Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

15 minutter siden, Henrik S. skrev:

Jeg brugte gels, da jeg i 2008 var på Velo Tours' tur fra kyst til kyst gennem Pyrenæerne. Ellers har jeg aldrig rigtig brugt dem og foretrukket en banan eller müeslibar på de lange ture. Og på de rigtig lange ture (Sjælland Rundt) har det altid været nødvendigt for mig at få noget 'rigtig mad' på et tidspunkt.

Det skal dog siges, at gels gav et godt boost på de rigtig lange opkørsler i bjergene, som jeg husker det fra dengang. Mener også, at jeg skulle drikke en del for at skylle dem ned og ikke få for meget mavekneb. Hvorom alting er, så blev jeg aldrig rigtig den store fan, men gels i dag er nok også noget andet.

Specielt det sidste du skriver tror jeg er ret gældende. De der historier om folk der nærmest fik diarré når de var på cyklen grundet al den energi de fik ind, er der ikke mange af længere. Omd et er gels der er blevet bedre, eller om det er fordi det dengang stadig var "nyt" og noget man gemte til race, ved jeg ikke, men min tanke er at det igen er en hybrid. Dengang tror jeg især på den sidste del hvor man aldrig før havde spist en gel, og så lige pludselig kørte 3 ned på 2,5 time. Det skulle jo næsten gå galt :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er der ellers at berette? Jo, en hel masse faktisk, om end det ikke er super træningsrelateret det hele. 

Fars dag var i går, og der blev hygget med familien, og en af gaverne var et bælte til styrketræning. Det er noget jeg har gået og drømt om i en periode, specielt fordi jeg efterhånden synes jeg begynder at nå nogle vægte der gør at der er lidt ekstra pres på hele min krop. Kombineret med at styrketræning kun er én gang om ugen, så tænker jeg at det måske kan være med til ikke at presse min rygrad så meget sammen, og når så vi når efterår og vinter og styrketræningen bliver 3 gange om ugen, så giver det fin mening på de tunge løft. Jeg er stadig stor tilhænger af at løfte uden bælte og få det maksimale ud, men modsat vil jeg egentlig også gerne maksimere min træning. Så ligesom jeg bruger specielle sko når jeg squatter, så giver det også god mening med et bælte når jeg skal squatte og dødløfte tungt. Og hvad er så tungt? For mig hedder det i øjeblikket 3x3 a 112 kg på squat og 3x3 a 132 kg på dødløft. Progressionen i vægt er meget lavere i øjeblikket end jeg håber på den bliver i vinterperioden, netop fordi jeg lige nu har fokus på cyklingen, hvor jeg til vinter kommer til at have et større fokus på styrketræningen. 

Jeg har leget mekaniker. Jeg er jo typen der elsker at gå at pusle om mine biler, og vasker dem jævnligt. Men vores lille Mini er en olieglad type, og selvom vi ikke har kørt mere end 7.000 km på et år i den, så begyndte den pludselig at lave nogle underlige ting under acceleration hvor den blevet meget ujævn. Så for første gang i mit liv skiftede jeg olie og oliefilter på bilen, og blev enig med mig selv om at der ikke var behov for at køre den til mekanikeren næste gang for det. Problemet har i hvert fald ikke været der siden, og der er noget rart ved at vide at det er blevet gjort ordentligt. Jeg ved at der er mange derude der måske tænker at de ikke gider spare det ved at gøre det selv, men sådan er vi alle forskellige. Det tog mig vel reelt set en halv time inkl. opklodsning af Minien, og der var materialer for 500,-. Et af stederne jeg fik tilbud fra var det 2200,-. Efterfølgende fik jeg også nosset mig sammen til at få vasket bilen grundigt, og givet den voks. Har også et lille projekt med at jeg skal have den poleret igen, og så givet den en keramisk coating, men den tid, den sorg. Den er fra 2010 og har en del stenslag som også skal fikses, og spørgsmålet er egentlig om den ikke ville have godt af at komme til en autolakerer og få en helt frisk lak. Hvorom alting er, så står den ret skarp lige nu, og det kribler i fingrene for at få smidt nogle spacere på hjulene så de kommer lidt længere ud og sådan. 

Og så er der kommet frisk musik ind. To af mine favoritbands udsendte nye albums ud i sidste uge. Avenged Sevenfold har lige smidt en underlig omgang på gaden, der er i tusind retninger på samme tid. Det er et lidt underligt band. De startede vel som noget metalcore, gik over i noget mere klassisk heavy, så nærmest over i noget progressive rock. Så de har været omkring det meste, og det nye album er ikke anderledes. Det er numre der lyder som tidlig grunge, nogle der lyder som David Bowie, og noget andet der er helt jazzet. Ved første gennemlyt syntes jeg at det var noget rod, og jeg var egentlig skuffet, men jeg kan mærke at albummet vokser på mig. Det bliver nok ikke et af de albums man finder hits fra, men det kan alligevel noget. 

Så kom Foo Fighters også med en ny plade i sidste uge, og det er faktisk helt igennem klassisk Foo Fighters. Deres seneste udgivelser synes jeg har været sløje, men det her er mere den klassiske stil. Det er ikke så spændende, men det er stadig et virkelig godt album. 

Og så var jeg for et par uger siden inde og se DAD i Tivoli. Bliver imponeret hver gang over hvor godt de fungerer live. 

Link to comment
Share on other sites

Tiden var lidt presset i går, så fik lavet en hurtig træning med fokus på intensitet. Den klassiske opvarmning på vej ud mod Flyvestationen, og da jeg så var derude, gik jeg i gang med et sæt 3x3 VO2max intervaller med 3 minutters hvile imellem. De blev kørt nogenlunde ens med 341 watt, 328 watt og 338 watt i snit. 5 minutters hvile, og så et sæt igen. Denne gang med 335 watt, 339 watt og 342 watt i snit. 

Så lige en 6 minutters trilleri inden jeg kastede mig over en omgang på flyvestationen med de klassiske 6/54 intervaller - altså 6 sekunders sprint, og 54 sekunders hvile. Det blev så til lige over 9 minutter og 10 accelerationer. 

Herefter var det tid til at komme hjemad, men havde lige et par lange accelerationer på programmet. Dem hvor det for alvor gør ondt. Så første omgang var på bakken ind mod Værløse hvor det blev til 25 sekunder, 310 meter og 924 watt. 

Den næste blev på bakken fra Kollekolle og ind mod AB. 33 sekunder, 400 meter og 845 watt. Det sidste blev opad bakken mod Lyngby, som blev ødelagt undervejs af en hat der trak ud foran mig selvom han havde set at jeg kom bag ham. Anyways, 37 sekunder, 460 meter 640 watt i snit. 

Og derfra var det egentlig bare hjem. En dejlig kompakt træning med meget lidt spildtid, og høj kvalitet. Og i forlængelse af vores snak omkring energiindtag, så drak jeg 500 ml med energidrik svarende til 175 kcal (heraf 44 gram kulhydrat), samt 2 gels svarende til 182 kcal (46 gram kulhydrat). Så i alt 357 kcal og 100 gram kulhydrat på en time og 50 minutters træning. Så lige omkring 50 gram kulhydrat i timen. På hele turen forbrændte jeg ca. 1200 kcal. 

Capture.jpg

Link to comment
Share on other sites

I går landede alt det energi jeg har bestilt, og jeg skulle nu være dækket godt ind i den næste periode. 

Valgte at køre en 3 timers tur op til Fredensborg, hvor jeg efter opvarmningen kørte 2x 1 times fatmax interval. Helt simpelt. Fik også prøvet alle mine gels, og må sige at den eneste der virkelig stak ud fra GU's Cola gel. Føj for en omgang. Den smagte nærmest mere af kanel end noget andet :sleepy: Men den røg ned, og jeg var glad for at det var den første der blev kørt ind, for så var der masser af mulighed for at overdøve den med de andre smage. 

Men det virker altså med det øgede energiindtag, for lysten til at gå i slikkassen da jeg kom hjem, var relativt lille. 

Link to comment
Share on other sites

On 6/6/2023 at 8:06 AM, Kermit said:

"...om end jeg ikke havde rykket mig en bjælde...og min FTP var så steget fra 283 til 286 watt. Et lidt skuffende resultat, men måske årsagen blev fundet senere på dagen da jeg fik ondt i maven, kvalme, lidt kriller i halsen og hovedpine."

"...Velofit anbefaler nogle forskellige mærker, men jeg bliver simpelthen for nærig når en gel koster 15-20-25 kroner for én, og man skal indtage 2-3 stykker på en træningstur."

Udover lidt sygdom i kroppen, så har du også lige haft en kæmpe forøgelse i din volume i maj månede, så når kroppen får lidt mere hvile er der sikkert til mere. Derudover er det stadigvæk ~1% stigning på din ftp, så hvis du øger med 1% per blok, så løber det også op over året :)
Har du fortsat planer om at se på noget licens i år?

Måtte lige ind at se hvilke produkter Velofit forhandler, og jeg kan se at jeg i hvert fald ikke er målgruppen til de priser og jyden også rigtig kommer op i mig :)
Kører måske lidt ud af en tangent, men nu er snakken jo samlet her i din log Kermit :)

"neversecond c90 drink mix – 94 gram 45,00 kr."
Det giver en kilopris på 478 kroner.
Jeg har lige tjekket noget high5 citruspulver jeg har stående, den oplyser at indholdet er maltodextrin og 32% fructose.
neversecond oplyser på deres hjemmeside at maltodextrin udgør 64% og fructose 32% - til gengæld kan high5 citruspulver købes til 229 kroner for 2,2 kilo, så en kilopris på 104 kroner.
Så en prisforskel på 359% mellem de to produkter.
Og som du nævner så er man nok mere tilbøjelig til at bruge produkterne, hvis man har meget af det fremfor at spare på det til specielle ture.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om det er energi-snakken her på MOL der gør det. Men jeg får lige nu reklamer på FB fra Purepower, der rigtig gerne vil have at folk indtager energibarer og gels under cykeltræning.
En tur på tre en halv time løber op i ca 85 kroner for de energiprodukter, som de anbefaler i videoen. Dertil kommer så det man skal indtage før og efter.

Jeg erkender at cykling er dyrt men det kommer IKKE til at ske!

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Dejligt med de mange opdateringer og indsigt i træning - også her ;-)

Is på med fitnesstrends... Der er godt nok meget 'hvid te' og har svært ved at forestille mig at det skulle være nødvendigt for de fleste. Vi kører sjældent i bund og når vi gør, så holder vi som oftest pause. Vi er ude i at interessenter vil have os til at bruge ret mange penge på nogle teoretiske marginal gains.

De ryttere jeg kender som kører stærkt, de bruger sku ikke særlig mange penge på gel.

Link to comment
Share on other sites

På 10.6.2023 at 12:27 , Davai skrev:

Udover lidt sygdom i kroppen, så har du også lige haft en kæmpe forøgelse i din volume i maj månede, så når kroppen får lidt mere hvile er der sikkert til mere. Derudover er det stadigvæk ~1% stigning på din ftp, så hvis du øger med 1% per blok, så løber det også op over året :)
Har du fortsat planer om at se på noget licens i år?

Måtte lige ind at se hvilke produkter Velofit forhandler, og jeg kan se at jeg i hvert fald ikke er målgruppen til de priser og jyden også rigtig kommer op i mig :)
Kører måske lidt ud af en tangent, men nu er snakken jo samlet her i din log Kermit :)

"neversecond c90 drink mix – 94 gram 45,00 kr."
Det giver en kilopris på 478 kroner.
Jeg har lige tjekket noget high5 citruspulver jeg har stående, den oplyser at indholdet er maltodextrin og 32% fructose.
neversecond oplyser på deres hjemmeside at maltodextrin udgør 64% og fructose 32% - til gengæld kan high5 citruspulver købes til 229 kroner for 2,2 kilo, så en kilopris på 104 kroner.
Så en prisforskel på 359% mellem de to produkter.
Og som du nævner så er man nok mere tilbøjelig til at bruge produkterne, hvis man har meget af det fremfor at spare på det til specielle ture.
 

Det har du fuldstændig ret i  at kroppen nok slet ikke har haft mulighed for at indhente loadet. Licens bliver det ikke til desværre. På en måde gad jeg egentlig godt køre løb ofte, men samtidig er jeg bare ikke et sted hvor jeg vil bruge min tid på det. Det kribler altid når der er løb lige i nærområdet hvor man er væk i nogle timer. Men de fleste løb kræver man snupper en bil, og så bliver processen bare lidt mere bøvlet. Dagen før går man jo allerede i boks og bliver fokuseret, og på løbsdagen er det jo det meste af dagen der ryger. Og med vores familieliv, så er det bare ikke der jeg vil prioritere lige nu. 

Hvad det så bliver til, det aner jeg ikke endnu, men tog gerne et motionsløb eller to :tongue:

Og ja, Neversecond, Maurten  og Noutron og hvad de ellers hedder løber bare hurtigt op. Jeg kunne godt forestille mig at have High5 som en slags primær energikilde, og så måske et af de andre brands til at supplere med, så man ikke går helt kold. Men modsat, så har jeg kørt med High5's citrus energidrik de sidste 4-5 sæsoner, og er endnu ikke blevet træt af det. Nogle gange går der nok bare inflation i cykelprodukter, hvor dyrt nærmest ikke er dyrt nok. Om det så er Pas Normal eller energidrik, så koster en træningstur efterhånden en del penge. 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, kahlua-kalv skrev:

Dejligt med de mange opdateringer og indsigt i træning - også her ;-)

Is på med fitnesstrends... Der er godt nok meget 'hvid te' og har svært ved at forestille mig at det skulle være nødvendigt for de fleste. Vi kører sjældent i bund og når vi gør, så holder vi som oftest pause. Vi er ude i at interessenter vil have os til at bruge ret mange penge på nogle teoretiske marginal gains.

De ryttere jeg kender som kører stærkt, de bruger sku ikke særlig mange penge på gel.

Påstand - de ryttere som kører stærkt, træner meget :cooldance:

Jeg er egentlig ikke så meget i tvivl om at et øget energiindtag gør godt for langt de fleste. Der kan selvfølgelig også gå ekstremer i den, men ud fra min begrænsede testning så synes jeg faktisk at det virker. Det er ikke så meget på selve turen, men især efterfølgende at jeg ser en forskel, hvor jeg ikke har behov for at fylde på med snacks og slik, men hellere vil have rigtig mad. 

Link to comment
Share on other sites

På 10.6.2023 at 13:01 , Gregers TF skrev:

Jeg ved ikke om det er energi-snakken her på MOL der gør det. Men jeg får lige nu reklamer på FB fra Purepower, der rigtig gerne vil have at folk indtager energibarer og gels under cykeltræning.
En tur på tre en halv time løber op i ca 85 kroner for de energiprodukter, som de anbefaler i videoen. Dertil kommer så det man skal indtage før og efter.

Jeg erkender at cykling er dyrt men det kommer IKKE til at ske!

Der er også mange veje til Rom, og en ting er alle de smarte gels og energibarer man kan køre ned, hvor der har siddet nogle mennesker og forsket i den rette sammensætning, men som i sidste ende smager meget "energi"agtigt, og så det faktum at der i en Corny big er omkring 30 gram kulhydrat, der gør det ca. lige så godt. En Corny kan vel købes for en 5'er visse steder? :D Og så er der klassikere som en banan, eller en krydderbolle med syltetøj, eller en figenstang. Man kan jo også købe "chews" som er vingummi med energi, og så kiggede jeg på hvad vingummibamser fra Haribo indeholder, og så kan det jo lige så godt betale sig. Der er næsten 80 gram kulhydrat pr 100 gram, og samtidig 7 gram protein. En håndfuld i en pose, og så kan man sidde og gumle lidt af dem undervejs til en brøkdel af prisen. 

Hele essensen er at det er hvad man gør det til. Gels er nemme at have med, og nemme og hurtige at indtage på cyklen. Men reelt set, en banan, et bagerstop etc kan gøre nøjagtig det samme. 

Link to comment
Share on other sites

Lørdagens træning blev lidt en gentagelse af torsdagens rute, med et par enkelte ændringer. Opvarmning op til Farum og rundt på Bregnerød, og så ud til Kongevejen hvor jeg startede det første rigtig interval, som skulle være et AT interval på 15 minutter. Op til krydset og så til højre af Sandholmgårdsvej, og så sluttede intervallet et stykke inde på Stumpedyssevej. Trille og så på Københavnsvej mod Hillerød startede jeg næste interval som var identisk med det første. Det sluttede så ved Grønholt. 

Så et langt stykke med Zone 2 igennem Langstrup, retur til Grønholt, mod Karlebo, ud til Fredensborg Kongevej igen, igennem Fredtoften, ud til Stumpedyssevej, og så igennem Høvelte til Farum. Fra Kollekolle og mod AB tog jeg lige en lang acceleration på 40 sekunder for lige at få det sidste ud af benene, og så var det ellers bare hjem. 

I alt 104 km og 3 timer og 20 minutter på cyklen. 

Link to comment
Share on other sites

Lidt presset på tiden i går, men kom forbi Flyvestationen til et par sub-AT eller sweet spot intervaller. Det første blev til 3 omgange derude, svarende til 25 minutter og 30 sekunder med 260 watt i snit. 5 minutters pause, og så et interval der endte med at blive 18 minutter og 45 sekunder med 256 watt i snit. Herefter hjem igennem Hareskoven.

Mens jeg lå og kørte på Flyvestationen tænkte jeg over hvor lækkert et sted det egentlig er. Der er sjældent rigtig mange mennesker derude, i modsætning til f.eks. Bregnerød, og der er ingen trafik. I lange perioder kan man holde hovedet nede og være aerodynamisk, og kun engang imellem kigge op for at se om der er andre ryttere. Det giver en frihed og en lethed når der skal køres intervaller. Er der ulemper? Helt bestemt. F.eks. at der slet ikke er læ derude, og at det altså bliver lidt kedeligt i længden bare at drøne rundt og rundt. Men det bliver til gengæld opvejet af at der heller ikke er skygge, så hvis man vil arbejde på sine tanlines, så er det virkelig et godt sted. 

I alt fik jeg kørt 85 km fordelt på to ture i går, så egentlig en godkendt indsats. Har en målsætning om at jeg i morgen skal køre en 200+ km tur.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Kermit skrev:

Mens jeg lå og kørte på Flyvestationen tænkte jeg over hvor lækkert et sted det egentlig er.

Det er da et super godt sted at træne intervaller. Ligesom på en racerbane og helt uden forstyrrende elementer. Når jeg tidligere har brugt den, har jeg også undret mig over, hvor øde og tomt, der ofte er. Der kan være andre på cykel og speedskatere og den slags, men ellers har man den tit for sig selv, mere eller mindre. De år, jeg trænede med ABC Motion, øvede vi tit rulleskift derude, fordi man kunne koncentrere sig 100 procent om teknikken.

Link to comment
Share on other sites

Fuldstændig rigtigt. Jeg kom dog lige på en anden knap så fed ting ved flyvestationen - der er sygt meget græs derude. Og som græsallergiker er det bare ikke fedt. De kører meget med "vilde rabatter" derude, hvilket jo er fint for biodiversitet, men forfærdeligt for os med pollenallergi. I går blev det så heller ikke gjort nemmere af at de slog græs derude. Shit mine øjne kløede da jeg kom hjem :sleepy:

Link to comment
Share on other sites

Hvis vandposten stadig er der og der er vand i, er det også et gigantisk plus.

Personligt synes jeg nu bare at der er røv hamrende kedeligt og det blæser altid alt for meget :tongue:
Det gør der så også ude på diget men det virker på en eller anden måde anderledes. Måske fordi der er smalt og man trods alt har en visuel fornemmelse af fart?

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Gregers TF skrev:

Personligt synes jeg nu bare at der er røv hamrende kedeligt og det blæser altid alt for meget

Jeg tror, at der sker noget med ens eget perspektiv, når 'vejbanerne' er så hjernedødt brede. Jeg mister i hvert fald den sædvanlige fartfornemmelse, og der er absolut intet til at afbøde vinden. Det er ligesom at løbe på en virkelig, virkelig bred strand. Man har ingen fornemmelse af farten.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt følge jer. Det eneste jeg har til konkret sammenligning er hvis man kører igennem Nødebo mod Esrum. Igennem Gribskov mister jeg altid fornemmelsen for hvor jeg er, fordi det hele ligner hinanden, og jeg skal aktivt minde mig selv om at når jeg når det sted hvor jeg tænker at nu er det ved at være slut, så kommer der lige et stykke endnu der ligner det jeg lige har kørt. 

Link to comment
Share on other sites

På en af de varmeste dage på året, indtil videre, hoppede jeg i cykeltøjet og tænkte at jeg ville køre den årlige 200 km tur. Siden jeg tilbage i 13/14 fik øjnene op for at lange ture var en overset ting, der virkelig kunne skubbe til ens kapacitet, har jeg haft en tur om året hvor jeg har forsøgt at køre 200 km. Som oftest har det været en lørdag eller en søndag, hvor jeg så er startet ud omkring kl. 6-6.30, og så kørt solo til at starte med, og så derefter kørt sammen med klubben i 3,5-4 timer, og så måske lige have en rest til sidst. Det var egentlig også planen at jeg ville have ramt klubben senere på turen, så jeg kunne blive trukket rundt det sidste, men det fik jeg regnet forkert på. Men mere om det senere. 

I løbet af dagen havde jeg sørget for at få væske nok, spise godt igennem, og generelt prøve at preppe mig selv så godt som muligt. Hoppede på vægten inden jeg kørte afsted og vejede 88,7 kg. Energi i lommerne, og så bare afsted. 

Kørte op til Farum, ud mod Høvelte og Kongevejen mod Hillerød. Det var helt lækkert at køre lidt i skoven hvor der var skygge. Igennem Grønholt til Fredensborg og så videre ud mod Esrum. Turen op mod Dronningmølle er altid sådan et lidt underligt stykke, for man ved at når man kan se møllen, så har man kørt ret langt, og så skifter omgivelserne markant. Fra at have været åbne marker går man over til noget køligt, man kan se vandet, der går nærmest sommerhus i den. 

Ved Hornbæk fik jeg fyldt dunkene op igen. Den ene dunk havde jeg fyldt med energidrik, men med dobbelt dosis i, så den kunne holde længere, så den blev fortyndet en anelse ved pitstoppet. Herfra tog jeg en afstikker fra hvad jeg normalt ville gøre, for normalt ville jeg være kørt ind mod Helsingør og enten fortsat af Strandvejen eller kørt opad Ørebakken og på den måde kommet ud omkring Gurre. Men jeg kørte fra mod Saunte i stedet, hvor jeg ikke har kørt i årevis. Hele området har jeg egentlig kørt i før, og fik da også nogle minder fra gamle HCM ture, og specielt en specifik episode hvor vi havde en med der kørte med en rygsæk, som bare kørte hurtigere end alle os andre. Til Horserød og så ned til Hornbækvej. Vejen dertil var virkelig nederen. Det er en relativt smal vej, bilerne må køre 80 km/t og det gør de med glæde. Hornbækvej derimod er med en okay cykelsti, hvor man kan give den okay gas. 

Herfra skulle jeg lidt mere ind i landet igen, og kørte mod Fredensborg/Asminderød, og endte på en cykelsti der endte i et boligområde. Da jeg kørte på cykelstien havde jeg sådan en tanke i baghovedet om at jeg havde kørt der før, og at der var en årsag til at jeg ikke skulle fortsætte til enden, men det gjorde jeg så, og kom i tanke om hvorfor. 

Jeg havde kigget en del på tiden, og skulle ramme Ordrup ved AB's baner omkring 17.20, men jeg havde regnet forkert. Så jeg havde timet min tur til at jeg ville kunne ramme vores hus til et hurtigt pitstop 17.20, så jeg var egentlig helt off. Jeg gjorde dog hvad jeg kunne for at nå det, og skyndte mig hjemad. Kunne konstatere at der skulle være Sommercup i Karlebo/Fredensborg, inden jeg ramte Stumpedyssevej, igennem Høvelte og så bare hjem via Farum. 

De andre fra klubben mødte jeg da jeg manglede en kilometers penge fra at være hjemme, og der kunne jeg så konstatere at jeg skulle køre alle 200 km alene. Det gav egentlig samtidig en ro, for jeg vidste at jeg ikke skulle stresse når jeg kom hjem, men kunne tage mig tid til lige at kaste lidt koldt vand i ansigtet, tage et par tåre af en cola, og få fyldt lommerne op med energi igen. 118 km var der kørt, så ca. 82 km tilbage. 

Igen mod Farum, igennem Høvelte, ned til bunden af Stumpedyssevej og så køre hele vejen til Københavnsvej for så at drøne igennem Kirkelte, Karlebo og op mod Fredensborg igen. Nu var der kommet flagposter på til cykelløbet, og jeg tog en lille afstikker inden jeg kørte tilbage og ramte Grønholt Kirke lige da et felt passerede. Her fik jeg lige tanket op på vand igen og så afsted. Via Præstemosevej til Fredensborg, videre ud til Langstrup og retur til Kongevejen, og så bare i retning af Hørsholm. På et tidspunkt kigger jeg mig over skulderen og ser en masse blå blink, og tænker at det er vildt at Sommercuppen har fået politi ud. For et par afdelinger siden var der åbenbart en del styrt og farlige situationer, så tænkte at de havde fået ekstra sikkerhed på. To politimotorcykler passerede mig, og fik de modkørende billister til at holde inde. Jeg kiggede mig over skulderen igen, og kunne se endnu flere blå blink. Der nåede jeg at tænke at det virkede overdrevet. Et sæt motorcykelbetjente kom forbi igen, og så kiggede jeg mig over skulderen og kunne se en ældre bil komme kørende, og så faldt ti-øren. Om det var Daisy eller ej ved jeg ikke, men der kom en bil med en gråhåret dame i, og så en stor Range Rover lige i røven på den. 

Tilbage mod Stumpedyssevej og op til Kongevejen, og så ellers bare ad Kongevejen til Virum, hvor jeg så kørte ud mod Frederiksdal og hjem. 

I alt 206 km, 6. timer og 35 minutter og et snit på 31,3 km/t og 191 watt. 359 TSS. Jeg fik indtaget en del energi på turen, og tror det blev til omkring 7 gels, hvad der svarer til 3 dunke med energidrik, en corny big, sådan en rulle med Haribo vingummier (i øvrigt perfekt at have med på turen), og en Mars is. Vægten da jeg kom hjem sagde 85 kg, så ca. 4 kg tabt i væske alene. Da jeg var hjemme ret sent, så droppede jeg alle planer om at genvinde al væsken igen. Normalt siger man 150% af det man har tabt, så i mit tilfælde skulle jeg havde indtaget 6 liter væske, og det kom ikke til at ske. Til gengæld tog jeg et dyp i vores store badebassin for at blive kølet ned, en solid mængde vandmelon og så noget aftensmad. 

Overordnet set var jeg egentlig overrasket over hvor frisk jeg var til sidst på turen. Jeg var selvfølgelig træt, men kunne stadig presse over 300 watt ud på stigningerne til sidst. 

I dag skal der bare restitueres, og så må vi se hvad der sker i weekenden. 

 

Link to comment
Share on other sites

Fredag var helt off, og lørdag kørte jeg 3 timer i Zone 2 ude på Flyvestationen. Det kan lyde enormt kedeligt, og det var det vel egentlig også. Men nogle gange er det sgu bare rart at slå hjernen fra og køre i ring. 

Søndag stod på styrketræning i 2 timer og 20 minutter. 

Og så har jeg leget med tanken om at tage til Mallorca næste år og køre deres løb dernede. Det hedder vidst bare Mallorca 312, fordi den længste distance er 312 km. Det skal jeg ikke. De har også en rute på 167 km og vidst 3000 højdemetre, som lyder langt mere som noget for mig. Det er i slutningen af april, så tanken er egentlig at pakke hele familien med, og så tage en uges ferie med indlagt cykelløb. 

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, kahlua-kalv skrev:

Kender du Preben fra P.O. ?

Han kørte det også i år (mener han har kørt det før).

Er meget aktiv på Strava og du kan se rute samt andre fra DK som også har erfaring dernede fra.

Desværre ikke, men kan da være jeg skal række ud til ham og høre lidt mere :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Min arbejdsplads har åbenbart en cykelklub - det hjælper selvfølgelig også at der vidst er 1400 ansatte alt i alt, men hvorom alting er så har de lavet et opslag på vores intranet om et klubmesterskab i enkeltstart. Man kan stille op på både TT cykel og på almindelig racer, så det har jeg selvfølgelig meldt mig til. Jeg ved at der er et par hurtige typer der kører med, men det er sgu altid spændende med et konkret mål og en konkret udfordring. For selvom jeg elsker tanken om enkeltstart, så er jeg på ingen måde bygget til det. Min FTP er åndssvagt lav ift. mit maksimale output, og det understreger bare at jeg langt mere er sprinter/puncheur end tempomaskine. 

Det skal køres ude på flyvestationen i midten af august, og byder på 3 omgange, så lige over 15 km alt i alt. Med sådan et projekt foran mig, så er jeg også allerede igang med at finde alle de steder jeg kan optimere mine chancer for at gøre det godt derude. Det betyder bl.a. at jeg skal have kigget på nogle dæk der er endnu hurtigere end de nuværende GP5000. Hurtig søgning viste at det var muligt at hive omkring 2,5 watt pr dæk ind ved at vælge nogle andre. Med den relativt fine asfalt på flyvestationen, og lave risiko for punktering kan det godt være at jeg vælger et alternativ med langt lavere punkteringsresistens. 

Så er der aero strømper som vidst giver utrolig lidt, men til gengæld også er relativt let købt. Ikke hvis man kigger på dem i butikkerne, men fandt et sted i Kina hvor man kunne købe to par for 100,-. Så skal hjelm og dragt selvfølgelig også spille, og der har jeg et par muligheder jeg måske lige skal teste lidt af, for at finde den bedste kombination. Og så er der positionen, som helt sikkert er der hvor jeg kan hente absolut mest. Heldigvis er flyvestationen et af de få steder hvor jeg føler mig tryg ved at sidde i en aero stilling i længere tid af gangen, netop fordi der er meget lidt trafik fra siderne, men kun foran og bagfra. Da jeg var derude i lørdags bemærkede jeg flere triatleter der prøvede at køre med hovedet nede, men hele tiden stak det op efter 3-4 sekunder. Derudover kan man sagtens køre 15-20 sekunder med hovedet nede, og så kigge op. 

Da jeg cyklede på arbejde i morges kørte jeg derfor et smut ud på flyvestationen, der var helt stille der lidt over 6, og hvor en hare fyrede den af på græsarealet. Jeg valgte at køre en omgang derude med alt hvad jeg kunne, for at se hvad en allout omgang ville give mig af tid. Fokus var på at sidde så aerodynamisk som muligt, med hovedet nede i så lang tid som muligt, og presse så mange watt ud som muligt. Det gjorde naller, sådan rigtigt naller da jeg var færdig og benene bare eksploderede i rent syrebad. Normalt kan jeg trille af uden de store problemer, men her måtte jeg flere gange sige noget for at få det hele ud :tongue: En omgang i aeroposition var på 7 minutter og 32 sekunder for mit vedkommende. Det var så med stående start. 324 watt i snit, hvilket jeg faktisk var lidt overrasket over at jeg kunne holde, men det var sgu kun fedt. Udfordringen er at den hurtigste tid i 2020 var på lige under 23 minutter. Hvis jeg kan køre 3 omgange med 324 watt, og hovedet nede, så burde jeg ramme 22 minutter og 36 sekunder, hvilket jo selvfølgelig burde give mig en sejr i 2020, men spørgsmålet er om de 324 watt i lige over 20 minutter er muligt. Jeg har ca. 2 måneder til at træne mig op til det, og jeg tror egentlig godt at jeg kan. Så de næste måneder kommer til at have fokus på at hæve min ftp, øve mig i at køre så tæt på 23 minutter all out som muligt, og ikke mindst øve mig i at sidde i den rigtige position i så lang tid som muligt. 

Link to comment
Share on other sites

Efter morgentræningen i går blev det til en solid omgang zone 2 efter arbejde. Må tilslutte mig Gregers' observationer om at Zone 2 ikke er hårdt, og samtidig er det. Jeg tror måske det er fordi det er så statisk som det er. Kører man stram orm har man perioder hvor man holder frihjul og perioder hvor man ligger over sin FTP. Kører man intervaller har man også forskellig intensitet. Zone 2 er så fokuseret på at holde nogle helt bestemte watt i flere timer, så jeg tror det er meget mere hårdt for kroppen ift. låst kørestilling etc. Lidt ligesom når man kører hjemmetræner. Men træningen var god, og jeg valgte at køre op til Gørløseområdet og så hjem over Farum. Tror jeg holdt 30 i snit, så det var ikke ligefrem fordi det gik langsomt. 

Jeg fik også lavet en lille træningsplan for de kommende par uger, så jeg har noget helt konkret at følge. Jeg har egentlig undret mig lidt over at min FTP er så relativt lav når nu jeg egentlig har trænet relativt godt de seneste par år, og tror måske jeg fandt noget af svaret i går. Det skete det sted hvor man ofte får de bedste ideer - i badet, mens jeg havde en podcast kørende fra Trainerroad i baggrunden. For hvis jeg kigger tilbage på de seneste to sæsoner, så har min træning været langt mere baseret på bare at køre. Ikke at jeg har kørt langsomt, men jeg har bare heller ikke kørt klogt. Jeg har haft ufatteligt få intervaller, kontra tidligere år hvor min træning har været meget intervalbaseret. Det tror jeg simpelthen har været medvirkende til at min FTP har været faldende. Og det giver jo egentlig ret god mening, men det skal der laves om på nu. Der skal stadig være plads til tonserturene hvor man kører for sjov, men hvis jeg gerne vil hæve mit niveau (og det vil jeg), så skal der lidt mere styring på ift. intervaller. 

Uden at tage forskud på det hele, så er planen at køre en benåbner i dag på hjemmetræneren. Den bliver så sat op udenfor, for kælderen har allerede en luftfugtighed på tæt på 70% og jeg tænker ikke at jeg kommer til at performe særlig godt i så høj luftfugtighed. Så skal der køres en Graspor test i morgen for at se om der er blevet rykket på noget. Hvis der er, er det super godt. Hvis der ikke er, er det hvad det er. 

Lørdag står umiddelbart på en Zone 2 tur, og så består menuen i næste uge af AT intervaller og Zone 2. Jeg har kigget gamle træningsprogrammer igennem som jeg har haft fra min første træner og senest fra Palmares, og fundet en del træningspas der er gode at gå videre med. Et af de træningspas der er røget ind på listen er en session hvor man kører 5x8/52 max siddende, og så 2x20 min sweet spot efterfølgende. 

Tror også jeg skal arbejde lidt på min smidighed. Ikke at den er slem på nogen måde, men hvis jeg kan gøre det endnu mere komfortabelt at sidde i en aero position, så er det det værd. Og det smarte er at man kan gøre det mens man ser fjernsyn.

Og så må jeg bare erkende at jeg skal have en helt konkret målsætning i min træning hvert år. Om det er et løb eller et bestemt niveau er sådan set underordnet. Der skal bare være en deadline på, så jeg kan træne hen imod det. Jeg har jo mine målsætninger for året, men det her med at have et konkret løb at træne op til, det gør bare noget vanvittigt for motivationen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share