EQUILIBRIUM


Jaaanie
 Share

Recommended Posts

Kære Log,



Et halvsent lørdagsbesøg i OBBC afrundede træningsugen for
denne omgang og det var en hyggelig om end lidt forhastet omgang. Jeg fik igen
ikke logget undervejs med min træning forløb noget a la sådan her.



Opvarmning:
Birddogs, glutebridges, serratus pushups, clams, hip corrections.



One arm rows:
3*8*15kg
Stefan har rettet lidt på mig, og instrueret mig I at fokusere på
at “løfte min albue” for at bruge mine armmuskler mindre, og min ryg mere. Så
det øver jeg mig på pt.



DB bænkpress: 3*8*7kg Jo,
jo! Jeg er ved at blive bedre, og det føles faktisk som om jeg har rigtig godt
med styrke gemt i mine ”patter” så det bliver spændende at se hvordan jeg
kommer til at udvikle mig i denne øvelse (det er i hvert fald nok ikke ”ottere”
som jeg laver pt, men man må jo være forsigtig efter en skade)



Facepulls: 3*15*?
Også fint, godt fokus på nakke position osv. og at få ordentlig ROM som jeg
ellers har en tendens til at glemme.



Pulldowns: 3*8*?
Tror jeg let kommer til at belaste min nakke her, i hver fald i forhold til min
dagligdag i forvejen ikke er mums for korrekt holdning i nakke og øvre ryg. Så
det forsøger jeg at fokusere på. Dobbelthager, wohoo!



[ss]



Airsquats: 3*8
yes, det går også bedre, selv om jeg dog i hindsight har en fornemmelse af at
jeg nok fik kippet lidt, øv. Stærkere bliver jeg dog anyway.



Hipthrusters: 3*12
Bum bum… Moving on!



[/sS]



[ss]


Ekstern rotation: 3*12*?



Bosubold stabilitets halløj


[/ss]



Ud over det så blev det til en del stabilitetsøvelser for
kernen, jeg testede blandt andet knælende Pallof pres, og lå ellers og viftede kontrolleret
med benene og sådan. Fik også lavet lidt skulderstabilitet. Så masser af win!



Ellers så bød weekenden på andre spændende ting, blandt andet
en hyggelig aften i selskab med Amazonen, som har mange spændende ting og
planer i gang for tiden. Det er efterhånden også blevet en vane at bage
langtidshævede ”weekend boller”, så der er nybagte boller til morgenbordet i
weekenden med et minimum af fuss. Jeg tænkte derfor jeg ville dele en rigtig
fin opskrift jeg har fundet med jer. Det tager omkring 10 min at røre dejen
sammen fredag aften og 5 min at forme bollerne lørdag morgen, det er virkelig
meget meget let.



25gr gær



5 dl koldt vand



400gr hvedemel



200gr durum mel



1 tsk salt



Gæren røres ud i vandet derefter tilsættes resten af
ingredienserne Dejen røres godt igennem og stilles derefter overdækket i
køleskabet natten over (dejen skal være meget våd). Næste morgen formes bollerne
med to våde skeer (8-12 stk alt efter foretrukken størrelse), og sættes på en
bageplade med bagepapir. Bollerne bages med det samme ved 225 grader i 16-25
min (alt efter bollernes størrelse og ovnen).



Sidst jeg bagte dem, erstattede jeg noget af melet med
havregryn og tilsatte lidt rosiner, det gik fint og blev rigtig godt.



Hav en god dag!



Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Kære Log,

Jeg fik slet ikke fortalt at Stefan lige behandlede lidt på min dumme-balle i søndags, og siden da har den været "helt normal". Og med behandlede så mener jeg selvfølgelig at han placerede sin albue solidt ind i ballen på det ømme og opspændte sted, og så tilføjede en god portion af sin +100kgs kampvægt. Jeg sidder virkelig og spekulerer på hvordan denne teknik har været beskrevet under hans studie tid, og jeg kan ikke lade være med at forestille mig det som en madlavningsopskrift lidt a la:

1) find ømt og opspændt sted

2) placer albue

3) applicer vægt

- vægtens mængde, samt hvornår behandlingen er endt kan afgøres ud fra patientens reaktion, ved skrig er den rette mængde vægt opnået, ved opgivende og modløse hulk er behandlingen fuldendt.

aiij jeg laver sjovt, men ondt gjorde det. Siden da har min balle dog været super duper, det er noget nær det nærmeste på et quick-fix jeg har oplevet.

Nå men i går lavede jeg lidt hjemmetræning. pt har jeg lidt nervedimmer i den ene arm, så overkropstræningen er på standby, så derfor tænkte jeg jeg lige så godt kunne lave træningen hjemme da min underkropstræning alligevel er med kropsvægt, eller kan klares med en elastik.

Det blev til:

3*8*airsquat

3*12*hip-thrusters

3*15*terminal knee ext.

2*12*glutebridges

2*12*stående abduction

1*12*birddog

2*12*clam

I dag er min balle lidt dum igen, men Stefan har lovet lige at give den en ny lammer i weekenden, og kigge på min arm, og... og... og... Han er en meget flink en.

Bag nu de boller, de er skide gode!

Link to comment
Share on other sites

Kære Log

Så vågnede vi op til en hvid og forstummet verden hva'?

For mig var det som om at søvnen og sneen havde lagt en dæmper på hele mit indre univers og jeg stod blot der i mit undertøj og glippede uforstående ud af mine vinduer. Det var den der stilhed og fred som følger distanceringen, når man trukket sig på afstand af tingene og eftertænksomt og nøgternt kan beskue deres hvirvlende og kaotiske fald fra et varmt og sikkert sted.

Det sidste stykke tid har været noget lort, jeg har været stresset og anspændt i en ulykkelig grad. Jeg ved jo efterhånden godt at opture og nedture vist for mig altid kommer til at være en del af processen med en stor deadline på denne måde. men jo tættere vi er nået på min deadline, jo værre kan jeg mærke det rammer mig, når jeg sidder og ikke ved hvad jeg skal gøre og tiden hensynsløst bare går og går. Og inden i mig sidder en lille pivet stemme og hviner, en måned for pokker, en måned, skriv nuuuuuuuuu. "nuet" tilsidst trukket ud til en langvarig og monoton hvinene pivetone der følger mig hvor end jeg går.

I går kom jeg igennem denne mur af angst og usikkerhed. Jeg tog en beslutning om at medinddrage noget ellers kasseret litteratur, hvilket løser rigtig mange af de ting som jeg havde spekuleret over, så det er godt. Hyletonen forsvandt og inden jeg havde set mig om have jeg skrevet 6-8 sider. Så nu skal jeg egentlig bare arbejde igennem, de næste par dage så min vejleder kan nå at se så meget som muligt af det nye (gamle) og hvordan jeg har tænkte mig at bruge det. Så jeg burde skynde mig at komme på biblioteket, men egentlig, så har jeg bare lyst til at sidde og kigge på sneen, er lidt drænet men dog rolig og glad, så jeg har taget mig en ekstra kop kaffe og besluttede mig for at skrive log for i går aftes.

Min træning har også lidt en del under denne stress og angst, det har føltes som om en lille orb fra en anden dimension har siddet fast til min skulder, og som en ondsindet og ivrig igle har den suget alt energien og livet ud af mig. En eller to træninger om ugen er alt hvad det er blevet til. Men i går kom jeg afsted, der var stadig ikke super meget energi men jeg havde det meget bedre, og lysten til træning var vendt lidt tilbage.

Jeg har fået en ny øvelse, en der vist hedder Trap 3 raises, eller noget sådan, det er en aktiveringsøvelse til min trapezious tre, som er en lille rygmuskel som sidder i bunden af skulderbladet og hjælper med at trække det ned på plads. Det er meningen at det skal hjælpe mig med de føleforstyrrelser som en meget anspændt nakke og hals i sammenhæng med et stadig ikke helt stabilt skulderblad har skabt i min arm.

Jeg har også skiftet fra biceps curls med dumbbels til biceps curls i kabel med bar, mest bare for variationens skyld, kunne mærke det andet hang mig ud af halsen.

Birddogs:

1) 2*12

Clam:

1) 2*12

Hip Corr:

1) -

Glutebridges

1) 2*12

Lying abd.

1) 1*5

T3-arm-løft

1) 1*4*5

Til de af jer som er nysgerrige kan jeg fortælle at man enten ligger på maven på en bænk, eller stående bukket forover lidt a la, stillingen i bent over rows. Bænken kan være horisontal eller have en incline. Ens arme hænger ned langs siderne og man bruger dem skiftevis i øvelsen (hvis man er stærk kan man bruge lette håndvægte). Så skal man trække sine skulderblade sammen og NED mod baglommen og holde dem der. Når ryggen er låst, så fører man sin ene arm fremefter og op til vandret, laver et squeeze, hvis man kan, og kontrolleret ned igen.

Jeg synes den er svær, men Stefan siger man bare skal blive ved, for det er ofte en relativt inaktiv muskel så i starten kan det være svært at mærke at man bruger den.

Pw:

1) -

Crosstrainer:

1) 8 min

Jeps den er ny, det var første gang i laaang tid, men var egenlig ikke i tvivl om at min knæ var stærkt nok, så jeg hoppede på og tog det stille og roligt på et overkommeligt niveau og i en kort tid.

[ss]

One arm rows:

1) 3*8*15kg

DB bænk

1) 3*8*7,5kg

[/ss]

Pulldowns:

1) -

Facepulls:

1) 3*12*27,5kg

Pallof press

1) -

[ss]

Biceps curls i kabel

1) 3*12*?

Triceps unilateral med reb

1) 3*12*10kg

[/ss]

[ms]

Hip thrusters på bænk:

1) 3*15*BW

Intern rotation:

1) 1*12*10kg

Ekstern rotation:

1) 3*12*5kg

[/ms]

Airsquats:

1) 3*8

Går fint, meget bedre og mere konsistent i min form og i mit kerne opspænd hele vejen igennem udførelsen, kom kun til at kippe en enkelt eller to gange så vidt jeg kunne vurdere.

Terminal knee etx.

1) 3*15*37,5kg

Denne øvelse får hermed en varm anbefaling til alle som har en tendens til instabilitet omkring deres knæ. At få "tændt" for denne muskel, vastus medialus (eller noget...), gør at mine ben føles virkelig stærke og stabile i både igennem træning og i dagene efter min træning. Den er et kæmpe hit.

Nå nu er min kop tom så jeg må heller se at få lavet noget.

Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Hej Log,

I dag har jeg været forbi min vejleder og afleveret mit materiale til hvad jeg tror bliver min anden sidste vejledning, og derefter så døde min krop. Den gik bare ligesom splat, jeg burde nok ikke have trænet, men nu var tasken jo pakket ikk?

Afsted med mig.

Det blev til en ganske slap omgang kun et par enkelte øvelser føltes gode, resten var vist kun lige på rutinen.

Jeg er begyndt at tænke mere og mere på at skifte til et to-split program efter at jeg har afleveret mit speciale. Overvejer stadig...

Opvarmning:

Clam: 2*12

Birddogs: 2*12

Glutebridges: 2*12

Trap 3: 1*5, 2*7

Lying abd: 1*6

Crosstrainer: 10 min

[ss]

one arm rows: 3*8*15kg

DB bænk: 3*8*7,5kg

[/ss]

Pull downs

3*8*45kg

[ss]

Facepulls: 3*12*27,5kg

Squats: 3*8*bw

[/ss]

[ss]

Triceps: 3*12*10kg

Hip thrusters: 3*15*bw

{/ss]

Terminal knee ext:

3*15*37,5kg

Tada! Snart skal jeg have vægt på mine hip-thrusters! Så bliver min numse stærk!

Link to comment
Share on other sites

Kære log,
I dag havde jeg hevet Stefan med i Fitness.dk i Fields til en gang træning og lidt vandplasken. Og han brokkede sig slet ikke, så meget, over udstyrret.
For mit eget vedkommende fik jeg tjekket en masse teknik så det var super awsome. Turns out jeg er lidt awsome til bænkpres!


Opvarmning:
Clam: 2*12
Birddog: 2*12
glutebridges: 2*12
Lying abd: 1*6
T3 arm løft: 3*7
Crosstrainer: 10min højere niveaer men mindre fart på efter at have rådført mig lidt med Stefan.

Pulls downs, underhånd: 3*8*45kg
DB bænkpress: 3*8*7,5kg
One arm rows: 1*8*15kg Gik slet ikke, kunne slet ikke stabilisere mine skuldre af en eller anden grund...
Facepulls: 3* lidt blandet, samme problem som med rows,
[ss]
biceps curls med bar i kabel: 3*12*20kg
Triceps push downs unilateralt: 3*12*10kg
[/ss]
[ss]
Rotatorcuff ext: 1*12*6kg, 2*10*6kg
Rotatorcuff int: 1*10*11kg
[/ss]
Stefan siger jeg må oppe rotatercuff træningen igen og det er den som driller når jeg ikke kan stabilisere ordentligt. Jeg ellers var begyndt at blot at køre stabilisering på i stedet for at presse for progression. Så i gang med progressionen her igen.
[ss]
Terminal knee etx.: 3*15*37,5kg
Hip thrusters: 3*15
[/ss]
AirSquats: 3*8 Gik rigtig godt denne gang! Næste uge er det tiere.

I starten da jeg påbegyndte mit nuværende program startede jeg alle progressionerne op på samme tide, så alt det der blev lavet progression fulgte en 8 ugers cyklus. Det er dog blevet noget rodet noget nu, hvor ting følger deres egen cyklus som er startet på forskellige tidspunkter, og jeg synes det er svært at holde styr på det hele nu i min lille, log, uden man skal skrive en krig i den mens man træner derfor savner jeg inspiration til et nyt system.

Hvordan gør i med jeres logning?

Logger i undervejs? telefon? bog?

Og hvordan holder i styr på de forskellige cyklusser hvis i har sådan noget?

God Søndag alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid papir og kuglepen med rundt - er lige så fast del af udstyret som vandflasken.

Alle øvelser med set og reps, er skrevet ind på forhånd. De øvelser der kører efter progression har også vægten skrevet ind mens der er tomme felter hvor det er efter dagsform.

Kan jeg ikke huske hvor i forløbet jeg er, ser jeg en træning eller to tilbage i loggen her på MOL. Hele vinteren har kørt med progression i næsten alle øvelser men i 4 forskellige mønstre og det har været ret let at styre.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg begyndte at logge på MOL, troede jeg at det skulle afløse Mayland, men det gik så ikke. Al min træning er skrevet op i Mayland en uge i forvejen med øvelser, sæt og vægt. Reps bliver så noteret under træningen.

Synes det er forstyrrende og bøvlet at telefonlogge under træning, og er nok også en type der kan lide at vide præcis hvad der skal trænes, så jeg ikke snyder og udelukkende laver elskeøvelser :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gør i med jeres logning?

Logger i undervejs? telefon? bog?

Og hvordan holder i styr på de forskellige cyklusser hvis i har sådan noget?

Jeg bruger et regneark som er lavet til Wendler's 5/3/1. Min plan for hver cyklus kan printes ud og medbringes til at tage noter på. Jeg bruger altså pen og papir når jeg er i centret.

Link to comment
Share on other sites

Hej Guys,

Tak for jeres input omkring hvordan i logger. Selv er jeg blevet ret glad for at logge på min udødelige HTC Desire telefon. Jeg har også

i en periode brugt papir og pen metoden, men synes altid at mit papir blev så krøllet og nusset og at bunken af ting som jeg skulle huske at medbringe til træning voksede og voksede og blev irriterende. Jeg har dog tænkt lidt over det

der med et excell ark, dette må jeg vel også kunne medbringe på min telefon i digital tilstand og så fylde ind og rette efterhånden?

Jeg har i hvert fald forsøgt at lave et nu, så jeg kan følge med i min forskellige progressionscyklusser uden at jeg mister fornemmelsen for hvor jeg er. Så må vi se hvordan det går med det, egentlig er jeg mest til det

simple, så et kæmpe ark jeg skal finde rundt i på telefonen, kræver nok lidt tilvænning.

Apropos ”hvor jeg er”, så påbegyndte jeg i går den tungeste del af min cyklus for min rygtræning, min midtryg er bankekød.

Har jeg forresten fortalt at Stefan har behandlet lidt på min skuldre/nakke? I forbindelse med mit speciale har jeg fået så mange spændinger i hals og nakke samt stramme brystmuskler at jeg har fået

føleforstyrrelser ud i den ene arm. Så sidste weekend besluttede han sig for at fikse det. Han maste hårdt på mine nakke- og hals- og brystmuskler, i den ene side. Den hårdhændede massage fik åbenbart alle musklerne til at afspænde og det har nu resulteret i at jeg er blevet ”bredere” på den ene side end den anden.

Jeg har vitterligt gainet 3-4cm eller mere i brede over skuldrene fra muskelspændinger der er blevet fjernet. Muskelspændinger som har haft trukket

mine skuldre frem og op mod min hals/nakke. Det ser lidt crazy ud, så jeg tager lige et billede til jer senere. Han har lovet at rette den anden side ud i weekenden, hvilket jeg glæder mig til, eller noget. Det gør simpelthen så ondt.

Jeg har dog aldrig oplevet noget lignende resultatmæssigt. Det var pisse ømt i et par dage og min skulder føltes mærkeligt ustabil men siden da har det været awsome, mobiliteten har været en hel anden og spændinger og føleforstyrrelser

er mere eller mindre forsvundet. Denne nye mobilitet har dog også gjort at jeg har, måtte gå ned i vægt i f.eks. facepulls, da det er sværere og stabilisere nu.

Nå nok krops-freakshow, her er min træning fra i går.

Opvarmning:

Clam, birddogs, glutebridges, lying abd

[ss]

Trap 3 raises: 3*7

Serratuspush ups: 3*10

[/ss]

Eliptical:10 min

[ss]

One-arm Rows: 3*6*17,5kg

DB bænk:3*6*9kg

[/ss]

Pulldowns uh: 3*6*47kg

Facepulls: 3*12*22kg

[ss]

Biceps curls, bar I kabel: 3*12*20kg

Triceps uni lat i reb: 3*12*10kg

[/ss]

[ss]

Ekstern rotation:3*10*6kg

Intern rotation: 1*10*11kg

[/ss]

Squat: 3*10*BW

Hip thrusters: 1*15*BW – ballen havde været lidt gnaven hele

dagen

Terminal knee etx: 3*15*40kg

Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Hej Guys,

Tak for jeres input omkring hvordan i logger. Selv er jeg blevet ret glad for at logge på min udødelige HTC Desire telefon.

Jeg bruger også bare min telefon til at live logge med... :) Synes det med papir og blyant er alt for besværligt...

Link to comment
Share on other sites

Zane: Hahaha! Det er der måske noget om! :bigsmile:

Nå så fik jeg taget det der billede. Når jeg kigger på mig selv, så synes jeg jo det er TOTALT tydeligt, jeg føler jo nærmest jeg går rundt og banker ind i dørkarme med den ekstra længde der er tilføjet på den venstre skulder (også jeres venstre - mit webcam spejler vist). Når jeg kigger på billedet kan jeg godt se det måske ikke helt er de fem centimer som det føles som. Men prøv at sammenligne højden på stedet hvor "hals" og "traps" mødes, eller kig på højden og bredden af mine skuldre.

Jeg sidder så lige som jeg kan, og sidder bare afslappet uden at forsøge at spænde eller strække noget.

Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Kære Log,

Så har jeg været i OBBC igen, og der mødte jeg en masse søde mennesker.
I mit speciale sidder jeg pt og arbejder med sundhedsbegrebet, og det har sat nogle tanker i gang, hvad betyder sundhed, hvad forstår man med det. Det er et begreb der umiddelbart bliver udråbt til universelt godt, men kan rumme så mange forskellige ting, og strække sig fra en forebyggelsesholdning der kan retfærdiggøre alt fra bæltefiksering til marathon eller chokolade.


En af mine teoretikere, Lene Otto, har lavet en diskurs analyse af begrebet og hun kom frem til at man kunne forstå sundhedsbegrebet og holdninger til det, som indplaceret på nogle forskellige kontinuumer.

Den første opdeling hun lavede omhandlede om man så sundheden som mål eller middel. Altså om det at leve sundt kunne siges at være realiseringen af et mål, at man havde det godt med at leve sundt, at sundhed var det gode liv. Eller om sundhed var et middel til at bekæmpe eller forebygge sygdomme.
Hvis sundhed var et middel så kunne man så spekulere på om dette sundhedsbegreb kun dækkede kroppen (fx. sund kost), eller om ting som mental velvære også var inkluderet, at det i højere grad var "det hele menneske" som blev medregnet.


Hvis sundhed i stedet blev opfattet som "det gode liv" altså som noget der havde en værdi i sig selv, "jeg løber fordi jeg har det godt når jeg løber", så kunne der igen laves en opdeling i om man følte at sundheden var noget man havde en indflydelse på, eller om det f.eks. var genetisk betinget, skæbnen eller noget i den retning. Hvis man følte at man havde indflydelse, så kunne man også kigge på hvad som var modellen for sundhedsbegrebet, var det naturen eller normen. Var det at komme så tæt på sundhedsstyrrelsens anbefalede "seks om dagen" f.eks. eller handlede det om at leve biodynamisk, som "mennesket er skabt til at leve".

Personligt synes jeg egentlig at alle punkter er inkluderet i min egen relativt uovervejede holdning. Jeg træner fordi jeg kan lide det, men også fordi jeg ved det er sundt for mig. Jeg tror det er sundt ikke at spise alt for forarbejdet mad, men er samtidig altså heller ikke hoppet med på palæobølgen. Jeg antager vel at min sundhed er en kombination af mine biologiske og strukturelle forudsætninger, held og så min egen indsats. Men jeg må indrømme jeg også har ret store afmagtsfølelser over for at skulle forsøge at øge min sundhed når det går ud over basale ting som at spise varieret og bruge min krop. Verden er fuld af crap og der er kæmpe industrier der konstant påvirker min lyst til at gøre dit eller dat. Ting bliver udråbte til dårlige den ene uge og lækre den anden og samtidig så lever jeg i en forurenet by hvor alle løberne glædeligt spæner om søerne dagligt, på trods af det er det mest forurenede område i København. Og hvorfor er det egentlig relevant? Bliver man mere forurenet hvis man løber end går der? Eller skal man dele sin opførsel op i rene og sunde aktiviteter og usunde aktiviteter og er det derfor det klinger så forkert, fordi man laver noget "sundt" på et "usundt sted"? og i hvor høj grad kan man egentlig kontrollere det? Og hvor meget af det vi betragter som sundt og usundt er egentlig værdibestemt?


Hvad tænker i om sundhed?


Her er min træning, det blev bare de store øvelser, da vi var lidt sløve til at komme ud af døren.


Opvarmning: Clam, birddogs, glutebridges, serratus push-ups, T-3 raises
DB Bænkpress: 3*6*9kg
One arm rows: 3*6*17,5kg
Facepulls: 3*12*?
Hipthrusters: 3*15*bw
Airsquats: 3*10*bw

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hellow i loggen,

I dag så jeg TJR. Han kom over til mig på biblioteket hvor jeg sad i min specialeverden og var generelt specialeagtigt. Så stod han lige pludselig der og smilede og sagde hej, mens jeg sad og glippede forvirret med øjnene. Han var blevet så crossfit at jeg næsten ikke kunne kende ham!

Ud over denne glædelige overraskelse, så går det godt med projektet, jeg har en måned endnu før deadline og selv om jeg nok når at panikke et par gange endnu så føles det som om brikkerne er ved at falde på plads, men der bare er virkelig meget slavearbejde, puslen og finpudsning tilbage.

Det er meget sejt. Min panik toppede ellers for en uges tid siden hvor jeg vågnede nærmest grædende og gennemsvedt op fra et mareridt om at jeg ikke kunne nå at blive ordentligt færdig og også afleverede dagen efter min deadline ved et uheld. Jeg antager at det er en klassiker.

Påsken var stort set træningsfri for mit vedkommende, så i går blev første gang efter påske for mit vedkommende. Det gik rigtig godt, den lange træningspause har virkelig ikke været god for kroppen, forskellen fra før og efter i går var overvældende, så det er dejligt, at der er liv i de døde muskler igen.

Opvarmning: clam, birddogs, glutebridges, serratus, trap 3, cykelben oa.

cykling: 8 min

One armed rows:

1*10*7,5kg

3*12*12,5kg

Db bænk

1*10*4kg

3*12*7,5kg

Pulldowns underhånd:

1*12*42,5kg

1*8*42,5kg et eller andet gjorde ondt, så jeg stoppede her.

Facepulls:

1*12*22,5kg

2*12*20kg Er stadig ikke helt sikker på hvor jeg skal være vægtmæssigt her, så eksperimenterer lidt...

Hipthrusters:

3*12*bw+2,5kg

Første gang med vægt på, lille milestone for mig, at min balle og ben nu fungerer så relativt godt at jeg har vægt på.

Squat:

1*10*bw

1*8*bw

1*10*bw

yes... det var hård, min balle var lidt dum og så var jeg vidst bare lidt trøstespisnings-tung, øv.

Terminal knee etx:

3*15*40kg

Wellness: bodyrollede min lægge til rødgrød efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Hej i loggen!

Jeg kører stadig på med specialet, ja faktisk er weekender for nu officielt stoppet med at eksistere. Udtrykket "jeg er træt og gider ikke mere" er ligeledes blevet erstattet med udtrykket "Jeg har vist brug for mere kaffe". Jeg er også begyndt at tænke i andre flotte og klicheagte fraser som, man kan sove når man er død og lignene gayness, men det skal jeg spare jer for, for nu.

Så mens jeg nu sidder her og spiser frokost tænker jeg at jeg ville smide en hurtigt opdate om min træning fra i går, den var nemlig okay sej.

Opvarmning: clam, birddogs, cykelben, serratus, t3, glutebridgees

One arm rows:

1*12*7,5kg

3*12*12,5kg

DB bænk

1*12*4kg

3*12*7,5kg (især tredje sæt var godt, fik formået at spænde godt op ALLE steder)

Pulldowns:

3*12*40kg (hov glemte opvarmningssæt)

Facepulls:

3*12*22,5kg Gik virkelig awsome, ingen ustabilitet at all, bare clean og kontrolleret!

Knælende Vertikal Pallof pres:

1*12*10kg

2*12*12,5kg

Jeps ny øvelse, som også er for at styrke kernen. Hvor den normale pallof press (horisontal) er anti-rotation, er denne variant beregnet til at anti-ekstention. Vi får se, indtil videre synes jeg den var okay-ish

Knælende Horisontal pallof pres:

3*12*12,5kg

Helt klart bedre for mig knælende, så får maven bedre lov til at arbejde og den tager ikke så hårdt ved i min balle og generer den.

Intern:

1*12*11kg

Ekstern:

3*12*6kg

Hipthrusters

3*12*BW+2,5kg

se mig, se mig, se mig!

Squat, nix, knæet gjorde ondt.

Terminal knee ext:

3*15*40kg

Yeah! tag den Vastus medialis, så kan du lære at stabilisere mine knæ ordentligt!! Bitch.

Okay nu er min mad og herved min pause slut.

God Søndag til jer alle.

Link to comment
Share on other sites


Pigehest: Hej og tak for din besked! Det går såmænd ganske
okay med træningen, og med specialet går det sikkert også okay! Jeg skal
aflevere det den 6. Maj, så det er ved at være tæt på nu!


Så har jeg fået taget mig sammen til endnu en sporadisk
opdatering af loggen. Sidste uges træning var minimal, men dog tilstedeværende
og denne uge bliver nok nogenlunde ligesådan



Opvarmning: Clam, Glutebridge, Birddog, serratus, T3, Mave



One arm rows:

1) 1*12*7,5kg, 2*12*12,5kg (startede med pulldowns og havde

derefter problemer med at stabilisere
min skulder så tog ikke tredje sæt med)

2) 1*12*6,5kg, 3*12*12,5kg Stadig en smule stabiliserings

issues, men meget bedre


DB bænk:

1) 1*10*4kg, 3*12*7,5kg

2) 1*12*4kg, 3*12*7,5kg

Pulldowns:

1) 3*12*40kg

2) -

KnælendeVertikal pallof pres:

1) 3*12*12,5kg

2) OBBC vægte: 1*20*5kg,, 2*20*3,75kg

Knælende horisontal pallof pres:

1) 3*12*12,5kg

2) OBBC vægte: 3*15*3,75kg

Facepulls:

1) 3*12*22,5kg

2) OBBC vægte: 3*12*7,5kg

Squat:

1) 4*6*bw

2) 4*6*bw

Hip thrusters:

1) 3*12*bw+2,5kg

2) 3*12*bw+2,5kg

Terminal knee etx.

1) 3*15-25*40kg

2) 3*12-25*OBBC vægt

Intern rot:

1) -

2) 1*12*OBBC

Ekstern rot:

1) -

2) 3*12*OBBC

Link to comment
Share on other sites

Kære Log,

Lidt sløv morgen her i dag, så når jeg alligevel sidder og glipper lidt forvirret med øjnene over dette utroligt irriterende koncept, morgener, så tænkte jeg jeg kunne opdatere min træning fra i går.

I går var nemlig en sej, sej træning. Det var en af de gange hvor jeg ankom til træning og følte mig som et spørgelse. Helt mut, og min krop føltes så ubrugelig, tom og øm, at hvis jeg havde haft nogle kæder havde jeg raslet the fuck ud af dem, for at dele mine kvaler med omverdenen. Ingen grund til at lide alene!

Da jeg gik derfra havde jeg det dog, FEDT FEDT FEDT. Jeg havde fået gang i hele systemet og da det først havde powered up, i løbet af træningen, var det lidt som om jeg lige have fået min spinat. Styrke nærmest eksploderede ud af muskler som bare havde ventet på at blive vækket, og jeg var langt stærkere end jeg selv havde forestillet mig.

Det eneste som ikke var godt var min ene skulder, jeg kunne slet ikke stabilisere den i rows og rotatorcuff øvelser, så de blev droppet, og bænken blev kørt i sparemode. Alt andet gik godt.

Især min squat gik godt! Jeg har lavet formatet om på min squat, så jeg kører en masse sæt af 6 gentagelser og simpelthen øger antallet af sættene frem for øger reps i 3 sæt. Det fungerer rigtig godt, da det er ligesom at jeg lige skal have gang i kroppen og det som reglen er de sidste sæt der fungerer bedst.

Jeg ved ikke rigtig hvornår jeg skal have vægt på, og til at lave deciderede goblet squats, men det begynder at føles som om det godt kunne være snart. Mon ikke det bliver lagt ind i mit 2-split program jeg skal begynde på om nogle uger? Comedian går og hygger sig med at udtænke det, og han har sagt jeg måske nok skal have en hurtigere cyklus, så den ikke er otte uger undervejs. Det er jeg meget spændt på!

Her er min træning:

Opvarmning: clam, serratus, t3, birddogs, glutebridges, band pull-a-parts

Rows:

2*12*7,5kg

Førsøgte med 12,5kg og med 10kg, men droppede det.

DB bænk:

2*12*5kg

2*12*7,5kg

Pull-downs:

Lidt blandet dagsforms, skulder skåneri

Hip thrusters:

3*10*bw+5kg

Facepulls:

3*12*20kg

[ss]

Knælende horisontal pallof press

3*15*12,5kg

Aitsquats:

5*6*

[/ss]

Terminal knee etx.

3*12-30*42,5kg så mange reps som muligt,, eller lidt statisk hold osv., bare fokus på at få masser af syre.

det var det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kære Log

Siden sidst…

Der er gået lang tid siden min sidste update. Og der er sket en hel del i den tid. Jeg har fået færdiggjort og afleveret mit speciale, det er blevet bedømt og jeg fik et tital. Det er fint nok. De af jer som kender mig, ved nok godt at jeg er en perfektionist (Ja, det siger andre i hvert fald, selv synes jeg jo bare det er at ”gøre tingene ordentligt”) som kan drive mig selv ud i hvad som helst, og derfor er et tital ”fint nok” og ikke awsome. Jeg er dog sikker på det var velfortjent. Jeg gjorde mit bedste men havde det rigtig svært med processen. Så jeg er glad. Hvis jeg skulle skrive et speciale igen, så skulle jeg nok få det tolvtal! Nu ved jeg jo hvordan man gør. Det er altså ikke en hating på andre som har fået ti, eller derunder. Det er fra mit eget udgangspunkt (Lidt ligesom at afhængig af ens personlige max så er det forskelligt hvilke resultater man er tilfredse med til træning og stævner)

Min proces blev rigtig svær, måske især på grund af min perfektionisme, og præstationsangst. Jeg havde lange perioder hvor jeg overspringshandlede i 5 gear. (Fuck jeg blev sej i Skyrim/God of War osv.!), og ingen steder kom med specialet . Jeg havde også rigtig svært ved at definere og afgrænse mit projekt, og det er nok ikke nogen overdrivelse at sige at jeg skrev stort set alle 80 sider over de sidste to måneder (Og havde kasseret omkring det dobbelte inden da).

Nå men det er heldigvis overstået nu, og jeg er blevet meget klogere og awsome siden da. Undervejs har jeg lært en masse tricks til hvordan man arbejder op mod deadlines og undgår at overspringshandle, osv. Det var nok det mest lærerige ved hele processen (Måske jeg kan skrive et indlæg om dette senere).

Nå, men igennem forløbet har jeg selvfølgelig også hygget mig med de sædvanlige speciale-skavanker, hold i nakken, føleforstyrrelser ned i armene osv. Min ene skulder driller igen og mit knæ og balle er lidt status Q.

I løbet af specialet er det også lykkes mig, alt i alt at tage 10 kilo på. Yes, really… :4slap: Flovheden og nederlagsfølelsen har næsten ingen ende taget. Men I sidste ende har jeg matte erkende at jeg bare endnu ikke var god nok til at håndtere et så stort pres som jeg gjorde mit speciale til. Og det er okay. Jeg må bare blive bedre ikke? Og jeg er blevet bedre. Når jeg hører andre menneskers beskrivelser af deres speciale proces så var stressen kulmineret omkring afleveringen, med alt fra stressudslet til søvnløshed. Min kulminerede et par måneder før, og så begyndte jeg at få styr på tingene. Så det var sejt nok.

Fremadrettet

Siden da har kosten været fin og vægten har bevæget sig en smule ned, uden de store radikale indgreb. Jeg er dog klar til at give det en skalle og komme af med den ekstra vægt. Så jeg er gået i gang med at tælle kcal igen. Jeg træner kun stabilitetstræning/rehabilitering, og går en del ture. Det andet må komme når kroppen er mere på toppen. Jeg vil undervejs holde en kcal/træning/skades dagbog. Dette har jeg valgt at gøre da en af mine største demotivationsfaktorer var at jeg følte mine skader blev værre når jeg lå i underskud. Så nu vil jeg holde bedre øje med det, på en konstruktiv måde, så man ikke bliver snydt af tilfælde eller lign. Og kan vurdere det mere objektivt.

Nogle gange tænker perfektionisten i mig at jeg burde holde en detaljeret dagbog, hvor jeg loggede alt fra tid på min hormoncyklus, til mit humør, kcal indtag, makronutrienter, træningstyper, søvn (hey søvn er en meget god ide faktisk…), stikprøvemålinger af skader over dagen osv… Men det er nok bare mest afmagten over at føle at det ikke virker som om der er et mønster. At jeg ikke kan forstå hvorfor det ikke bliver bedre, eller hvorfor det bliver værre. Måske kan jeg bare ikke se skoven for træer og lidt sort på hvidt ville hjælpe?

Jeg har dog besluttet at holde det simpelt. Så er chancen for at det ikke bliver for omstændigt, og at man kan holde det i gang, noget større. Jeg logger derfor bare logge kcal/smerter/træning/søvn. Så kan jeg jo tilføje relevante notitser.

Min plan i forhold til vægttabet er forholdsvis drastisk. Jeg satser på at smide mellem et halvt og et kilo om ugen. Inspireret en kollega som selv er i gang med at tabe sig, så har jeg også valgt at lave det i en ti-ugers plan. Min plan er i udgangspunktet at smide 10 kilo til fredag d. 20. september. Dog med mulighed for justering, halvvejs igennem forløbet (også i forhold til skaderne). Jeg synes det er godt at starte ambitiøst ud, så tror jeg at man kommer længere i sidste ende, lige meget om man når målet eller ej.

Der er også sket en masse andre ting, men dem kan jeg fortælle om en anden gang...

God sommer!

Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Godt at have dig tilbage på MOL. Du bringer god stemning, aktivitet og hyggelige/anderledes betragtninger med dig. Held og lykke med vægttabsprojektet.

Mange tak for den gode velkomst, det varmer!

Kost

Så er jeg godt i gang og derfor tænkte jeg at jeg ville skrive et lille indlæg om min kost. Jeg følger stadig principperne i IF og er glad for det. Jeg benytter 8 timers vinduet og spiser mit første måltid klokken 12 ca. Der har været en del sult nu og da, men det generer mig generelt ikke. Det er helt sikkert den største fordel ved IF for mig, at sult og mæthed, spisning og faste, er så fast struktureret. Det er ikke noget problem at være sulten, når jeg ved at jeg nok skal blive mæt og tilfreds lidt senere. Så bliver sulten blot til et signal om at ”det virker”, og at jeg laver fremskridt. I hovedreglen bliver det til at jeg spiser 2 større måltider om dagen og så lidt mindre snacks. Ind imellem og til aften.

Når det kommer til hvad jeg spiser, så er jeg ikke en stor fan af, at skulle følge en hel fast kostplan som dikterer alt hvad jeg skal spise. Jeg er glad for at lave mad og at kunne være kreativ i køkkenet og derfor så tæller jeg kcal og følger bare nogle guidelines omkring hvad de kcal skal indeholde. Til hver af mine to store måltider (brunch/frokost og aften), skal jeg i udgangspunktet have 300gr grønsager og 150-200gr kød/ost/æg/fisk. Ud over det fylder jeg så bare på efter hvad jeg har lyst til. Hvidt brød, ris og pasta spiser jeg ikke meget af, ikke fordi jeg helt undgår det, jeg synes bare det er for ”dyrt”, kcal-mæssigt, i forhold til hvad jeg får ud af det mæthedsmæssigt. Så det er bare en gang i mellem. En skive rugbrød plejer dog at være en fast del af min dag, og engang i næste uge skal jeg da også lave wraps! Jeg prøver at undgå at spise sukker. Det er ikke fordi jeg ikke må, men fordi jeg altid synes, at når jeg spiser det, et stykke slik f.eks., bliver det efterfølgende en kamp at lade være med at spise mere. Et stykke slik eller kage, når dårligt at forlade min tunge og glide ned igennem mit spiserør, før min krop omgående, og højlydt, kræver at flere af dets kammerater gør det selskab. Så er det bare lettere at i udgangspunktet lade være.

At skulle spise så mange grønsager er noget som jeg synes kræver lidt forberedelse og omtanke hvis man ikke skal kløjes i rå gulerødder og drukne i iceberg. Derfor forsøger jeg at sørge for hele tiden at have nogle forskellige tilberedte grønsagsretter stående i mit køleskab, så der altid er noget let frokost-grønsagstilbehør. Det kan være hvad som helst egentlig, bare det er let tilgængeligt.

Lige nu har jeg i mit køleskab, en stor portion hjemmelavet salsa (altså ikke det der købte og purerede smat), og nogle ovnbagte auberginer og grønne peberfrugter. Tidligere på ugen havde jeg også en portion råkost med ananas.

Det er min oplevelse at spændende og velsmagende retter som primært består af grønsager, ikke er noget der er en kæmpe tradition for i Danmark. De lækreste retter, dem der bliver kælet om, synes jeg ofte indeholder kød. Så jeg synes at det med at finde inspiration til grønsagsretter kan til tider være noget man skal lede lidt efter. Jeg får tit inspiration fra det mad jeg lavede da jeg var vegetar men youtube er også blevet en god inspirationskilde. Lige for tiden har jeg udviklet en mindre internetcrush på denne Italiensk/amerikanske kok, Laura Vitale og hendes youtube kanal.

Denne ret skal jeg helt sikkert snart prøve!

Hun laver simpel Italienskinspireret mad hovedsageligt. Selv om det ikke er alt sammen som jeg ville spise nu, er der helt sikkert en del der skal prøves efter forløbet. Jeg kan også godt lide hendes tilgang til mad og spisning. Det at spise sundt handler ifølge hende om at spise varieret kvalitetsmad, og udøve portionskontrol. Hun advokerer balance, at man f.eks. sagtens kan spise desserter og kager, men at det ikke er hver dag, osv. Preaching to the choir…

Hvad med jer, hvad er jeres tanker om at spise sundt, og hvor finder i inspiration henne? Og har i nogle gode grønsagsretter i vil dele med mig?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke gjort mig så mange tanker om det at spise sundt - prøver nok bare at holde mig fra bestemte ting (fedt, salt og sukker) det gør så også at mit vægttab i perioder ikke er så højt ... Men det ved jeg jo godt hvorfor så det er ikke kritisk i den forstand.

Omkring opskrifter kan jeg anbefale at tage et spidskål og skære i kvarte - lige give dem et par minutter i kogende vand - tør dem lidt af med køkkenrulle og så pensler du med noget god madolie før de får en tur på grillen (stegepanden i en snæver vending) smager super godt og minder jo lidt om dit youtube-rosenkål-noget.

Ellers er hvidkål med karry og en smule kokosmælk også et stort hit på menukortet hos mig - en passende mængde hvidkål snittes lidt fint - og får lige et kort ophold i kogende vand til de er næsten møre - hældes derefter i en gryde med en smule olie og karry og vendes rundt til alle stykker er dækket af karry - tilsæt lidt kokosmælk gerne light udgaven da den normale er noget fed i det. lad det koge ind og spis det til kylling f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share