Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Hehe kender det kun alt for godt selv, specielt når der ligger 1 meter sne udenfor og det principielt kribler i fingre og fødder for at komme ud. Sidste år var et decideret mareridt for mig i vinterperioden, hvilket man vidst også kan forstå hvis man læser min blog i den periode. Jeg følte mig som en indespærret løve da der lå sne over det hele. Jeg kunne kun træne på hjemmetræneren. Ikke fordi jeg havde så mange store mål for sæsonen, men lysten var der bare!

Så det er noget med at sætte sin egen tålmodighed på noget af en prøve, og så når vejret bliver til lidt længere ture at udnytte det. De fleste kan nå at komme i en fantastisk form fra marts måned og frem til juli hvis bare grundformen er blevet holdt nogenlunde. Jeg sidder endda og filosoferer lidt over at jeg snart kommer til at have 5 min til arbejde, så jeg måske kan stå tidligt op, tage en 2 timers cykeltur, tage på arbejde, og så snuppe en 3 timers tur om aftenen også. Så rykker formen sig da i hvert fald :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du møder til direktørtid, så ville jeg personligt sige at to timers morgentræning er lige i overkanten. Sengen skal jo også passes :tongue:

Men ellers har du jo ret. Er grundformen et godt stykke over middel, så ER udgangspunktet godt. Jeg tvivler dog ikke et sekund på, at vinteren bliver en killer at komme igennem. Cykling og vintervejr harmonerer bare ikke :unhappy: . I øvrigt i modsætning til løb, som i realiteten kan passes i al slags vejr. Det lykkedes mig til punkt og prikke i vinters! Ikke én eneste træningstur blev sløjfet pga. dårligt vejr. Stik den :superman:

I dag blev det til en smut i centret. Styrketræning stod på programmet.

I får ingen specs på traningen, da jeg ikke lige helt har tjek på øvelsernes navne. Jeg var dog vidt omkring og fik trænet alle større muskelgrupper.

Dagens stats:

2 km løb (opvarmning)

55 min styrketræning

Overordnet set gik det helt ok. Kroppen var en anelse slidt efter cykelturen i går, men intet der hæmmede min træning mærkbart.

Efter træningen røg jeg direkte hjem til kogegryderne. Lidt hurtigt mad blev bikset sammen, inden det var tid til massage.

Der findes bare ikke noget bedre....!

Det seneste år, hvor jeg har løbet en del, har jeg konsekvent besøgt en massør hver 14. dag. I hele den periode har jeg ikke været skadet, og jeg tilskriver massagen en stor del af denne ære. Jeg benytter den samme massør hver gang, og vi har efterhånden opbygget et godt samspil. Hun kender mine issues, og jeg giver hende den respons hun har brug for, for at optimere min behandling. Det er virkelig alle tiders :4thumbup: .

Sengen kalder snart. Der står nemlig morgenspinning på programmet - start kl. 6,15 :blink:

Link to comment
Share on other sites

Selv om uret endnu ikke viser 8,30, så har jeg allerede tilbagelagt dagens første træningstime, nemlig morgen spinning :superman:

Det giver et dejligt boost, og jeg kommer ALTID på job med masser af god positiv energi, når der har været morgen spinning på programmet.

Selve timen var dog hård. Ikke så meget fordi at pulsen var høj, men mere fordi benene var ømme og tunge efter både styrketræning og massage i går.

I alt blev det til:

45 min. spinning - gns. puls 80%

I dag fortæller mit program mig egentlig, at jeg skal en smut på landevejen. Det kommer jeg dog næppe, da det er mørkt inden jeg er hjemme fra job. I stedet for snupper jeg nok et par spinningtimer med forholdsvis lav intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilpas heldig i mit nuværende arbejde at jeg kan arbejde fra kl. 6 om morgenen til kl. 19 om aftenen. Centret åbner kl. 6, så der er arbejde herinde at lave, og butikkerne lukker først kl. 19, så der er arbejde frem dertil :) Så jeg kan på udvalgte dage vælge at stå tidligt op, snuppe en tur omkring kl. 6, og så være på arbejde omkring kl. 9. Så kan jeg arbejde til kl. 17, og alligevel nå et par timer :tongue: Det er dog nok mere tænkt som i at man kan tage en tur på landevejen om morgenen her i vinterhalvåret, og så snuppe en hjemmetræner session om aftenen.

Kunne være jeg skulle prøve at lave et træningspas om morgenen hvis det giver så godt med energi. Jeg plejer bare at svede sådan efterfølgende :laugh:

Link to comment
Share on other sites

I går blev det desværre ikke til aftentræning alligevel, da nogle private issues kom i vejen. Det irriterer mig altid, når jeg må ændre planer og sløjfe træningen, men nogle gange kan det bare ikke være anderledes. Til gengæld brugte jeg så en del af aftenen på at få ordnet nogle huslige gøremål, hvilket jo altid er rart at få klaret.

Egentlig var det min plan at holde hviledag i dag, men eftersom jeg ikke kom afsted i går, betragter jeg i stedet tirsdagen som et hvil. Der står derfor 2 x spin på programmet i aften - ikke som instruktør, men som kunde = jeg kan køre mit eget tempo og mine egne intervaller :bigsmile: .

Posten var i øvrigt en smut forbi i går med et sæt nye linser til mine Oakley Flakjacket briller :smile: . Et sæt gule regnvejrs/gråvejrsglas er nu tilføjet til samlingen, og jeg er ikke i tvivl om, at de bliver uundværlige her i vinterperioden.

Link to comment
Share on other sites

I dag var der ingen undskyldninger og hindringer der var store nok - træningen SKULLE overholdes. Og det blev den.

Det blev en tur i centret, hvor jeg skulle køre to spinningtimer hos Michael - en af mine favorit instruktører.

Inden timen startede, nåede jeg lige en kort gang mave/overkropstræning, hvilket jeg jo har lovet mig selv at overholde, når jeg nu alligevel er der.

Dagens stats:

1 time & 50 min spinning - puls gns. på 78%

Under time nr. 2 var benene virkelig stegte. Tempoet i musikken var lavt, og belastningen skulle derfor være ekstra hård. Oven i det sluttede timen med 18 min. stående i enkelttakt, hvilket var noget af en killer.

Jeg havde problemer med at få pulsen op, men modstanden jeg trådte virkede trods det noget hårdere end normalt. Styrketræningen giver virkelig mig en ordentlig omgang DOMS, men det er vel helt naturligt når det er nyt for mig. Jeg håber dog, at fornemmelsen i benene ændre sig lidt, for jeg kæmper godt nok noget med de stænger for tiden :crazy:

I morgen er de to obligatoriske torsdag spin-timer på programmet, så jeg beder til at benene føles lidt lettere.

Link to comment
Share on other sites

Så er torsdagens træning overstået, og hvilken en dejlig en af slagsen :bigsmile:

I dagens anledning havde jeg lavet et par nye programmer til timerne, og både musik og intervalsammensætningen spillede bare max. Sikke en fornøjelse!

Første time var en basistime, hvilket betød intervaller på et mellemniveau, kombineret med en forholdsvis lang stigning i lavt, men stigende tempo. Resultatet var en time hvor pulsen ikke var i rødt felt, men dog konstant høj, hvilket i min situation faktisk også er langt bedre.

Anden time var en hardcore forsættertime. Først kørte jeg 11 min. opvarmning i landevejstempo m. enkelte korte stående ture undervejs. Derefter var der bakkekørsels på programmet = ca 14 min. Tung tung belastning - igen med en anelse stigende tempo. Stigningen blev primært kørt stående, dog med nogle få siddende minutter imellem.

Efter "lidt" bakkekørsel, steg tempoet i musikken og tempoet nærmede sig nu en kadance på ca. 90 rpm. Dette tempo blev holdt i 12 min. Blokken blev kørt i en god afveksling ml. siddende og stående.

Jeg elsker dette tempo. Flowet er helt i top og jeg kan holde høj puls over mange minutter, uden at det føles uoverkommeligt. Det er dog langt fra alle spinnere der er vild med dette høje tempo - især ikke stående. Her kommer min lave vægt og gode teknik mig tilgode, så jeg bliver bare ved og ved :superman:

Afslutningen på timen var 4 intervaller à 2,5 min. Først 2 min i stående enkelttakt = lavt tempo, efterfulgt af 30 sek. stående angreb og så 30 sek. pause frem mod næste interval. Det funger og er pissehårdt :superman:

Dagens stats:

1 time og 50 min spinning - gns. puls på 86%

SUPER GODE BEN, JA TAK :4thumbup:

Jeg kan ikke helt beslutte mig for, om morgendagen skal stå på hvil eller træning. Kan jeg komme tidligt fra job, ruller jeg helt klart en tur, men jeg tvivler på at jeg er så heldig. Styrketræning er også med i overvejelserne, men lad os nu se hvad det ender med. Jeg har trods alt knoklet godt de seneste 4 dage, så et hvil vil nok heller ikke være helt af vejen.

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Efter "lidt" bakkekørsel, steg tempoet i musikken og tempoet nærmede sig nu en kadance på ca. 90 rpm. Dette tempo blev holdt i 12 min. Blokken blev kørt i en god afveksling ml. siddende og stående.

Jeg elsker dette tempo. Flowet er helt i top og jeg kan holde høj puls over mange minutter, uden at det føles uoverkommeligt. Det er dog langt fra alle spinnere der er vild med dette høje tempo - især ikke stående.

Siddende 90 RPM er fint, men stående (med mindre det er en nogenlunde kort spurt) :crazy:

Det bliver heller ikke bedre at at jeg fik noya af at "baldre" to ledbånd i knæet til stående dobbelttakt; jeg kan stadig ikke lade være med at tænke på det, når vi skal stå op ved nogenlunde høj kadance.

Link to comment
Share on other sites

90 RPM minder da ikke tilnærmelsesvis om en spurt :blink:. Køres tempoet med en god jævn belastning, følger 90% af alle kunderne med - både siddende og stående. Hæves tempoet tilgengæld til 95 RPM begynder det at knibe.

OK, pulsen er forholdsvis høj, men det er absolut ingen skade til :smile:

Hvordan pokker er det lykkedes dig at beskadige ledbånd under en dobbelttakt?

Var det pga. manglende belastning eller eventuelt et overdrevet højt tempo?

I tirsdags kørte jeg en basistime hos en kollega i centret. Han havde en blok med på 11 min, hvor tempoet bestod af stigende dobbelttakt startende ved 106 RPM - sluttempo var 116 RPM. Jeg blev helt harm under blokken, da jeg kunne se at 9 ud af 10 kunder ikke kunne følge tempoet. Enkelte kunne holde det, men mistede så al fokus på teknik og lignede derfor en sæk kartofter på cyklen - med hoppebold i bagenden.

Det er bare ikke ok og må da om noget være skadefremmende!

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Nej 90 rpm er ikke en spurt - jeg var vist lidt træt i går :blush:

Det gik galt med knæet fordi jeg havde for lidt belastning på og som jeg husker det også over 100rpm. Dumt, dumt, dumt!

Jeg sidder også tit og undrer mig når der meldes ud til hidsig dobbelttakt og ingen, udover instruktøren, kan køre den. Jeg ville umiddelbart synes at det var sjovere at sidde på podiet, når "pøblen" gør som man siger. Der er selvfølgelig altid nogen som kører deres eget løb, men når INGEN følger udmeldingerne (og/eller alle ligner hoppebolde), så ville jeg da overveje om jeg skulle ændre noget.

Link to comment
Share on other sites

En hektisk weekend er ved at være ved vejs ende - desværre, for synes godt at jeg kunne bruge et par ekstra fridage.

Weekenden har stået på både weekendvagt, træning, rengøring, tøjvask, vennebesøg samt cafébesøg. Afslapning har der ikke været tid til før nu, så de sidste timer af søndagen skal nydes med stængerene oppe på sofaen!

Fredag endte med at blive en træningsfridag. Kroppen var lidt slidt efter nogle hårde spinningtimer og hvile gjorde godt på alle måder. Fredagen blev i stedet brugt på div. indkøb samt lidt forberedelse i køkkenet til lørdagens middag.

Lørdag var det egentlig min plan at cykle ca. 40 km, men grundet weekendvagt på jobbet samt gæstebesøg om aftenen, blev tidsplanen pludselig noget stram. Alternativet var derfor en løbetur :blink:

Det var blot anden gang siden Berlin Marathon at jeg fik snøret løbeskoene, og jeg må indrømme at løberytmen er gået tabt....

Jeg havde ikke pulsur på, men jeg gennemførte turen med ualmindelig lav puls, hvilket kunne tyde på at kondien er indtakt - hvis ikke bedre end for en måned siden. Det er selvfølgelig yderst positivt!

Hvad der er knap så positivt er, at løb nu giver mig smerter i mit højre knæ. Jeg måtte stoppe et par enkelte gange undervejs for at strække lidt ud, da smerterne var tiltagende. Smerterne fortæller mig, at jeg skal være forsigtig med at tro, at jeg kan løbe på samme niveau som tidligere. Godt nok er formen super, men de sener og muskler der bruges under løb, er bare så forskellige for cykelmusklerne at det nemt kan give unødvendig ømhed og i værste fald skader.

Lørdagens træning:

10 km løb - tiden kender jeg ikke, da jeg ikke havde ur på. Mit bud ligger dog på ca. 53 min.

Lørdag aften havde vi besøg af nogle venner, som vi nød nogle gode flasker vin sammen med. Da jeg landede i sengen kl. 2,15, var der derfor også godt udsolgt og tilmed en nogenlunde promille i blodet.

Ikke desto mindre havde jeg en cykelaftale kl. 10, så der var ikke meget tid til at sove rusen ud :blink:

Men op det kom jeg, fik mig i ført cykeltøjet og erfarede derefter at det var hundekoldt udenfor. Ind igen, på med en eksta trøje samt et par uldsokker og så var jeg ellers klar.

Jeg cyklede med mine to gode venner, Jesper og Thomas - de to som jeg skal følges til La Marmotte med.

Jesper er knivskarp på en cykel. På en 100 km´s solotur, holder han snildt et tempo på 33-34 km/t :crazy:

Thomas derimod ligger en anelse under mit niveau. :crazy:

Ruten blev planlagt med øje efter en god portion skarpe stigninger, og jeg skal da lige hilse og sige at der blev kørt på dem.

I kraft af vores forskellige niveau, kunne vi ikke rigtigt udfordre hinanden, men det betød ikke at nogen holdt igen.

Alt rullede helt super indtil ca. 30 km, hvor Jesper rammes af en punktering. Hurtigt af med slangen, på med en ny og så afsted.

5 km senere sker det samme igen. Nyt skift og så videre..... Ved ca. 40 km sker det så for tredje gang og denne gang er dækket helt skåret op, hvilket umuliggør det at forsætte.

Jesper blev selvfølgelig godt gnaven - hvem pokker ville ikke blive det :devil: . Heldigvis var hans kæreste Jean hjemme, så hun kørte afsted for at hente manden hjem.

Derefter forsatte Thomas og jeg i et stille og roligt tempo. Motivationen var dumpet helt ned efter vores mange stop, og selvom vejret var skønt i dag, blev det koldere og koldere for hvert stop vi måtte gøre. Derfor blev vi enige om at trille hjem og stille cyklen i garagen.

Alt i alt blev det til:

57 km - gns. 27,8 km/t

Gns. 73%

Jeg havde håbet på en noget længere tur, men alt taget i betragtning er jeg godt tilfreds. Kroppen er sådan set også slidt nok, selvom turen var lidt kort, men det er nok som følge af alle bakkespurterne :tongue:

Endnu en uge er nu gået og en kort opsumering må være på sin plads. Ugen har budt på ca. 9 træningstimer, hvilket er noget mindre end i sidste uge. Jeg føler dog, at alle ugens træningspas har været værdifulde og indbringende, så jeg er sikker på at jeg har flyttet formen mindst lige så meget som i sidste uge.

Generelt set kan jeg konkludere at kondien er i top!

Jeg føler at der skal trædes hårdere og hårdere for at opnå en høj puls, og når jeg så stopper trådet, falder pulsen omgående :4thumbup:. De mange spinningtimer har helt klart en stor del af æren for denne udvikling, så med vinterens mange timer i vente, skal udviklingen nok forsætte.

Link to comment
Share on other sites

Arrhhhhggg, hvor har det bare været hårdt at komme i gear i dag efter en alt for hektisk weekend, Jeg kan ikke mindes hvornår jeg sidst har været så træt, som da vækkeuret forstyrrede mig i morges kl. 6.20. Klokken blev da også 6,50 inden jeg fik mandet mig op og kom ud af fjerene, så jeg endte med at have halv travlt :crazy:

De første to timer på jobbet, gik jeg rundt som en zombie. Kroppen ville bare ikke i gang, og hovedet var ikke meget kvikkere. Bedre blev det ikke af, at der ikke var meget at rive i, så dagen blev meget lang.

Heldigvis består tilværelsen af mere end blot arbejde, så efter endt arbejdstid susede jeg hjem til mine hunde, fik dem luftet godt og grundigt og ventede så til Christian kom ind af døren, før jeg stak afsted ned i centret.

Første punkt på dagsordenen var styrketræning. Benene fik en hurtig tur, hvorefter fokus blev sat på arme, mave og ryg.

Tendensen er pt. at jeg begynder med at kunne tage en anelse mere vægt i stort set alle øvelser. Nok ikke fordi at mine 3-4 ugers styrketræning allerede har givet pote, men nok mere fordi kroppen har vænnet sig til belastningen. Jeg føler mig efterhånden helt stærk, så jeg håber sørme at udviklingen forsætter :smile:

Efter styrketræningen, hoppede jeg på cyklen og kørte en forsættertime i spinninglokalet. Det var direktøren for centret som kørte den, hvilket ikke er ens betydende med kvalitet :nonono:. Med andre ord, så var jeg ikke ligefrem begejstret for forløbet, men trænet det fik jeg da i det mindste.

Mandagens stats:

1 time og 10 min styrketræning

1 times spinning

Cykelbenene var bedre end forventet. Som tidligere nævnt plejer jeg gerne have en ordentlig omgang DOMS efter styrketræning, hvilket heldigvis var mere tåleligt i dag. Måske det også er et tegn på at kroppen vænner sig til den form for træning - måske er det bare fordi at jeg holdt lidt igen med bentræningen.

Om knap 9 timer sidder jeg atter i sadlen til morgenspinning, så nu kravler jeg under dynen for at få hvilet ud :tongue:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Morgenspinning er overstået, og jeg sidder nu på job og sprudler af energi :w00t:

Og det til trods for at jeg gennemførte timen med meget lav intensitet.

Gårsdagens styrketræning sad tungt i benene, og eftersom der også er træning på programmet i eftermiddag, så jeg ikke nogen grund til at presse for hårdt.

Derfor havde jeg også undladt at tage pulsbælte på, da jeg derved bedre kunne skjule min lave puls overfor kunderne :tongue:

I alt blev det til:

45 min spinning - mit bedste bud er at min gns. puls har været omkring 70%

Efter job i dag hopper jeg på spinningcyklen igen, og kører to timer i mit eget tempo - igen med lav puls. Det er erstatning for den landevejstur som jeg desværre ikke kommer ud på i dag.

Link to comment
Share on other sites

Så er dagens træning overstået, og jeg må melde udsolgt!

Pu ha da da, hvor er jeg busted.....

Efter job kørte jeg direkte i centret, hvor jeg først styrketrænede i ca. 30 min, for derefter at køre to spinninglektioner.

Styrketræningen bestod af lidt triceps, biceps og skuldertræning og derudover 3 sæt maveøvelser med 3 kg. vægtskiver.

Musklerne var en anelse ømme efter gårsdagens træning, så jeg var lidt hæmmet i udførelsen af øvelserne.

Jeg havde tilmeldt mig både en basis samt en forsætter time, men jeg kørte mine helt egne timer. Jeg satte mig helt nede i hjørnet, godt gemt, og meddelte min instruktørkollega, at jeg ville passe mig selv. Pulsen skulle nemlig helst ikke ligge alt for højt, og jeg havde samtidigt 2 x 5 min. intervaller, som jeg skulle have kørt.

Første time gik godt, mens anden time blev lidt af en kamp - især første halvdel. Jeg følte mig tom for energi, og motivationen manglede. Jeg fik dog hanket op i mig selv, så anden time blev kørt til ende på et nogenlunde niveau.

Dagens stats:

30 min styrketræning

1 time og 52 min spinning - gns. puls 69%

Efter træningen var jeg helt færdig, men det har også været en hård dag. På vej hjem i bilen var jeg faktisk så smadret, at jeg var helt skidt tilpas. Heldigvis stod Christian klar med aftensmaden da jeg kom hjem, så jeg fik forholdsvis hurtigt tanket depoterne igen. Nu sidder jeg og evaluerer dagen lidt, og er nok kommet frem til at det pt. ikke er til nogen gavn at træne så hårdt som jeg pt. gør. Det er off season og det er nu batterierne skal genoplades. Forsætter jeg i dette tempo, ender jeg med at gå kold inden foråret.....

Derudover har jeg også besluttet mig for, at prøve at få trænet lidt udendørs til trods for mørket. Det betyder selvfølgelig at der skal monteres lygter, reflekser og you name it, men sådan er det jo på denne årstid. Derudover lægger jeg mig nok fast på en rundstrækning som er delvist oplyst og samtidigt uden for mange lyskryds. Den er godt nok kun ca. 7 km lang, men så må jeg cykle den 4-5 gange.

Kedeligt??? Ja, men knap så kedeligt som at træne indendørs :blush:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Det er off season og det er nu batterierne skal genoplades. Forsætter jeg i dette tempo, ender jeg med at gå kold inden foråret.....

Nemlig! Der er meeeeeget lang tid til foråret. I den første del af vintertræningen er den vigtigste egenskab faktisk tålmodighed (siger Gammelfar her, banker piben ud i askebægeret og løfter de buskede øjenbryn 4disguise.gif). Det gælder om at have det lange blik på og få bygget en robust grundform op. Så kan man tage en spinningtime eller en landevejstur en gang imellem, hvor man kører sig helt ind i hegnet for the hell of it.

Man bør også i et eller andet omfang tage hensyn til årstiden. Det er sgu' lidt tungt for os allesammen i november. Lyset forsvinder, energien er på et lavpunkt. Selv er jeg også begyndt på flere spinningtimer, og ved dobbelttimer har jeg oplevet samme problemer i anden time med at holde intensiteten oppe. Men så må man bare rulle igennem og tage det som en oplevelse..

Har du mon tjekket Sheriffens træningslog fra sidste år, hvor han også trænede frem mod La Marmotte? Han havde også nogle overvejelser over, hvor tidligt på året man skulle skrue op for træningen for at ramme den gode form i juli …

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" er bare at jeg stik i mod alle odds er sprængfyldt med eneri. Mit 2011 mål er konstant i mine tanker, og jeg er så målrettet mod det, at jeg næsten glemmer hvor langt forude målet egentlig ligger.

Jeg må virkelig prøve at hanke op i mig selv, drosle lidt ned og gemme noget af den gode energi til januar 2011 og fremefter.

Jeg har læst Sheriffens logbog og den var meget lærerig. Han starter dog sit træningsforløb noget senere i forløbet - eller i hvert fald beretningerne via loggen, så jeg synes at det er lidt svært at overføre direkte til mit tilfælde.

Nå, men under alle omstændigheder vil jeg tage rådet fra "gammelfar" til mig, og prøve at gribe de næste par måneder an med tålmodighed (som jeg ikke har) :4disguise:

Og hvad er så bedre end at starte med en hviledag..... Kæresten har inviteret mig ud i anledning af Mortens aften, så det bliver en træningsfridag :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Hej "cykelchick"

Først tak for dit svar forleden på mit spørsgsmål om "kvinder, spinning og landevejscykling". Det var fint, at få et svar fra en kvinde, der selv kender gamet.

Jeg har fulgt din blog stort set siden du startede. Det er ikke noget jeg har gjort før, men der var noget bestemt, som fangede min interesse, og som vi har til fælles: vi skal begge køre La Marmotte for første gang i 2011. Jeg synes det er sjovt, at læse om din træning, og de overvejelser du gør dig.

Jeg har selv lavet mit træningsprogram frem til 2/7 2011 ( med start 1/1 2011 ), ud fra egen viden og erfaringer samt inspireret af diverse træningsprogrammer fundet på nettet. Ligesom dig har jeg svært ved at køre langt og langsomt nok. Især når de bankende rytmer i spinninglokalet lokker til "gang i den" :w00t:

Men lidt "gang i den" mener jeg nu heller ikke skader, heller ikke off season. Det er lidt gammeldags, det der med at man skal "helt ned og vende" i vintersæsonen. Man kan sagtens skære ned på træningsmængden og noget af den intensive træning, men helt at fjerne intervaller og højintensiv træning mener jeg er en fejl. Hvis din kondition er ringe når vi kommer til marts, fordi du kun har trænet LSD ( long slow distance ), så er der altså alt andet lige længere til topformen end, hvis du har suppleret din distance- og udholdenhedstræning med noget højintensiv træning ( intervaller, fartleg, tempokørsel, bakkespurter..... ).

Nå, men ellers glæder jeg mig til, at læse videre i din blog. Det er også med til at hjælpe lidt med min egen træningsmotivation - "for hvis hun kan, så kan jeg sgu også" :bigsmile:

Ha' en god træningsfri dag, og nyd maden og middags-invitationen - medmindre det er en and :laugh:

Vh.

Fyssen

"Problemet" er bare at jeg stik i mod alle odds er sprængfyldt med eneri. Mit 2011 mål er konstant i mine tanker, og jeg er så målrettet mod det, at jeg næsten glemmer hvor langt forude målet egentlig ligger.

Jeg må virkelig prøve at hanke op i mig selv, drosle lidt ned og gemme noget af den gode energi til januar 2011 og fremefter.

Jeg har læst Sheriffens logbog og den var meget lærerig. Han starter dog sit træningsforløb noget senere i forløbet - eller i hvert fald beretningerne via loggen, så jeg synes at det er lidt svært at overføre direkte til mit tilfælde.

Nå, men under alle omstændigheder vil jeg tage rådet fra "gammelfar" til mig, og prøve at gribe de næste par måneder an med tålmodighed (som jeg ikke har) :4disguise:

Og hvad er så bedre end at starte med en hviledag..... Kæresten har inviteret mig ud i anledning af Mortens aften, så det bliver en træningsfridag :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Nemlig! Der er meeeeeget lang tid til foråret. I den første del af vintertræningen er den vigtigste egenskab faktisk tålmodighed (siger Gammelfar her, banker piben ud i askebægeret og løfter de buskede øjenbryn 4disguise.gif). Det gælder om at have det lange blik på og få bygget en robust grundform op. Så kan man tage en spinningtime eller en landevejstur en gang imellem, hvor man kører sig helt ind i hegnet for the hell of it.

Helt enig her. Der er efter min mening/viden absolut ingen fysiologisk grund til at lave alt for meget højintenst arbejde i denne periode. Byg grundformen op, vend din krop til træningsformen(cykling) og byg stille og roligt på. Selvfølgelig kan du som Cykologen nævner kører dig i hegnet engang imellem eller lege med højintense intervaller på landevejen. Det skal bare ikke fylde særligt meget. Derfor studsede jeg også lidt over, da jeg tidligere i din log læste, at du allerede arbejder systematisk med højintense intervaller på landevejen. Jeg er klar over, at du følger et træningsprogram, men alligevel....

Ved en lille sammenligning (selvom jeg godt ved, at den er svær at lave :smile: ) kan det nævnes, at mange af verdens bedste cykelryttere, som skal toppe i juli under touren, dvs. nogenlunde samtidig med dig, på nuværende tidspunkt har en periode enten helt væk fra cyklen eller blot med en anelse lavintens træning/holden ved lige.

Naturligvis er der på næsten alle områder stor forskel på at være pro og (super)motionist, men min pointe er blot, at du i foråret har masser af tid til at ramme topformen via intervaller og andet højintenst arbejde, sålænge grundformen er iorden.

"Problemet" er bare at jeg stik i mod alle odds er sprængfyldt med eneri. Mit 2011 mål er konstant i mine tanker, og jeg er så målrettet mod det, at jeg næsten glemmer hvor langt forude målet egentlig ligger.

Jeg må virkelig prøve at hanke op i mig selv, drosle lidt ned og gemme noget af den gode energi til januar 2011 og fremefter.

Jeg har læst Sheriffens logbog og den var meget lærerig. Han starter dog sit træningsforløb noget senere i forløbet - eller i hvert fald beretningerne via loggen, så jeg synes at det er lidt svært at overføre direkte til mit tilfælde.

Jeg kender præcis din fornemmelse ift målet om Marmot, som konstant farer rundt i dine tanker. Jeg oplevede i stor stil også dette fænomen i forbindelse med min deltagelse sidste år. Derfor var jeg også både fysisk og psykisk udmattet efter løbet. Det var rart bare at kunne give slip.

Så kan derfor kun støtte op om, at du forsøger at dæmpe begejstringen/energien lidt den kommende tid. Du skulle jo helst ikke brænde ud, nå vi når april.

Angående mit eget træningsprogram, startede jeg rigtig nok først loggen i april, men havde startet træningsforløbet 1/1. Vinteren sidste år gjorde det dog en anelse vanskeligt at få kørt det planlagte kilometer i de første par måneder, og der blev derfor kørt en del spinning.

De manglende kilometer fra de første par måneder, var dog også "skyld" i, at den totale volumen fra april til juli også blev lidt for høj med akkumuleret træthed til følge. Dvs. her i bagklogskabens klare lys følte jeg mig faktisk en anelse "træt", da jeg stod på startstregen. Det er en i de ting som jeg lærte, og som jeg derfor vil være mere opmærksom på ift. Marmot 2011. Men det vil jeg nok skrive lidt mere om, når jeg starter min egen logning op igen.

Ellers må du have rigtig meget held og lykke med projektet. Hvis du undgår skader/uheld vil din solide kondition og specielt din lave vægt helt sikkert gøre løbet til en god oplevelse.

Edited by sheriffen
Link to comment
Share on other sites

@Fyssen

Jeg bidrager hellere end gerne når der er et topic oppe, hvor jeg føler at jeg kan bidrage med noget :smile:

Det er altid rart at vide at der er nogen der følger med i min logbog. Jeg håber selvfølgelig, at mine opdateringer og "rapporter" giver dog lyst til at følge mig til vejs ende :tongue:

La Marmotte er efterhånden ved at være et dansker-løb i stil med Berlin Marathon.

Gad vide hvor mange danskere der egentlig deltog i 2010?

Under alle omstændigheder, så er det sejt at du tager udfordringen.

Har du allerede nu sat dig et mål for løbet, eller afventer du de næste måneders træning, før du tør driste dig til at sætte et?

En lille opfordring herfra kunne være, at du oprettede din egen logbog, så vi løbende kunne dele træningsoplevelser - indeholdende op og nedture.

Hva siger du til det?

Vedr. vintertræningen og den intensitet den køres med, så giver jeg dig ret i, at der ikke er nogen grund til at skrue helt ned for bluset. Jeg tror at det handler om at finde den gyldne middelvej hvor kondien vedligeholdes, men kroppen og ikke mindst sindet stadig får godt med tid til restitution.

Når jeg skriver, at jeg vil drosle lidt ned, så er det udelukkende fordi at jeg er bange for at brænde ud inden foråret. Netop foråret kommer til at bestå af rigtig mange ugentlige træningstimer, og hvis jeg allerede nu ligger på et niveau over 10 timer pr. uge, er jeg bange for at det bliver for meget, hvis niveauet skal holdes helt indtil juli måned.

Men det er ikke helt let. Et stort mål er sat og det er altoverskyggende, og derfor så meget desto sværere at holde igen.

Jeg kan næppe geare ned til et minimum på ca. 5 timers træning - det vil være optimistisk af mig at stile efter. Jeg satser dog på at moderere mig lidt og undlade at presse for hårdt, og så ellers geare op igen fra og med 1/1 2011.

Hvor mange kilometer regner du med at skulle tilbagelægge før d. 2/7 2011?

Den der "and-joke" var i øvrigt ikke helt tosset. Jeg satser dog på at springe anden over.... :wink:

God vind med træningen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

@Sheriffen:

Sikke dejligt at en "gammel" ræv som dig også blander sig i loggen. Som du sikkert også selv oplevede sidste år, så er gode råd fra tidligere deltager guld værd, så jeg kan kun glæde mig over at du nu dukker op her :bigsmile:

Vedr. mit nuværende træningsprogram, som jeg følger til punkt og prikke, så er det ganske lidt højintensivt træning der er på programmet.

OK, jeg har kørt nogle få 5 & 10 mins intervaller i zone 3 (73-80% af max), og så ellers 4 intervaller à 30 sek i zone 5, men ellers har al træningen foregået i zone 2.

At jeg så krydrer godt med en del spinning, som jo er højintensivt, er my bad. Formtop (Jakob) har i øvrigt bedt mig om at være lidt varsom med spinning, hvilket jeg prøver.....

Men selvfølgelig har du ret. Der er pt. tid nok og ingen grund til stress. Formen skal først toppe d. 2/7 2011, og helst ikke i april. Det tror jeg dogefterhånden at jeg har fået banket ind i mit lille hoved :innocent:

I modsætning til i år, kan jeg kun opfordre dig til at starte din La Marmotte logbog op pr. 1/1 2011. Skulle vinteren atter blive hård, så må vi opmuntre og berolige hinanden lidt herinde, hvilket er svært hvis du ikke er aktiv. Så endnu en opfordring herfra :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Altid herligt at læse herinde og specielt diskussionen omkring LSD kontra intervaltræning henover vinteren finder jeg interessant. Mest af alt fordi jeg tydeligvis er uening :tongue: Jeg er helt enig i at man skal sænke sin træningsvolumen henover vinteren - kroppen har trods alt brug for hvile. Derudover er det altid optimalt at tage et par ugers træningsfri hvor kroppen bare kommer helt ned i tempo.

Der hvor jeg måske er uenig er at man skal "droppe" de højintensive intervaller henover vinteren. Jeg har læst flere kommentarer om at de hårde intervaller er geniale, og også påvirker udholdenheden. Jeg har de sidste par sæsoner kørt 2 sessions med intensive intervaller(som oftest 2x 20 min), og så haft en tur på landevejen med en noget længere tur for at give lidt udholdenhed. Jeg føler nemlig ikke selv at intervaltræningen giver mig power på længere ture.

Så jeg vil sige, kom ned og træn cykeltræning måske 4-5 timer om ugen henover vinteren, og så kan du for min skyld enten løbe eller styrketræne ved siden af. 2 sessions af ca. 1 times varighed hvor du giver den fuld gas i den time(spinning, hjemmetræner, tur på MTB etc), og så en lidt længere tur på 2-3 timer hvor der stadig skal være tempo på.

Den der med at køre 2-4 timer med 60-75% af maxpulsen er for mig at se utrolig gammeldags, og giver ikke mening.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kermit!

Du starter med, at skrive at du er uenig, for så at argumentere for at bevare noget intensitet i vintertræningen??

Såvidt jeg kan læse, er vi da ikke uenige, tværtimod. Ligesom dig, advokerer jeg jo netop for at skære ned på den samlede træningsmængde om vinteren, men at bevare noget kvalitet/intensitet i træningen.

Under alle omstændigheder, er der ingen tvivl om, at der er mange forskellige måder at komme til Rom ( eller La Marmotte ) :wink:

Hilsen Fyssen

Altid herligt at læse herinde og specielt diskussionen omkring LSD kontra intervaltræning henover vinteren finder jeg interessant. Mest af alt fordi jeg tydeligvis er uening :tongue: Jeg er helt enig i at man skal sænke sin træningsvolumen henover vinteren - kroppen har trods alt brug for hvile. Derudover er det altid optimalt at tage et par ugers træningsfri hvor kroppen bare kommer helt ned i tempo.

Der hvor jeg måske er uenig er at man skal "droppe" de højintensive intervaller henover vinteren. Jeg har læst flere kommentarer om at de hårde intervaller er geniale, og også påvirker udholdenheden. Jeg har de sidste par sæsoner kørt 2 sessions med intensive intervaller(som oftest 2x 20 min), og så haft en tur på landevejen med en noget længere tur for at give lidt udholdenhed. Jeg føler nemlig ikke selv at intervaltræningen giver mig power på længere ture.

Så jeg vil sige, kom ned og træn cykeltræning måske 4-5 timer om ugen henover vinteren, og så kan du for min skyld enten løbe eller styrketræne ved siden af. 2 sessions af ca. 1 times varighed hvor du giver den fuld gas i den time(spinning, hjemmetræner, tur på MTB etc), og så en lidt længere tur på 2-3 timer hvor der stadig skal være tempo på.

Den der med at køre 2-4 timer med 60-75% af maxpulsen er for mig at se utrolig gammeldags, og giver ikke mening.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jannie!

Jeg har ikke rigtigt forudsætninger til at sætte mig et konkret mål, da jeg aldrig har cyklet noget der bare minder om La Marmotte. Jo, jeg har da cyklet op ad Mt. Ventoux i 1995, men det at skulle cykle op ad flere bjerge på samme dag :crazy: , det kan jeg ikke prale af, at have gjort.

Det der kommer tættest på er, at jeg i år har kørt Nordjylland Rundt ( 250 km på 7.05 ), men føler ikke rigtigt jeg kan bruge det til at regne min La Marmotte-tid ud.

Hvad med dig selv - hvordan målsætter du før et løb i et terræn så anderledes end det vi møder i Danmark ( ved godt du bor i Vejleområdet, med masser af bakker men alligevel.. )?

Min egen logbog - hmmmm....., den skal jeg lige overveje! Jeg er typen der trodsigt holder fast på, at jeg ikke skal have en facebook-profil :nonono: , og sådan en logbog minder jo lidt om det. Men jeg må indrømme, at det at læse om andre med samme passion som jeg selv ( cykeltræning - ja egentlig al træning og fysisk aktivitet :4thumbup: ), dele tanker og ideer tiltaler mig, så måske :smile:

Hilsen

Fyssen

@Fyssen

Jeg bidrager hellere end gerne når der er et topic oppe, hvor jeg føler at jeg kan bidrage med noget :smile:

Det er altid rart at vide at der er nogen der følger med i min logbog. Jeg håber selvfølgelig, at mine opdateringer og "rapporter" giver dog lyst til at følge mig til vejs ende :tongue:

La Marmotte er efterhånden ved at være et dansker-løb i stil med Berlin Marathon.

Gad vide hvor mange danskere der egentlig deltog i 2010?

Under alle omstændigheder, så er det sejt at du tager udfordringen.

Har du allerede nu sat dig et mål for løbet, eller afventer du de næste måneders træning, før du tør driste dig til at sætte et?

En lille opfordring herfra kunne være, at du oprettede din egen logbog, så vi løbende kunne dele træningsoplevelser - indeholdende op og nedture.

Hva siger du til det?

Vedr. vintertræningen og den intensitet den køres med, så giver jeg dig ret i, at der ikke er nogen grund til at skrue helt ned for bluset. Jeg tror at det handler om at finde den gyldne middelvej hvor kondien vedligeholdes, men kroppen og ikke mindst sindet stadig får godt med tid til restitution.

Når jeg skriver, at jeg vil drosle lidt ned, så er det udelukkende fordi at jeg er bange for at brænde ud inden foråret. Netop foråret kommer til at bestå af rigtig mange ugentlige træningstimer, og hvis jeg allerede nu ligger på et niveau over 10 timer pr. uge, er jeg bange for at det bliver for meget, hvis niveauet skal holdes helt indtil juli måned.

Men det er ikke helt let. Et stort mål er sat og det er altoverskyggende, og derfor så meget desto sværere at holde igen.

Jeg kan næppe geare ned til et minimum på ca. 5 timers træning - det vil være optimistisk af mig at stile efter. Jeg satser dog på at moderere mig lidt og undlade at presse for hårdt, og så ellers geare op igen fra og med 1/1 2011.

Hvor mange kilometer regner du med at skulle tilbagelægge før d. 2/7 2011?

Den der "and-joke" var i øvrigt ikke helt tosset. Jeg satser dog på at springe anden over.... :wink:

God vind med træningen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

@Kermit & Fyssen:

Nu mener jeg bestemt ikke at det ene udelukker det andet, når man snakker om LSD vs. højintensiv træning. Og jeg har bestemt ikke tænkt mig at springe nogen af delene over - heller ikke her i vinterperioden. Mine tanker går mere på at moderere træningen lidt, så jeg bevarer noget af overskuddet til 2011.

Jeg kommer næppe til at køre +100 LSD ture her i vinterperioden, men jeg satser til gengæld på at nappe en del ture på omkring 60-80 km med puls i zone 2 og en smule i zone 3. Om disse ture er overflødige kan selvfølgelig diskuteres.

Jeg vil dog, af flere grunde nødigt, undvære dem:

1) Jeg elsker at komme ud på landevejen

2) De vedligeholder den udholdenhed som er nødvendig for at sidde i sadlen +2 timer. Her tænker jeg ikke så meget på benene, men mere ryg, skuldre og arme.

Husk på, at 2010 ikke har budt på mange saddeltimer for mit vedkomne, så jeg er stadigvæk lidt i "opbygningsfasen".

3) De giver en helt anden form for træning, sammenlignet den træning der foregår indendørs. Og uanset intensiteten, så skal der altså mere råstyrke (både mentalt og fysisk) til for at gennemføre 2-3 timers landevej i 0 graders varme, fremfor 2 timer på spinningcyklen.

Der vil selvfølgelig være uger hen over vinteren, hvor jeg ikke kommer afsted som følge af dårligt vejr, men det lever jeg med.

Vigtigst for mig er nok bare at vide, at jeg ikke starter fra 0, når mit træningsforløb for alvor starter op.

Så ja, som Fyssen skriver, så er der mange veje til Rom, og ovenstående er så min vej :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

@Fyssen:

Mine forudsætninger for at sætte en realistisk målsætning er heller ikke ligefrem i top. Det hindrer mig dog ikke i at gøre det alligevel :innocent:

Og hvorfor tør jeg så satse på en guldtid? Tja, det er måske også dumdristigt - det kan tiden kun vise, men jeg mener dog at jeg har en rimelig chance alligevel.

Min form er god (kondital på 59,9 - målt på Danish Sports Academy), jeg er letvægter og har tidligere kun haft gode oplevelser, når jeg har prøvet mig selv af i bjergene. Sidst men ikke mindst er jeg villig til at gå all in for at nå målet!

Om det rækker, ved jeg ikke, men jeg giver det et forsøg :superman:

Hvis en logbog kan bidrage med noget positivt i din træning, så holder dit "princip" argument omkring blogs, logbøger og Facebook IKKE. Du har jo i øvrigt allerede blandet dig i debatten, samt oprettet oprettet indlæg, så forsæt du bare :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share