Mit vægttab er gået i stå


TanteTot
 Share

Recommended Posts

Hej med jer, jeg er ny i dette forum, håber jeg kan få glæde af jeres viden :wink:

Jeg er 29 år, kvinde, 169 cm høj og spinkel bygget. Jeg er i gang med at tabe mig, fordi jeg trænger! Jeg har tabt omkring 8-9 kilo og vejer cirka 79 kilo. Mit mål er 69 kilo, er det realistisk? Eller +- ?

Mit problem er at vægttabet er gået i stå :devil: Forslag til at komme videre?

Jeg spiser som regel enten yogurt og/eller frugt om morgen. Til middag får jeg en skive rugbrød med banan eller noget pålæg. Mellemmåltider består af frugt og grønt. Jeg drikker vand. Til aften får jeg noget kød med grøntsager.

Jeg cykler tit til/fra job. cirka 10 km ialt. Jeg får i hvert fald min. 30 min motion om dagen.

Forslag modtages med kyshånd! :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Kroppen har det med at nedregulere ens stofskifte hvis man får for lidt at spise, da den tror der er hungersnød. Det lyder vildt sparsomt det ædelse du remser op der. Har du prøvet at regne på hvor mange kcal der er? Jeg kan forestille mig at der skal mere indebords for at få gang på sagerne igen...... er dog ikke ekspert omkring emnet.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter, mange tak for dit svar. Jeg forstår bare ikke hvorfor kroppen skulle nedregulere mit stofskifte. Vil det sige at når jeg én gang er blevet fed ved at spise for meget, så kan jeg aldrig blive slank, fordi kroppen bare nedregulerer mit stofskifte i forhold til det jeg spiser? Folk der lider af hungersnød bliver da tynde – de bliver da ikke ved med at have samme vægt… :blink:

Jeg ser det som en bankkonto med ind og ud. Hvis der kommer for meget ind, bliver jeg tykkere. Hvis der kommer lidt ind bliver jeg tyndere. Er det ikke sådan det virker? :4mewantfood:

Jeg hverken vejer min mad eller tæller kalorier. Jeg spiser når jeg er sulten. Jeg har prøvet det andet (ddv), men følte at hele mit liv kom til at handle om mad: hvornår, hvad og hvor meget skal jeg have at spise næste gang, og det holder ikke i længden (ikke for mig i hvert fald). Jeg prøver bare at finde en måde hvor jeg kan leve et nogenlunde normalt liv og være slank samtidig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter, mange tak for dit svar. Jeg forstår bare ikke hvorfor kroppen skulle nedregulere mit stofskifte. Vil det sige at når jeg én gang er blevet fed ved at spise for meget, så kan jeg aldrig blive slank, fordi kroppen bare nedregulerer mit stofskifte i forhold til det jeg spiser? Folk der lider af hungersnød bliver da tynde – de bliver da ikke ved med at have samme vægt… :blink:

Dit kalorie behov er bla. afhængig af din vægt og aktivitetsniveau. Grunden til til at du måske ikke taber dig er pga dit vægttab samt et lavere aktivitetsniveau.

Jeg ser det som en bankkonto med ind og ud. Hvis der kommer for meget ind, bliver jeg tykkere. Hvis der kommer lidt ind bliver jeg tyndere. Er det ikke sådan det virker? :4mewantfood:

Principelt, ja.

Jeg hverken vejer min mad eller tæller kalorier. Jeg spiser når jeg er sulten. Jeg har prøvet det andet (ddv), men følte at hele mit liv kom til at handle om mad: hvornår, hvad og hvor meget skal jeg have at spise næste gang, og det holder ikke i længden (ikke for mig i hvert fald). Jeg prøver bare at finde en måde hvor jeg kan leve et nogenlunde normalt liv og være slank samtidig. :wink:

For et yderligere vægtab bør du i en periode på et par uger tælle kalorier, hvor du som nu ikke taber dig, for at finde dit vedligeholdelses behov og så skære ned på indtaget derfra ca. 500 kcal. Dette underskud kan du kører i en måneds tid, hvilket vil give dig et godt overblik over energiindholdet i div fødevare, hvilket du vil kunne bruge som værktøj til at sikker dig et yderligere vægtabt på gefühl.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Hej Tante,

du misforstod mig, da jeg ikke formulerede mig vel. Stofskiftet vil ikke blive nedreguleret i synderlig grad ved et kalorie-underskud af en sund størrelsesorden, altså omkring 500 kcal under ens ligevægtsindtag. Der hvor folks vægttab har det med pludseligt at stoppe er når folk overdriver deres diæt og spiser alt alt for lidt, og kroppen vil holde fast på de sidste fedtdepoter som det galdt livet. For dem er det vigtigt at nærme sig deres ligevægtsindtag for at kickstarte deres metabolisme og få gang i sagerne igen.

Det skal dog siges at jeg blot gentager hvad der er blevet sagt på dette forum før i tiden, og ikke er ekspert i præcis hvordan disse processer foregår og hvad der er den bedste løsning af problemet. Måske er der andre der vil kunne yde bedre hjælp end jeg selv. Du kan eventuelt prøve at søge på lignende tråde, om vægttab der er gået i stå, de er ret frekvente på dette forum, og måske vil du støde på nogle brugbare løsninger.

At tælle kalorier kan blive for ekstremt, men det behøver det skam ikke at være. Når du har fået godt styr på det, kan du blive god til at gætte cirka hvor meget energi der er i maden du indtager, og du vil derved få et bedre overblik over din kost, og det vil være lettere at tabe sig på en sund og mere holdbar måde.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

du misforstod mig, da jeg ikke formulerede mig vel. Stofskiftet vil ikke blive nedreguleret i synderlig grad ved et kalorie-underskud af en sund størrelsesorden, altså omkring 500 kcal under ens ligevægtsindtag. Der hvor folks vægttab har det med pludseligt at stoppe er når folk overdriver deres diæt og spiser alt alt for lidt, og kroppen vil holde fast på de sidste fedtdepoter som det galdt livet. For dem er det vigtigt at nærme sig deres ligevægtsindtag for at kickstarte deres metabolisme og få gang i sagerne igen.
Jo større energiunderskud, des større vægttab.
Link to comment
Share on other sites

Jo større energiunderskud, des større vægttab.

Så vidt jeg hører vil stofskiftet nedreguleres efter længere tids hård diæt. Så hvis kroppen er adapteret til det enormt lave indtag vil vægttabet synes at stoppe, selv med et meget lavt kalorieindtag. Tvivler du på dette?

Så hvad er løsningen? Det er vel en diæt-pause for at få gang i stofskiftet igen, altså mere mad.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg hører vil stofskiftet nedreguleres efter længere tids hård diæt. Så hvis kroppen er adapteret til det enormt lave indtag vil vægttabet synes at stoppe, selv med et meget lavt kalorieindtag. Tvivler du på dette?

Så hvad er løsningen? Det er vel en diæt-pause for at få gang i stofskiftet igen, altså mere mad.

Peter :smile:

Vi kan godt blive enige om at kroppen nedregulerer stofskiftet ved energiunderskud. Det er helt naturligt og skyldes mindre termogense fra kosten, mindre metabolisk kropsvæv, mm. Vægttabet stopper når energiindtaget igen er i balance med den aktuelle kropsvægt, ikke fordi den tror det ene eller andet.

Hvis du kan komme med evidens på at kroppen skulle gå i "sultestrejke" og derved stoppe vægttabet ved et energiindtag som er lavere end det som tilsvarer den aktuelle kropsvægt, vil jeg meget gerne se det.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan godt blive enige om at kroppen nedregulerer stofskiftet ved energiunderskud. Det er helt naturligt og skyldes mindre termogense fra kosten, mindre metabolisk kropsvæv, mm. Vægttabet stopper når energiindtaget igen er i balance med den aktuelle kropsvægt, ikke fordi den tror det ene eller andet.

Hvis du kan komme med evidens på at kroppen skulle gå i "sultestrejke" og derved stoppe vægttabet ved et energiindtag som er lavere end det som tilsvarer den aktuelle kropsvægt, vil jeg meget gerne se det.

Ingen evidens, derfor er jeg heller ikke selv sikker omkring dette område, og har ikke "valgt side". Det virker dog ikke usandsynligt på mig at der findes visse "forsvarsmekanismer" kroppen kan benytte sig af under perioder af sult.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ingen evidens, derfor er jeg heller ikke selv sikker omkring dette område, og har ikke "valgt side". Det virker dog ikke usandsynligt på mig at der findes visse "forsvarsmekanismer" kroppen kan benytte sig af under perioder af sult.

Peter :smile:

Under kontrollerede forhold taber personerne altid vægt, hvis deres energiindtag er lavere end det energibehov de måtte have ved en given vægt. Det samme er jo også gældende hvis man giver en VLCD, eksempelvis NUPO, eller faster. Ved sidstenævnte vil man tabe i vægt indtil man dør af proteinmangel i kroppen, vægttabet vil ikke "gå i stå".
Link to comment
Share on other sites

Under kontrollerede forhold taber personerne altid vægt, hvis deres energiindtag er lavere end det energibehov de måtte have ved en given vægt. Det samme er jo også gældende hvis man giver en VLCD, eksempelvis NUPO, eller faster. Ved sidstenævnte vil man tabe i vægt indtil man dør af proteinmangel i kroppen, vægttabet vil ikke "gå i stå".

Energibehovet mindskes jo mere man taber sig, og hvis kalorieindtaget forbliver uændret vil vægttabet blive mindre og mindre, og til sidst enten gå i stå når energibehovet=energiindtaget, eller man vil dø, afhængigt af hvor ens indtag er placeret.

Min tanke var omkring kroppens nedjustering af stofskiftet, om kroppen vil iværksætte længerevarende forsvarsmekanismer der kraftigt nedsætter stofskiftet under hvad der tolkes som hungersnød. Men det tror du ikke, og jeg har som sagt ingen evidens, så vi kommer vidst ikke videre med det.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Energibehovet mindskes jo mere man taber sig, og hvis kalorieindtaget forbliver uændret vil vægttabet blive mindre og mindre, og til sidst enten gå i stå når energibehovet=energiindtaget, eller man vil dø, afhængigt af hvor ens indtag er placeret.

Min tanke var omkring kroppens nedjustering af stofskiftet, om kroppen vil iværksætte længerevarende forsvarsmekanismer der kraftigt nedsætter stofskiftet under hvad der tolkes som hungersnød. Men det tror du ikke, og jeg har som sagt ingen evidens, så vi kommer vidst ikke videre med det.

Peter :smile:

Der er endnu ingen, på dette forum, som har kunnet komme med noget fornuftigt evidens til det du siger. Tværtimod har jeg mange gange kommet med evidens på det modsatte. Det mere simple eksempel med VLCD synes jeg også er ret god som illustration.
Link to comment
Share on other sites

Der er endnu ingen, på dette forum, som har kunnet komme med noget fornuftigt evidens til det du siger. Tværtimod har jeg mange gange kommet med evidens på det modsatte. Det mere simple eksempel med VLCD synes jeg også er ret god som illustration.

Måske jeg skal revurdere min opfattelse. Vil ihvertfald holde øje med lignende diskussioner i fremtiden.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kroppen har det med at nedregulere ens stofskifte hvis man får for lidt at spise, da den tror der er hungersnød. Det lyder vildt sparsomt det ædelse du remser op der. Har du prøvet at regne på hvor mange kcal der er? Jeg kan forestille mig at der skal mere indebords for at få gang på sagerne igen...... er dog ikke ekspert omkring emnet.

Peter :smile:

Har læst et eller andet sted at det under en diæt skulle være formålstjeneligt at have en ugentlig æde-dag, for at forhindre at stofskiftet nedreguleres.

Link to comment
Share on other sites

HEY HELLO, TROEDE AT NÅR JEG SKREV ET INDLÆG SÅ SKULLE SVARENE GERNE HANDLE OM DET JEG HAR SKREVET OG IKKE BLIVE EN DISKUSSION OM HVORDAN KROPPEN GØR DIT OG DAT!!! LÆSER I OVERHOVEDET MIT INDLÆG/MINE SVAR?! :devil:

1. Der er blevet svaret på det sidste indlæg du har skrevet, hvor der rent faktisk blev spurgt om noget. Mener du ikke der er svaret tilstrækkeligt på dit spørgsmål, så kan det siges pænere :smile:

2. AT SKRIVE MED STORE BOGSTAVER SVARER TIL AT RÅBE...

Så lad vær'. Det er dårlig netetikette. Du kan evt gøre det med enkelte ord, for netop at fremhæve dem, men når alt skrives med stort mister det ligesom effekten.

mvh

Moderator

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved at skrive med store bogstaver betyder at RÅBE! :4whip: Jeg synes bare det er mærkeligt at man ignorer andres indlæg og får tråden til at handle om noget andet end der var tiltænkt, men jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok... :4slap:

Edited by TanteTot
Link to comment
Share on other sites

Tante> Tillykke med at dit vægttab er kommet igang igen og dit mål med 69 kg lyder ikke spor urealistisk. Du kan speede dit vægttab op ved enten at bevæge dig mere eller spise mindre. Det er ikke så magisk. Men resultatet og letheden ved vægttabet kan varierere alt afhængig af hvad du vælger at spise undervejs, men det ser ud til at du har rimeligt godt styr på det. Men held og lykke med projektet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har læst et eller andet sted at det under en diæt skulle være formålstjeneligt at have en ugentlig æde-dag, for at forhindre at stofskiftet nedreguleres.

Er der flere herinde som har hørt om dette, er det bevist? - evt erfaringer?!

Håber det er ok at jeg bidrager med et spørgsmål i denne tråd :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er der flere herinde som har hørt om dette, er det bevist? - evt erfaringer?!

Håber det er ok at jeg bidrager med et spørgsmål i denne tråd :smile:

Der er ingen evidens for det nævnte. Effekten ligger nærmere i det psykologiske, ved at man tillader sig selv at spise ekstra, men det kan jo også gøres på andre måder.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share