Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Det var ikke så meget mht. dit valg af styr, men mere det du skrev at du følte du fik mere kontrol over cyklen efter skiftet. Det samme fik jeg da jeg gik fra noget der nærmest mindede om et Cipollini drop til et shallow drop. Det blev så bare endnu bedre efter Nicolai lige satte sadlen betydeligt op, og ændrede på min position generelt.

Og helt enig med træningsprogrammet. Det er satme rart når man har et skema man skal følge, i stedet for at opfinde det selv :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Så er der forhåndsreserveret 3 pladser hos Ruby Rejser til La Marmotte 2011 og bekræftelsen er modtaget:4thumbup:

Jeg skal afsted med min bedste ven, Jesper samt hans kammerat Thomas.

Det er lidt af en mærkedag for mig - det føles sådan lidt à la point of no return.

Mellem mig og toppen af Alpe d´Huez ligger der nu "blot" et hav af træningskilometre, sure såvel som søde....

Link to comment
Share on other sites

Så er der forhåndsreserveret 3 pladser hos Ruby Rejser til La Marmotte 2011 og bekræftelsen er modtaget:4thumbup:

Jeg skal afsted med min bedste ven, Jesper samt hans kammerat Thomas.

Det er lidt af en mærkedag for mig - det føles sådan lidt à la point of no return.

Mellem mig og toppen af Alpe d´Huez ligger der nu "blot" et hav af træningskilometre, sure såvel som søde....

Der findes ikke sure træningskilometre. Alt er positivt. Det man som oftest påtænker som "sure" er dem der rykker mest i formen, fordi man fik trænet selvom vejr, humør etc ikke var til det. Derfor er der kun gode træningskilometre :wink:

Link to comment
Share on other sites

@Kermit, jeg er enig langt hen af vejen. Men jeg nægter dog at tro, at et langt forløb med mange kilometre ikke medfølger et motivationsdyk undervejs, hvor træningen pludselig føles ekstra hård. Det kan være som følge af det fysiske pres, men også det psykiske. Når man så, til trods for krise®, så alligevel kommer ud over stepperne og får tilbagelagt de ønskede kilometre, ja så giver det bonus på flere fronter.

Endnu et kryds kan sættes i kalenderen, efter en veloverstået gang træning i dag.

Der var både styrketræning og spinning på programmet. Planen var egentlig udelukkende styrketræning, men en kollega var i nød så jeg trådte til og kørte hendes time.

Første punkt var heldigvis styrketræningen. 10 minutters opvarmning på kondicykel blev gennemført, hvorefter jeg kørte mit program igennem. I får ikke nogle specifikationer på mine løft eller øvelser, da jeg sikkert bare bliver til grin pga. de få kilo jeg

løfter :blink:

Spinningtimen blev kørt i et højt gear. Mine ben var uheldigvis temmelig mærket af styrketræningen, så jeg var ikke ligefrem flyvende. Det skulle dog ikke gå ud over kunderne, som fik en ordentlig gang intervaltræning med hjem i sækken.

Stats for onsdag:

1 times styrketræning inkl. 10 min. opvarmning

1 times spinning - gns. puls på 85%

Nu skal stængerne hviles, så de er klar til morgendagens strabadser. Lidt proteindrik er indtaget, godt med vand og en enkelt banan er kørt indenbords, for at sikre optimal restituering. Er det også noget I andre benytter jer af? Altså proteindrik?

Og i såfald fra hvilket producent?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vil skrive stats på træningen er det selvfølgelig OK, men kan ikke forstille mig at du bliver til grin. Under nogen omstændigheder selvfølgelig, men som cykelrytter er der næppe nogen der forventer løft på DM-plan.

Proteindrik + banan går man aldrig galt med. Sidste vinter da jeg fik hjælp til kosten blev jeg vænnet fra, men er tilbage på vognen men dog i mindre mængder end før.

Ved ikke om man må nævne mærker i en log - ellers må en MOD lige slette og stikke mig en warn.

Jeg plejer at købe getbig.dk´s eget mærke. Det er billigt, chokosmagen er fin både i mælk og vand og det klumper ikke. Sidste indkøb var dog fra et firma i UK, hvor husker jeg ikke :blush:, så det bliver nok getbig igen, da jeg ved at det ikke vender sig i munden.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Der er sgu ingen der griner herinde omkring hvor tunge vægte man bruger. Vi er jo alle meget forskellige, og der er alt fra BB'ere, til vægtløftere, til løbere, til....etc. Og vi har alle forskellige behov og styrker. Der er f.eks. utroligt mange herinde som er mindre end mig, men som løfter betydeligt mere. Så bare frem med vægtene, så vi kan motivere :smile:

Jeps, er også på proteinvognen efter jeg er begyndt at styrketræne. Man må jo ikke henvise til mærker, men jeg har købt mit herfra og synes det er ganske fint. Og nu kan jeg se at det faktisk er på tilbud, så kunne da godt være man skulle bestille en omgang.

Hvis det er efter cykeltræning, sørger jeg som oftest for at kosten resten af dagen indeholder godt med kulhydrater, så man ikke er flad igen dagen efter.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med loggen.

Jeg mener godt, at man må nævne navne på proteinpulver mm. i logs. I forummet om kost og kost-tilskud må man derimod ikke.

Selv har jeg brugt Bodylab whey 80. Det er hverken det billigste eller det dyreste, og kvaliteten er fin. Jeg bruger dog kun sjældent protpulver, da jeg får en skrækkelig masse luft i maven af det.

Link to comment
Share on other sites

Jamen så må jeg hellere opdatere med vægt for fremtiden :tongue:

@Kermit, tak for linket. Det er da en super side med masser af skarpe priser, så den gemmer jeg straks blandt mine foretrukne!

Når jeg kører 2 spinningtimer på stribe eller cykler +40 km, har jeg gerne en dunk med vand og en med energidrik. Når træningen er overstået, blander jeg mig gerne 300 ml. proteinshake (m. mælk) som straks bliver kørt indenbords.

Proteindrik eller bar bliver ligeledes indtaget efter styrketræning.

Mht. kulhydraterne, så er jeg meget opmærksom på at få tanket godt på. Masser af grovpasta og lign. produkter bliver spist med velbehag i god kombination med grønt, så generelt er der vist nogenlunde styr på kosten :smile:

Link to comment
Share on other sites

I dag stod den som varslet, først på styrketræning og derefter spinning.

Min styrketræning kom til at bestå af en hurtig omgang overkrops samt mave/rygtræning, da jeg ikke så nogen grund til at belaste benene unødvendigt før en hård spinning time. Der har trods alt ikke været meget restitution de seneste 3 dage.

Spinningtimerne blev derimod kørt hårdt. Selvom menuen bestod af en basis samt en forsættertime, så blev der givet gas af en flok veloplagte kunder.

Dagens stats:

30 min. styrketræning

1 time og 45 min. spinning - gns. puls på 85%

Efter nu at have kørt 4 timer i mine nye Shimano sko, lader det endeligt til at jeg har vænnet mig til den stive carbonsål. Følelsen idag var langt bedre end de tidligere timer, og det er jeg selvfølgelig positiv over.

Nu har jeg trænet hårdt de sidste 3 dage - faktisk lige knap 8 timer, hvilket kan mærkes i kroppen.

Jeg vidste på forhånd at den igangværende uge ville blive ekstrem hård, så jeg er mentalt forberedt, men føler nu alligevel snart at en restitutionsdag ville være kærkommen. I morgen står der dog atter spinning på programmet, da endnu en afløsertime skal køres. De næste uger kommer helt sikkert ikke til at byde på lige så mange spinningtimer, i hvert fald ikke som instruktør.

For det første er der ingen grund til at overdrive mængden og for det andet er det rart ikke altid at være så bundet af at skulle motionere. Mine instruktørtimer er jo et job, som man ikke bare kan blive væk fra hvis lysten mangler.

Hvis der skulle være et par læseheste derude, som følger med her på loggen, så vil jeg da lige bruge lejligheden til at lave lidt promo for Rolf Sørensens bog: "Cykling con amore".

Jeg fik den i fødselsdagsgave for halvanden måned side, og har siden da pløjet hver en side igennem. Den er genial

En flot illustreret bog med masser af lækre billeder, og så samtidigt med et indhold der burde kunne få enhver cykelfreak i syvende himmel. Bogen er spækket med anekdoter, løbsbeskrivelser og gode råd om alt fra A-Z og er ganske enkelt blevet min nye bibel :cool:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Hvis der skulle være et par læseheste derude, som følger med her på loggen, så vil jeg da lige bruge lejligheden til at lave lidt promo for Rolf Sørensens bog: "Cykling con amore".

X2. Den er faktisk forbløffende god. Man får simpelthen lyst til at cykle af den. Og så har den vel opfyldt sit formål smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Som lovet kommer der her lidt detaljer på min styrketræning fra i går.

4 x 10 Biceps curl (12,5 kg)

3 x 10 triceps pres (7,5 kg)

4 x 10 mavebøjninger m. vægt (5 kg)

3 x 10 skrå mavebøjninger m. benene oppe

3 x 10 rygstrækninger m. vægt (2,5 kg)

Derudover lavede jeg en skulderøvelse, som jeg ikke kender navnet på. Jeg brugte vægtstang m. 10 kg. på. Stod med let spredte ben og trak stangen fra hofte til skulderhøjde. Denne øvelse kørte jeg i 3 runder à 10 reps.

Nogen der kan sætte et navn på øvelsen?

Jeg planlægger at udføre de oventående øvelser før hver fremtidig spinningtime, for at sikre en stærk og spændstig overkrop. Lidt brystøvelser burde nok tilføjes.

Benene "nøjes" jeg med at træne 2 gange pr. uge, for at undgå at slide unødvendigt på dem.

Giver det mening? Jeg er meget grøn inden for styrketræning, så jeg er yderst modtagelig overfor gode råd :smile:

Link to comment
Share on other sites

Bicep curl, er det med en vægtstang eller håndvægte? Og med de vægte du har på er der da intet at skamme sig over :smile:

Jeg ville umiddelbart tilføje den famøse planke-øvelse, som er en maveøvelse der er ret effektiv.

plank_hover_250.JPG

Det er ret simpelt. Du skal være ret i hele kroppen, og så løfte dig op på dine albuer og spænde i maven(kommer helt af sig selv), og så ellers holde den så lang tid du kan. Første gang du laver den kan du jo lige tage tid på hvor lang tid du kan holde den, og så bruge det som udgangspunkt. Og sjovt nok kan man også lave den på siden, så man løfter sig op på højre og venstre albue :innocent:

En brystøvelse ville sikkert være fint, men igen, kommer an på hvad man gerne vil.

Link to comment
Share on other sites

En bryst øvelse som I er inde på og også en trækøvelse for den øvre del at ryggen.

Som cykelrytter de vist ikke særligt vigtige, så det kommer jo an på prioritering om livet også er andet end cykling :laugh:

Men nu skal vi jo ikke forpurre Formtops program. Han har formodentlig tænkt over tingene.

Link to comment
Share on other sites

Uh ha, planke øvelsen kender jeg fra Body Pump, hvor vi skal holde positionen i 2 min. Den er fæl, men uden tvivl effektiv!

Iflg. Formtop, skal jeg styrketræne to gange om ugen og følge en række øvelser i et specielt styrkeprogram. Derudover laver jeg selv lidt overkropstræning, når jeg alligevel er i centret til spin. Det er vel nærmest ren win win..... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Så er det endelig weekend, og gud hvor er det skønt! Det har på mange måder været en hård uge. en uge bestående af masser af træning og ikke mindst spinning. Måske lige på grænsen til overload. Vigtigt er jo at huske på, at spinning er højintensiv træning, hvorfor man skal være noget mere varsom med det. Det vil jeg prøve at efterleve de kommende uger.

Lige efter job i dag, røg jeg direkte ned i centret. Tiden var en anelse mere presset end jeg havde håbet, så der blev ikke meget tid til styrketræning. Følgende øvelser blev dog gennemført:

3 x 12,5 kg Biceps curls (med vægtstang)

3 x 10 mavebøjninger m. vægt (2,5 kg)

3 x 10 skrå mavebøjninger m. ben oppe

2 min. planke

&

1 times spinning - gns. puls 83%

Nu er der sgu udsolgt. Godt og vel 9 timers træning er gennemført siden tirsdag morgen, og selvom planen egentlig var at cykle 45 km i morgen, har jeg nu besluttet at ændre plan. Cykelturen udskydes til søndag, og i stedet for 45 km, snupper jeg 60 km.

Egentlig er lysten til træning i morgen ganske stor, men af hensyn til min restitution venter jeg til søndag.

I stedet for træning, giver jeg cyklen en ordentlig omgang rengøring. Den trænger voldsomt efter et par ture i regnvejr!

I morgen eftermiddag går turen til Kerteminde, hvor en lækker gourmiddag skal indtages på Restaurant Rudolf Mathis.

6 retter med tilhørende vinpakke venter. Forventningerne er høje, da restauranten går for at være en af de absolut bedste, når man taler om fiskerestauranter, så kryds fingre for at de bliver indfriet :tongue:

Ok, det bliver nok lidt hårdt at cykle på søndag efter 6 retter med tilhørende vin, men pyt, livet skal trods alt nydes på alle fronter, og mht. træningsturen, så sætter jeg bare intensiteten derefter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ovenpå 6 fantastiske retter med dertilhørende vinpakke, var tilstanden lidt mellem dårlig da jeg vågnede i morges. Heldigvis kunne jeg glæde mig over, at få lov til at sove en time ekstra :4thumbup:

Klokken skulle da også blive næsten 12,30, inden jeg fik taget mig sammen til at hoppe i cykeltøjet. Egentlig ikke pga. manglende lyst, men mest af alt pga. dovenskab!

Afsted det kom jeg dog, og sikke da et dejligt efterårsvejr der var derude. Dejligt mildt = ingen frysende tæer :bigsmile:

Turen gik fra Bredballe og ud gennem Vejle Ådal til Vonge og videre til Kollemorten. I Kollemorten drejede jeg af mod Givskud og derfra videre mod Jelling. I Jelling vurderede jeg lige kort benene - skulle turen gå direkte hjem eller skulle der flere kilometre på?

Jeg valgte det sidste.... Fra Jelling kørte jeg derefter ud omkring Fårup Sø og videre mod Bredsten. Derfra gik turen via Ødsted og så ellers retur til Bredballe.

Undervejs kørte jeg to intervaller à 5 min, hvor pulsen blev holdt lige omkring de 80%. Det kørte helt uden problemer :smile:

Søndagens stats:

73,02 km - 2 timer 47 min og 28 sek

26,8 km/t og en gns. puls på 72%

Jeg prøver forsat at holde forholdsvis lav intensitet på mine ture. Iflg. Formtop skal jeg helst ikke hoppe alt for meget ud af zone 2, hvilket for mig er ml. 65-72%. Det er dog lidt svært til tider, da der er så ufattelig mange knolde her i Vejle. Og i det sekund det går op af bakke, kan jeg simpelthen ikke holde pulsen nede. Skulle jeg det, ville jeg jo nærmest gå i stå....

Og desuden elsker jeg de små stående accelerationer, så jeg kan ikke helt holde mig i skindet :crazy:

Det har på mange måder været en hård træningsuge. Den samlede mængde nærmer sig 12 timer, hvilket er noget mere end normalt. Set over det kommende halve år, så kommer jeg selvfølgelig til at træne endnu mere pr. uge, men jeg må hellere tage mig tid og bygge langsomt op. Det vil jeg prøve at have fokus på, så det ikke eskalerer for mig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Turen gik fra Bredballe og ud gennem Vejle Ådal til Vonge og videre til Kollemorten. I Kollemorten drejede jeg af mod Givskud og derfra videre mod Jelling. I Jelling vurderede jeg lige kort benene - skulle turen gå direkte hjem eller skulle der flere kilometre på?

Jeg valgte det sidste.... Fra Jelling kørte jeg derefter ud omkring Fårup Sø og videre mod Bredsten. Derfra gik turen via Ødsted og så ellers retur til Bredballe.

Ja, man kan sgu' godt sidde og blive lidt misundelig over, at du har den slags cykelterræn lige uden for døren 4disguise.gif

Jeg boede i Haderslev, da jeg i min meget grønne ungdom kørte cykelløb, og når vi havde tiden til det, kørte vi nogle gange helt op over Kolding, Vingsted og Bredsten og hjem over Egtved, Lunderskov og Vamdrup for at få nogle nye bakker at træne på. Det er et fantastisk terræn og dejligt at få genopfrisket hvert år til Grejsdalsløbet 4thumbup.gif

Vejle er det perfekte udgangspunkt for cykeltræning, ligesom Århus er den perfekte by at bo i, hvis man er løber. Så har man alle typer terræn ved hånden, inklusive hurtige, flade ruter rundt om Brabrand Sø.

Det er da i øvrigt en god træningsmængde, du lægger for dagen. Bliver spændende at følge frem til 'Motten i juli …

Edited by Cykologen
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er sandt at sige et perfekt terræn til cykling.

Bakkerne omkring Egtved er og bliver nogle af de mest brutale. De kommer jo som perler på en snor og når stigningsprocenter, som ikke mange andre danske bakker kan matche. Jeg har måtte æde mig selv et par gange dernede, og værst af alt er at der er langt hjem igen på flade ben :blink:

Jep, pt. bliver der gået til stålet. Desværre er vi nu inde i den mørke vintertid, som gør det noget mere tricky at komme på landevejen. Arghhh.... Jeg hader vinteren!

Link to comment
Share on other sites

Lyder som en god tur, og jeg hopper på Cykologvognen og siger at det da må være et helt fantastisk område at cykle i. Ikke at jeg skal klage, for jeg synes at nordsjælland har utrolig meget at byde på, men jeg savner bakker, og gerne nogle lange af dem.

Ja, vinteren er sjældent sjov, men kroppen har nok også ualmindelig godt af at komme ned i tempo, inden man i februar begynder at banke den igennem igen. Dog kan man godt blive misundelig på mange af dem der tager til varmere himmelstrøg i januar og februar og træner. Eller bare dem der bor længere sydpå. Forestil dig at bo i sydspanien hvor det måske er koldt når det er 10 grader udenfor. Jeg er misundelig.

Men jeg holder også på at det er i den her periode at man virkelig føler sig sej efter træning :) Om det er en tur på 2 timer i minus grader, eller en tur på hjemmetræneren mens man kigger ind i en væg - bagefter har man det bare godt fordi man fik trænet og ikke sad på sofaen som så mange andre.

Link to comment
Share on other sites

Kermit, du har ret. Kroppen har godt af at geare lidt ned i vinterperioden. I år forekommer det mig bare ekstra svært, da jeg er på vej mod helt nye mål der falder ud fra tidligere tiders målsætninger.

OK, der er mange måneder frem mod La Marmotte, men trods det kan jeg næsten få en mild form for stress, når jeg tænker på alle de mørke og kolde måneder der venter.

I stedet for at se det som en forhindring, ville jeg ønske at jeg kunne nyde perioden, lade mentalt op og så ellers bare give los når årstiderne skifter igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share