Motion i ventetiden INDEN menisk-operation


Charlotte Rothenborg
 Share

Recommended Posts

Jeg har en revne i den inderste menisk (MR-verificeret) og skal opereres 28.08.

Jeg løber normalt x 3 om ugen, ikke de vilde distancer i øjeblikket (5-12 km ture), men har løbet ½ marathon sidste år og skulle have haft løbet det næste ultimo september - det er selvf. droppet :( Det skal siges, at jeg ikke er nogen specielt hurtig løber, løber 5 km på 26-27 min og 10 km på det dobbelte, så jeg er altså ikke elite-løber ;)

Jeg har ikke specielt ondt i knæet, når jeg bare går og jeg kan faktisk også fint løbe, så længe underlaget er fladt og der ikke er for meget ned ad bakke - men dagen efter har jeg hamrende ondt, hvilket også var det, der bragte mig til læge i første omgang...efter at jeg har haft tiltagende smerter/problemer gennem vel 1½ års tid. Alle vrid er dog onde og samme stilling i ret lang tid er også noget hø. Jeg har - selvfølgelig - fået at vide, at jeg ikke må løbe yderligere før operationen, for ikke at forværre skaden.

Men.....jeg er ved at få pip... jeg savner mine løbeture, både fysisk og mentalt, man bliver jo hooked på de der endorfiner ;) Samtidig vil jeg gerne være i så god form som muligt forud foroperation, fordi det er sundest, men selvfølgelig også, for ikke at blive bombet alt for langt tilbage formmæssigt. Jeg satser stærkt på, at kunne løbe VM i halvmarathon til marts - og det siger lægen da også skulle være ok.

En hel sommer uden motion = en sur (og tyk!) kone, og det vil jeg ikke byde min mand og mine unger ;)

Så altså: Hvad kan jeg lave af motion frem til operationen, så jeg ikke risikerer at gøre skaden værre ? Jeg går udfra, at det er ok at cykle ? Andet ?

Og så til genoptræningsdelen - jeg kan mange steder læse mig frem til, at det tager 8-10 uger efter artoskopien, før man er ok igen, men hvad betyder OK, betyder det, at jeg så skal starte løbemæssigt fra 0 der, eller betyder det, at jeg skulle kunne løbe kortere ture på fx 5 km til den tid, eller ?

Suk, jeg er forvirret - håber der er kloge mennesker her, med kloge svar :)

Mvh

Charlotte

Link to comment
Share on other sites

Du burde både kunne svømme og cykle uden problemer. Har du nogen låsninger?

Under alle omstændigheder ville jeg nok spørge kirurgen der skal forestå operationen.

Tak for svar :)

Ikke rigtige låsninger, men sådan behov for at bøje-strække mange gange for at få det til at 'klikke' ind i mellem.

Jeg kan kun svømme brystsvømning, og brystsvømnings-bentag duer i alle fald ikke, avs - men måske jeg kunne prøve med 'plaske-ben' til brystsvømningsarmtag.

Jeg skal have lavet de sidste papirer d. 15.07. hos kirurgen, der vil jeg selvf. høre ham - men der er jo længe til og jeg er desperat ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share