Copenhagen IM - sub 10


N Gadegaard
 Share

Recommended Posts

Challenge Copenhagen 2012

Afgang fra Aarhus fredag formiddag. Jeg havde min mor med som support, hvilket var super fedt. Vi kom til Kbh, fik os indlogeret i den lånte lejlighed og jeg tog til racebriefing. Intet nyt under solen, men det var fedt at mødes med de andre, få snakket og taget toppen af nerverne.

Lørdagen gik med at få shoppet de ting, jeg havde glemt, set en kammerat og så skulle min cykel checkes ind. Checkin lukkede kl 18h30, og jeg var der i (forholdsvis) god tid 17h45. Da jeg skal gå ind, opdager jeg, jeg fucking har glemt min cykelhjelm. Der er 45 min til de lukker, og jeg har 20 min hver vej fra Amager til Vesterbro - det ville ikke være et problem, men da alle strandgæsterne fra Strandparken er på vej hjem, er der ca 500 m. kø væk fra Amager. Jeg sender min mor afsted tilbage til lejligheden, og prøver at få styr på nerverne. Ingen hjelm, ingen check in, intet race.

Kl 18h32 spørger en af dommerne mig, om jeg ikke skal tjekke in, og jeg forklarer situationen. Han siger, det er overdommeren som bestemmer, hvornår de lukker og dermed hans endelige beslutning. Han kommer desværre lidt efter, men jeg prøver at chit-chatte med ham og trække tiden så meget som muligt. Til sidst er jeg nødt til at forklare ham situationen, og jeg får ham overtalt til at vente fem min. Kl 18h38 kan jeg se bilen, og jeg får lov til at lave checkin som den sidste :smile:

Derefter hjem i seng, så jeg var klar til næste dag. Søndag ringer vækkeuret 04h30, jeg står op, får kaffe, morgenmad og kører min sædvanlige rutine: jeg er klar! Efter jeg har tjekket taskerne en sidste gang, kører vi til startområdet, hvor jeg møder de andre fra holdet. Der er god stemning, men min nervøsitet begynder at træde ind, så jeg vælger at gå rundt for mig selv, med iPod i ørerne. 30 min før start tager jeg våddragten på, og skal til at varme op. Nervøsiteten spiller dog ind, og jeg opdager jeg har taget våddragten omvendt på :smile: Oh well, på med den igen og ud at mærke vandet.

Svømningen gik rigtig godt. Jeg svømmer på 1:01, hvilket er meget bedre end jeg havde håbet på. Fandt hurtigt en god rytme, og fik endda også pisset undervejs, hvilket jeg aldrig har kunnet før.

Min T1 er ikke specielt hurtig, men kommer udemærket ud på cyklen. Hurtigt ud af Kbh, og jeg finder hurtigt ind i en god rytme. Men efter 20 km sker det, som bare ikke må ske: punktering. Jeg vælger dog at tage den helt med ro, og ikke stresse over det. Slangeskiftet bliver forsinket, da jeg ikke kan finde nogen sten i dækket, og dobbelttjekker det, for at være sikker på, der ikke er noget. De næste 10 km var meget nervøse, men det viste sig at holde hele vejen. Mistede omkring seks min på punkteringen, men det er der ikke noget at gøre ved.

Efter de første 90 km har jeg kørt hurtigere end jeg havde turde håbe på, men mine ben begynder at blive tunge. Jeg sænker farten lidt, og træder videre.

Da jeg har omkring 30-40 (?) km igen henter jeg en rytter, hvis gear holder hele vejen. Jeg når at tænke, det er hele matcher 100%, før hun siger "Hej Niels", og jeg får fremstammet et "Hej Jannie. Det ser godt ud", og kører videre - men det så godt ud! :thumb:

Da jeg rammer Geels bakke for anden gang, kan jeg godt mærke jeg har tunge ben. Men kommer over toppen og jeg kan mærke, jeg skal af med vandet igen. Det går heldigvis uden problemer, dog strinter jeg åbenbart på rytteren bagved, for han råber i hvert fald og brokker sig. Men som råbte tilbage, "hvis du får pis i hovedet, ligger du og drafter, det er din egen fejl". Tilbage igennem Kbh er jeg meget træt, og marathon virker uvirkeligt.

De første 2 km på løbet var rigtig slemme. Min fibersprængning i baglåret bed rigtig slemt, men jeg vidste fra træning det ville gå væk efter et par km, hvilket det også gjorde. De næste km er jeg flyvende. Jeg havde håbet på at løbe 5:00 pr km, og jeg løber 4:45-4:50 med stort overskud.

Det er dog rigtig varmt, og jeg har åbenbart ikke fået nok salt og væske. I hvert fald får jeg krampe i min højre læg efter 14 km. Jeg er helt nede og gå, men ved at jeg skal fortsætte. De næste km er en kamp mod smerten som bider utrolig dybt, hver gang jeg taget et skridt. Jeg overvejer stærkt om jeg kan fortsætte. Der er 28 km igen, det gør ufattelig ondt, og jeg er nede at løbe både 6 og 7 min pr km.

Heldigvis løber jeg videre, og da jeg bliver overhalet af en anden FDK'er, bider jeg endnu mere smerte i mig og hænger på. Fra 25-37 løber jeg udemærkede 5:30 pr km, og læggen bliver lidt bedre. Da der er 5 km igen sætter jeg ekstra tempo på og hægter mig på en hurtigere løber.

Den sidste km ind mod mål er utrolig følelsesladet. Jeg kan mærke, tårerne presser på, men tænker det kan sgu ikke passe. Jeg løber over målstregen utrolig glad, lettet, stolt og emotionel. Inde i målområdet møder jeg en fra Kralupy, vi omfavner hinanden og jeg begynder at stortude. Der står vi, to voksne mænd, og kan ikke stoppe med at tude.

540228_10151059212623411_991333936_n.jpg

Jeg får noget mad, massage, et bad og halter ellers rundt med de andre i målområdet. Får hilst på Motta, spist pølser og snakket med forskellige - tak for det!

Splits på racet:

Swim: 01:01:49

T1: 04:26

Bike: 05:26:29

T2: 02:14

Run: 03:47:45

Total: 10:22:41

Jeg endte som 16 i min AG og 220-something overall. Jeg er fuldt ud tilfreds med min tid. Punktering, krampe og alligevel kommer jeg ind på en bedre tid end håbet. Det er klart, hvis jeg skal køre rigtig stærkt, skal der arbejdes på cyklen, men så er der også noget at forbedre der!

Nu her, to dage efter, er jeg stadig øm i hele kroppen. Min læg er hævet og jeg har en forholdsvis stor blodansamling, der hvor krampen sad. Jeg kan ikke gå normalt, og hvert skridt jeg tager, gør ondt - men det har været det hele værd, for jeg er IRONMAN! Det er noget af det største jeg nogensinde har oplevet, og jeg kan ikke udelukke, jeg kommer til at gøre det igen. Jeg er stolt, glad og ikke mindst øm.

Edited by N Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Back in business...

Siden CC har jeg lavet absolut ingenting! Det passer så ikke, for jeg har set en masse mennesker, drukket mig fuld fem dage i streg og bare nydt at lave ingenting. Jeg havde frygtet tiden efter CC ville blive svær, da jeg ikke måtte træne, men den sidste 1,5 uges tid er gået utrolig hurtigt og jeg har virkelig nydt det!

I går skulle jeg have løbet DHL. Jeg havde sidste tur sammen med de fire gutter, jeg har løbet med de sidste par år. Under min opvarmning, kan jeg dog mærke min læg, som krampede til Challenge, stadig er stærkt overbelastet. Jeg vil ikke tage nogen chancer, så jeg stopper og trækker en DNF. Nu skal jeg så leve med, at alle de andre har bedre tider end mig indtil næste år...

I morges hoppede jeg så i SVST og svømmede pyramide:

100-200-300-400-500-400-300-200-100

Det var faktisk super fedt, og jeg begynder at være mere og mere klar på svømning. Træning i morgen? Jeg tror det ikke, og det er sgu egentlig helt ok :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lidt bliver der da trænet...

Jeg havde en ganske fint svømmepas fredag og har så holdt fri lørdag.

I dag teamede jeg up med en gammel kammerat for en omgang BB. Jeg har ikke trænet decideret vægttræning i 100 år, så er spændt på at se, hvordan kroppen har det i morgen.

Derefter fik jeg teste læggen, og det gik helt fint.

Løb: 6,3 km @ 4:23, 86% af max.

I morgen hedder den morgensvøm, og det er nok det. Igen i år er jeg cheftutor på studiet, de nye starter på onsdag og så kører den ellers på. Derfor bliver næste uge også med sporadisk hyggetræning, hvorefter jeg skal til at have struktur på igen. Så begynder jeg på Uni, ferien er slut og der skal gang i struktureret træning igen!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meget jeg får trænet for tiden. Studiestart for de nye og nyt bekendtskab i privaten har taget meget af min tid. Men begge dele er fedt!

Nu befinder jeg mig på Venø, hvor vi er på RUS-tur til i morgen. På trods af alt for mange øl og 5 timers søvn, stod jeg tidligt op i morges og løb en ganske fin tur.

Løb: 9,5 km @ 4:05

Jeg troede ikke, jeg havde så gode ben efter den sidste uges massiv druk. Fra mandag er mine ni ugers sommerferie slut, og jeg begynder på studiet igen. Det betyder mere struktur i hverdagen, og dermed også mere struktureret træning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hermed ny logtitel og nyt mål: jeg skal løbe et sub 3 marathon!

Det bliver i maj, enten i Kbh eller Hamburg. Den sidste uge har jeg løbet lige omkring 100 km, og jeg kan mærke det er det, jeg brænder for lige pt. Jeg vil dog fortsat løbe med triklubben tirsdag og torsdag, og når jeg stiller op til motionsløb, bliver det også i Kralupys farver.

Træningen indtil maj har jeg ikke helt styr på, men det kommer nok en af dagene. Grundet personlige forhold, har jeg ikke så meget tid mere som jeg tidligere har haft, så loggen bliver nedprioriteret. Men der kommer helt sikkert updates en gang imellem, og en ugentlig km update.

Mere info følger...

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg fulgt din log jævnligt, og med dine tider og træningsflid, burde det da klart være muligt for dig at løbe et pænt stykke under de tre timer. Specielt hvis du koncentrerer dig om løberiet. Jeg siger ikke, at det vil være a walk in the park, for et maraton er altid en udfordring. Men den burde da være inden for rækkevidde. Go for it!

:smilerock:

Link to comment
Share on other sites

Tak for ordene, Henrik. Jeg er spændt på at se, hvad jeg kan drive det til. Jeg skal til bestyrelsesmøde i triklubben i aften, hvor jeg også tænker at tage en snak med min løbetræner omkring mine tanker.

Indtil videre er jeg kommet frem til tre følgende kvalitetspas:

Tirsdag: interval med Kralupy

Torsdag: halvlang tur med indlagt MP

Weekend: lang tur

Derudover kommer der en masse løb og restitutionsløb. Jeg regner med at ramme mellem 80 og 100 km/ugen og ovenstående bliver grundtræningen henover vinteren, hvorefter jeg begynder på specialtræningen.

Vinteren kommer ligeledes til at stå på en masse motionsløb, og jeg skal sætte PR på både 5 og 10!

Link to comment
Share on other sites

Starten er gået...

Så er jeg efterhånden kommet i gang med decideret løbetræning igen!

I går eftermiddags blev jeg ringet op af en kammerat, som manglede en spiller på deres 7-mands hold. Jeg har ikke spillet fodbold i et år, så jeg var godt rusten, men alligevel en af de bedste på banen. Kampen i går resulterede i at jeg var nødt til at droppe et løbepas og lidt ømme stænger i morges. Det er der jo kun én løsning på: mere løb!

AM session: 11 km @ 4:31, 79% HRR

Derefter brunch med pigen jeg ser for tiden, middagslur og uni.

PM session: 17 km @ 4:32, 85% HRR

Nu skal jeg til præsentationsmøde med Kralupy, hvor vi forhåbentlig får en masse nye medlemmer. Der er 50 meldt til på FB, det er spændende hvor mange der reelt dukker op.

I morgen står den på en restitutionstur, eller helt pause...

Link to comment
Share on other sites

Hermed ny logtitel og nyt mål: jeg skal løbe et sub 3 marathon!

Det bliver i maj, enten i Kbh eller Hamburg. Den sidste uge har jeg løbet lige omkring 100 km, og jeg kan mærke det er det, jeg brænder for lige pt.

Kan virkelig sagtens følge dig i forhold til at satse 100 % på en af tre dicipliner og ønsker masser af good vind.

You can do it :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner stadig...

Der bliver bare ikke logget så meget for tiden. Sidste uge klokkede jeg ca. 80 km, og regner med at ramme det samme den her uge. Jeg har endnu ikke fået nosset mig sammen til at få 20+ pas, men det må komme. Jeg er inde i en periode hvor jeg hygger mig rigtig godt, det koster lidt på søvnen og så er der bare ikke super meget ekstra energi i weekenden.

Dagens træning stod på interval. 13,5 km i alt. Vi løb 2,5 km test, jeg tog den på 8:53 - det er 8 sek hurtigere end hvad jeg løb den på for 3 uger siden.

Link to comment
Share on other sites

26.09.12

Restitution: 13 km @ 4:57, 71% HRR.

Jeg havde super tunge ben, men kom dog alligevel afsted. Jeg havde en lang dag, så da jeg endelig kom hjem havde jeg brug for at koble helt af. Derfor løb jeg alene og nød stille musik - det satte i hvert fald heller ikke gang i tempoet.

27.09.12

Løb: 16,5 km @ 4:38, 72% HRR.

Fra morgenstunden så det ud til en perfekt tur: solen kiggede forsigtigt frem, og der var mange der havde meldt deres ankomst til løb. Vi har i september måned åben for alle som har lyst til at træne med i Kralupy. Men som timerne gik og skyerne blev mørkere, kom der flere og flere afbud. Vi endte med at være sølle tre til turen rundt om søen. De to andre valgte så at korte turen af, så jeg løb de sidste 9 km alene. Det var koldt, blæsende og det regnede. Ikke verdens fedeste tur, men det er pas som dette som tjekker direkte ind på mentalkontoen!

I morgen får jeg nok ikke trænet, da jeg skal til Silkeborg og undervise. Afgang fra uni 06h10! Vi er nok første hjemme en gang på eftermiddagen, og da der er fest på uni om aftenen vil jeg hellere lige sove end at træne. Off day er måske også fortjent.

Link to comment
Share on other sites

Update, uge 39:

Mandag: 8 km @ 4:43, 73% HRR

Jeg kom sent afsted, det regnede, havde ikke spist ordenligt. Alle parametre for en lortetur var opfyldt, og det blev det også. Jeg havde tænkt at løbe omkring 10 km, men kortede turen af og løb våd hjem i bad.

Tirsdag: Interval, 13,5 km

Som tidligere skrevet, satte jeg PR på vores runde; 2,5 km @ 3:34, 86% HRR.

Onsdag: Restitution: 13 km @ 4:57, 71% HRR.

Torsdag: 16,5 km @ 4:38, 72% HRR.

Våd, kold, lang tur. Det er svært at nosse sig igennem, når man på forhånd havde forventet at skulle løbe med de andre fra klubben. Til gengæld er det godt for mig mentalt.

Fredag: Jeg har et job på Uni, hvor vi er ude med "Det Rullende Universitet", og undervise gymnasieelever rundt omkring i landet. I fredags var vi i Silkeborg, jeg var først hjemme kl 17, og da jeg fik gæster kl 18, fik jeg ikke trænet.

Lørdag: Med godt selskab fra de førnævnte gæster endte vi til fest på Uni, hvilket resulterede i en fuldstændig død lørdag. Ingen træning.

Søndag: 20 km @ 4:42, 70% HRR.

Super tur med en god kammerat fra FDK. Overskud hele vejen, og jeg kunne sagtens have løbet både længere og stærkere.

I alt: 71 km.

Ikke helt så meget som jeg havde regnet med for ugen. Til gengæld havde jeg heller ikke regnet med at bruge en hel dag med at have ondt af mig selv, og blive plejet af damen. Det var nu meget hyggeligt, og træningen lige pt. skal også være lystbetonet. Næste uge komme nok til at blive endnu mere sparsom da jeg skal undervise både onsdag og torsdag, så der kommer jeg helt sikkert ikke afsted. Til gengæld har jeg ikke nogle planer om bytur i weekenden, så det kan være jeg får lidt på den konto - det er dog med forbehold :smile:

Link to comment
Share on other sites

Intens interval!

Tirsdagsintervallerne på med Kralupy er uden tvivl nøglepasset i min uge. I dag var vi en 12-15 stykker, og der er simpelthen bare super meget knald på.

Martin, min løbetræner, løb ikke selv med i dag, da vi var så mange, så han holdte styr på os i stedet. Under opvarmning blev der udpeget nogle punkter på rundstrækningen, vi skulle lægge mærke til og løbe efter. Derefter omkring 85% ud på en given distance og fuld skrald hjem. Dvs. alle intervallerne skulle løbes i negativ split:

Intervallerne forløb således:

2500 m - 1500 m - 300 m - 1800 m - 600 m - 2000 m - 1000 m.

Med opvarmning og afjog endte jeg på 15 km. Perfekt træningsdag!

Jeg får nok ikke trænet i morgen og overmorgen da jeg skal undervise i hhv. Viborg og Tønder, hvilket resulterer i meget lange dage.

Link to comment
Share on other sites

Torsdagstur

Når man som studerende er vant til at stå op når man vågner, er det forholdsvis tidligt når mobilen ringer kl 04h10. Det var nuvel det som skete i morges, da jeg skulle til Tønder og undervise. Heldigvis kan vi jo sove i bussen derned, så det var ikke så slemt. Jeg havde dog ikke regnet med at få trænet i dag, men da jeg kom hjem, var jeg super klar på en løbetur, så det var hvad det blev til:

16 km @ 4:26, 74% HHR, inkl 4 km @ 4:06, 77% HRR.

Jeg vil til at inkorporere MP på mine ture om torsdagen. Jeg kommer fast til at løbe 16.5 med Kralupy, og det er et godt tidspunkt at træne MP. Henover de næste uger er planen, at jeg langsomt øger den hurtige distance, så jeg stille og roligt vender kroppen til det. Det skal dog siges, mit planlagte MP er 4:15, der var bare lidt ekstra krudt i dag - og det var en forholdsvis kort distance :smile:

Edited by N Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share