Hvad skal jeg fokusere på?


Løberen.
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har flere gange prøvet at komme i gang med vægttab, men der har været så mange ting, at det aldrig rigtig er blevet til noget. Det er dog slut nu, for nu har jeg tid og overskud!

"Problemet" er bare, at jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal lave mit træningsprogram, når jeg gerne vil tabe mig 10 kg. Skal jeg fokusere på cardio eller styrketræning, en blanding af de to og i så fald, hvor lang tid af hver?

Håber I kan hjælpe :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget tid og overskud har du ?

Tænker det mest vigtige for et vægttab er kosten...

Er spændt på hvad boardet vil mene når det kommer til hvad der "ultimativt" er det bedste i konkurrencen cardio vs vægttræning, og hvor det evt. gyldne mix mellem disse liggger, samt hvorfor.

Som udgangspunkt kan du godt tabe dig på kostomlægning alene, og al form for idræt vil kunne bidrage positivt til det.

Du skriver du flere gange har forsøgt et vægttab(antager disse har været mislykkede), derfor tænker jeg at din compliance(lydighed over for den intervention du igangsætter) er værd at overveje. Sagt på en anden måde, måske er store flerleds øvesler med olympiske vægtstanger 3 gange om ugen, med tilhørende progression, kombineret med spinning(hvor du holder øje med antallet af watt du træder jævnt stiger) 2 gange om ugen et super godt for alskens ting og sager.... Men hvis du hader det som pesten og holder op efter 4 uger er det alligevel ikke cool.

Idræt og træning fås i mange aftapninger, prøv at finde noget du måske syntes er lidt rart og skægt(og i det hele taget invester et halvt år af dit liv i at prøve alskens former for bevægelse), det hjælper med at holde en motiveret.

Link to comment
Share on other sites

Du skal vælge dem motionsform du er mest motiverede for, og som du regner med vil give dig mest "glæde"

Om du dyrker løb, cykling, dans eller vægttræning er den træning du rent faktisk får udført, og som du syntes er sjov. Bedre en den træning du føler dig forpligtiget til, og som du derfor med stor sandsynlighed vil springe over når det hele bliver lidt stressede eller surt.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for jeres svar!

Jeg går i et fitnesscenter, og jeg elsker det! Det er nok kosten, det går galt ved, for jeg træner 3-5 gange om ugen, dog mindre i stressede perioder.

Jeg må indrømme, at jeg har en meget sød tand, og at det nemt tager overhånd med de søde sager, så jeg er opmærksom på, at jeg skal fokusere meget på min kost!

Men endnu en gang, tak for jeres svar! :)

Link to comment
Share on other sites

for jeg træner 3-5 gange om ugen, dog mindre i stressede perioder.

Du træner nok mindre end du selv bilder dig ind. En klassisk fejl som mange begår, man overvurderer det antal gange man kommer afsted til træningscenteret. Eller som Legend siger: 75% styrketræning, 25% cardio.

Kombiner det med lidt mindre slik og generelt sundere mad.

Link to comment
Share on other sites

Salt har en meget god pointe.

Hvis jeg træner 3 gange omegnen plus 1 gang kardio, så gør jeg det. Hver uge. Også når det regner.

Hvor tit kommer du afsted over en måned? Over et år? Over fem år? Det er de tal du bør fokusere på - ikke hvordan den perfekte uge ser ud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt se, hvor I vil hen med det, I siger. For når det er den perfekte uge, får jeg trænet 5 eller flere gange, men jeg har jo også uger, som alle andre, hvor tingene ikke lige går, som man gerne vil have.

Tak for jeres svar! De er meget brugbare :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kan lide at løbe, er der efter min mening meget få undskyldninger for IKKE at rammet det ønskede antal træninger per uge. Måske skal noget vægttræning så udskiftes med en kort løbetur, men antal træninger per uge skulle kumme komme i hus. Jeg har løbet mange ture om morgenen eller efter kl 24.

Så er det et spørgsmål om at ville det nok :)

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

"Du skal vælge dem motionsform du er mest motiverede for, og som du regner med vil give dig mest "glæde"



Om du dyrker løb, cykling, dans eller vægttræning er den træning du rent faktisk får udført, og som du syntes er sjov. Bedre en den træning du føler dig forpligtiget til, og som du derfor med stor sandsynlighed vil springe over når det hele bliver lidt stressede eller surt."



Det er præcis som jeg ville have sagt det. Hvis jeg endelig skal komme med mit bud på, hvad der er optimalt og hvad der har virket for mig og mine bekendte. 2-3 x styrketræning af full body og 2-3 x løb/cykling/svømning.



Når du skal tabe dig, handler det først og fremmest om at få styr på kosten derudover inkluderer du den motionsform du kan lide, for at forbrænde ekstra kalorier.


Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er med så langt at cardio pr investeret minut alt andet lige forbrænder mere end styrketræning. Dvs. at det der giver det største tillæg til personens basalstofskifte.

Om man der af kan udlede Cardio er vejen frem(eller for den sags skyld 75% styrke vs. 25% cardio)

Syntes jeg stadig jeg mangler at se det forkromede bevis på ?

Hvis vi ser bort fra at compliance vil betyde meget for den om den ene eller den anden løsning er rigtig i praksis...(jvf Arcus og sund i Danmark).

Strøtanker/tossede udspil

appetit.. både fødevarer og motion spiller ind på appetit/mæthed, har man undersøgt det særligt godt i en styrke vs cardio i vægttab kontekst ? Skaber det ene mere appetit end det andet ?

Hvis man hypertroferer af sin styrke træning stiger ens basalstofskifte, og man forbrænder mere helt gratis...

Er der nogen der har teste/regnet på/undersøgt hvad cost benefit er på dette ? i forhold til at cardio koster mere end styrke træning.

Hvis man taber sig, vil der ofte være noget atrofi, forbundet med vægttabet, dette nedsætter basalstofskifte. Igen er der nogen der kender til undersøgelser af dette i en cost benefit kontekst, eftersom styrke træning og vægttag alt andet lige reducerer atrofi.

jeg tænker 3populationer af f.eks moderat overvægtige unge, en gruppe har 50/50 og de andre 2 populationer er biased mod styrke og cardio.. sammenligninger i appetit mønstre på grupperne, forbrænding og ændring af basalstofskifte ?

ER undersøgelser af en sådan karakter foretaget, eller er der folk der erfaringer at trække på der kan besvare ovenstående spørgsmål ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share