Opdeling af muskel?


tobsie
 Share

Recommended Posts

Sad og tænkte på at opdele mit 2-split, eller ihf. muskler i programmet. Hvis jeg lige tager et eksempel:

Mandag

Ben - Ryggen - Biceps - Nakke

Idéen er så at opdele nogle af musklerne, dvs. ben = forside og bagside, ryg = nedre del og bredde. Så mit 2-split kommer til at se således ud

Mandag - Bryst - Triceps - Skulder (For- og Bagside) - Nakke

Tirsdag - Ben (Forside) - Ryg (Bredde) - Biceps - Læg

Torsdag - Bryst (Øvre del) - Triceps - Skulder (Midter sektion) - Nakke

Fredag - Ben (Bagside) - Ryg (Nedre del) - Biceps - Læg

Har jeg fat i den rigtige ende eller ville det bare være spildte kræfter, at prøve på at fokusere på en bestemt del af musklen? Ydermere, ville det være totalt overkill at køre et 2-split igennem tre gange i ugen?

Link to comment
Share on other sites

Sad og tænkte på at opdele mit 2-split, eller ihf. muskler i programmet. Hvis jeg lige tager et eksempel:

Mandag

Ben - Ryggen - Biceps - Nakke

Idéen er så at opdele nogle af musklerne, dvs. ben = forside og bagside, ryg = nedre del og bredde. Så mit 2-split kommer til at se således ud

Mandag - Bryst - Triceps - Skulder (For- og Bagside) - Nakke

Tirsdag - Ben (Forside) - Ryg (Bredde) - Biceps - Læg

Torsdag - Bryst (Øvre del) - Triceps - Skulder (Midter sektion) - Nakke

Fredag - Ben (Bagside) - Ryg (Nedre del) - Biceps - Læg

Har jeg fat i den rigtige ende eller ville det bare være spildte kræfter, at prøve på at fokusere på en bestemt del af musklen? Ydermere, ville det være totalt overkill at køre et 2-split igennem tre gange i ugen?

Det er ikke så smart at lave den opdeling. Det er f.eks. svært at træne bagsiden af skulderen uden at træne biceps (rows). Det gør du mandag, og så træner du biceps tirsdag. Det er ikke optimalt for restitutionstiden. Det smarte ved 2-split er at man det øvelserne op i "trækkeøvelser" (ryg,biceps,øvre ryg/skulder bagside) og "presseøvelser" (bryst,triceps,skulder forside). Ja det vil være overkill at køre et normalt 2 split 3 gange om ugen. Husk dine muskler vokser når du hviler, ikke når du træner :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så smart at lave den opdeling. Det er f.eks. svært at træne bagsiden af skulderen uden at træne biceps (rows). Det gør du mandag, og så træner du biceps tirsdag. Det er ikke optimalt for restitutionstiden. Det smarte ved 2-split er at man det øvelserne op i "trækkeøvelser" (ryg,biceps,øvre ryg/skulder bagside) og "presseøvelser" (bryst,triceps,skulder forside). Ja det vil være overkill at køre et normalt 2 split 3 gange om ugen. Husk dine muskler vokser når du hviler, ikke når du træner :smile:

Det er blot en myte at man ikke må træne en muskel 2 dage i streg. Selvfølgelig kan man træne en muskel igen dagen efter, hvis man ikke træner den overdrevet meget dagen før (eller hvis man træner den meget dagen før, så ikke så meget dagen efter - eller begge dage midt i mellem), og du kan jo prøve at slå Pavel Toutsulini op (Abs of Steel) og Chad Waterbury (Next Frontier, 30 Day Mass Plan) og læse lidt om hvad de har at sige om det.

20 sæt triceps iso og 10 sæt bænkpres kræver mere end 2 dage hvile, hvorimod 3 sæt bænkpres ikke kræver meget hvile for ens triceps.

Link to comment
Share on other sites

Det er blot en myte at man ikke må træne en muskel 2 dage i streg. Selvfølgelig kan man træne en muskel igen dagen efter, hvis man ikke træner den overdrevet meget dagen før (eller hvis man træner den meget dagen før, så ikke så meget dagen efter - eller begge dage midt i mellem), og du kan jo prøve at slå Pavel Toutsulini op (Abs of Steel) og Chad Waterbury (Next Frontier, 30 Day Mass Plan) og læse lidt om hvad de har at sige om det.

20 sæt triceps iso og 10 sæt bænkpres kræver mere end 2 dage hvile, hvorimod 3 sæt bænkpres ikke kræver meget hvile for ens triceps.

Nu handler denne tråd jo ikke om hvorvidt det man må træne den samme muskel(gruppe) to dage i træk, men om det program trådstarteren har lavet er godt eller ej. Jeg er ikke uening med dig i det du skriver. Men jeg mener stadigvæk ikke programmet er godt. F.eks det med at fokusere på forsiden eller bagsiden af låret på forskellige dage er da ikke godt, for det betyder at man kun kan træne isolationsøvelser til benene, hvilket i langt de fleste tilfælde ikke er optimalt.

Link to comment
Share on other sites

misterhamper han siger jo heller ikke at man ikke må..

"Det er ikke så smart at lave den opdeling. Det er f.eks. svært at træne bagsiden af skulderen uden at træne biceps (rows). Det gør du mandag, og så træner du biceps tirsdag. Det er ikke optimalt for restitutionstiden."

Det er da klart det leder til det svar som jeg skrev.

Det kommer jo an på ens workload /workkapaciti?

Var det ikke også det, jeg skrev i min post?

Nu handler denne tråd jo ikke om hvorvidt det man må træne den samme muskel(gruppe) to dage i træk

Jeg synes da ellers

"Det er ikke så smart at lave den opdeling. Det er f.eks. svært at træne bagsiden af skulderen uden at træne biceps (rows). Det gør du mandag, og så træner du biceps tirsdag. Det er ikke optimalt for restitutionstiden."

siger det modsatte.

Men jeg mener stadigvæk ikke programmet er godt. F.eks det med at fokusere på forsiden eller bagsiden af låret på forskellige dage er da ikke godt, for det betyder at man kun kan træne isolationsøvelser til benene, hvilket i langt de fleste tilfælde ikke er optimalt.

Nu er good mornings og glute-ham-raise til baglårene jo ikke ligefrem isolationsøvelser (de bruger mere end 1 muskel). Squat og dødløft er jo heller ikke isolationsøvelser. Jeg synes heller ikke programmet ser godt ud, men det er skam ikke pga. de samme muskler bliver trænet 2 dage i streg.

Edited by Misterhamper
Link to comment
Share on other sites

det da ikke klart - du kommentere noget han ikke har sagt..

Og hvor gør jeg så det? Så vær dog lidt præcis, hvis du skal komme med sådan nogen latterlige udtalelser.

"Det er ikke så smart at lave den opdeling. Det er f.eks. svært at træne bagsiden af skulderen uden at træne biceps (rows). Det gør du mandag, og så træner du biceps tirsdag. Det er ikke optimalt for restitutionstiden."

Der siger han det ikke er smart at træne biceps isoleret dagen efter man har brugt den i basisøvelser pga restitutionstiden (at man ikke kan restituere sig ud af det), og det passer jo ikke, eftersom det kommer an på hvor meget arbejde han laver. Så sig dog for fanden da hvor han ikke skrev det, jeg lige referede til.

Også læs det lige igen:

"Det er ikke så smart at lave den opdeling. Det er f.eks. svært at træne bagsiden af skulderen uden at træne biceps (rows). Det gør du mandag, og så træner du biceps tirsdag. Det er ikke optimalt for restitutionstiden."

Link to comment
Share on other sites

Og hvor gør jeg så det? Så vær dog lidt præcis, hvis du skal komme med sådan nogen latterlige udtalelser.

"Det er ikke så smart at lave den opdeling. Det er f.eks. svært at træne bagsiden af skulderen uden at træne biceps (rows). Det gør du mandag, og så træner du biceps tirsdag. Det er ikke optimalt for restitutionstiden."

Der siger han det ikke er smart at træne biceps isoleret dagen efter man har brugt den i basisøvelser pga restitutionstiden (at man ikke kan restituere sig ud af det), og det passer jo ikke, eftersom det kommer an på hvor meget arbejde han laver. Så sig dog for fanden da hvor han ikke skrev det, jeg lige referede til.

Også læs det lige igen:

"Det er ikke så smart at lave den opdeling. Det er f.eks. svært at træne bagsiden af skulderen uden at træne biceps (rows). Det gør du mandag, og så træner du biceps tirsdag. Det er ikke optimalt for restitutionstiden."

Uden at vide det antager jeg at trådstarter er forholdvis ny inden for vægttrænig. Derfor kan det måske være en god ide at være opmærksom på restitutionsfaktoren. Udover hvor meget arbejde man laver er det selffølgelig også meget individuelt hvor hurtigt man restituerer. Men for mange nybegyndere, der træner til noget nær udmattelse, tror jeg det er en god tommelfingerregel med 2 døgns restitution til en muskelgruppe. Problemet med kun at træne fleksorgruppen en dag og ekstensorgruppen en anden dag, er efter min mening at man ikke fx ikke kan køre squat, som træner begge dele. Og det ville være dumt efter min mening, men det kommer selvfølgelig an på ens mål for træningen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share