Sammensætning


Barholic
 Share

Recommended Posts

Hey Gang!

Jeg har gennem en længere periode forsøgt at lave en funktionsdygtig sammensætning af de elementer jeg mener er vigtige for min sport.

Problemet er at jeg har svært ved at få plads til det hele, minimere og måske skære fra hvor det er nødvendigt i forhold til restitution kontra udbytte

Der er tale om en short burst power sport. Altså kortvarige eksplosioner efterfuldt hinanden og specielt træk muskulaturen er primus motor tæt efterfuldt af følgende liste.

Statisk greb styrke

Eksplosiv erector spinae, hamstings & glute maximus i forbindelse med hofte styrke

Stærk nakke muskulatur

Eksplosiv pres muskulatur

Eksplosiv rotations muskulatur & anti rotation

Generel pre hab, men ekstra fokus på knæ

Conditioning

Mobilitet & balance

Locomotion eller fremdrift

Jeg træner i øjeblikket Mandag, Onsdag & Fredag og bruger en Push Core, Pull Hip & Quad conditioning skabelon hvilket fungere fint, men jeg mangler stadig at få implementeret:

Nakke

Greb

Locomotion / fremdrift

Prehab

Anti rotation

Conditioning is king

Mobilitet og balance

og jeg bliver ved med at tænke på hvorvidt jeg også bør tage div olympiske løft med i programmet. Cleans, træk stød osv ??

Min ugentlige sports træning består af træning minimum én gang om dagen ugen ud, hver uge og det er her the limiting factor ligger, for styrke træningen må ikke gå ud over sports træningen.

Tre dage om ugen synes at fungere fint mht. fatigue management, hvor 4 dage synes at have en negativ indvirkning som gang på gang har efterladt mig med begrændset energi efter nogle uger og begyndende inflammation i div led.

Jeg har tanker om at prøve at køre en uge med den nuværende skabelon efterfuldt af en uge med de resterende elementer på listen. Det er jeg dog ikke sikker på er den bedste løsning da det efterlader mig med en meget begrænset stimuli af core øvelserne som skabelonen bygger på lige nu.

Programmets nuværende opsætning fungere dejligt på styrken og uden at have fået testen det kan jeg mærke en betydelig fremgang i mine bevægelser når jeg eksplodere. Opsætningen efterlader dog for mange huller i forhold til listen, så kom med noget input derude!!

Link to comment
Share on other sites

Du er nødtil at periodisere det.

Har du et bud på en opsætning ? Umiddelbart tænker jeg at der er fire hoved elementer som bør periodiseres. hypertrofi, styrke, eksplosion & conditioning. Resten, nakke, greb prehab osv kan og bør vel inkluderes hele tiden.

hvordan måler du fatigue?

Ud fra mit energi niveau.

Var BJJ

Går ud fra du mener om det er BJJ ? Ja & nej. Det er det, men det er no-gi, dvs uden kimono.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share