Kcal indtag når man træner


Freja
 Share

Recommended Posts

Da jeg er igang med at lave en kostplan til mig selv og ikke er helt prof. håber jeg lige på lidt hjælp fra jer.

Jeg plejer at tabe mig cirka et halvt kilo om ugen ved at indtage cirka 1500 kcal dagligt

Jeg: 64 kilo, 165 cm høj.

Men nu da jeg træner meget må jeg vel skulle indtage flere kcal for ikke at tabe for meget? Jeg træner:

3 dage om ugen cardio af cirka 1 time,

2 dage om ugen spinning

Styrketræning 2 gange om ugen.

Det er selvfølgeligt svært at sige hvor meget energi jeg bruger på alt dette, men det er alligevel en del. Hvor mange kcal mener i jeg skal lægge oveni de 1500 om dagen. Et cirka tal er fint, så jeg nogenlunde ved hvor meget jeg skal regne med. Eller kan jeg måske stadig nøjes med de 1500 kcal uden der vil ske for meget?

:treadmill:

Link to comment
Share on other sites

Det er svært at sige noget præcist, da vi ikke kender den intensitet du træner med, men hvis du regner med at du på en times fornuftig cardio forbrænder 600 kcal og på et styrketræningspas (1½ time) forbrænder 400 kcal. så er det et udgangspunkt. Din ugentlige træning repræsentere således 3800 kcal. (små 550 om dagen).

Link to comment
Share on other sites

Okay, hvis vi så siger cirka 500 om dagen, skal jeg så seriøst spise 500 kcal mere om dagen eller må jeg godt nøjes med at sige at jeg indtager cirka halvdelen ekstra? Jeg kan jo ikke spise 2000 kcal om dagen hvis jeg udelukkende skal spise sundt. Jeg syntes det er ret meget mad hvis man skal tabe sig. Så kan jeg næsten ligeså godt udelukke træningen da jeg nemt kan blive mæt ved 1500 kcal....

I øvrigt, så er min intensitet nok nogenlunde mellem. Jeg træner på cardio ved cirka et 8 tal og spinning holdene er for let øvede.

Mit nuværende kostplan(se Frejas Log)

Der spiser jeg omkring 1500 kcal dagligt og det er med masser af mad og protein på cirka 125 gram om dagen.

Mit spørgsmål kan vel forkortes ned til, om jeg ikke kan nøjes med de 1500 kcal om dagen selvom jeg træner det program?

:)

Link to comment
Share on other sites

Mit spørgsmål kan vel forkortes ned til, om jeg ikke kan nøjes med de 1500 kcal om dagen selvom jeg træner det program?
Jo mere du skærer ned på dit kalorieindtag, jo hurtigere taber du dig. Du kan i princippet godt "bare" spise mindre og droppe træningen og stadig tabe dig. Problemet viser sig dog ved, at du stadig vil være "slasket", hvis du ingen muskelmasse har. Muskelmassen kommer ved træning :)

Jeg vil foreslå, at du skærer så meget af dit kalorieindtag som du kan uden det bliver ubehageligt og stadig træner ved siden af.

Jeg ved vitterligt ikke helt hvor mange kcal jeg skal indtage, det er lidt et problem når jeg gerne vil ned i vægt. Ellrs giv mig et link hvor jeg selv kan finde ud af det hvis der er nogen der har det.

Gang din vægt ved 32, så har du et groft bud på det antal kcal du skal spise for at opretholde din nuværende vægt uden at tabe dig eller tage på. Dette tal kan du fx. trække 500 kcal fra så du får et kcalunderskud = du taber dig.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret. Men vil det så sige at hvis jeg kan leve med at spise feks. 1200 kcal om dagen mens jeg træner cirka 500 kcal væk i centret. Så er det okay?

Jeg kender godt til det med at minus 500 kcal og så tabe cirka et halvt kilo, men hvis jeg nu vælger at træne, så må jeg jo vel tabe mere, så vil det svare til cirka at minus 9-1100 kcal fra ligevægtskalorierne. Og hvis jeg feks. føler mig mæt ved 1200 kcal og træner 400 kcal væk, så er jeg helt nede på 800 kcal om dagen. Så går jeg ud fra at jeg mister muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret. Men vil det så sige at hvis jeg kan leve med at spise feks. 1200 kcal om dagen mens jeg træner cirka 500 kcal væk i centret. Så er det okay?
Lyder ok
Jeg kender godt til det med at minus 500 kcal og så tabe cirka et halvt kilo, men hvis jeg nu vælger at træne, så må jeg jo vel tabe mere, så vil det svare til cirka at minus 9-1100 kcal fra ligevægtskalorierne. Og hvis jeg feks. føler mig mæt ved 1200 kcal og træner 400 kcal væk, så er jeg helt nede på 800 kcal om dagen. Så går jeg ud fra at jeg mister muskelmasse.

Ikke nødvendigvis - men 800 kcal er meget lidt. Faktisk svarer 800kcal til, at du vejer 25kg ;)

hr. K

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke gå længere ned mht. energiunderskudet - i forhold til nu. Hvis du taber dig mere end ca. 0,5 kg. om ugen begynder du (højest sandsynligt) at miste muskelmasse. Derfor er det nok et godt bud at øge dit indtag med 500 kcal om dagen.

Specielt fordi du ikke kan have en høj fedtprocent med 64 kilo fordelt på 165 cm. Når det kun er en smule fedt (relativt set) du gerne vil forbrænde - er det bedre at gå langsomt frem. Jo hurtigere du taber dig, jo mere muskelmasse vil du uundgåeligt miste.

Link to comment
Share on other sites

Hr.Kirchebrandt >> Du skrev følgende :

Gang din vægt ved 32, så har du et groft bud på det antal kcal du skal spise for at opretholde din nuværende vægt uden at tabe dig eller tage på. Dette tal kan du fx. trække 500 kcal fra så du får et kcalunderskud = du taber dig.

Hvor har du det fra og hvad ligger til grund for det ?

/Websam

Link to comment
Share on other sites

Er der slet ingen der vil hjælpe mig :unsure: ?

Jeg ved vitterligt ikke helt hvor mange kcal jeg skal indtage, det er lidt et problem når jeg gerne vil ned i vægt. Ellrs giv mig et link hvor jeg selv kan finde ud af det hvis der er nogen der har det.

Sorry.

Jeg kan godt forstå din problemstilling, men jeg tror at du fokusere for meget på dit vægttab og for lidt på din krop. Ikke at jeg synes at 64 kg er for lidt, for det kan da sagtens være at din ideal vægt er 55 kg. Men det kan umuligt være sundt at leve af 1200 kcal. om dagen hvis dit ligevægtsindtag er det dobbelte.

Prøv at sammensætte din kost anderledes så du får lidt flere kcal. uden nødvendigvis at spise mere. Der er f.eks. ingen grund til at være fedtforskrækket. Der findes masser af sundt fedt. Proteinshakes og druesukker er også en fantastisk kilde til gode kcal.

Med så massivt et kcal. underskud som du her antyder, vil det gå ud over din dagligdag, med manglende koncentration, søvnløshed, tæthed mm. til følge.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene. Jeg forestiller mig nu heller ikke at leve af 1200 kcal og så træne oveni. Men det var bare sådan jeg forstod en af svarene at det var ok.

Men jeg tror at jeg holder mig et sted mellem 15-1900 kcal dagligt og så er der jo ikke andet for end at se hvad vægten viser. På den ene side er man bange for at spise for lidt og tabe for megt på en gang og på den anden at spise for meget og så ikke tabe noget og på den måde miste motivationen.

jeg holder mig til at lægge lidt kcal oveni de 1500 når jeg træner.

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share