Træningsprogram for KVINDE til Jægerkorpset


Apaturia
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg vil lige våge pelsen og indskyde en bemærkning.. Jeg har selv være på PTR delen for snart en del år siden, der kan muligvis stadig findes en tråd omkring det her på MOL.

Jeg vil råde dig til at tage en ting ad gangen. Selvfølgelig kan du gå i gang med at træne dig op i en god fysisk form, men før du får fat i noget mili grej, i form af støvler, rygsæk, basis osv. kan du ikke træne det det hele kommer til at handle om - march, march og march! Jeg tror også du vil have de bedste forudsætninger hvis du starter med at komme ind, gennemgå værnepligten, forhåbentlig komme på SG skole, og så tage den derfra. Hvis du kommer det igennem, er du allerede meget klogere på hele systemet og har haft muligheden for at sætte dig ordentligt ind i hvad det hele går ud på. Der er selvfølgelig nogle, men det er meget få der "bare" tager værnepligten, og så beslutter at nu vil de være jægere - og klarer den. Nogle år i hæren skader bestemt ikke.

Nu kender jeg ikke din fysiske form, men jeg vil mene at man som kvinde skal være meget solidt bygget for at klare igennem. Man skal selvfølgelig være i meget god fysisk form, men det er mindst ligeså vigtigt med det rette gå-på mod og modstandsdygtighed overfor alt de lort de smider i hovedet på én. I sidste ende vil de se udvikling over hele forløbet. Kurset har dog ændret sig en del siden jeg var på i 2004, så jeg kan da tage lidt fejl...

Så, op på hesten - ind til forsvaret - komme på SG skole - vurdere om du skal tage chancen

Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er viljen noget af det vigtigste - eksempelvis kender jeg til aspiranter i fantastisk form der ikke havde regnet med at skulle være våd og kold 4 mdr i træk eller at de skulle ligge dagesvis i et OP stade på 2x1x0,50 m og bare obse og obse og pisse i en pose og spare på vandet.

Men en udmelding om at er absolut ikke en særlig hjælpsom bemærkning. Hvis du ikke med en nogenlunde sikkerhed kan tage en 90 kgs kollega på nakken i brandmandstag og løbe 100 m med ham eller lunge 30-40 kgs oppakning fra knælende skydestilling så er det sgu ikke noget du opbygger under aspiranten! .... Og jeg kender personligt kollegaer i rigtig god form som alligevel er røget på det fysisk udelukkende fordi de f.eks. ikke svømmede til tidskravet - selv allersidst i forløbet! Så ja gu er viljen altafgørende men det er formen sgu også ... og især hvis man er kvinde, og ikke er forvejen har en fysik som Karen Brøgger, så skal man sgu lægge sig i selen for at opbygge en solid grundform, herunder en god styrke i bevægelsesmønstre eom kropshævninger, squat/dødløft og en form for pres.

Til trådstarter: Det lyder måske som om jeg mener det ikke kan lade sig gøre - det gør jeg slet ikke! Tværtimod skal du bare give den gas! Men det er en voksen opgave og der er visse krav du bør stille til dig selv før du en gang i fremtiden søger aspiranten. Tænk langsigtet, men uden at fokusere så eksplicit på aspiranten som det eneste saglighedsgørende - stil istedet nogle basale mål for din egen form uden at nødvendigvis binde det op JGK.. Eksempelvis i forhold til enkelte kategorier som: i) styrke (ii) Aerobt - både løb og svøming ...samt(iii)orientering.

Du har fuldstændig ret Mayol.

Men jeg vil stadig gerne pointere at styrke er noget alle kan opbygge, ligemeget hviket køn og alder.

Da jeg som 15 årige started med styrketræning, kunne jeg ikke løfte selve stangen til bænkpress! Idag, efter mange år løfter jeg næsten det dobbelte af egen min vægt! - ALT ER MULIGT!

Hvis ikke du har den styrke, som der bliver krævet inde ved jægerne, så må ens drøm om at blive jægersoldat, godt nok også være tynd! Medmindre man har så meget selvtillid, og ved at det er noget jeg vil og skal klare.

Link to comment
Share on other sites

Du har fuldstændig ret Mayol.

Men jeg vil stadig gerne pointere at styrke er noget alle kan opbygge, ligemeget hviket køn og alder.

Da jeg som 15 årige started med styrketræning, kunne jeg ikke løfte selve stangen til bænkpress! Idag, efter mange år løfter jeg næsten det dobbelte af egen min vægt! - ALT ER MULIGT!

Hvis ikke du har den styrke, som der bliver krævet inde ved jægerne, så må ens drøm om at blive jægersoldat, godt nok også være tynd! Medmindre man har så meget selvtillid, og ved at det er noget jeg vil og skal klare.

Du flytter dig sjovt nok lidt for hvert indlæg. Prøv at læse dine egne indlæg igennem, og se hvor kraftigt du modsiger dig selv.

Her er dit første:

Og for det andet, kan du skide hul i din fysisk, når alt kommer til alt, handler det kun om din vilje til at blive jæger. og ikke en døjt andet. Du skal selvf. ikke være indlærgins sløv eller have skavanker af fysisk karakter.

Først skal man skide hul i sin fysik, og bagefter siger du man skal opbygge den....

Link to comment
Share on other sites

Du flytter dig sjovt nok lidt for hvert indlæg. Prøv at læse dine egne indlæg igennem, og se hvor kraftigt du modsiger dig selv.

Her er dit første:

Først skal man skide hul i sin fysik, og bagefter siger du man skal opbygge den....

Den vil jeg selvfølgelig gerne forsvare.

Det som du citere har ingen sammehæng, jeg har hele tiden sagt, at vilje er først prioritet. fysisk har ingen betydning i forhold til vilje, og det har jeg sagt hele tiden. Så citere jeg senere hen et andet indlæg, men stadig med samme holdning som jeg hele tiden har haft. Hvis du nu lige skræller den af ind til kernenen, kan du også selv se det. :)

Link to comment
Share on other sites

Den vil jeg selvfølgelig gerne forsvare.

Det som du citere har ingen sammehæng, jeg har hele tiden sagt, at vilje er først prioritet. fysisk har ingen betydning i forhold til vilje, og det har jeg sagt hele tiden. Så citere jeg senere hen et andet indlæg, men stadig med samme holdning som jeg hele tiden har haft. Hvis du nu lige skræller den af ind til kernenen, kan du også selv se det. :)

Vi kan da godt sige viljen er nummer 1. Men hvis du mangler 2 og 3, er nummer 1 jo total ligegyldigt.

Lad os sige du skal gennemføre en ironman og binde dine snørebånd for at bestå et givent kursus. At gennemføre en ironman er klar det sværeste, og vil derfor være nummer 1. Men hvis du ikke kan binde dine snørebånd er du ikke bestået. Så simpelt er det!

Men det er åbenbart en endeløs diskussion. Så vi må hellere lade Apaturia selv bedømme hvordan hun vil planlægge sin træning. Jeg har sagt, hvad jeg mener, hvis du mener noget andet, så fred være med det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg har ligeledes heller ikke læst hele tråden, men hold to ting i hovedet når du stiller dig selv spørgsmål om forberedelse:

1. Kvinder har 50 % mindre styrke i overkroppen ift mænd - hvordan vil du kompensere for det i din træning?

2. På trods af alle andre kommende udfordringer du vil møde, er du så i stand til at læse et kort?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share