Hvor meget vand?


meadow
 Share

Recommended Posts

Jeg har på de fleste dage drukket 2 liter vand allerede inden frokost, og det bliver ofte til et par yderligere liter resten af dagen, plus en ekstra hvis når jeg træner. Altså 4-5 liter, - er det for meget? Derudover drikker jeg 1 kop kaffe, og et par kopper te.

Flere i min omgangskreds siger at det er usundt for mine nyrer at drikke så meget vand, men den kritik er for det meste baseret på hvad der har stået i diverse medier.

Kan nogen af MOL's diætister eller andre kloge mennesker hjælpe mig?

Link to comment
Share on other sites

Kroppen har brug for cirka 1,2- 1,3L om dagen.

Dertil kommer selvfølgelig ekstra væske om sommeren, når det er varmt.

Hvis du drikker 2L er du vist dækket ind året rundt i DK.

Dertil kommer et ekstra væskebehov ved fysisk aktivitet.

Der skal drikkes det der bruges.

Der var en god artikel som blev linket til i en tråd med hvor meget man skulle indtage ved konditionstræning.

Nogen der husker den? Den var fra USA. Sikkert et af de store løbe/atletik forbund.

Men om 4-5L direkte er skadeligt ved jeg ikke.

Jeg tror som Jarvig siger, at hvis din nyre er sund og rask, er det ikke for meget.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hørt om, at 3-4 liter vand skulle være skadeligt i hvert fald.. De fleste som tager kreatin, skal faktisk helst op i det indtag.

Undskyld jeg lige spørger om noget i din tråd Meadow, men jeg har lige fyldt en 1½ liters flaske med vand som jeg havde tænkt at drikke, men vandet var fuldstændig uhm.. mælkehvidt! Det så fuldstændig ud til der var blevet hældt en masse kreatin i og så rørt op. Er der nogle som ved hvad det skyldes, og om der sker noget ved at drikke det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hørt om, at 3-4 liter vand skulle være skadeligt i hvert fald.. De fleste som tager kreatin, skal faktisk helst op i det indtag.

Undskyld jeg lige spørger om noget i din tråd Meadow, men jeg har lige fyldt en 1½ liters flaske med vand som jeg havde tænkt at drikke, men vandet var fuldstændig uhm.. mælkehvidt! Det så fuldstændig ud til der var blevet hældt en masse kreatin i og så rørt op. Er der nogle som ved hvad det skyldes, og om der sker noget ved at drikke det?

Jeg vil tro det er fordi vandet er meget iltet. Hvis du lader det stå lidt skulle det gerne blive klart igen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har på de fleste dage drukket 2 liter vand allerede inden frokost, og det bliver ofte til et par yderligere liter resten af dagen, plus en ekstra hvis når jeg træner. Altså 4-5 liter, - er det for meget? Derudover drikker jeg 1 kop kaffe, og et par kopper te.

Flere i min omgangskreds siger at det er usundt for mine nyrer at drikke så meget vand, men den kritik er for det meste baseret på hvad der har stået i diverse medier.

Kan nogen af MOL's diætister eller andre kloge mennesker hjælpe mig?

Jeg har ladet mig fortælle at man kan få et problem med underskud af vandopløselige vitaminer (f.eks. C), som simpelthen bliver "skyllet ud".

Sidst emnet blev diskuteret her på MOL endte det vist med at anbefalingen lød på at ens urin generelt skulle være lysegul. Hvis den var helt klar (ufarvet), så drak man "for meget" vand. Omvendt hvis den var mørkegul.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste problem jeg har hørt om i forbindelse med for højt vandindtag har været forskubbet saltbalance, og det har været i forbindelse med marathonløb, hvor folk har svedt de der 3-4 liter ud og indtaget det som rent vand inden for kort tid.

Tror der var en artikel om det i ekstrabladet med en sigende titel ala vand er usundt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste i en artikel at du kunne få vand forgiftning, hvis du drikker for meget vand.

Vand forgiftning er bare når du drikker meget vand og ikke for nok salt. Du skal jo huske på at når du drikker så meget vand, så tisser du vel også rimelig meget? For hver gang du sveder, tisser osv. kommer du jo salt med ud, så du skal hvist bare sørge for at indtage en god mængde salt som passer til dit indtag af vand, så skulle der hvist ikke kunne ske noget.

Link to comment
Share on other sites

I det sidste nye Helseblad står der at der ikke er beviser for at vi har brug for meget vand. Ca. 1 liter om dagen er nok. (Som Stubbe også skriver). Hvis man også spiser meget frugt er det ikke nødvendigt med særligt meget ekstra vand. At man skal have litervis af vand er der ikke noget videnskabelig belæg for. Det er nok at man drikker når man er tørstig. Der er gener ved at drikke for meget vand. En af de små gener er at man skal op om natten.

Link to comment
Share on other sites

Der er gener ved at drikke for meget vand. En af de små gener er at man skal op om natten.

Og der er gener ved ikke at drikke nok.

En af dem er at man vågner om natten og må op for at drikke....

Men væskemangle går seriøst ud over performance, jeg kan også tit mærke det i form af hovedpine og uoplagthed hvis jeg ikke drikker nok i løbet af en dag.

Jeg vil dog godt tro på dit tal med 1 liter om dagen, for de fleste får trods alt også nogle liter væske gennem den normale kost, men der må et elelr andet sted vel også tages højde for hvis man drikker meget kaffe eller andre vanddrivende ting.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste problem jeg har hørt om i forbindelse med for højt vandindtag har været forskubbet saltbalance, og det har været i forbindelse med marathonløb, hvor folk har svedt de der 3-4 liter ud og indtaget det som rent vand inden for kort tid.

Tror der var en artikel om det i ekstrabladet med en sigende titel ala vand er usundt :lol:

Det er vel ikke på grund af vandet, at saltbalancen bliver forskubbet, men fordi saltet svedes ud, derfor skal saltbalancen genoprettes for ikke at lide af "vandforgiftning". Kroppen kan kun optage ca. én liter vand/væske i timen.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har forstået det, er det noget med elektrolytterne, altså natrium og kalium, der skal være i balance, og så nytter det jo ikke noget at tisse det ud og så kun supplere med natrium.

Det er rigtigt. I cellerne pumpes natrium ud af cytoplasmaet, og kaliumioner pumpes ind, hvorved der, i kraft af forskellen i alkaliionkoncentrationerne, opstår et elektrisk potentiale over cellemembranen, hvilket varatager en masse fysiologiske processer, som jeg ikke skal gøre mig klog på. Det daglige behov for natriumioner ligger omkring 1 gram, men når der indtages op til 5 gange mere end denne, er det mere kaliummangel, man skal være opmærksom på. Gode kilder til kalium er bananer og kaffe.

Hessel-> Hvis jeg kun indtog 1 liter vand om dagen, ville jeg blive mat, få hovedpine og forstoppelse. :( Jeg giver ikke meget for Helse. <_<

Edited by Ripper
Link to comment
Share on other sites

Hessel-> Hvis jeg kun indtog 1 liter vand om dagen, ville jeg blive mat, få hovedpine og forstoppelse.  Jeg giver ikke meget for Helse.

Glemte vidst også at sige at man selvfølgelig skal indtage mere end 1 liter hvis man dyrker motion. (Det stod der også i Helse)

Men egentlig interresant at der ikke er noget videnskabeligt belæg for at vi skal indtage 3-4 liter om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt. I cellerne pumpes natrium ud af cytoplasmaet, og kaliumioner pumpes ind, hvorved der, i kraft af forskellen i alkaliionkoncentrationerne, opstår et elektrisk potentiale over cellemembranen, hvilket varatager en masse fysiologiske processer, som jeg ikke skal gøre mig klog på. Det daglige behov for natriumioner ligger omkring 1 gram, men når der indtages op til 5 gange mere end denne, er det mere kaliummangel, man skal være opmærksom på. Gode kilder til kalium er bananer og kaffe.

Når der opstår elektrisk potentiale over cellemembranen er det Na der pumpes ind.

Kaliummangel ses normalt ikke.

Hvis man skulle frygte er bedste kilde i DK kartofler derefter frugt, grønt, mælk og ost.

Det daglige behov for salt er 1-2g. Hvilket svarer til 0,4-0,8g natrium.

I DK er det gennemsnitslige indtag af salt 7-10g/dag.

Højt indtag af salt kan resultere i højt blodtryk.

Derfor ønskes saltindtag nedbragt til 5g/dag.

Der er dog ueníghed om hvor stor negativ betydning saltindtaget har, da sunde nyrer udskiller overskud af Na.

Det er kun ved meget lang fysisk aktivitet eller lang fysisk aktivitet i varme omgivelser der påvirker elektrolytterne så meget, at det er skidt at drikke rent vand.

Ellers skal der meget store mængder vand til.

Forudsat selvfølgelig at man ikke indtager for lidt elektrolytter i kosten.

Elektrolytter Na, K, Cl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share