Hvorfor skal doping være forbudt ?


skovtrolden
 Share

Testosteron   

126 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Doping skal være forbudt. Som OnkelTroels er inde på, så ville fri doping jo gøre, at alle konkurrenceatleter kunne køre hårde kure i tre - fire år, gå af sprøjten i seks måneder, få værdierne under det tilladte, og stadig være langt, langt større/bedre/hurtigere end de konkurrenter der ikke har benyttet sig heraf.

Sådan er verden jo allerede selv om doping er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Sådan er verden jo allerede selv om doping er forbudt.

Jeg må lige enige her.

Doping er i min verden kun et problem hvis man konkurrerer i en sport hvor et sæt regler dikterer at doping er forbudt. Doping til motionister er i langt mere grad en gråzone, hvor jeg er ligeglad med hvad individdet foretager sig.

Jeg tror dog næppe at doping på recept er løsningen, men en løsning ala. rådgivning via. fora eller hotlines er vejen frem.

Link to comment
Share on other sites

Man bør efter min mening ikke fra statens side sælge medicin af den kaliber til raske mennesker.

Om motionister vælger at tage doping er jeg dog ligeglad med, men medicinsk forskning og brug af medicin bør fokuseres på hvad der kan behandle syge, ikke hvad der kan 'forbedre' de raskes liv.

Link to comment
Share on other sites

Jyske Lov ;

Med Lov skal Land bygges, men vilde enhver nøjes med sit eget og lade andre nyde samme Ret, da behøvedes ingen Lov.

Immanuel Kant (frit efter);

(det er tilladt) at udøve enhver frihed, som ikke begrænser andres udøvelse af lignende frihed.

Hvis samfundet skal bestemme over folk (til deres eget bedste) er det en glidebane mod totalitarisme. Hvem skal definere den "Korrekte" adfærd ? Pas på, ellers bliver det pludseligt ulovligt at have håndvægte tungere ned 20 kg ! (allerede implemeteret i flere træningscentre) Hvad skal man så lave "dumbell rows" med ?

Mit argument er for lovliggørelse af doping (for voksne) kombineret med muligheden for at betalt lægelig vejledning hos læger der måtte have interesse i dette. Et system der ikke er væsentligt anderledes end den kosmetiske kirugi, hvor folk selv vælger at få amputeret deres penis (kønskifte) eller indopereret silikone. Procedurer med en ikke uvæsentlig risiko, og som sidenhen kan øge risikoen for at personerne udøver en adfærd farlig for andre (sexuel smittespredning) Ganske sammenlignelig med anabole steroider, som ved overforbrug kan give risiko for helbredsproblemer og øget agression.

Anfægtelser af mine motiver til at starte debaten, er grundløse, jeg spørger for at høre flere menneskers mening, mine holdninger står jeg ved, det er jer andres jeg er interreserede i.

Link to comment
Share on other sites

Sådan er verden jo allerede selv om doping er forbudt.

Så, alle konkurrenceatleter er dopede ?

Hvad angår loven, så er den også til for at beskytte os mod os selv, og sådan har det været i lang tid. Det er bla. derfor der findes en lov om brug af sikkerhedsseler.

Edit: Jeg synes det kunne være langt mere interessant at diskutere, hvorfor mindreværdskomplekser er så udbredte blandt unge mænd, at de er parate til at risikere helbreddet for at leve op til nogle bestemte æstetiske krav til kroppen. Er det i virkeligheden ikke meget lidt maskulint ?

Edited by Diddley
Link to comment
Share on other sites

Hvor sikker er du på den udtalelse?

Ret sikker. Ukontroleret vold uden beskyttelse er så vidt jeg ved ulovligt. Hvis ingen vil sigte dig eller dine venner, kan politiet sådan set selv gøre det. Det er dog stadig urelevant for den pågældne debat.

Jyske Lov ;

Med Lov skal Land bygges, men vilde enhver nøjes med sit eget og lade andre nyde samme Ret, da behøvedes ingen Lov.

Immanuel Kant (frit efter);

(det er tilladt) at udøve enhver frihed, som ikke begrænser andres udøvelse af lignende frihed.

Hvis samfundet skal bestemme over folk (til deres eget bedste) er det en glidebane mod totalitarisme. Hvem skal definere den "Korrekte" adfærd ? Pas på, ellers bliver det pludseligt ulovligt at have håndvægte tungere ned 20 kg ! (allerede implemeteret i flere træningscentre) Hvad skal man så lave "dumbell rows" med ?

Mit argument er for lovliggørelse af doping (for voksne) kombineret med muligheden for at betalt lægelig vejledning hos læger der måtte have interesse i dette. Et system der ikke er væsentligt anderledes end den kosmetiske kirugi, hvor folk selv vælger at få amputeret deres penis (kønskifte) eller indopereret silikone. Procedurer med en ikke uvæsentlig risiko, og som sidenhen kan øge risikoen for at personerne udøver en adfærd farlig for andre (sexuel smittespredning) Ganske sammenlignelig med anabole steroider, som ved overforbrug kan give risiko for helbredsproblemer og øget agression.

Anfægtelser af mine motiver til at starte debaten, er grundløse, jeg spørger for at høre flere menneskers mening, mine holdninger står jeg ved, det er jer andres jeg er interreserede i.

Det virkede et øjeblik som, det mere gik ud på at "køre folk op", end at køre en reel debat, hvis ikke, undskylder jeg hermed!

De der gamle ordsprog er meget sjove, men hænger selvfølgelig ikke sammen med virkeligheden. Der er selvfølgelig noget sandt i det, og nogle gode pointer, men de kan jo ike overføres direkte til virkeligheden.

Loven beskytter også folk mod dem selv. Den der gamle "hippie" tankegang med at vi alle selv burde bestemme, og alt burde være frit, så vi alle kan være frie og i harmoni med os selv..... ahhhh

Samfundet bliver jo nød til at bestemme over folk til et hvis omfang. Der er selvfølgelig en hårdfin grænse, som kan være svært præcis at finde, det er klart. Vi som mennesker kan ikke bare blive overladt til os selv, det vil skabe uendelige mange problemer, og vi vile skyde os selv tilbage til stenalderen et eller andet sted. Den "svage" person der går med på alt, og nemt bøjer sig for gruppepres, han/hun er sådan set beskyttet af loven. Hvis alt var frit, hvornår kan man så se om en person selv ønsker det, eller det er fordi man gerne vil være med på moden?

Det kunne da være fedt hvis vi alle selv kunne bestemme, og vi alle var fornuftige og ansvarlige mennesker, der alle vidste var grænsen gik, desværre er virkeligheden bare lidt anderledes :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så, alle konkurrenceatleter er dopede ?

Nej, læs nu hvad der bliver skrevet.

KK skriver:

at alle konkurrenceatleter kunne køre hårde kure i tre - fire år, gå af sprøjten i seks måneder, få værdierne under det tilladte, og stadig være langt, langt større/bedre/hurtigere end de konkurrenter der ikke har benyttet sig heraf.

Jeg svarer at sådan er det allerede.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det er fedt at argumentere ud fra Jydske Lov. Det tror jeg at jeg vil til at gøre noget oftere.

Kap. 27. Hvor længe en Mand kan have en Slegfred hos sig.

Hvis nogen har en Slegfred i Gaarde hos sig i tre Vintre og aabenlyst gaar til

Sengs med hende, og hun raader over Laas og Lukke og aabenlyst spiser og

drikker med ham, da skal hun være hans Ægtehustru og rette Husfrue.

Hvor mange herinde mon er lovbrydere? Fyyyyy skamme...

Edited by Moos
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det er fedt at argumentere ud fra Jydske Lov. Det tror jeg at jeg vil til at gøre noget oftere.

GT er sejere.

@ JB > Jeg er godt klar over det er en udbredt fremgangsmåde i visse sportsgrene. Men blåstempler dansk lov først brugen af medikamenterne, så bliver det jo nærmest standardudstyr ligesom fodboldstøvler, shorts, wraps, knækogere, løbesko og/eller et bordtennisbat er det.

Hørt i Sportsmaster:

"Skal du til at spille amerikansk fodbold? Ok. Her er din hjelm, dine pads og de tre første hormonkure. Og når du så er blevet konfirmeret, så kan du komme og bruge dine pengegaver på de næste tre kure. Held og lykke. Pøj, pøj."

Link to comment
Share on other sites

Fordi der er en forskel på hvad du gør med andre, og hvad du gør med dig selv.

Jeg synes spørgsmålet er vigtigt, fordi jeg mener det er hjerneløst at motionister bakker op om antidopinghysteriet.

Jeg synes det er helt fair at stille spørgsmål ved det aktuelle problemfelt, men en sætning som ovenstående stiller dig altså ikke i et særligt sagligt lys..... jeg er stor modstander af enhver form for doping(at definere doping er så en længere sag, men den lader jeg ligge her)- men jeg kan da sagtens følge visse argumenter fra den anden fløj. Hvis du vil have en saglig debat må du selv gå i front med saglige argumenter ... og måske erkende, at der er legitime argumenter der taler både for og imod i forhold til et så komliceret problemfelt. (Eller skal vi bare have en klassisk BH-diskussion bestående af 90% hjernedødt vrøvl uden reelt indhold og oftest uden saglige evidensbaseret kilder?)

Jeg kan kort skitsere hvad jeg synes taler for lovlig brug af AS mv.

1) Der er folks eget ansvar hvad de gør med deres krop

2) Hvis det er et anerkendt videnskabeligt faktum, at man kan bruge AS eller tilsvarende i mindre doser uden at skade organismen så er det da også et fint argument (Jeg skriver "hvis" da jeg normalt ville researche sådanne et problemfelt grundigt før jeg konkludere, at det er fakta ... og hermed mener jeg ikke bare at finde et par artikler der understøtte argumentet)

3) Samfundet tillader brug af en lang række nydelsesmidler, der må forventes også at kunne skabe alvorlige skader såfremt det indtages i store mængder og over længere tid - hvorfor så ikke også doping?

Jeg vil endvidere skitsere hvad jeg synes taler imod brug af AS mv.

1) I forlængelse af Onkel Ts indlæg mener jeg også, at det er umuligt at åbne op for motionister uden det vil indirekte åbne op for konkurrenceathleter ... og jeg kan ikke se formålet med at konkurrere på hvem der udbyder de bedste produkter - Novo nordisk eller Pharmanord - her er det det enkelte individs egen indsats der gælder - ikke industriens nyeste produkter.

2) Selv om man evt. kan tage hormontilskud i mindre doser, og begrænset perioder, uden det vil have negativ virkning på dit helbred , så er de doser som de kører på BH meget, MEGET langt fra små doser - således har jeg svært ved at se at en lovliggørelse pludselig skulle få folk til at bruge betydeligt mindre doser.

3) Brugen af AS har betydet, at der er skabt en diskurs hvor mnage tror at personer der er stærke og/eller store er på "noget" - det er virkeligt uheldigt for det betyder at Brian og Johnny på 15 år tror(og får fortalt af mange andre) at man da SKAL tage noget hvis man vil nå nogen steder med sin træning ..... En lovliggørelse vil i mine øjne blot forstærke denne effekt ved at legitimere brugen af AS(ganske vist kun i små doser meeeen...)

4) Hvad er den added value ved brug af AS mv.? Jeg ser måske en added value ved brug hos seniorer, der muligvis kan øge deres livskvalitet ved at styrke deres bevægeapparat, men hos unge mennesker der bare ønsker større overarme hurtigere end de ellers ville få dem og uden helt den samme indsats, der synes jeg den added value er til at overse(i forhold til at den "fratages" dem ved den nuværende lovgivning)

Samlet set vejer imod-argumenterne mere end for-argumenterne hos mig og især pkt 4(imod) betyder, at jeg ikke har det helt store problem med at begrænse BHs medlemmer i brugen af AS.

note 1: forøvrigt synes jeg det er svagt at tage AS - det er det samme som at kaste håndklædet i ringen og erkende, at man ikke har disciplinen og nosserne til det lange, seje træk (selvfølgelig er der f.eks. prof. BBer hvor man måske kan hævde at andre dynamikker også spiller ind)

note 2: bemærk at jeg ikke har medtaget argumenter om sterioders indvirking på psyken m.v. - dette er udelukkende gjort for at begrænse indlægget samt fordi der er problemfelter hvor jeg ville have behov for yderligere evidensbaseret viden herom før jeg udtalte mig

(beklager slåfejl og manglende tegnsætning, men har for travlt til at deltage seriøst i debatten)

Edited by Mayol
Link to comment
Share on other sites

Essensen af modargumenterne er indtil videre;

Det skal forbydes fordi det kan inspirere andre til lignende adfærd, som i så fald vil skade dem.

(og hold venligst op med at blande ikke myndige personer ind i debaten- det handler ikke om børn eller svært psykisk syge)

At forbyde mennesker at gøre noget mod sig selv, er et alvorligt overgreb mod menneskest basale natur, som er at være frit. Jeg mener det er principielt forkert, selvom jeg må medgive at det i nogle tilfælde virker som det eneste rigtige at gøre.

Sådanne forbud bør kun sættes med stor omtanke, eller måske slet ikke !. Jeg mener ikke der er rimelighed i at slå hårdt ned på doping, mens andre lignede aktiviteter er tilladte.

Mht. at nogle mener det er snyd - det er vel lige så meget "snyd" at nogle er født med naturligt store muskler, og et naturligt godt trænings respons !

At indrage Jyske lov, er for at sætte grundlaget for vores lovgivning i relief, den vestlige tankegang er at lov skal beskytte os mod hindanden, mens det gamle testamente, der også blev nævnt ovenfor, indenholder mange love der straffer folk for forbrydelser mod sig selv (dødsstraf for ikke at komme hviledagen ihu, homosexualitet og lign.)

Mit postulat er at modstanden mod doping ikke er rationelt begrundet, men udspringer af en "moralsk forargelse" og dermed ikke er anderledes end den forargelse man føler hvis en person er utro, eller snyder i et spil (der ikke er om penge el. lign. værdifuld præmie).

De forskellige indlæg jeg har fået til svar (takker iøvrigt for at i gad bruge tid på at argumentere) har indtil nu ikke flyttet mit synspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Indirekte skader det vel også andre.

Hvor demotiverende er det ikke lige at rende rundt nede i centeret, og ligne en svans, fordi man ikke hælder doping i sig?

Det ville vende helt om på træningsverden, ligesom det har vendt helt om på cykel verden.

Hvis du vider TdF er der ingen der tror på at du er ren, og det er sådan det står til nu hvor doping er ulovligt. Tænk på hvor mange anklager der ikke ville komme hvis det var lovligt.

Jeg er overbevist om at du ville se det samme i træningverden, hvis du legaliserede doping.

Men nu hvor vi er så godt igang, så lad os dog også legalisere EPO, og så er det helt lovligt når en motionist løber et marathon på 2 timer.

Link to comment
Share on other sites

En anden ting som jeg også lige kom til at tænke på, er at hvis man kan udskrive testosteron på recept til motionister, så vil "almindelige" motionister, jo kigge ned på fx. konkurerende bodybuildere og styrkeløftere. Så er der jo ikke rigtig noget sjovt ved at være Mr. Olympia, hvis centeret er fyldt med langt mere pumpede folk.

Link to comment
Share on other sites

En anden ting som jeg også lige kom til at tænke på, er at hvis man kan udskrive testosteron på recept til motionister, så vil "almindelige" motionister, jo kigge ned på fx. konkurerende bodybuildere og styrkeløftere. Så er der jo ikke rigtig noget sjovt ved at være Mr. Olympia, hvis centeret er fyldt med langt mere pumpede folk.

Ja, for det eneste det kræver at nå verdenseliten i sport er krudt. icon_handjob.gif

Der er en grund til at motionister er.... ja, motionister.

Link to comment
Share on other sites

GT er sejere.

@ JB > Jeg er godt klar over det er en udbredt fremgangsmåde i visse sportsgrene. Men blåstempler dansk lov først brugen af medikamenterne, så bliver det jo nærmest standardudstyr ligesom fodboldstøvler, shorts, wraps, knækogere, løbesko og/eller et bordtennisbat er det.

Hørt i Sportsmaster:

"Skal du til at spille amerikansk fodbold? Ok. Her er din hjelm, dine pads og de tre første hormonkure. Og når du så er blevet konfirmeret, så kan du komme og bruge dine pengegaver på de næste tre kure. Held og lykke. Pøj, pøj."

Generelt for alle dine indlæg i denne tråd. Forsøg nu lige at skrue ned for charmen.

Link to comment
Share on other sites

En anden ting som jeg også lige kom til at tænke på, er at hvis man kan udskrive testosteron på recept til motionister, så vil "almindelige" motionister, jo kigge ned på fx. konkurerende bodybuildere og styrkeløftere. Så er der jo ikke rigtig noget sjovt ved at være Mr. Olympia, hvis centeret er fyldt med langt mere pumpede folk.

Lol for det er jo sådan at det fungerer. Specielt mht. Mr. Olympia.

Link to comment
Share on other sites

Generelt for alle dine indlæg i denne tråd. Forsøg nu lige at skrue ned for charmen.

Hvad er det der får dig til at tro, at unge knægte ikke vil have doping hvis det blev legalt? Når idolerne åbenlyst tager det, sågar reklamerer for det?

Jeg vover den påstand, at skulle Kobe Bryant eller Christiano Ronaldo reklamere for testosteron eller lign., så kunne det gå hen og få en effekt hos deres fanskare. Men måske 'charmerer' jeg bare lidt for meget. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der ville aldrig være lige kår for sportsfolk hvis det blev tilladt for private men ikke for professionelle sportsfolk. Hvis man som motionist har taget medikamenter gennem en årerække og vælger at dyrke sport på højt plan ... er det ikke rigtigt fair konkurrence for dem der har været under kontrol hele tiden.

Det kan desuden også virke en smule demoraliserende for folk der træner normalt og uden medikamenter at folk der har trænet væsentligt kortere tid en dem stormer forbi ... synes jeg ihvertfald personligt.. men man overlever self...

Link to comment
Share on other sites

Der ville aldrig være lige kår for sportsfolk hvis det blev tilladt for private men ikke for professionelle sportsfolk. Hvis man som motionist har taget medikamenter gennem en årerække og vælger at dyrke sport på højt plan ... er det ikke rigtigt fair konkurrence for dem der har været under kontrol hele tiden.

Det kan desuden også virke en smule demoraliserende for folk der træner normalt og uden medikamenter at folk der har trænet væsentligt kortere tid en dem stormer forbi ... synes jeg ihvertfald personligt.. men man overlever self...

Lasse-drengen, den eneste grund til at folk stormer forbi dig er fordi du træner ligeså kontinuerligt som apprenti scorer lækre damer, dvs aldrig :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Lasse-drengen, den eneste grund til at folk stormer forbi dig er fordi du træner ligeså kontinuerligt som apprenti scorer lækre damer, dvs aldrig :tongue:

hehe hov hov .. jeg får da løftet jern 3 gange om ugen pt .... respekt ... og der ikke nogle der stormer forbi ... fordi jeg træner i en roklub hehe ... sweet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share