Hånden på hjertet


CloudHands
 Share

Recommended Posts

Fantastisk log! Det er herligt at læse et modent menneskes reflektioner over træningen sat i forhold til livets realiteter, som de er for rigtig mange af os. Inklusiv Spinderellas glimrende indlæg.

Tusind tak :blush: Det er sgu næsten alt for meget... Dejligt at se at det jeg skriver kan sætte tankerne i gang hos andre eller kan vække genklang.

Der er simpelthen en verden til forskel på, hvordan man oplever træning som enlig 21-årig uden forpligtelser af nogen art, og så hvordan den opleves som voksen med ansvar for andre. Der er ingen tvivl om, hvem som har det sjovest, men vi er jo desværre ikke programmeret til at gå syngende gennem livet.

Ja livet kan have mange faser med forskelligt fokus. Denne periode jeg er inde i nu er ikke ligefrem den morsommeste, det vil jeg give dig ret i og den adskiller sig betydeligt fra den gang jeg var 21 og uden ansvar og forpligtelser. Det sker dagligt at jeg savner den tid. Når det er sagt, så synes jeg at jeg håndterer det meget godt og får det bedste ud af hver dag. Der synes jeg f.eks. at min træning er med til at holde mig på sporet og give mig fokus. Der er mange af de lektier jeg lærer gennem kroppen under vægtene, som jeg føler kan applikeres til mit hverdagsliv. F.eks. det at se frugten af den ihærdighed jeg lægger for dagen. Det kan nemt overføres til andre dele af livet synes jeg.

Dine tanker omkring børnene kan jeg godt følge. Jeg har selv to af dem. Jeg hører imidlertid ikke til dem, som mener, at børn skal være så meget hjemme som muligt. Faktisk tvinger jeg nogen gange mig selv til at hente dem lidt senere i børnehave og skole, end jeg egentlig har lyst til, da jeg ved, hvor godt de har det de to steder. Jeg tror ikke, det er i børnenes interesse at blive hevet ud af deres leg og sociale sammenhæng en time tidligere for at lindre fars dårlige samvittighed over ikke at bruge nok tid på dem.

Jeg tror ikke et sekund på flosklen: "Jeg er ganske vist kun sammen med mine børn 10 minutter om dagen, men det er skam kvalitetstid", men man skal heller ikke gå i den anden grøft. Hvis dine børn har det godt i institutionen, så er det helt fint, at de får lov til at uddanne sig socialt sammen med andre børn. Og den tid, som du får til dig selv hjemme, skulle så gerne give dig et overskud, som gør dig i stand til at være endnu mere for dine børn, efter at de er blevet hentet.

Jeg er faktisk ret enig med dig i ovenstående, men jeg synes fra tid til anden at det er ret svært at føle helt ind i hjertet. Og du har helt bestemt ret i forhold til det med overskuddet. Det hjælper trods alt på energien, at jeg har lavet noget helt for mig selv.

Endnu en gang tak for roserne :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det kommer lidt an på, HVORDAN der bliver kigget. Jeg har generelt ikke noget imod det, og synes det kan være motiverende til at give den en ekstra skalle, når der er andre der kigger. Men hvis jeg derimod føler at de der kigger har en negativ holdning til mig eller min træning, såkan jeg godt blive lidt irriteret, men samtidig bliver jeg trodsig og tænker at de sgu bare kan kigge væk, hvis de ikke kan lide hvad de ser! Det skal ikke ødelægge min træning. Så er det bare musik i ørene og ras ud...det bliver man lidt stærkere af!

:laugh:

Tak for indsparket JAAB.

Jeg synes du virker som om du har en meget positiv tilgang til det at blive set på. Når de kikker og virker negative, så bruger du det alligevel til noget godt og opbyggeligt. Det synes jeg er fedt.

Som mand kan jeg godt være bange for at virke klam eller befamlende med øjnene. Jeg kan rigtigt godt lide at kikke på kvinder og selvom at der selvfølgelig er visse kvinder jeg hellere vil kikke på end andre, så har jeg altså en ret bred smag om du vil. Jeg er betaget af dem og deres former, kropssprog og energi. Jeg ville lyve hvis jeg sagde at der ikke var noget seksuelt i det, men jeg synes at det er meget mere nuanceret og venligt inde i mit hoved end jeg forestiller mig at det kan se ud udefra. Altså misforstå mig ret, det er jo ikke fordi jeg glor så tunge og øjne triller ud af knolden på mig. Jeg føler mig egentlig ret diskret, men det er klart at hvis f.eks. før omtalte kvinde er i centret, så kikker jeg unægteligt mere på hende end på noget andet i centret (når jeg ikke lige har fokus på at lave mine øvelser med god teknik), så er det sandsynligvis svært at overse for hende, at jeg kikker i hendes retning fra tid til anden. Men jeg ved det jo ikke. Jeg VED ikke om hun bemærker at jeg ser på hende, så det er mestendels spekulation og igen noget mere af den der jeg-ser-mig-gennem-de-øjne-jeg-forestiller-mig-at-andre-ser-mig-gennem-halløj.

Oh somebody stop me! :wink:

Det var dejligt du bidrog med din mening JAAB, tak for det.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning, med 2 PRs, men desværre med tilbagevendte bicepssmerter :sneaky2:

Nakke ekstensions

4x25x5kg (Næste gang tror jeg at jeg er parat til at kravle op til 7,5kg. Jeg har efterhånden arbejdet mig ud af mine nakkeDOMSofdeath og er klar til mere :4thumbup: )

EZ BB curl

2x12x7,5kg

1x8x15kg

1x8x17,5kg

2x8x25kg

Bænkpres

1x10x22kg

2x10x47,5kg

1x5x65kg

2x5x85kg

1x7x85kg PR

Dødløft

1x10x22kg

1x5x50kg

1x5x65kg

1x5x80kg

1x5x100kg

1x7x122,5kg PR

Kneeling Cable Crunches

3x20x70kg

Træningen var faktisk rigtig god, men på et tidspunkt omkring midtvejs i bænkpresset, umiddelbart efter EZ BB curls, så vendte de smerter der fik mig til at holde pause tidligere tilbage :unhappy: Det var ikke helt så slemt som sidst, men det er godt deroppe af. ØV! Og det værste er at jeg ikke helt kan gennemskue præcis hvad der udløser det. Nåh men jeg må jo prøve mig frem og håbe på det bedste.

Prøver at komme igang med chin-ups på en højere frekvens end beskrevet tidligere, men nu da min biceps driller igen, så ser jeg lige tiden an. Push-ups går det ok med. Når jeg ikke arbejder, så tager jeg ca. 5-6 omgange om dagen på 7 reps. Satser på at klemme noget i retning af 5 dragonflags ind i min næste træningsrutine. Glæder mig til at blive bedre til dem.

Håber også snart på at få optaget nogle flere videoer af min teknik på de forskellige øvelser og smække op i min log.

Det var alt for nu. Tusind tak for al den meget positive respons der allerede er kommet. Kommunikation er fedt :cheer:

Link to comment
Share on other sites

Flot med flere nye PR. Den måde jeg nemmest får fremgang på, er også at træne med en stor volumen.

Surt med din biceps, selv døjer jeg med dårligt håndled. Så irriterede. Til gengæld har du jo også masserer at glæde dig over omkring træningen for tiden.

Håber også snart på at få optaget nogle flere videoer af min teknik på de forskellige øvelser og smække op i min log.

Super god ide. Gør endelig det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Flot med flere nye PR. Den måde jeg nemmest får fremgang på, er også at træne med en stor volumen.

Surt med din biceps, selv døjer jeg med dårligt håndled. Så irriterede. Til gengæld har du jo også masserer at glæde dig over omkring træningen for tiden.

Super god ide. Gør endelig det. :smile:

Storhedpåkroppenøvninger og storhedisindetprøvelser

Så gerne AGV...

Her er to videoer af dagens øvelser henholdsvis press og squat. Jeg er ikke ovenud begejstret for resultatet, kunne godt have tænkt mig noget mere eksplosivitet, men formen var bare ikke til det. Jeg sov meget sent og forbandet lidt. Havde en af de store snakke med konen. Det er sgu ikke nemt at være forældre til tre børn og være i tvivl om hvor det hele skal ende. Vi har en del issues, som vender tilbage med jævne mellemrum. Vi skiftes lidt til at synes at verdens undergang er lige om hjørnet og at vi er de dårligste mennesker og forældre i hele verden. Lige i disse dage er jeg hr. Ovenpå, godt hjulpet på ved af gode karaktere, fine fremskridt i træningen og ikke mindst det gode vejr, min kone not so much. Om nogle uger, så er det sikkert omvendt. Nåh nok om det...

Dagens program

Nakke ekstenstions

4x25x7,5kg

V-grip Pulldown

1x10x45kg

2x8x75kg

Leg raises

3x15xBW

Press

1x10x22kg

1x5x30kg

2x5x45kg

1x6x45kg PR

Squat

1x10x22kg

1x5x40kg

1x5x80kg

2x5x115kg

1x7x115kg

Squat

http://www.youtube.com/watch?v=0XHJICJ5lio

Røven dypper stadig og formen er lidt træls på grund af ingen søvn og dårlig morgenmad. Ikke min bedste præstation :sneaky2: Glemte iøvrigt at filme mit max til 7 rep, så det her er det andet af de to x5 før max sættet.

Press

http://www.youtube.com/watch?v=7PfGvo54TCU

Er i gang med at rette min teknik til. Vil gerne have lidt mere balance og eksplosivitet. Synes dog at det kørte udmærket her til formiddag, trods alt...

Link to comment
Share on other sites

Lorte lort med lort på

Gik ellers til træningscentret med Eye of the Tiger på hjernen og motivation som en Spartansk kriger, men da jeg kom til mine arbejdssæt på begge af dagens store flerledsøvelser så failed jeg for hårdt :unhappy:

Der var bare ikke mere krudt i kanonen og særligt min højre skulder gav vrøvl. Jeg ved ikke om jeg var for kæk her til morgen da jeg tog mine chin-ups. Skulderen begyndte allerede at drille lidt der og det blev så bare værre, først ved bænkpres og sidst totalt under opvarmningen til dødløft.

Dagens træning

Opvarmning

5 min løb (3min 9km/t, 1min 11km/t, 1min 13km/t)

Dynamisk og statisk udstrækning af hele kroppen

Nakke ekstensions

4x25x7,5kg

(Her havde jeg masser af overskud og power. Det var fedt!

EZ BB curl

1x12x7,5kg

1x10x12,5kg

1x10x17,5kg

2x8x25kg

(Også her havde jeg masser af overskud og kan nok trappe op på vægten til næste gang uden de store problemer. Havde undertrøje på i dag i stedet for den sædvanlige t-shirt, så jeg kunne rigtigt se mine overarme arbejde. Det er så fedt at kunne se en udvikling. Er ret glad for det og kunne ikke lade være med at stå og smile lidt for mig selv, fornøjet som jeg var over mit fremskridt :smile: )

Bænkpres

1x10x22kg

1x5x50kg

1x8x65kg (Allerede her bævede mine arme en del og skulderen begyndte at nive betydeligt. Jeg var så koncentreret om at lave bevægelsen så skulderen ikke drillede, at jeg fik taget 3 reps mere end jeg skulle i dette sæt)

1x5x80kg

1x2x85kg (Og så failede jeg hårdt på den sidste rep her. Øv bøv... Det var ellers super fedt sidste gang jeg lavede bænkpres)

Dødløft

1x10x22kg

1x5x50kg

1x5x80kg

1x5x100kg (Her gik det helt tosset. Bagsiden af min højre deltoideus brændte ud og jeg blev nødt til at stoppe der. Jeg kunne sikkert godt have taget mit arbejdssæt på 125, men jeg ville med sikkerhed have ødelagt et eller andet på det, så jeg sprang klogeligt, men ærgret over)

Leg raises

3x15xBW

Trøst og egenomsorg

Trøst = 1 jordbær cultura blendet med skyr (850g med i alt 50g protein) indtaget mens jeg skriver og læser indlæg her på MOL og lytter til Manowar.

Egenomsorg = Så nu står den på hviledage indtil mandag, hvor jeg tager et lille reset. Indtil da har jeg lovet mig selv al den søvn jeg kan få og masser af proteiner, vitaminer, mineraler, olie og vand, samt en god klat ibuprofencreme på skuldrene. Så håber jeg at jeg kan være rimelig klar og smertefri på mandag. (for fanden da!)

---

Jeg synes ellers ikke at jeg presser mig selv for hårdt, så jeg kan ikke forstå at det så ofte sker for mig at jeg render ind i den slags smerter og "skader" eller overbelastninger. Jeg ved sgu ikke om jeg bare er en pyllermås...? Men igen, hvis jeg laver en øvelse og ikke føler at jeg med god sikkerhed kan gennemføre, så er det sgu da også hat at fortsætte n'est-ce pas? Irriterende er det i hvert fald.

Ville gerne skyde skylden på manglende søvn og dårlig mad, men hvad maden angår så er jeg ret sikker på at jeg får nok af alle de essentielle byggesten. Jeg spiser ok varieret og jeg spiser en masse. En del af det er dog ret fed mad, slik og kage... Der ryger også en del sodavand indenbords. Jeg spiser sædvanligvis vitaminpille hver dag. Så er der søvnen tilbage og den får jeg som jeg også har skrevet om tidligere ikke særligt meget af. I snit får jeg vel 6 timers søvn om natten (fra ca 2330-0530). Jeg ved ikke hvordan fanden jeg skal lave om på det andet end at jeg må forsøge at tvinge mig selv til at gå tidligere i seng, men det er fandme også svært. Jeg har en dejlig kone som jeg også gerne vil bruge noget tid med og hvis jeg går i seng kl. 2100, så har vi måske 1 time at være ægteskabelige i og det er heller ikke holdbart.

What to do...? Går i tænkeboks :smile:

Ønskeliste:

Helkropsmassage 3/uge

Personlig træner og kostvejleder

Stuepige/rengøringsdame

:bigsmile:

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Synes at teknikken ser fin ud i begge øvelser. :smile: Men ved dog ikke om jeg er den rette til at bedømme det. Men ser ingen problemer.

Der var bare ikke mere krudt i kanonen og særligt min højre skulder gav vrøvl.

Surt når den slags situationer opstår. Hvad har du overvejet at gøre? Evt. trænerotatorcuffen?

http://www.motion-online.dk/styrketraening/styrke_-_oevelser/skulderskader_-_traening_af_rotatorcuffen/

Har hjulpet mange med skulderproblemer.

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

Synes at teknikken ser fin ud i begge øvelser. :smile: Men ved dog ikke om jeg er den rette til at bedømme det. Men ser ingen problemer.

Surt når den slags situationer opstår. Hvad har du overvejet at gøre? Evt. trænerotatorcuffen?

http://www.motion-online.dk/styrketraening/styrke_-_oevelser/skulderskader_-_traening_af_rotatorcuffen/

Har hjulpet mange med skulderproblemer.

Tak for linket til den artikel om skulderen. Ved ikke endnu om jeg får brug for den, for det føles ikke umiddelbart som cuffen, mere som bagsiden af deltoideus. Jeg ser på det hvis min lille ufrivillige pause på et par dage her ikke giver pote :smile:

Og tak for din kommentar omkring teknikken. Jeg synes nu at der er en del småting der med god effekt kunne rettes til, særligt i mit press. I videoen træner jeg med ret bredt greb i forhold til hvad jeg plejer, bare som et forsøg for at mærke om det var bedre at gøre det på den måde. Jeg er stadig undecided omkring hvorvidt det var bedre, men jeg synes at det fuckede lidt med min sædvanlige stil i videoen her. Selvom jeg ikke mærkede det under selve øvelsen kan jeg se på videoen at der mangler lidt stabilitet i core'en.

Nåh nok self-bashing for i dag.

Glæder mig til at komme op på hesten igen.

Link to comment
Share on other sites

Ondt i halsen og op på hesten

I forgårs begyndte det er krille i halsen og det har udviklet sig til en regulær forkølelse. Det er fandme sjældent at jeg er syg om sommeren. Hele min familie har haft det og jeg tænkte at jeg var heldig og gået fri, men sådan skulle det altså ikke være.

Var på arbejde i dag. En kort dag fra 7 til 12, så det meste var bare at lave morgenmad og hjælpe folk i tøjet eller i bad. Det er generelt set ret hyggeligt. En skøn ting ved at have så tidligt fri er at det som regel passer godt med at jeg tager ned og træner. Almindeligvis kan jeg bedst lide at træne fra morgenstunden, men det afholder mig jo så fra at tage dagvagter, så det er som regel en balancegang mellem at ville tjene penge og at træne tidligt.

Da jeg tog på arbejde i morges var jeg ikke fem flade værd, havde ondt i halsen og i hovedet, men jeg fik hevet mig op og ud af døren med visheden om at de fem timer hurtigt ville gå. Jeg havde pakket min træningstaske igår, så hvis jeg var frisk nok til at træne, så kunne jeg tage direkte fra arbejde ned i centret. Jeg ved ikke om jeg synes jeg var frisk nok, men jeg tænkte også at det var vigtigt at bevare momentum, særligt efter min lille pause på fire dage. Så jeg gav det et shot og blev glædeligt overrasket...

Dagens program

Hyperekstension

3x12xBW

V-grip pulldown

1x10x40kg

1x8x54kg

2x8x75kg

Nakke estensions

4x25x7,5kg

Kneeling cable crunches

3x20x70kg

Press

1x10x20kg

1x5x35kg

2x5x47,5kg

1x10x47,5kg PR (Super fedt sæt med masser af overskud. Jeg er imponeret over at jeg kunne, men teknikken var rigtig god og det gav lige det ekstra der skulle til. Der var absolut ingen gener af mit skulderproblem fra i onsdags)

Squat

(Jeg havde glemt mit træningsskema og huskede forkert omkring mit nuværende max på 115kg, så jeg satte mit max til 125 denne gang. Det blev altså lidt for meget af det gode, men jeg kæmpede til sidste blodsdråbe og resultatet blev som følger)

1x10x20kg

1x5x50kg

1x5x65kg

1x5x80kg

1x5x100kg

1x4x125kg

1x3x125kg

1x3x110kg

Min ryg har drillet rigtigt meget de sidste 9 dage. Jeg ved ikke præcis hvad der er galt, men lige omkring overgangen fra bækken til rygsøjle i højre side (normalt er det i venstre side, det er det stadigvæk, men nu er det bare værre i højre :crazy: ) gør det rigtig ondt. Det lyner fra tid til anden ned i ballen, særligt når jeg lave pludselige bevægelser. Måske er det bare min slidgigt der er ved at udvikle sig eller måske er det noget autoimmun ledlidelse af en slags. It runs in the family. YAY!

Ondt gør det i hvert fald og det er blevet endnu sværere at sove ordentligt. Jeg har så svært ved at skulle tage smertestillende medicin imod det, så for det meste lader jeg være og holder bare dampen oppe, så jeg beskæftiger mig med andre ting. Selvom at jeg kan glemme at det gør ondt når jeg har hovedet i gang med andre ting, så kan jeg mærke at det dræner mine ressourcer, særligt i forhold til mine børn. Min tolerancetærskel er næsten lig nul og al larm bliver bare hurtigt for meget. Det er sgu synd at de skal se på sådan en sur far :unhappy: Elsker dem jo over alt andet i universet og vil dem bare det bedste.

Wifey har lovet mig en gang massage senere og så skal vi stene et par afsnit af SG1 sæson 4... Vi har udviklet en forkærlighed for cheesy sci-fi serier, som Star Trek og Stargate, da den eneste kanal vi kunne se en overgang var Kanal 6. Så sad vi troligt søndag efter søndag med bland-selv slik og gloede "sci-fi søndag" og blev ganske betagede af universerne. For nogle år siden forærede min søster os så alle Stargateafsnit på DVD og så har vi siden da brugt det som underholdning efter børnene er puttet og vi er kun nået til sæson 4 :wink:

Nåh nok for i dag... Mindstemanden skal puttes. Tak fordi I læser med :smile:

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt den der modvilje mod at tage smertestillende medicin. Med mindre du har en specifik (og god!) grund til at lade være, så synes jeg faktisk det virker helt hul i hovedet, og som en misforstået opfattelse af at være "tough". Hvis du har smerter vil du typisk spænde og kompensere, hvorved du ofte vil få smerter andre/flere steder. Derudover dræner det - som du selv er inde på - din energi og dit overskud.

Faktisk mener jeg at have hørt at der er lavet undersøgelser der viser, at man kommer sig hurtigere, hvis man er ordentligt smertedækket. Hvis det er noget du mener potentielt kunne være kronisk/genetisk/alvorligt, så se at få det undersøgt - og i mellemtiden: Så tag da for pokker en panodil. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt den der modvilje mod at tage smertestillende medicin. Med mindre du har en specifik (og god!) grund til at lade være, så synes jeg faktisk det virker helt hul i hovedet, og som en misforstået opfattelse af at være "tough". Hvis du har smerter vil du typisk spænde og kompensere, hvorved du ofte vil få smerter andre/flere steder. Derudover dræner det - som du selv er inde på - din energi og dit overskud.

Faktisk mener jeg at have hørt at der er lavet undersøgelser der viser, at man kommer sig hurtigere, hvis man er ordentligt smertedækket. Hvis det er noget du mener potentielt kunne være kronisk/genetisk/alvorligt, så se at få det undersøgt - og i mellemtiden: Så tag da for pokker en panodil. :wink:

Tak for de gode tanker Spinderella :smile:

Jeg har haft ryg, bækken og hoftesmerter konstant siden omkring 2000. Det meste af tiden er det overkommeligt og rimelig uproblematisk, men det er blevet værre hen over årene. På en skala fra 1 til 10, så har det i starten ligget og rodet mellem 0 og 1, for nu at være vedvarende omkring 2-3 med perioder, som nu hvor det er 3-5.

Jeg har været til læge, blevet scannet og fået taget blodprøver. Mine værdier er normale og min scanning viste som skrevet andetsteds osteoporose i 5. lumbal hvirvel, samt osteopeni i de resterende lændehvirvler. Jeg har ikke osteoporose- eller peni i hoften, men til gengæld har jeg artrose in sipiens (begyndende slidgigt, som viser sig som afsmalning af ledspalten i begge hofter).

Min mor lider af psoriasisgigt og det har det med at præsentere sig først i sacroilliacaleddet (i bækkenregionen), sådan ca. der hvor jeg har ondt. SI leddet er notorisk svært at undersøge og der er flere andre lidelser der kan præsentere sig på samme vis. Så vidt jeg er informeret, så er psoriasisgigt også ret svært at opdage, når det er i sit begynder stadie og ikke er så aktivt. Det betyder at når jeg har været til læge, så har han hver gang sagt at vi lige må se tiden an.

Derudover kompliceres mit tilfælde af at jeg har en bygningsfejl i lænden lige omkring 5. lumbal hvirvel, som også kunne være årsagen til de smerter jeg oplever.

Alt i alt er jeg et pisse kompliceret tilfælde, som ingen eksperter endnu rigtigt har kunne sætte fingeren på. Jeg vil ikke sige at alle muligheder er udtømt, men jeg synes at jeg endnu har gjort hvad jeg kunne. Min tillid til systemet og medicin i det hele taget er begrænset og det gør at jeg i mange tilfælde hellere bare vil "tough it out", for så i det mindste at kunne sige, at hvad der skete med mig, skete på grund af mig selv og ikke en læge med en fiks ide.

Når det er sagt, så er jeg bestemt ikke lukket overfor en medicinsk/kirurgisk løsning på mine smerter, men jeg synes at jeg først vil se bedre resultater end det som endnu er præsteret. Der er en række nederen ulemper ved det meste smertestillende medicin, som jeg allerede har stiftet bekendtskab med, f.eks. maveproblemer og som nogle forsøg peger på, at knoglevækst og restitution af kollagentvæv og muskler hæmmes af ibuprofen og lignende stoffer. Jeg kan bedre forholde mig til mine smerter i leddene end jeg kan til mavesår, knogler der brækker fordi de er blevet for svage eller sener der ikke holder når man belaster dem.

Men du har ret... HVIS man vælger at bruge smertestillende, så er det bedst at bruge dem hurtigt, så man er smertedækket med det samme og kan fungere som man hele tiden har kunnet. Jeg synes bare jeg har været der uden at det over længere tid har gjort andet end at jeg måtte døje med bivirkningerne.

Giver det mening?

Nåh men bortset fra alt det, så tror jeg at netop de nuværende smerter er en udmærket grund til at smutte til lægen og høre om han vil give mig en ny tid hos en ekspert i reumatiske lidelser, så jeg måske kan få afklaret om det er noget psoriasisgigt eller om det bare er slid.

Nu vil jeg i seng. Sov godt derude :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke klar over, at det var et så langt og kompliceret forløb du var i. Beklager meget, hvis jeg har overset/glemt at du allerede har beskrevet det i loggen. :unhappy:

Givet din situation forstår jeg til fulde din modvilje mod medicin - jeg går ud fra, at som du har det nu, så batter det ikke rigtig noget med panodiler, og Ibuprofen er netop noget man skal passe på med (havde dog selv kun hørt det i forhold til risikoen for mavesår).

Der er vist ikke så meget andet for mig at skrive end at ønske dig god bedring - og håbe på at lægerne snart kan komme lidt nærmere en afklaring. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke klar over, at det var et så langt og kompliceret forløb du var i. Beklager meget, hvis jeg har overset/glemt at du allerede har beskrevet det i loggen. :unhappy:

Givet din situation forstår jeg til fulde din modvilje mod medicin - jeg går ud fra, at som du har det nu, så batter det ikke rigtig noget med panodiler, og Ibuprofen er netop noget man skal passe på med (havde dog selv kun hørt det i forhold til risikoen for mavesår).

Der er vist ikke så meget andet for mig at skrive end at ønske dig god bedring - og håbe på at lægerne snart kan komme lidt nærmere en afklaring. :smile:

Dejligt at du læser med og at du involverer dig. Det er faktisk det der betyder mest synes jeg, så helt og aldeles skidt pyt med at alt det faktuelle ikke er på plads. Det kommer det jo efterhånden når vi kommunikerer om det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vågnede med nederen mange smerte og var simpelthen nødsaget til at kværne 400mg ibuprofen og 1g pamol for overhovedet at kunne fungere. Det hjalp, men fjernede ikke smerterne helt. Har hørt om gode resultater med ibuprofencreme, som eftersigende skulle være mindre belastende for maven og andre steder hvor stoffet ikke skal virke... Hvilket jo giver god mening... Så det vil jeg prøve.

Ringede til lægen, men min egen læge er på ferie de næste tre uger og vikar-lægen ville ikke gøre andet end at forsøge at smertedække mig (hvilket jo er fint nok, men det kan jeg jo stort set selv klare) og anbefalede at jeg tog mine gigt-tanker op med mine egen læge når han kom tilbage fra ferie. Fornuftigt nok, men jeg vil jo gerne rykke nu, mens at der er liv i smerterne.

Så nu står den på modvillig medicinsk behandling til det er fucket af :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til dine skuldersmerter og overvejelser omkring grebsbredde, så er det min erfaring, at et smallere greb i både BP (bænkpres) og MP (military press) belaster skulderen mindre. Styrkeløftere vil ofte fortælle dig, at du skal holde armene næsten vinkelret ud fra kroppen i bænkpres og med så bredt et greb som muligt. Det er også rigtig, når du bruger en styrkeløftertrøje, men det er ikke nødvendigvis rigtigt for os motionister. Hverken når det gælder optimering af vægten eller minimering af skadesrisikoen.

For mig ændrede et smallere greb i MP for nogle år siden øvelsen fra at være hård ved skuldrene til at være en fantastisk øvelse helt uden problemer. Og det samme gjaldt for BP, da jeg begyndte at holde armene tættere ind til kroppen under løftet (hvor meget må man selv eksperimentere med) samtidig med, at jeg gjorde grebet lidt smallere end det maximalt tilladte ved styrkeløfterstævner.

Jeg fandt "min" grebsbredde ved at måle hvor langt mellem hænderne der var, når jeg tog armbøjninger, da det her er kroppen selv, som finder den bredde, som passer bedst. For mig betyder det, at jeg ved BP og MP sætter ringfingeren på vægtstangens ring i stedet for pegefingeren, så der er ikke tale som så stor en ændring. Men alligevel nok til at gøre en forskel, som mine skuldre har været glad for.

Link to comment
Share on other sites

Update

Uuhhh jeg er godt nok ikke helt tilbage på toppen efter forkølelse og min ryg gør stadig vrøvl, men i morgen starter jeg op igen efter en uges ufrivillig pause... Det skal nok blive godt.

Kører stadig frequency method og er oppe på 10 push-ups 5-6 gange om dagen. Når jeg har kedet mig har jeg forsøgt at presse den til max og er pt. kommet op på 27. I mine tyndere dage var min rekord, dog med dårligere teknik end i dag, 41.

Har lige bestilt sushi og skal smovse med konen, når ungerne er puttet :4mewantfood:

@ Beleriand

Jeg vil prøve at eksperimentere lidt mere med grebsbredde. Jeg var faktisk allerede begyndt lidt med mit military press, hvor jeg faktisk synes det har hjulpet med et bredere greb og på opfordring fra bl.a. Athlete X at køre mit bænkpres med et smallere greb, hvilket jeg også synes har hjulpet lidt.

Tak for dine inputs også :smile:

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Lækker træning på kroppen gør din dag lækker

Forkølelsen virker til at være næsten helt væk og ryggen har kun drillet lidt til trods for at jeg droppede den smertestillende medicin. Det var også på tide, for maven var begyndt at gå i udu på grund af det lort. Træningen gik over al forventning, selvom at mine 100+ armstrækkere (altså ikke ud i streg) i går havde tappet patværket for saft og kraft i dag.

Dagens program

Lidt opvarmningshygge, skulderul, viften med armene, se lækker ud...

Nakke ekstensions

4x25x7,5kg

EZ BB curl

1x10x7,5kg

1x10x17,5kg

2x8x27,5kg

Kneeling cable crunches

3x20x70kg

Leg raises

1x15xBW (gad ikke mere)

Dragonflags

2x1 (Bedre teknik end de sidste par gange, men det var længe siden og jeg var i forvejen træt oven på cable crunches)

Bænkpres

1x10x20kg

1x5x40kg

1x5x60kg

2x5x75kg

1x12x75kg

Dødløft

1x10x20kg

1x5x50kg

1x5x80kg

1x11x100kg

Udstrækning af hele kroppen, mens jeg underholdt en ældre kvinde om udsigten til at hun kan træne sin slaskede hud på overarmene stram igen... Jeg måtte skuffe hende med den kedelige nyhed, at med mindre hun begyndte at presse jern som mig, så ville hun aldrig fylde sin hudsæk ud igen. Hun var benovet over min ungdommelige charme og kvikke vidensfyldte hjerne, så hun virkede ikke synderligt skuffet over nyheden, men sagde at hun jo så måtte hjem og tænke over det.

Alt i alt en helt fantastisk omgang træning med masser af overskud. Tak for det krop!

Link to comment
Share on other sites

Lille spontan løbetur

Dejligt med en spontan løbetur mens solen gik ned. Himlen var så fantastisk smuk ud over Øresund. :hippy:

Det blev til noget bakkespurt og lunten frem og tilbage til bakken. Fik stort smil og dobbelt thumps up af en anden løber som jeg overhalede på vej op ad bakken :bigsmile:

Det var bakken ved Kokkedal golfbane og jeg tog den med knap 14km/t hele vejen til toppen to gange. Er ret tilfreds og fucking bombet. Cardio er ikke min ven i disse dage, i særdeleshed ikke nu da jeg for første gang i mit liv har rundet 97kg...

Det går den forkerte vej for fanden! :annoyed: Det kunne være at jeg skulle se at få smidt de kilo. Hvad ville være et rimeligt mål. Kunne godt tænke mig at komme helt ned omkring 85kg... 12kg... Selv hvis jeg smider ½ kilo om ugen er jeg først dernede til jan/feb :unhappy: Nåh men hva' pokker, der er jo kun én vej frem og det er ned og jeg taber mig i hvert fald ikke af at brokke mig og kikke på tal.

Og nu... Sleepy time :sleeping:

Link to comment
Share on other sites

Udskejelser af kropslig art, desværre ikke seksuelle

V-grip pulldown

1x10x40kg

1x10x54kg

2x8x77,5kg

Kneeling cable crunches

3x20x70kg

Hyperekstensions

2x15xBW

Dragonflags

2x1xBW

Nakke ekstensions

4x25x10kg

Press

1x10x20kg

1x5x25kg

1x5x30kg

2x5x45kg

1x6x45kg

Squat

1x10x20kg

1x5x50kg

1x5x70kg

1x5x85kg

1x5x100kg

2x5x110kg

1x6x110kg

(Gårsdagens spurt op og ned af bakker havde drænet mine quads for juice, så de sidste tre arbejdssæt trak tænder ud.)

Alt i alt en god gang træning... :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ingen fancy overskrift her

Dagens program

Lidt opvarmningshygge, skulderul, viften med armene, se lækker ud igen...

Nakke ekstensions

4x25x10kg

Hyperekstensions

2x15xBW

EZ BB curl

1x10x7,5kg

1x10x17,5kg

2x8x27,5kg

Kneeling cable crunches

3x20x70kg

Dragonflags

2x1

Front raises

2x12x5kg

Lateral raises

2x12x5kg

Bænkpres

1x10x20kg

1x5x40kg

1x5x60kg

2x5x77,5kg

1x11x77,5kg

Dødløft

1x10x20kg

1x5x50kg

1x5x70kg

1x5x90kg

1x11x102,5kg

[EDIT]Hov glemte lige at jeg også lavede grip-strength træning ved at holde en 15kg vægtskive a 3 omgange i fingrene til jeg måtte slippe[/EDIT]

[EDIT]Hvem fanden er Edit[/EDIT]

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Ingen fancy overskrift her

Dagens program

Lidt opvarmningshygge, skulderul, viften med armene, se lækker ud igen...

Nakke ekstensions

4x25x10kg

EZ BB curl

1x10x7,5kg

1x10x17,5kg

2x8x27,5kg

Kneeling cable crunches

3x20x70kg

Dragonflags

2x1

Front raises

2x12x5kg

Lateral raises

2x12x5kg

Bænkpres

1x10x20kg

1x5x40kg

1x5x60kg

2x5x77,5kg

1x11x77,5kg

Dødløft

1x10x20kg

1x5x50kg

1x5x70kg

1x5x90kg

1x11x102,5kg

Jeg synes at der i denne, og sidste post er et uhensigtsmæssigt misforhold i ratioen af bogstav til tal. :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Ingen træning i dag, som sådan...

Ud over frequency method push-ups, så er der ingenting på programmet.

Konen er på arbejde, så jeg er alene med børnene. Lige nu leger de fint selv. Den største bipper Ninetendo DS og de to små leger med bamser inde på deres værelse. Det er sgu altid en neurose provokerende oplevelse, at skulle underholde (rumme) tre børn, på under 6, alene. Som sagt går det fint lige nu, men det skifter som vinden blæser. Jeg udnytter stilheden før næste storm med at nørde lidt FB, MOL og mine newsfeeds. Senere når solen står lidt højere på himlen, så drøner vi på legeplads og så kunne det jo ske at far her kunne få lavet lidt gymnahop i klatrestativet, mens ungerne leger.

Jeg kan desuden forstå at der her på MOL stilles skrappe krav til indlæggenes wordiness, så det tænkte jeg at jeg hellere måtte gøre noget ved :wink: Det er også meget nemmere at forholde sig til pointsystemet her på MOL (o.a. steder på nettet) end det er at forholde sig til den virkelige verden, hvor man snart sagt ikke belønnes for en skid. Det skulle måske lige være for det arbejde jeg lægger i fitnesscentret...

Fik jeg sagt at jeg i de to sidste døgn knap har fået sovet 9 timer :blink:

Nåh men nu er jeg jo heller ikke typen der brokker mig...

---

Glemmer du, så hus... Glemmer du...

Det her er en "transkribering" af en samtale jeg havde med en borger i går. Selvom at der selvfølgelig er grænser for hvad jeg synes at det er rimeligt at more sig over på mit arbejde med ældre og handicappede, så synes jeg at denne situation var ret underholdende og uskyldig. Min opgave hos hende var at se at hun tog sin medicin. Det var første gang jeg var hos denne hende.

Borgeren byder mig velkommen, går ind i stuen og guider mig med. Hun er meget velbevaret i forhold til at hun er knap 100 og hendes hjem er ordentligt og pænt med masser af kunst på væggene og smukke gamle møbler. Hvis den nedenstående udveksling ikke havde fundet sted, ville jeg aldrig har vejret dybden og alvoren af hendes tilstand. Hun peger på en stol ved spisebordet og siger at jeg bare kan sætte mig og fortæller mig derefter hvor hendes medicin er som jeg skal låse ud for hende. Jeg lægger pillerne foran hende. To paracetamol og en jeg ikke lige ved hvad er.

Borger: Hvad er det for nogle piller?

Mig: De to store er for smerter, men den lille ved jeg ikke hvad gør.

Borger: Jamen jeg har ingen smerter, så behøver jeg vil ikke at tage dem?

Mig: Det bestemmer du selv, men jeg er ret sikker på at du er nødt til at tage den lille pille. Lad mig lige læse i din journal hvad den er for. [Jeg læser at det er for alzheimer] Den er for alzheimers sygdom...

Borger: ALZHEIMER! Jamen det er jo den der forfærdelige sygdom, hvor man ikke kan huske noget som helst! Det vil jeg ikke have at der står i mine papirer, det vil jeg snakke med min læge om. Måske kan vi kalde det noget andet. Jeg husker ganske udmærket...

Mig: Jamen der er mange grader af alzheimer og nogle gange opdager man det tidligt nok til at man ikke er meget hukommelsessvækket inden behandlingen kan sættes i gang. Det er derfor det er vigtigt at tage medicinen, fordi den bremser udviklingen af alzheimer.

Borger: Men jeg kan jo sagtens huske en masse ting. Når folk hører ordet alzheimer, så tænker de at man er helt skør!

Mig: Ja det er jo ret ærgerligt, at det er sådan, men det er jo desværre også en realitet ved sygdommen, at man glemmer og bliver forvirret, mister sin tidsfornemmelse og den slags.

Borger: Ja det er forfærdeligt, men jeg vil altså snakke med min læge om det.

Mig: Det synes jeg er en god idé. Det bør du gøre.

Borger: [Rejser sig op og kommer hen til spisebordet, hvor hun peger på pillerne] Er det de piller jeg skal tage? Dem alle tre?

Mig: Ja gør du det. Det er jo det din læge og sygeplejersken har sørget for at du skal tage, så det er nok bedst.

Borger: [Går ud i køkkenet, tager et glas vand og sluger pillerne og kommer så tilbage ind i stuen, hvor hun stopper op og kikker lidt spørgende på mig] Har jeg taget mine piller?

Mig: Ja du har lige taget dine piller.

Borger: Hvad var det for nogle piller?

Mig: Det er to smertestillende og en pille mod alzheimer...

Borger: ALZHEIMER! Jamen det er jo den der forfærdelige sygdom, hvor man ikke kan huske noget som helst! Det vil jeg ikke have at der står i mine papirer, det vil jeg snakke med min læge om. Måske kan vi kalde det noget andet. Jeg husker ganske udmærket...

Mig: [Jeg rejser mig og gør anstalter til at komme videre til næste besøg] Ja det er da også forfærdeligt, men når lægen stiller den diagnose, så er det som regel meget grundigt og man får ikke den slags medicin uden en rigtig god grund. Selv hvis man kan huske en masse, så er det jo vigtigt at bevare hjernen så godt som muligt så længe som muligt og det hjælper pillerne på.

Borger: Ja jeg bryder mig ikke om det navn, det er så forfærdeligt. Når man hører det tænker man jo at den der fejler det er helt skør og ikke kan huske noget som helst.

Mig: Du må snakke med din læge om det i morgen, men du har ret, det er ikke en rar diagnose. [Jeg er nu næsten ude ved døren og har netop bevæget mig så hurtigt at borgeren når at slippe mig af syne rundt om væggen ud til entreen i et splitsekund]

Borger: [Hun kommer rundt om hjørnet og kikker på mig og smiler] Har jeg taget mine piller?

Mig: Ja det har du. Jeg så at du tog dem.

Borger: Hvad var det for?

Mig: Det var nogle smertestillende og en tablet for alzheimer. Den sygdom hvor man kan have svært ved at huske ting...

Borger: Jamen jeg husker ganske udmærket... ALZHEIMER! Det vil jeg ikke have at der står i mine papirer, det vil jeg snakke med min læge om. Måske kan vi kalde det noget andet. Jeg husker ganske udmærket...

Mig: [Mens jeg går ud af døren] Jeg synes det lyder som en god idé at snakke med din læge om det i morgen. Tak for snakken fru, jeg håber du får en dejlig aften. Hej hej...

---

Hun var sød...

Nåh nu er det på legepladsen med de små kræ :smile:

Spinderella og Jaaanie, nu håber jeg at det trods manglen på tal og træning, kan accepteres :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share