Hårdeste skud i håndbold


klausjensen
 Share

Recommended Posts

What? Du kan heller ikke have spillet meget håndbold. Det er ikke vejen frem at drible rundt og lege basketballspiller.

Fuldstændig rigtig. Min håndbolderfaring er udelukkende fra skolehåndbold, hvor vi dog trods alt spillede mod nogle af dem der normalt spillede håndbold. Men anywho, lige meget hvad, hvis du står overfor en direkte modstander og skal forbi ham, så vil en finte altid være bedre end at buldre direkte derind. Kig igen på NFL når en runningback skal forbi en forsvarsspiller, så buldrer han jo sjældent direkte med mindre han er af en langt større fysik.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi eksempelvis fjerner vægtklasserne, ville det store brød Bob Sapp, som til en hvis grad er fuldstændigt blottet for skills, uden problemer kunne køre samtlige verdensmestre i lavere vægtklasser, over.

cro crop smaskede Sapp ret nemt, selvom han er meget mindre!

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Må man mig bekendt heller ikke i basket. Måtte man i hvert fald ikke da jeg spillede.

i den her video der viser "signature moves" fra amerikanske landsholdsspiller er der talrige eksempler på hvad jeg vil kalde ført bold. fx Jason Kidd's "in and out" eller Ginobili's "behind the back dribble". Jeg tror ikke to driblinger vil være lovlige i håndbold.

http://www.youtube.com/watch?v=ktZ9r9MozbU&feature=related

Derudover er det langt lettere at stjæle bolden i håndbold da langt mere kontakt er tilladt

Edited by Don Nors
Link to comment
Share on other sites

De gange jeg har set håndbold, har jeg været jævnt skuffet over deres manglende handling-skills. Driblekunst er i hvert fald ikke et ord de kender til, og gad egentlig godt se en Tim Hardaway på et håndboldhold med nogle crossovers og sådan.

Derudover så virker deres spring ikke særlig høje, kontra f.eks. basketspillere.

Som der bliver nævnt, så må du i håndbold ikke "føre" bolden ligeså meget som i basket. Derudover er der størrelsen og vægten på bolden. Det er en kæmpe forskel og nej den kan man ikke bare lige vænne sig til. Sidst, men ikke mindst, så er en håndbold smurt ind i harpiks, hvilket gør, at bolden ikke kan "spinne" så meget i hænderne som en basketball kan.

For at vænne tilbage til snakke om hvorvidt et NBA/NFL hold ville owne landsholdet, så er svaret tydeligt NEJ! Selvfølgelig ville de være foran på fysikken alene, men derudover ville de halte langt bagefter på teknik og timing. Hvis de så til sidst fik det på plads, så ville de skulle skyde forbi en målmand. Du lærer ikke at kaste en bold med +100 kmt på et par uger. Når du så har opbygget en forholdsvis hårdt skud, så ville det alligevel være nemt for målmanden, at læse hvor skuddet rammer, da det ikke bliver "trukket".

Mvh.

Jacob - spillet håndbold i 8 år på forholdsvis højt plan og basket i 9 år.

Edited by J.D
Link to comment
Share on other sites

Derudover er det langt lettere at stjæle bolden i håndbold da langt mere kontakt er tilladt

Du ser åbenbart ikke ret meget håndbold!?

Nu gider jeg ikke bruge tid på, at finde statistikker, der modbeviser dit postulat. Men jeg er 100% sikker på at du tager fejl. For det første så bliver der ikke driblet ret meget i håndbold i forhold til basket. I angreb har håndboldspilleren 3 skridt til at penetrere forsvaret, hvilket er nok til, at han ikke behøver slå bolden i gulvet og dermed undgår han, at bolden er tilgængelig for modstanderen. Derudover bliver der i håndbold 90% af tiden spillet i en bue uden om forsvaret, i modsætning til basket hvor bolden langt mere bliver afleveret gennem forsvaret eller driblet samme vej. Dermed kan vi konkludere, at der er langt flere steals i basket, da bolden i håndbold for det meste er i hånden på spillerne. Og så er det ligemeget, om det tilladt med mere kontakt i håndbold!

Edited by J.D
Link to comment
Share on other sites

Du ser åbenbart ikke ret meget håndbold!?

Nu gider jeg ikke bruge tid på, at finde statistikker, der modbeviser dit postulat. Men jeg er 100% sikker på at du tager fejl. For det første så bliver der ikke driblet ret meget i håndbold i forhold til basket. I angreb har håndboldspilleren 3 skridt til at penetrere forsvaret, hvilket er nok til, at han ikke behøver slå bolden i gulvet og dermed undgår han, at bolden er tilgængelig for modstanderen. Derudover bliver der i håndbold 90% af tiden spillet i en bue uden om forsvaret, i modsætning til basket hvor bolden langt mere bliver afleveret gennem forsvaret eller driblet samme vej. Dermed kan vi konkludere, at der er langt flere steals i basket, da bolden i håndbold for det meste er i hånden på spillerne. Og så er det ligemeget, om det tilladt med mere kontakt i håndbold!

Jeg tror at du misforstår. Bolden vil være langt lettere at stjæle i håndbold, hvis der dribles.

Link to comment
Share on other sites

Fuldstændig rigtig. Min håndbolderfaring er udelukkende fra skolehåndbold, hvor vi dog trods alt spillede mod nogle af dem der normalt spillede håndbold. Men anywho, lige meget hvad, hvis du står overfor en direkte modstander og skal forbi ham, så vil en finte altid være bedre end at buldre direkte derind. Kig igen på NFL når en runningback skal forbi en forsvarsspiller, så buldrer han jo sjældent direkte med mindre han er af en langt større fysik.

Don Nors og JD har givet dig fine svar på dette, så jeg håber, at du nu kan se, at det ikke er vejen frem at forsøge at drible forbi forsvarsspillerre i håndbold.

Derudover er jeg heller ikke engang overbevist, at de vil være fysisk overlegne. Slet ikke set over en hel håndboldkamp, hvor de vil køre trætte over at skulle holde det høje tempo over så lang tid. Inkognito gav nogle øvrige gode grunde i hans beskrivelse af de forskellige fysiske krav.

Link to comment
Share on other sites

Du ser åbenbart ikke ret meget håndbold!?

Nu gider jeg ikke bruge tid på, at finde statistikker, der modbeviser dit postulat. Men jeg er 100% sikker på at du tager fejl. For det første så bliver der ikke driblet ret meget i håndbold i forhold til basket. I angreb har håndboldspilleren 3 skridt til at penetrere forsvaret, hvilket er nok til, at han ikke behøver slå bolden i gulvet og dermed undgår han, at bolden er tilgængelig for modstanderen. Derudover bliver der i håndbold 90% af tiden spillet i en bue uden om forsvaret, i modsætning til basket hvor bolden langt mere bliver afleveret gennem forsvaret eller driblet samme vej. Dermed kan vi konkludere, at der er langt flere steals i basket, da bolden i håndbold for det meste er i hånden på spillerne. Og så er det ligemeget, om det tilladt med mere kontakt i håndbold!

Som salt også skriver så mente jeg at hvis man prøvede at drible i håndbold som man gør i basket ville bolden være lettere at stjæle :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som salt også skriver så mente jeg at hvis man prøvede at drible i håndbold som man gør i basket ville bolden være lettere at stjæle :smile:

Ja... Men det gør man jo ikke... :smile: Netop pga. fare for steals og fordi det er unødvendigt da man kan tage 3 skridt!

Lad den ligger her :smile:

Link to comment
Share on other sites

Absolut styrke i forbindelse med overførelse af sprintevne gør sig kun gældende på de første par skridt. Selvom det her også er en temmelig ringe indikator.

Jeg behøver ikke engang at referer til andet end real-life erfaring for at slå min pointe fast:

Jeg har set internationale anerkendte styrkeløfterere på mellem 90-110 kilo (I cut tilstand) lave benbøj i omegnen af verdensrekorderne men, som ikke har været i stand til at springe højere end average joe.

Jeg har set atleter der ikke squatter mere end 150-160 kilo løbe en 100 meter på 10 flat.

Jeg har set atleter i samme omegn løbe en 40 yard dash på 4.2-4.3

Jeg har set en atlet der squattede under 100 kilo løb en 40 yard på 4.4

Jeg har set MANGE atleter squatte i omegnen af 200-280 kilo med en kropsvægt på 90-120 kilo der ikke har kunne udføre et vertikalt spring på mere end 32-35 inches

Jeg har set mange rigtig stærke atleter løbe en rigtig langsom 40 yard dash.

Jeg har modsat set mange atleter med et højt squat løbe både hurtigt og springe højt.

Jeg har set folk der ALDRIG har løftet en vægt i hele deres liv springe 40-45 inches og DEROVER i et vertikalt spring.

Det er umuligt at drage paralleler. Squat er en rigtig dårlig indikator. At man laver et forsøg med 10-20 ueksplosive og langsomme atleter beviser ikke noget.

At de 2-3 stykker der squatter rigtig meget også performer bedst kunne lige så godt tyde på at selvsamme har taget HELE deres fysiske træning mere seriøst (inkl sprint og andre former for eksplosiv træning).

Der er så mange ting der kan spille ind.

Her er en meget vigtig ting at huske:

Her et eksempel mere fra min træner:

The key to developing sprint speed is rooted in each athletes CNS output ability (this should sound familiar to you since you have the Output lecture)

Some sprinters speed is more rooted in reactive/elastic ability and others more so in strength ability.

A great example is to compare Carl Lewis and Ben Johnson.

Lewis performed nearly zero 'strength' exercises in his training throughout his career. More reactive/elastic work (other than sprinting) such as stadium stair bounds.

Johnson, on the other hand, performed nearly zero reactive/elastic work (other than sprinting) due to knee issues yet was incredibly strong (even by powerlifting standards) regarding his weight training which was fundamental towards his training program.

What all sprinters have in common is the ability to relax antagonistic muscles, the requisite joint mobility, favorable leverages, tissue attachment points, white fiber, and etcetera (morpho-biomechanical characteristics, also something that should sound familiar to you).

Anyone who physically prepares athletes will note the same. If we take groups of our athletes who possess comparable short sprint speed we will observe that some are much 'stronger' than others in the weight room.

Thus, the question must be asked: how important is strength training for speed development? and the answer is...it depends on the athlete.

Training must be individualized

Overhørte i øvrigt starten på håndboldkampen lige nu. Inden kampstart har de en feature på en af de danske fløjspillere og hans evne til at sprinte. Jeg citerer:

"Han løber da også en 100 meter på 11 sekunder - kun 1.42 sekunder fra verdensrekorden"

Nåååh, ikke mere. tongue.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share