fertilitet og konditionstræning vs styrketræning


grisen1985
 Share

Recommended Posts

Ift anbefalingerne omkring fertilitet er det jo nu max fem timers konditionstræning ugentlig... jeg har før trænet ti timers kondi om ugen og måske en times styrke... jeg har nu ændret vaner dvs max fem timers kondi om ugen...let gang eller cykling...og så fire timers styrke og to hviledage... spørgsmålet er nu om jeg har øget chancerne for graviditet med den mindre motion eller om styrketræningen også gælder for motion...i fertilitets øjemed... når jeg læser på motion tæller styrketræningen ikke med...men hvad siger i kloge hoveder?:-)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mængden af konditions træning per se. der afgør hvorvidt en kvindes fertilitet lider. Det er snarere det stress niveau som træningen giver udøveren der er afgørende. I den forbindelse har træningsmængden naturligvis noget at skulle have sagt men også intensiteten er af betydning.

Fokus på kost kan også påvirke fertilitet negativt, og her er det særligt restriktiv kost der synes at være skadeligt. Både lavt fedt indtag og lavt kulhydrat indtag, kan isoleret påvirke fertiliteten negativt, og i særdeleshed lavt energiindtag synes at hæmme ens muligheder for at blive gravid.

Alt dette er mest relevant for meget veltrænede kvinder, der træner meget fokuseret. Meget lav kropsvægt hjælper heller ikke på sagen, hvad der ofte ses hos mange ambitiøse atleter af hunkøn.

Nedsat fertilitet vil typisk også kunne ledsages af uregelmæssig/forlænget menstruationscyklus.

Hvis intet af ovenstående gælder for dig, så er det meget muligt at det ikke er din træning der er et problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share