At "væske" ned


Juvic
 Share

Recommended Posts

det kan fandme ikke være ret sundt det der :crazy:

Men så er det vel heller ikke værre? Den voldsomme væskeindtagelse, og derefter komplette stop af væskeindtagelse er jo ikke noget man udsætter kroppen for i en længere periode. Det er to på hinanden efterfølgende 'chok' man giver nyrerne. Det er vel begrænset hvor megen skade man kan påføre dem på så kort tid, eller?

Og en god tråd. Spændende læsning. :smile:

Link to comment
Share on other sites

nu har jeg jo heller ikke snakket om nyrerskader eller diverse, konstaterer bare at de tal der har været nævnt her (nogen skriver 20l cola men lad det nu være det) i forbindelse med indtag af væske, og hvorpå man kører ned til en ½-1l væske er fuldstændig unormalt og vil stresse kroppen helt ekstremt - bare det at angel nævner hypokaliæmi burde sige noget den påvirkning man udsætter sig selv for over noget der ligner en uge

for mig at se er det en helt ekstrem og unødvendig påvirkning at udsætte sin krop for - hvis det er standard og alle gør det (hvilket jeg lidt kan forstå på det hele) kunne man for mig at se ligeså godt gøre det rigtig medicinsk og indtage loopdiuretika m.m.

det er da sikkert hamrende nødvendigt hvis man gerne vil stille op i en BB konkurrence, eller hvis man skal have ændret sin vægtklasse forholdsvist hurtigt men for en ikke elite-idrætsudøver som mig lyder det fuldstændig vanvittigt, og man skal da i hvert fald ikke være en sart person hvis man samtidig på den her fuldstændig fucked-up væskestatus skal ud og yde noget fysisk efterfølgende

og i en disciplin som bodybouilding hvor sportsgrenen går ud på at bygge en flot krop op synes jeg som fuldstændig udeforstående det er en smule latterligt at manipulere så meget med sin krop op til en konkurrence/stævne i forhold til hvordan man går og ser ud i dagligdagen, men det er så min holdning og den forventer jeg nu heller ikke ret megen opbakning til i en tråd som denne :smile: - hyggelæste bare lige tråden idag og blev overrasket over hvor let folk de tager på at gå igennem sådan nogle kure før konkurrence m.m.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Du er ofte kraftigt dehydreret med et væsketab ved tæt på >5% kropsvægt... herefter begynder det at være kritisk idet du taber væske fra musklerne ud i blodbanen hvorved din fysik "flader" ud!! Hvilke selvfølgelig ikke er ønskeligt... balancegangen er ofte hårdfin!!

Til DM for 2 år siden var jeg så dehydreret at jeg ikke længere kunne svede??? Kogte indvendig og var godt og grundigt desorienteret .... virkeligt bizzart :blink:

Kroppen retter sig dog rimeligt hurtigt så snart den får væske, men nogle oplever også at få chock-nyre eller tangerer til det... hvilket jeg også selv har oplevet!!

Resulterede i 3-4 ugers nedsat nyrefunktion med dertil hørende væskeretention, affaldsstofsophobning og en masse andre kedelige effekter :dry:

(dette gav mig i den GRAD respekt for dehydrering!!!)

Edited by NORAH
Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke spøge med dehydrering, slet ikke hvis kroppen i forvejen er presset af en laaaang hård diæt og fedtprocenten er lav.

Jeg har vedhæftet et par billeder fra DM for at give en fornemmelse om hvad vi taler om.

Jeg havde været på en lang hård diæt op imod DM i Classic Bodybuilding 2005. Jeg skulle langt ned i vægt for at holde vægtklassen og havde ikke mulighed for at "carbe op" som mine konkurrenter og var derfor nødsaget til at gå efter et mere fladt look, men forhåbentlig hård som en sten. Det må man sige at lykkedes.

Mit væskeindtag havde jeg holdt på et højt niveau omkring 10 liter om dagen fra 3 uger omkring konkurrencen imens mit saltindtag blev holdt relativt højt. Tirsdag til torsdag den sidste uge rampede jeg op til omkring 15-20 liter, men primært vand. Ingen cola til mig tak :laugh: Onsdag ingen tilsat salt. Torsdag undgå salt og her c vitamin indtag + en smule kalium. Fredag 4 liter + c vitamin og lidt calium, og så tørste frem til konkurrencen :crazy:

Jeg lod den store væskemængde gøre arbejdet, da det klart er dette som er den afgørende faktor, hvis man skal tørre ud. Fedtprocenten skal dog i bund, og der et her hele indsatsen ligger. Er fedtprocenten ikke på plads, så kan man selvfølgelig ikke reddes af en dehydrering, eller et "cola light" trick. Der er ingen tricks, kun hårdt arbejde.

Jeg slap ikke helt uproblematisk igennem min dehydrering. Jeg har sakset fra min post konkurrence beskrivelse...

De sidste dage op imod DM

En skrækkelig nat....

Efter stævnet kørte vi hjemad og jeg havde egentlig ikke fået noget efter de mange sodavand

Vi smuttede en tur på Mc donalds hvor jeg fik en Big and Tasty menu med en ekstra hamburger og vi sluttede af med en is. Umiddelbart efter fik jeg det virkeligt dårligt.

Jeg frøs resten af turen hjem og følte at den meget mad i systemet begyndte af volde problemer efter at der nu var kommet væske til. Jeg bad om at blive kørt hjem, istedet for at hygge lidt med en enkelt øl som vi havde aftalt Jeg ved ikke hvad det var, men jeg havde jo også Thera Bona i kroppen som er afførende og kroppen havde jo i forvejen været presset til grænsen, og måske over

Jeg kunne knap slæbe mig op på 5. sal og smed tøjet med det samme, fik skruet op for varmen og prøvede at ligge mig ned på sengen. Jeg kunne ikke ligge på maven da den gjorde ondt og stod ud.

Jeg tilbragte den nat nok cirka 4 timer på toilettet og fik næsten ikke sovet. Jeg havde det af ??!!! til og drømte at jeg døede af flere omgange og vågnede hver gang i mørket og forbandede min tilstand. Jeg kunne næsten ikke drikke pga kvalme og kiggede mig i spejlet og så mere død ud end levende....

Da jeg vågnede trådte jeg op på vægten og konstaterede at jeg stadigvæk vejede 83,5 kg.

De dybe cuts var væk pga væsken, jeg havde det rædselsfuldt, men vaskulariteten var den vildeste jeg nogensinde har set...

post-5936-1182287098_thumb.jpg

post-5936-1182287140_thumb.jpg

post-5936-1182287409_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

nu har jeg jo heller ikke snakket om nyrerskader eller diverse, konstaterer bare at de tal der har været nævnt her (nogen skriver 20l cola men lad det nu være det) i forbindelse med indtag af væske, og hvorpå man kører ned til en ½-1l væske er fuldstændig unormalt og vil stresse kroppen helt ekstremt - bare det at angel nævner hypokaliæmi burde sige noget den påvirkning man udsætter sig selv for over noget der ligner en uge

for mig at se er det en helt ekstrem og unødvendig påvirkning at udsætte sin krop for - hvis det er standard og alle gør det (hvilket jeg lidt kan forstå på det hele) kunne man for mig at se ligeså godt gøre det rigtig medicinsk og indtage loopdiuretika m.m.

det er da sikkert hamrende nødvendigt hvis man gerne vil stille op i en BB konkurrence, eller hvis man skal have ændret sin vægtklasse forholdsvist hurtigt men for en ikke elite-idrætsudøver som mig lyder det fuldstændig vanvittigt, og man skal da i hvert fald ikke være en sart person hvis man samtidig på den her fuldstændig fucked-up væskestatus skal ud og yde noget fysisk efterfølgende

og i en disciplin som bodybouilding hvor sportsgrenen går ud på at bygge en flot krop op synes jeg som fuldstændig udeforstående det er en smule latterligt at manipulere så meget med sin krop op til en konkurrence/stævne i forhold til hvordan man går og ser ud i dagligdagen, men det er så min holdning og den forventer jeg nu heller ikke ret megen opbakning til i en tråd som denne :smile: - hyggelæste bare lige tråden idag og blev overrasket over hvor let folk de tager på at gå igennem sådan nogle kure før konkurrence m.m.

I ekstreme tilfælde, vil det selvfølgeligt være ususndt, men graden af "usundhed", er også vigtig. Hvis man gør det på en fornuftig måde, behøver det ikke at være så slemt. I så fald, vil det nok ikke engang tangere den følelse, som de fleste der har vågnet efter en ordentlig brandert har prøvet. Lidt Hovedpine, tørhed i munden osv.

Link to comment
Share on other sites

I ekstreme tilfælde, vil det selvfølgeligt være ususndt, men graden af "usundhed", er også vigtig. Hvis man gør det på en fornuftig måde, behøver det ikke at være så slemt. I så fald, vil det nok ikke engang tangere den følelse, som de fleste der har vågnet efter en ordentlig brandert har prøvet. Lidt Hovedpine, tørhed i munden osv.

Hvis du prøver at kigge på ovenstående billede tror jeg det er rimeligt indlysende det ikke kan sammenlignes med en tur i byen, det behøver man ikke være inde i sundhedsfagligt stof for at konkludere.

Det pres man sætter sine nyrer og det vaskulære system under er forholdsvis ekstremt, og selvom det muligvis ikke giver varige skader er der store chancer for kollaps hvis du fra den ene dag til den anden kører sådan en "kur"

noget andet er at man selvfølgelig ikke bare skal spise og drikke som normalt efter sådan en kur, der skal trappes stille op med både væske og mad, det er standard både i forbindelse med deprivation af væske og føde (har selv deltaget i medicinske forsøg af den slags)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hvis du prøver at kigge på ovenstående billede tror jeg det er rimeligt indlysende det ikke kan sammenlignes med en tur i byen, det behøver man ikke være inde i sundhedsfagligt stof for at konkludere.

Det pres man sætter sine nyrer og det vaskulære system under er forholdsvis ekstremt, og selvom det muligvis ikke giver varige skader er der store chancer for kollaps hvis du fra den ene dag til den anden kører sådan en "kur"

noget andet er at man selvfølgelig ikke bare skal spise og drikke som normalt efter sådan en kur, der skal trappes stille op med både væske og mad, det er standard både i forbindelse med deprivation af væske og føde (har selv deltaget i medicinske forsøg af den slags)

Væskeudtømning giver en drastisk forskel i hvordan du ser ud på scenen i forbindelse med et stævne, derfor er det også en "nødvendighed" hvis du vil fremstå på den bedst mulige måde!

... men jeg holder holdt mig dig Sortarius --> det er ekstremt usundt og ikke mindst farligt at lege med sin elektrolytblance på den måde!! Bare det at jeg har oplevet at få choknyre oven på sådan en omgang og ikke er den eneste (hvad jeg kan læse og høre fra folk i deres efterfølgende beretninger efter et DM) så fortæller det også blot om at det ikke er til at spørge med!

Du skulle også have set ansigtsudtrykket min fysiologilære under nyreblokken fik, da jeg fortalte ham om en "Normal" dehydrering.... tror rent faktisk han var lettere rystet!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du prøver at kigge på ovenstående billede tror jeg det er rimeligt indlysende det ikke kan sammenlignes med en tur i byen, det behøver man ikke være inde i sundhedsfagligt stof for at konkludere.

Det pres man sætter sine nyrer og det vaskulære system under er forholdsvis ekstremt, og selvom det muligvis ikke giver varige skader er der store chancer for kollaps hvis du fra den ene dag til den anden kører sådan en "kur"

noget andet er at man selvfølgelig ikke bare skal spise og drikke som normalt efter sådan en kur, der skal trappes stille op med både væske og mad, det er standard både i forbindelse med deprivation af væske og føde (har selv deltaget i medicinske forsøg af den slags)

Nu sagde jeg også "hvis man gør det på en fornuftig måde". Såfremt min hukommelse ikke er helt ved siden af, var Sune ret ekstrem i forbindelse med sin dehydrering. Herunder vanddrivende te, the-bona piller og det at han stort set intet drak på konkurrencedagen.

Det store vand/madindtag lige efter konkurrencen hjælper jo heller ikke ligefrem, da det er et kæmpeshock for kroppen at få store mængder mad og væske, når den er i den tilstand.

Umiddelbart tror jeg samme resultat ville være kunnet opnået, med knap så drastisk en tilgang :smile: Fedtprocenten spillede jo max, så den vanddrivende the og thea-bona pillerne er, efter min mening, helt unødvendige.

Men jeg vil da gerne medgive at det ikke er sundt at være dehydreret. Dog er der stor forskel på graden af dehydrering og om det er nødvendigt at være ekstremt dehydreret i forhold til moderat dehydrering, når fedtprocent er som den skal være. Dehydrering trækker også væske ud af musklerne, hvis man går for langt, så det er en balancegang.

At nogle udøvere så laver væskeudtømning OG bruger diuretika er fuldstændig gakgak.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share