"Farlige vitaminer"


michael
 Share

Recommended Posts

Hvor høje er disse værdier som de snakker om?

100 gange anbefalet daglig tilførsel :wink:

Der er en grund til at pillerne ikke er ulovlige i udlandet, ADT har været diskuteret længe og der er ikke rigtigt fundet en konklusion på dette heller ikke blandt eksperterne.

Det kunne være sjovt at finde en indholdsfortgnelse på det pågældene produkt og sammenligne det med fx omnimin :smile:

Men jeg kan da slet ikke forstå at, et produkt som dette gøres ulovligt, folk kan da æde sig ihjel i vitaminer alligevel, fx kan de købe glas med enkelt vitaminer og bare æde løs. :sneaky2:

Eller bestille fra england hvis det er det.

Edited by pegasus
Link to comment
Share on other sites

øhh..

med hensyn til C-vitamin sælges de i matas i 500mg (og ikke fra baglokalet!)

C-vitamin anbefales ofte i høje doser (alt fra 500-10000mg) bl.a. for at styrke immunforsvaret og for anti-oxidant virkning.

B-vitamin er ligesom C-vitamin vandopløselige hvorfor overskydende vitamin udskilles med urinen.

Der kan være forskellige årsager til at indtage høje doser selvom de fleste nok er bedst tjent med ADT.

Link to comment
Share on other sites

Produktet der I BT blev omtalt var et produkt som kan fås i England i almindelig håndkøb. Så kan dem med lidt hjerne jo selv prøve at gætte på hvor farligt produktet er.

ADT og det som de kalder grænseværdier er ikke det man skal benytte til at vurdere om et vitamin er farligt. Der er den sædvanlige gået galt i byen fra folk/aviser selv fagfolk som ikke har forstand på hvad de udtaler sig om.

Man kan begynde at tale om at det kan være farligt hvis man overstiger UL (Tolerable Upper Intake Level). UL skal dog typisk overstiges en hel del før det direkte kan kategoriseres som farligt eller man skal tilhøre en speciel og meget udsat gruppe (fx personer med nedsat nyrefunktion).

Selv vand kan være farligt i større mængder - og almindelig bordsalt er fx. langt farligere end vitaminer for ikke at tale om almindelige hovedpinepiller - 100 danskere dør hvert år af at tage ganske almindelig hovedpinepiller som enhver kan gå over at købe i supermarkedet.

Og så får man en overskrift om at vitaminer kan være farlige - de journalister har ikke meget at rykke rundt med.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

En rigtig god tabloid historie...

Der er meget stor forskel på dagligt anbefalede dosis - og det skadelige niveau. For E-vitamin f.eks. er den anbefalede dosis 8-10 mg, men det anses for sikkert at indtage 800 mg om dagen. Det hænger sammen med, at de fleste vitaminer er vandopløselige. Det vil sige, at de overskydede vitaminer bare ryger ud med urinen. Undtaget herfra er A, D, E og K vitamin, som er fedtopløselige. Derfor skal man passe mere på med dem. Hvilket også er grunden til, at ADT ikke overskrides vildt for disse vitaminer. Så derfor skal man ikke tage en masse af disse vitaminer OG samtidigt spise fiskeolie OG spise en masse fed fisk.

Er det nødvendigt med så stærke vitaminer? Nej. Almindeligt "stærke" vitaminer vil kunne dække alles behov. Som udøver af sport har man et forøget behov for jern, magnesium, vitamin E og C samt selen. Jern behovet er udtalt hos løbere, som slår deres blod i stykker (hurtigt sagt), når de løber. Men disse dækkes normalt ind ved vitaminpiller.

Problemet med vitaminpiller er, at det er de forkerte mennesker, der tager dem. Vitaminpiller er en rigtig god ting for folk, der spiser ensformigt og usundt - men det er typisk ikke dem, der tager dem. Det er folk, der har fokus på deres kost, som får masser af grønsager og en varieret kost - som derfor sagtens kunne undvære.

Med venlig hilsen

Zorn.

Link to comment
Share on other sites

Eneste sted hvor jeg med mit beskedne kendskab til vitaminer kan se det problematisk med omtalte tilskud er at man normalt anbefaler at et b-vitamin kompleks skal indeholde alle b-vitaminer for ikke at forrykke balancen af de andre b-vitaminer.

Men ellers er jeg enig i at det er en typisk tabloidhistorie; jeg mener der må være vigtigere ting at skrive om selv for BT.

Link to comment
Share on other sites

En rigtig god tabloid historie...

Der er meget stor forskel på dagligt anbefalede dosis - og det skadelige niveau. For E-vitamin f.eks. er den anbefalede dosis 8-10 mg, men det anses for sikkert at indtage 800 mg om dagen. Det hænger sammen med, at de fleste vitaminer er vandopløselige. Det vil sige, at de overskydede vitaminer bare ryger ud med urinen. Undtaget herfra er A, D, E og K vitamin, som er fedtopløselige. Derfor skal man passe mere på med dem. Hvilket også er grunden til, at ADT ikke overskrides vildt for disse vitaminer. Så derfor skal man ikke tage en masse af disse vitaminer OG samtidigt spise fiskeolie OG spise en masse fed fisk.

Er det nødvendigt med så stærke vitaminer? Nej. Almindeligt "stærke" vitaminer vil kunne dække alles behov. Som udøver af sport har man et forøget behov for jern, magnesium, vitamin E og C samt selen. Jern behovet er udtalt hos løbere, som slår deres blod i stykker (hurtigt sagt), når de løber. Men disse dækkes normalt ind ved vitaminpiller.

Problemet med vitaminpiller er, at det er de forkerte mennesker, der tager dem. Vitaminpiller er en rigtig god ting for folk, der spiser ensformigt og usundt - men det er typisk ikke dem, der tager dem. Det er folk, der har fokus på deres kost, som får masser af grønsager og en varieret kost - som derfor sagtens kunne undvære.

Med venlig hilsen

Zorn.

For E-vitamin er ADT cirka 10 i.e. (internationale enheder) mens UL (øvre grænse man kan indtage uden problemer) er 1000 i.e. - Det er da ellers stor forskel - så ADT kan overskrides vildt uden problemer. A-vitamin ser ud til at være en undtagelse.

M.h.t. D-vitamin og K-vitamin ser nyere studier ud til at der heller ikke er problemer med at tage dem i enddog rigitig store doser (enkelte grupper skal dog ikke som fx. folk med for meget calcium i blodet og personer som tager blodfortyndende medicin)

At stærke vitaminpiller vil kunne dække alles behov er en påstand som ingen i virkeligheden kan udtale sig om - afhængig af hvordan behov defineres her - myndigheder gør dog dette rask væk selv om de godt ved at de ikke ved det - men i medierne ved de åbenbart mere end forskerne som skriver de videnskabelige artikler.

Idrætsfolk har behov for et øget indtag af mange mikronæringsstoffer, men den typiske holdning er at den får de dækket via kosten (de indtager noget mere end folk som ikke dyrker idræt og får derfor flere mikronæringsstoffer). Der er dog en del studier, der tyder på at nogle kan have effekt af tilskud.

Jeg vil gi Zorn ret i at det typisk ikke er dem som har mest behov for vitaminpiller som tager dem. Men det betyder ikke at dem som tager dem ikke har behov for det. Det er meget svært at udtale sig om, idet der findes nogle glimrende studier, der viser forebyggende effekt af at tage vitamin/mineral tilskud. Andre studier der har lignet har ikke vist effekt. Så man står med en masse studier, som er meget svære at tolke.

I øvrigt er det i praksis meget få, der spiser efter alle anbefalingerne. For nogle få år siden var det kun 4% der indtog den anbefalede mængde frugt og grøntsager i Danmark (det er så steget lidt siden). Tillægger man så at der er anbefalinger for makronæringsindtag (kulhydrat, fedt, protein), og at disse igen kan inddeles (fx. omega-3 og omega-6 osv.) samt der er anbefalinger for vitaminer og mineraler så er vi tæt på at ingen i Danmark indtager hvad der anbefales.

"Så derfor skal man ikke tage en masse af disse vitaminer OG samtidigt spise fiskeolie OG spise en masse fed fisk."

Den må du vist lige forklare igen?

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Antaeus:

Findes der en side hvor alle de danske kostanbefalinger er samlet? Jeg har kigget lidt på sundhed.dk, men synes umiddelbart ikke der står andet end den med 6 stykker frugt om dagen. "Sundfo.dk" er også noget mangelfuld...

Når jeg har talt kostanbefalinger har det jo egentlig været en blanding af de 7 kostråd samt de nye nordiske anbefalinger (udkom i 2004). Fødevarestyrelsen har endvidere en publikation, som viser hvordan danskerne spiser fordelt på makronæringsstoffer og mikronæringsstoffer.

De nordiske anbefalinger findes som bog og som videnskabelig artikel.

De 7 kostråd nogle gange sættes mængder på. Som fx. 600 gram frugt/grønt samt ½ l mælk og en skive ost (mener at det er sådan).

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Når jeg har talt kostanbefalinger har det jo egentlig været en blanding af de 7 kostråd samt de nye nordiske anbefalinger (udkom i 2004). Fødevarestyrelsen har endvidere en publikation, som viser hvordan danskerne spiser fordelt på makronæringsstoffer og mikronæringsstoffer.

De nordiske anbefalinger findes som bog og som videnskabelig artikel.

De 7 kostråd nogle gange sættes mængder på. Som fx. 600 gram frugt/grønt samt ½ l mælk og en skive ost (mener at det er sådan).

Jeg siger tak. :smile: Det var de råd jeg tænkte på - men ja, der plejer vist at være mængde på. Jeg synes bl.a. der var noget med max 30% af den samlede energi fra fedt.

Jeg går ud fra at når du skriver i et tidligere indlæg:

I øvrigt er det i praksis meget få, der spiser efter alle anbefalingerne

Så er det efter der er sat mængde på - for umiddelbart er det da ikke svært at leve op til de råd, som de bare står beskrevet der. (Nu spiser jeg godtnok aldrig ost, men ellers lever jeg fint op til kostrådene).

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger tak. :smile: Det var de råd jeg tænkte på - men ja, der plejer vist at være mængde på. Jeg synes bl.a. der var noget med max 30% af den samlede energi fra fedt.

Jeg går ud fra at når du skriver i et tidligere indlæg:

Så er det efter der er sat mængde på - for umiddelbart er det da ikke svært at leve op til de råd, som de bare står beskrevet der. (Nu spiser jeg godtnok aldrig ost, men ellers lever jeg fint op til kostrådene).

Der er sat mængde på når vi taler nordiske næringsstofanbefalinger.

Fx. 30 E% fedt osv, 60 mg C-vitamin osv osv.

De 7 kostråd er noget helt andet. I princippet kan man jo blande dem sammen når man taler om anbefalinger for begge er anbefalinger fra myndighederne - og det var det jeg gjorde. At man overholder kostrådene behøver ikke at medføre at man overholder de nordiske næringsstofanbefalinger selv om det klart er en god begyndelse.

Link to comment
Share on other sites

Man kan begynde at tale om at det kan være farligt hvis man overstiger UL (Tolerable Upper Intake Level). UL skal dog typisk overstiges en hel del før det direkte kan kategoriseres som farligt eller man skal tilhøre en speciel og meget udsat gruppe (fx personer med nedsat nyrefunktion).

Antaeus, findes der en opgørelse, hvor UL er defineret, for de forskellige vitaminer og mineraler?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share