At træne med duchenne erbs parese


Philip Mark Nielsen
 Share

Recommended Posts

Hejsa jeg er en dude på 20 år, som hurtigt mister motivationen til at holde træningen/styrketræningen og ville høre om der var andre personer herinde der lider af det samme som jeg?

Da jeg var lille sad min højre skulder fast ved fødslen hvilket var med til at danne en blodansamling på nerverne, min højre arm/skulder/nakke blev lam og armen, den lå bare og dinglede. http://www.webdoktorportal.dk/sygdomme/duchenne-erbs-paralyse/

Jeg fik en masse genoptræning som spæd, samt en klokke om håndledet som var hylende morsomt, når jeg kunne begynde at bevæge min arm.

Igennem folkeskolen vænnede jeg mig til at bruge min venstre arm til det mere fysiske, selvom jeg stadig idag skriver med højre, det var ligesom ikke noget jeg gik og tænkte så meget over, men det er jeg begyndt på nu.

Med hensyn til træningsøvelser, så ligger mit største handicap i skulderøvelser, og biceps øvelser.

Skulderpres:

Denne øvelse kan gøre ondt nogen gange, og er bestemt ikke sjov at lave med en svækket arm, jeg pleger at køre den 8 gange med 3 reps, jeg sad fast på 30kg. Den var dog lidt mere behagelig at lave med håndvægte end i maskine.

Biceps:

Hvis det bare er håndvægte så kan min venstre arm tage omkring 15 kilo uden problemer, men min højre har svært ved bare at tage 5 kilo. Tror det har noget at gøre med at skulderen ikke sidder helt på plads. Hvilket den nok aldrig har gjort, eller kommer til.

Så jeg ville høre om der var nogen, som enten havde nogen gode råd eller erfaring inden for denne diagnose.

Venlig hilsen Philip.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hejsa jeg er en dude på 20 år, som hurtigt mister motivationen til at holde træningen/styrketræningen og ville høre om der var andre personer herinde der lider af det samme som jeg?

Da jeg var lille sad min højre skulder fast ved fødslen hvilket var med til at danne en blodansamling på nerverne, min højre arm/skulder/nakke blev lam og armen, den lå bare og dinglede. http://www.webdoktorportal.dk/sygdomme/duchenne-erbs-paralyse/

Jeg fik en masse genoptræning som spæd, samt en klokke om håndledet som var hylende morsomt, når jeg kunne begynde at bevæge min arm.

Igennem folkeskolen vænnede jeg mig til at bruge min venstre arm til det mere fysiske, selvom jeg stadig idag skriver med højre, det var ligesom ikke noget jeg gik og tænkte så meget over, men det er jeg begyndt på nu.

Med hensyn til træningsøvelser, så ligger mit største handicap i skulderøvelser, og biceps øvelser.

Skulderpres:

Denne øvelse kan gøre ondt nogen gange, og er bestemt ikke sjov at lave med en svækket arm, jeg pleger at køre den 8 gange med 3 reps, jeg sad fast på 30kg. Den var dog lidt mere behagelig at lave med håndvægte end i maskine.

Biceps:

Hvis det bare er håndvægte så kan min venstre arm tage omkring 15 kilo uden problemer, men min højre har svært ved bare at tage 5 kilo. Tror det har noget at gøre med at skulderen ikke sidder helt på plads. Hvilket den nok aldrig har gjort, eller kommer til.

Så jeg ville høre om der var nogen, som enten havde nogen gode råd eller erfaring inden for denne diagnose.

Venlig hilsen Philip.

Hej Phillip.

Jeg kan se, at dit indlæg er lidt over halvandet år gammel, men jeg 'lider' af samme 'sygdom', som dig! Sidder her en onsdag aften, og søger lidt på min skade i skulderen, og pludselig dukker dit opsalg op!

Helt fra spæd har jeg også gået til fysioterapeut, lavet øvelser derhjemme, og undersøgt på sygehuset tonsvis af gange! Idag fungere den da, men har stadig meget begrænsning! Jeg kan ikke løfte min over mit hovedet, og der er selvfølgelig også andre ting, som jeg ikke kan. I dag er jeg 21 år, og drømmer om at blive redder/betjent - hvilket ikke kan lade sig gøre. Derfor er jeg nu gået i gang med at søge på, om en operation i udlandet kunne være mulig, for at få fuld bevægelighed igen!

Umiddelbart har jeg ikke noget råd eller erfaring, som kan hjælpe dig, men syntes bare det var lidt spændende at læse om en, som har kendskab til dét, jeg går og døjer med i min hverdag.

Mvh. Louise

Link to comment
Share on other sites

Louise, der er mange af os som ikke kunne blive det vi drømte om, pga fysiske begrænsninger, fra briller til polio, karakterer som ikke var gode nok, eller manglende evner. Der er ikke brug for alle de læger, arkitekter, jægersoldater etc. Nogen skal være sygeplejersker, ingeniører, socialrådgivere, kokke, osv, for at samfundet fungerer.

Noget må man bare acceptere at sådan er det. Heldigvis viser undersøgelser foretaget bland dem som ikke kom ind på drømmeuddannelsen, at de alligevel endte med at blive ret tilfreds med valg nummer to eller tre. Så det er ikke slutningen af verden ikke at få sin drømmekarriere, heldigvis :-) Det handler om at fokusere på det man kan, i stedet for at bruge sin tid på det man ikke kan. Det sidste bringer ikke en fremad, men fastholder dig i en negativ cirkel. Så hellere finde ud af hvad du er god til, og så bruge din energi på at realisere det, en fremtid der bygger på dine styrker. Man kan pive over sine dårlige knæ og bruge en masse tid på at man ikke kan løbe og hvor er det synd for dig, men man kan også vælge at acceptere det fakta at man ikke kan løbe, og i stedet gøre noget man kan, fx svømme. Det er den samme trælse situation, men det som gør forskellen er hvordan at vi håndterer den, og på den måde bliver noget trælst til noget positivt.

Det er noget du kan tænke lidt over.

Jeg kender ikke noget til din sygdom, risici ved en operation, helbredelses % ved operation, pris, eller hvorfor den ikke udbydes herhjemme, så den side af ligningen må du selv gøre op.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share