DL - små hænder og store stænger..


Rikki
 Share

Recommended Posts

Jeg har også lidt biceps bøvl ved 340kg dødløft. Derfor går jeg sjældent over 300 nu. Det er simpelthen ikke risikoen værd

Nu har du jo faktisk lige haft en bicepsskade og som du beskrev den lød det som en delvis overrivning, så du havde sikkert kørt nogle tunge rackpulls med krydsgreb ;)

Link to comment
Share on other sites

Bicepsskader i DL er ekstremt sjældent for clean løftere

Skader i dødløft er generelt meget sjældne og klart har krudtere større risiko for at laver overrivninger, men det er klart min overbevisning at, af de få skader der er i dødløft, er bicepsskaden en af dem der oftest sker og muligvis den hyppigste.

Link to comment
Share on other sites

Skader i dødløft er generelt meget sjældne og klart har krudtere større risiko for at laver overrivninger, men det er klart min overbevisning at, af de få skader der er i dødløft, er bicepsskaden en af dem der oftest sker og muligvis den hyppigste.

Helt enig :)

Link to comment
Share on other sites

Erfaring fra dansk styrkeløft siger bare noget helt helt andet. Jeg forstår det teoretiske problem, men det er ikke et problem i praksis.

Stort set alle styrkeløftere har kroniske småproblemer, men biceps er altså ikke et særlig hyppigt problem. Slet ikke faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Erfaring fra dansk styrkeløft siger bare noget helt helt andet. Jeg forstår det teoretiske problem, men det er ikke et problem i praksis.

Stort set alle styrkeløftere har kroniske småproblemer, men biceps er altså ikke et særlig hyppigt problem. Slet ikke faktisk.

Det er jo interessant. Der kan jo så være noget bias i det, hvis folk, der er disponeret for problemer med biceps i dødløft, hurtigt falder ud af sporten?

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo i sidste ende en risikovurdering, som med så meget andet man laver til træning og i livet.

Men jeg vil nu fastholde, at det er en risiko, og hvis man ikke skal konkurrere i styrkeløft, hvorfor så løbe den? Man kan køre overhåndsgreb under opvarmningen, og når det bliver seriøst tage stropper på.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo interessant. Der kan jo så være noget bias i det, hvis folk, der er disponeret for problemer med biceps i dødløft, hurtigt falder ud af sporten?

Nej. Bare nej.

Jeg har efterhånden fungeret som træner for i hvert fald 100+ dødløftere på alle niveauer nærmest. Indtil videre nul biceps issues.

Det ER ikke et problem i praksis. Jeg forstår godt det teoretiske problem, men biceps er ikke problem i praksis.

Jeg har set et enkelt tilfælde af at konsekvent venstre under/højre over har (muligvis) været medvirkende til at skabe symmetriproblemer med rotation.

Biceps er ikke et problem for en clean løfter. Tallene taler for sig selv - der er ikke nævnt 1 enkelt eksempel på en skade i dk endnu.

Link to comment
Share on other sites

Den tidligere bruger herinde, Clark Kent, døjede med sin biceps, formentlig pga. dødløft. Han var meget tæt på overrivning ved begge ender af bicepshæftningerne. Udover det kan jeg ikke komme på andre eksempler og da slet ikke fra folk der dødløfter under 300 kg.

Link to comment
Share on other sites

Nej. Bare nej.

Jeg har efterhånden fungeret som træner for i hvert fald 100+ dødløftere på alle niveauer nærmest. Indtil videre nul biceps issues.

Det ER ikke et problem i praksis. Jeg forstår godt det teoretiske problem, men biceps er ikke problem i praksis.

Jeg har set et enkelt tilfælde af at konsekvent venstre under/højre over har (muligvis) været medvirkende til at skabe symmetriproblemer med rotation.

Biceps er ikke et problem for en clean løfter. Tallene taler for sig selv - der er ikke nævnt 1 enkelt eksempel på en skade i dk endnu.

Jamen det må jeg jo tage til efterretning. Skal ikke nyde noget selv, dog :)

Link to comment
Share on other sites

Det ER ikke et problem i praksis. Jeg forstår godt det teoretiske problem, men biceps er ikke problem i praksis.

Jeg har set et enkelt tilfælde af at konsekvent venstre under/højre over har (muligvis) været medvirkende til at skabe symmetriproblemer med rotation.

Biceps er ikke et problem for en clean løfter. Tallene taler for sig selv - der er ikke nævnt 1 enkelt eksempel på en skade i dk endnu.

Jeg kan huske to tilfælde af biceps-tear i styrkeløft til stævner, et dansk og et norsk. Jeg tror dog stadig ikke det er noget stort problem.

Den ene var Thomas Busted for efterhånden snart 10 år siden.

Den anden var Tor Herman Omland sidste år.

Men jeg mener som sagt stadig ikke, det er noget stort problem. :)

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan huske to tilfælde af biceps-tear i styrkeløft til stævner, et dansk og et norsk. Jeg tror dog stadig ikke det er noget stort problem.

Den ene var Thomas Busted for efterhånden snart 10 år siden.

Den anden var Tor Herman Omland sidste år.

Men jeg mener som sagt stadig ikke, det er noget stort problem. :)

Clean. Som i uden doping. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tråden har bevæget sig i en lidt anden retning, men jeg har noteret at jeg skal være obs hvis jeg dødløfter 340 kg. Og det er jo rart at vide, skulle den dag komme..

Det lyder ikke umiddelbart til at trådstarter og jeg slipper for enten straps eller mixed grip, men jeg er nu ikke helt klar til at overgiv mig endnu, så jeg vil give træning af mit greb en chance :smile:

Jeg gav det en chance med mixed grip i dag. Gjorde at jeg nu tog 50 kg i alle sæt uden problemer (og kunne være gået op, men ville ikke lige stramme skruen alt for meget i dag). Så tænker at jeg skal bruge det primært fremadrettet - men også træne mit greb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share