Løbetræning - Sved?


HD630
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg havde et spørgsmål ang. sved, når man træner.

Jeg har løbet på løbebånd i fitness i ca. 1 måned, 5 km hver gang, hvor mit tøj var gennemblødt af sved efter afslutningen af træningen.
Nu har jeg prøvet at løbe udendørs i 2 uger, hvor jeg løber ca. 6 km, hvor jeg næsten ikke sveder. Har overvejet det med vejr forholdet, men der var ca. 15 grader minimum hver gang.
Kan det med at svede have en betydning for vægtabet?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Umiddelbart er jeg både enig OG uenig ;) for der mangler lidt fakta.

Har du løbet med den samme hastighed både indenfor og udenfor?

For det er helt korrekt, at det er lettere for sveden at fordampe samt kroppen at holde temperaturen nede udenfor, grundet vind, temperatur etc. Men nogle har en tendens til ikke at kunne holde samme tempo udenfor - hvorimod løbebåndet presser dig til at løbe en given hastighed konstant.

Har du målt din hastighed udenfor? Eller bare taget tid på dine 6 km :)

Hej,

Jeg havde et spørgsmål ang. sved, når man træner.

Jeg har løbet på løbebånd i fitness i ca. 1 måned, 5 km hver gang, hvor mit tøj var gennemblødt af sved efter afslutningen af træningen.
Nu har jeg prøvet at løbe udendørs i 2 uger, hvor jeg løber ca. 6 km, hvor jeg næsten ikke sveder. Har overvejet det med vejr forholdet, men der var ca. 15 grader minimum hver gang.
Kan det med at svede have en betydning for vægtabet?

Link to comment
Share on other sites

Nej.

Du sveder også når du løber udendørs, men pga. en lavere luftfugtighed (og vindmodstand), vil sveden hurtigere fordampe fra din krop.

Ja indendørs "står man jo stille" og løber så der er ingen luft cirkulation til at bære fugten væk.

Prøv at veje dig før og efter løbeturen og se om ikke der er røget et par kg. Størsteparten af dit vægttab på en løbetur vil være væske Eksempelvis smider jeg i omegnen af 2kg væske på omkring 8 km.

Groft set forbrænder du det samme pr km om du går eller løber. det der ændrer sig er den tid du bruger på det så hvis du bevæger dig 10km hvor du går 5km/t vs løber 10km/t forbrænder du dobbelt så meget pr time ved løb som ved gang men det totale energi forbrug er groft set det samme.

Link to comment
Share on other sites

Ja indendørs "står man jo stille" og løber så der er ingen luft cirkulation til at bære fugten væk.

Prøv at veje dig før og efter løbeturen og se om ikke der er røget et par kg. Størsteparten af dit vægttab på en løbetur vil være væske Eksempelvis smider jeg i omegnen af 2kg væske på omkring 8 km.

Groft set forbrænder du det samme pr km om du går eller løber. det der ændrer sig er den tid du bruger på det så hvis du bevæger dig 10km hvor du går 5km/t vs løber 10km/t forbrænder du dobbelt så meget pr time ved løb som ved gang men det totale energi forbrug er groft set det samme.

Det er faktisk ikke korrekt. Du forbrænder mere pr. km ved at løbe end ved at gå. Der er dog ikke så stor forskel på om du løber 10 km/t eller 15km/t.

http://www.motion-online.dk/konditionstraening/kondition_-_artikler/du_forbraender_flere_kalorier_ved_at_loebe_end_ved_at_gaa/

OnMyWayToTheWorld: Jeg forstår ikke helt hvad du er uenig i? Der bliver spurgt, om sveden har nogen indflydelse på vægttabet, og her er svaret klart nej.

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart er jeg både enig OG uenig ;) for der mangler lidt fakta.

Har du løbet med den samme hastighed både indenfor og udenfor?

For det er helt korrekt, at det er lettere for sveden at fordampe samt kroppen at holde temperaturen nede udenfor, grundet vind, temperatur etc. Men nogle har en tendens til ikke at kunne holde samme tempo udenfor - hvorimod løbebåndet presser dig til at løbe en given hastighed konstant.

Har du målt din hastighed udenfor? Eller bare taget tid på dine 6 km :)

Hej.. :D,

Jeg løb 1-2 km/t hurtigere indendørs.

Link to comment
Share on other sites

Søren, vil du ikke godt læse artiklen MZ har skrevet? Evt. bare lige de første linjer.

Som tommelfingerregel forbrænder du dobbelt så meget pr. km ved at løbe samme distance. Hvis tiden også er et aspekt, hedder det gange 4.

Vejer du 100kg og går 10km, forbrænder du ca. 500 kcal. Løber han distancen istedet forbrænder han ca. 1000 kcal. Det er jo ikke groft set det samme.....

Så ja, totalen er interessant. Du forbrænder total dobbelt så meget ved at løbe samme distance istedet for at gå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst artiklen. Jeg har også set de sidste kommentarer til den samt søgt lidt på nettet selvom jeg pt ikke kan komme ind og se artiklerne så jeg kan ikke se baggrunden for tallene.

Ved sammenligning mellem 4km/t og 10km/t på denne side ligner det mere noget med 40% forskel.

http://www.brianmac.co.uk/energyexp.htm

Igen uden at kunne se data/artikler er det mit bud at der må være stor spredning alt efter løbestil, -økonomi osv.

Så umiddelbart tror jeg billedet er lidt mere broget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst artiklen. Jeg har også set de sidste kommentarer til den samt søgt lidt på nettet selvom jeg pt ikke kan komme ind og se artiklerne så jeg kan ikke se baggrunden for tallene.

Ved sammenligning mellem 4km/t og 10km/t på denne side ligner det mere noget med 40% forskel.

http://www.brianmac.co.uk/energyexp.htm

Igen uden at kunne se data/artikler er det mit bud at der må være stor spredning alt efter løbestil, -økonomi osv.

Så umiddelbart tror jeg billedet er lidt mere broget.

Hvad du tror er ligegyldigt. I særdeleshed overfor hvad Z beskriver. Han er trods alt en temmelig anerkendt forsker på området.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share