Vand, kartofler og kalorier


kartoffel
 Share

Recommended Posts

Hejsa, håber I kan hjælpe. Jeg har talt kalorier i nogle måneder nu med stor success på vægten, men nogle ting har jeg ikke helt regnet ud.

Kartofler

F.eks. kartofler. Jeg laver tit kartofler i ovnen, enten halve eller som pommes frites (uden olie, bare kartoflerne), men de skrumper gevaldigt. 1 kg rå kartofler vejer måske 600 g efter de har været i ovnen. Spørgsmålet er derfor, når jeg ser at kartofler har 82 kcal pr. 100g, er det så før eller efter?

Jeg ved vitaminerne bevares bedst ved ovnstegning af dem, men indtager jeg med pommes fritterne stadigvæk 82 kcal pr. 100g, eller er det alt vandet der er fordampet og dermed har det tilbageværende nu lavet mine kartofler til 150 kcal pr. 100g?

Jeg ved at det meste mad opgives som tørkost kcal, men nogle ting opgives som "færdiglavet" kcal. Ved ikke helt hvordan det er med kartofler dog, da jeg også kan forestille mig at fedtet siver fra dem i ovnen (ligesom med andre madvarer).

Vand i maden

En anden ting er, når jeg tilsætter vand til maden. F.eks. i lasagne, de dér fra Knorr osv., tilsætter jeg gerne dobbelt så meget vand som der står man skal. Min logik siger mig at dette naturligvis øger massefylden, så hvis jeg havde 800g færdig lasagne før, har jeg nu f.eks. 1200g færdig lasagne, men med færre kcal pr. 100g end 800g versionen.

Min (simplificerede) beregning er (med fuldstændig opdigtede kcal tal):

Lasagne

600g af 200 kcal pr. 100g

Vand

200g af 0 kcal pr. 100g

Færdig lasagne

800g af 150 kcal pr. 100g

Er dette generelt den korrekte måde at udregne den færdige mads kcal værdier?

Edited by kartoffel
Link to comment
Share on other sites

Ja, om du tilsætter vand eller fjerner vand påvirker ikke det samlede energiindhold. Jeg vil også mene at det gælder når du fjerner vand ved bagning af kartoflerne (uden olie eller andre tilsætninger).

Godt at høre at tricket virker for dig.

Edited by Stephan Bak
Link to comment
Share on other sites

Ja, om du tilsætter vand eller fjerner vand påvirker ikke det samlede energiindhold. Jeg vil også mene at det gælder når du fjerner vand ved bagning af kartoflerne (uden olie eller andre tilsætninger).

Dvs. min lasagne's kcal bliver "spredt ud" over flere gram, ligesom i mit eksempel, og kartoflerne's kcal stiger med massefylden?

Beklager hvis jeg er tungnem, og tak for svaret.

Link to comment
Share on other sites

Dvs. min lasagne's kcal bliver "spredt ud" over flere gram, ligesom i mit eksempel, og kartoflerne's kcal stiger med massefylden?

Beklager hvis jeg er tungnem, og tak for svaret.

Ja, de fleste vandholdige madvarer bliver mere energitætte ved opvarmning, p g a at vandet fordamper. Men som Stephan Bak skrev, det samlede energiindhold ændres ikke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share