Knasende knæ!


Viggo
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har lagt mærke til at mine knæ knaser hver gang jeg bøjer i dem, uden noget som helst vægt på ryggen.

Man kan kun høre det hvis der er helt stille i lokalet og jeg har bukserne af knæene.

Jeg har haft det i snart et årstid og har ingen smerter - overhovedet.

Jeg har heller ikke nogle gamle knæskader el. lign.

Nogen der kan fortælle mig om det er faretruende på nogen måde?

:4george:

Link to comment
Share on other sites

Uden at skulle gøre mig til læge, hvilket jeg ikke er, så lyder det MEGET som slidgigt i knæet. Så godt som alle får en meget mild version af slidgigt efter de 25, men det er bare sjældent i nogen farlig grad. Man kan ofte se og høre slidgigt ved knasen/knækken af led. Mange har det i kæben, knæene... det er som sådan ikke farligt, men det kan blive fremskreden og dermed give dig smerte og problemer i knæene.

Det er ikke sikkert at det er slidgigt du er ramt af, men det kan sagtens være i så lille en grad at det ikke umiddelbart betyder noget. Men få nu set på de led hvis der skulle være noget der ikke føles rigtigt!!! :nonono:

Har du lyst til at læse om slidgigt kan du kigge på denne hjemmeside der giver et godt overblik over det!

http://www.slidgigt.dk/

Link to comment
Share on other sites

Et af de første symptomer på slidgigt er som regel smerter - man skal selvfølgelig ikke afvise noget - men tror næppe at der er tale om slidgigt i det her tilfælde.

Man kan selvfølgelig også forestille sig en brusk lidelse, men umiddelbart er der mange der kan fremvriste underlige lyde i led generelt - uden det på nogen måde er patalogisk - hvis der er smerter, hævelse, bevægelsesindskrænkning, eller på nogen måde irritation i knæet synes jeg man bør overveje at gå til læge - men underlige lyde alene er næppe grund nok.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har lagt mærke til at mine knæ knaser hver gang jeg bøjer i dem, uden noget som helst vægt på ryggen.

Man kan kun høre det hvis der er helt stille i lokalet og jeg har bukserne af knæene.

Jeg har haft det i snart et årstid og har ingen smerter - overhovedet.

Jeg har heller ikke nogle gamle knæskader el. lign.

Nogen der kan fortælle mig om det er faretruende på nogen måde?

:4george:

Jeg er 19 år og har akkurat det samme - det "knækker" i mine knæ når jeg bøjer dem.

Har heller aldrig selv haft nogen problemer med knæene overhovedet. Efter hvad jeg har hørt skal du ikke være så bange for det, det burde ikke være noget alvorligt hvis du ikke har nogen smerter forbundet med det. Men for en sikkerheds skyld, så vær opmærksom på knæene den næste stykke tid.

Link to comment
Share on other sites

Det er svært at svare på, men sådan ganske umiddelbart kunne det godt lyde som chondromalacia patella (blød brusk bag knæskallen), som jeg iøvrigt selv også har.

Hvor gammel er du? Er du blevet undersøgt?

Jeg er 18år og er ikke blevet undersøgt.

Jeg er 19 år og har akkurat det samme - det "knækker" i mine knæ når jeg bøjer dem.

Har heller aldrig selv haft nogen problemer med knæene overhovedet. Efter hvad jeg har hørt skal du ikke være så bange for det, det burde ikke være noget alvorligt hvis du ikke har nogen smerter forbundet med det. Men for en sikkerheds skyld, så vær opmærksom på knæene den næste stykke tid.

Hvem har du hørt det fra din læge? Jeg overvejer nemlig selv lige at høre min læge ad, bare for at være sikker. Det må da være forfærdeligt pludselig ikke at være i stand til at squatte :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Et af de første symptomer på slidgigt er som regel smerter - man skal selvfølgelig ikke afvise noget - men tror næppe at der er tale om slidgigt i det her tilfælde.

Man kan selvfølgelig også forestille sig en brusk lidelse, men umiddelbart er der mange der kan fremvriste underlige lyde i led generelt - uden det på nogen måde er patalogisk - hvis der er smerter, hævelse, bevægelsesindskrænkning, eller på nogen måde irritation i knæet synes jeg man bør overveje at gå til læge - men underlige lyde alene er næppe grund nok.

Er der noget specifikt man kan gøre (indtagelse af visse fødevarer, præparater eller motionsformer) for forebyggelse eller lindring af slidgigt?

Edited by nicknadir
Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart opstår slidgigt på baggrund af (ofte mange års) forkert brug af led (ofte hofte eller knæleddet) men kan også opstå pga. medfødte forhold, eller en kombination af de to. Den bedste forebyggelse er umiddelbart derfor at undgå at belaste leddene forkert i første omgang.

Jeg ved ikke ret meget om alternative behandlinger til arthrose generelt, men typisk angriber man en diagnose på sledgigt på flere områder.

Man henviser til en fysio- (og eller ergoterepeut) der kan henvise til øvelser der kan hjælpe til bevare det enkelte leds funktion

man kan give recept på milde smertestillende som fx paracetamol

man kan behandle (lindre) med NSAID's, og der gives også ofte binyrebarkhormon

ved enkelte tilfælde kan man kirgugisk (til en hvis grad) afhjælpe problemet, ofte er de kirugiske løsninger dog i form af alloplastikker (kunstige led) der ikke er at foretrække

endelig er der også mange der bliver sat i behandling med folsyreantagonister (som fx Methotrexat) der hæmmer folinsyre - disse stoffer er meget effektive men problemet ved dem er at smerterne (og problemerne) genopstår det samme som stoffet seponeres

Endelig findes der også en del nye stoffer på markedet der virker specifikt immunosupressivt (fx ved at hæmme forskellige faktorer) - har ikke hørt så meget om dem. Remicade skulle vidst være ofte brugt i forbindelse med methotrexat

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

endelig er der også mange der bliver sat i behandling med folsyreantagonister (som fx Methotrexat) der hæmmer folinsyre - disse stoffer er meget effektive men problemet ved dem er at smerterne (og problemerne) genopstår det samme som stoffet seponeres

Endelig findes der også en del nye stoffer på markedet der virker specifikt immunosupressivt (fx ved at hæmme forskellige faktorer) - har ikke hørt så meget om dem. Remicade skulle vidst være ofte brugt i forbindelse med methotrexat

Ovenstående er behandlinger til RA (reumatoid artrit eller kronisk leddegigt på dansk), ikke slidgigt.

Edit: præcisere RA

Edited by Dochylle
Link to comment
Share on other sites

Ovenstående er behandlinger til RA (reumatoid artrit eller kronisk leddegigt på dansk), ikke slidgigt.

Edit: præcisere RA

Øhh... vil det så sige jeg har kronisk leddegigt ??? - undskyld jeg måske soørger dumt, men jeg forstår altså ikke hvordan jeg kan have gigt af nogen slags !

Link to comment
Share on other sites

Øhh... vil det så sige jeg har kronisk leddegigt ??? - undskyld jeg måske soørger dumt, men jeg forstår altså ikke hvordan jeg kan have gigt af nogen slags !

He !! frøkenen her sover vist stadig ;) havde lige glemt jeg ikke kikkede i min egen tråd - undskylder mange gange ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 18år og er ikke blevet undersøgt.

Hvem har du hørt det fra din læge? Jeg overvejer nemlig selv lige at høre min læge ad, bare for at være sikker. Det må da være forfærdeligt pludselig ikke at være i stand til at squatte :crazy:

Ja, han sagde så længe jeg ikke havde smerter i det, skulle jeg ikke bekymre mig om det, bare være en smule opmærksom på det. Han nævnte ikke slidgigt som en mulighed og ærligt talt, det tror jeg heller ikke det er

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg er 19 år og har akkurat det samme - det "knækker" i mine knæ når jeg bøjer dem.

Har heller aldrig selv haft nogen problemer med knæene overhovedet. Efter hvad jeg har hørt skal du ikke være så bange for det, det burde ikke være noget alvorligt hvis du ikke har nogen smerter forbundet med det. Men for en sikkerheds skyld, så vær opmærksom på knæene den næste stykke tid.

Jeg oplever fra tid til anden det samme, altså at det knækker i mine knæ, på samme måde som hvis man "knækker fingre", når jeg squatter eller dødløfter. Eller for den sags skyld sætter mig på hug :blush:

Det har mine knæ, til tider også albuer og andre led, gjort så længe jeg kan huske. Jeg har altid slået det hen med at jeg er stivleddet, og at jeg måske ikke lige har fået varmet odrentligt op eller lign. Men bør man være nervøs? Det er ikke i perioder der sker, men som sagt fra tid til anden....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har selv døjet meget med knasende knæ og smerter i knæet. Efter en undersøgelse viste det sig at jeg har en bygningsfejl i knæet, således at knæet belastes noget mere end almindeligt. Faktisk burde jeg efter speciellægens udsagn slet ikke kunne dyrke sport med den bygningsfejl. Det er nu over 10 år siden at jeg fik lavet den undersøgelse og de efterfølgende 7 år har jeg løbet og styrketrænet on/off med tilbagevendende problemer. De sidste 3 år har jeg dagligt indtaget kosttilskudene Glycosamin, Chondroitin, MSM og fiskeolie. For mig gjorde det en kæmpe forskel, i dag kan jeg næsten træne det jeg vil, men passer selvfølgelig på med de kritiske øvelser.

De er nu de færreste som render rundt med bygningsfejl i knæene, det er til gengæld meget almindeligt med lidt løst eller perforeret brusk under knæskallen. Det kan opstå ved fald/vrid eller vedvarende belastning på knæene. Er man ung som du, er der en god chance for at kroppen heler brusken op efter nogen tid ( Det kan godt tage mange måneder eller flere år )

Der er tilsyneladende mange som har knasende led i rigtig mange år uden egenlige problemer deraf. Knasende knæ og slidgidt er ikke det samme, men hvis brusken under knæskallen er beskadiget er der på sigt en forøget risiko for udvikling af slidgigt. Smerter skal man altid tage alvorligt hvad enten det knaser eller ej.

Preben

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share