikke fået kørt tungt db et stykke tid da jeg har trænet i garagen det sidste stykke tid. Føltes ok.

Pull ups:

10

6 x +25lbs

6 x +25lbs

6 x +25lbs

6 x +25lbs

Incline machine press:

6 x 50kg

6 x 60kg

Cg seated rows:

4 sæt x 6 reps

+ lidt biceps

------

Pm Wo:

Jeg tog en omgang træning mere med Kyle i garagen. Han har nu også købt en rigtig pulldown-maskine - det er fanme nice. Det er efterhånden en ganske veludstyret garage han har sig. Vi har også lige bestilt et shitload af forskellige greb til pulldown-maskinen. Nu mangler vi bare nogle tunge håndvægte.

Flat bench:

12 x 60kg

12 x 70kg

12 x 70kg

Pulldowns:

12 x 50

12 x 50

12 x 50

Incline bench:

12 x 50kg

12 x 55kg

12 x 55kg

Pull ups:

12

12

12

Seated rows:

12 x 30kg

12 x 30kg

12 x 30kg

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edited by essensen
Link to comment
Share on other sites

Min log har været lidt død på det seneste - det skyldes blandt andet min 'anonymitet' er blevet kompromitteret ret kraftigt her. Sagt på en anden måde; en bitch har fundet frem til min log synes hun skulle sladre om mine eskapader hvilket har haft nogle mindre heldige konsekvenser på den personlige front. Jeg vil derfor fremover føre en mindre personlig og detaljeret log idet jeg ikke ønsker lignede hændelser skal forekomme igen.

Jeg har fået trænet på det sidste, men orker ikke lige at logge det hele og har alligevel også glemt de fleste tal. Jeg genoptager dog loggen fra i morgen hvor den står på et upper body træningspas.

Lige om lidt skal jeg ud og hjælpe Kyle med at flytte nogle maskiner han har købt til sit homegym. Han har fået et ret vildt gym efter han/vi gjorde et røverkøb via nettet og fik omkring 8 maskiner, 600kg skiver, håndvægte, stænger og kæder for 700 dollars. Jeg har aldrig stødt på et så godt tilbud før. Vi burde have fået omrokeret det hele til lørdag og så skyder jeg en video så i kan få det at se - glæd jer.

Link to comment
Share on other sites

På de sidste to sider i denne logbog kan man læse om "den manglende diversitet i Disneys portrættering af kvinder (…)" og se en video, der demonstrerer den sexistiske fremstilling i tegnefilmene, hvilket tilsyneladende kommer som en stor overraskelse for logbogens ejermand. Så spoler man lidt frem i loggen, og ser hvordan umoralske handlinger (jeg er ikke helt sikker på, hvad der hentydes til), der bevidst er blevet offentliggjort for at prale over for en gruppe af ligesindede, samt hvem der nu ellers læser med, tilsyneladende forbliver usynlige for den pågældende loggers egen selvrefleksion. I stedet bliver den budbringer, der har afsløret den umoralske handling over for den det er gået ud over, angrebet med nedlandende, sexistiske bemærkninger (samt Salts bemærkning om at personen er en stikker, underforstået at denne skal straffes).

Mønsteret synes tydeligt, men ingen kan tilsyneladende spotte det.

Link to comment
Share on other sites

På de sidste to sider i denne logbog kan man læse om "den manglende diversitet i Disneys portrættering af kvinder (…)" og se en video, der demonstrerer den sexistiske fremstilling i tegnefilmene, hvilket tilsyneladende kommer som en stor overraskelse for logbogens ejermand. Så spoler man lidt frem i loggen, og ser hvordan umoralske handlinger (jeg er ikke helt sikker på, hvad der hentydes til), der bevidst er blevet offentliggjort for at prale over for en gruppe af ligesindede, samt hvem der nu ellers læser med, tilsyneladende forbliver usynlige for den pågældende loggers egen selvrefleksion. I stedet bliver den budbringer, der har afsløret den umoralske handling over for den det er gået ud over, angrebet med nedlandende, sexistiske bemærkninger (samt Salts bemærkning om at personen er en stikker, underforstået at denne skal straffes).

Mønsteret synes tydeligt, men ingen kan tilsyneladende spotte det.

Du ved absolut slet ikke nok om denne sag til at udtale dig på det plan - overhovedet. Jeg har ikke lyst til at sætte dig ind i det da du ærligt talt forekommer mig som en douchebag af rang, men faktum er jeg ikke har gjort noget amoralsk som sådan og derfor falder din sammenligning (som i øvrigt er tåbelig - det håber jeg inderligt du selv godt kan se) og øvrige kommentar ret kraftigt til jorden. Måske du skulle blande dig i ting du rent faktisk har indsigt i :)

Og vil du så ikke godt lade være med at besøge loggen igen - jeg bliver så træt i øjnene af din påtagede selvindsigt og intetsigende moraliseren.

Link to comment
Share on other sites

Wtf Bro- Det er sådanne episoder der gør at man ender som en paranoid douche som mig!

Jeg er endda forsøgt blackmailet af en bitch en gang!

Bitches leave!

Damn, SimON slog mig med theme song......

Tænk engang, at nogen kan finde på den slags! nonono.gif

Jeg havde sådan set håbet at det kunne blive liggende ved mit indlæg, hvor jeg tager en del af skylden. Men ok.

Som minimum Essensen, DBM, SimonHP og jeg ved hvem der menes med "bitch" i Essensens indlæg. Jeg ved at T er venner med Essensen, så det er muligt han er lidt inde i sagen.

Sagen er den, at nogen fælles veninder har læst med på dette offentlige og åbne forum i længere tid. Det har jeg været klar over i ret lang tid (vi snakker +1 år) og var derfor sikker på, at "Kassen/Zefside"-vennekredsen også alle vidste det.

Veninderne har i hvert fald i lang tid været klar over hvem, der er hvem på MOL. Desuden kender "bitchen" DBM og Essensen IRL, ligesom nogen andre på MOL/bb.dk.

"Bitchen" er tilfældigvis min ex og da jeg stadig snakker med og ser hende er det naturligt for mig at snakke om bl. a. MOL, som vi har gjort før. Og på den måde fik vi snakket om det Essensen skriver. Veninderne har dog ikke læst de indlæg, som Essensen nu har slettet og det er dem, min ex og jeg snakkede om. Præcis ligesom vi har snakket om en hel masse andre indlæg på MOL.

Så ja, det er let at stimle sammen og råbe "bitch", men der er mere i historien end én side. Desuden har de fleste af os efterhånden en hel del indlæg på bagen og desuden en del billeder! Så det er alligevel begrænset hvor meget man på ét indlæg kan få sin MOL-identitet kompromitteret.

Link to comment
Share on other sites

With so much drama in the L-O-G

It's kinda hard bein MR. Swan to the E!

- Finurligt spil på en reference til Snoop Dogg, hva!

Jeg kan åbenbart ikke skrive det store herinde mere uden at der bliver snakket om det rundt omkring (hvor jeg ikke ønsker det) hvilket desværre lidt gør jeg mister lysten til at fortsætte log-føringen her.

Link to comment
Share on other sites

With so much drama in the L-O-G

It's kinda hard bein MR. Swan to the E!

- Finurligt spil på en reference til Snoop Dogg, hva!

Jeg kan åbenbart ikke skrive det store herinde mere uden at der bliver snakket om det rundt omkring (hvor jeg ikke ønsker det) hvilket desværre lidt gør jeg mister lysten til at fortsætte log-føringen her.

En skam.

Jeg forstår det dog udmærket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share