Fedtprocent måling med badevægt


Don Mega
 Share

Recommended Posts

Hvor meget kan man lægge i sådan en måling?

Hvis jeg indstiller vægten efter mine data og stille mig op på den viser den min (rigtige?) fedtprocent. Prøver jeg igen bagefter med f.eks. 3-4 liter vand i hænderne viser den en meget højere fedtprocent. Den kan jeg ikke lige få til at hænge sammen

Link to comment
Share on other sites

Din badevægt med bioimpedans-baseret fedtprocentmåling, virker ved at sende en svag strøm gennem kroppen, det ved du sikkert. Princippet er at fedt leder strøm dårligere end saltvand (kropsvæske) incl. muskelvæv som har et højt vandindhold. Vægten måler modstanden i den del af kroppen som strømmen passerer. Vægten sender strømmen fra den ene fod op gennem benet til bækkenet og derfra ned i det andet ben. Dvs. det er kun ændringer i ledningsevnen i dette område som påvirker vægtens måling. Når du tager 3 liter vand i hånden vil det altså ikke ændre på den modstand strømmen møder gennem dine ben, men du vejer 3 kg mere. Væget "tænker " strømmen møder lige så stor modstand, dvs. der er lige så meget af det væv som leder strømmen, men du vejer mere, altså må der være mere fedt ! Kort sagt den vægt du har taget på (vandet du holder i hånden), øger ikke ledningsevnen, modsat hvis du havde taget 3 kg. på i form af større benmuskler. Dette er også grunden til at disse vægte er elendige til at måle fedtprocent hvis man har store muskler på overkroppen !

Link to comment
Share on other sites

Princippet er det sammen bag alle impedansbeaserede fedtprocentmålere, men nogle sender strømmen fra arm til fod, hvorved en større del af kroppen medtags i beregningen . Jeg tror dog ikke en sådan måler er tilgængelig for ikke profesionelle.

Der findes nogle meget bedre målemetoder, men de er også uden for ikkeprffers rækkevidde men du kan læse om den på

www.shapeup.org/bodylab/frmst.htm

En Fedttag er nok det bedste og billigste alternativ til badevægten, og kun kan læse om test af en billig fedttag her på Motion-online

Med hvad vil du egenligt med din fedtprocent ? Er det den absolutte værdi eller ændringer du er interesseret i ?

Link to comment
Share on other sites

Nu vi snakker badevægte med impedans måler,- så har jeg et problem med min...

Jeg indstiller mine data :

178cm høj

19 år

Mand

Stiller mig op på vægten, og jeg får beskeden ERR(Error) - Er der nogen der har været ude for det samme, eller ved hvad jeg gør galt?

Jeg har selvfølgelig ikke strømper eller fodtøj på, når jeg står på vægten :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået en lignende fejl meddelelse, der står bare: "Kun en ad gangen"... :lol:

Jeg har selv sådan en djævel, og den er notorisk upræcis. Men når jeg måler mig hver morgen, under lignende forhold. Har jeg en tro på at den måler lige upræcist hver gang, og derfor er resultatet "lidt" værd....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share