Myten om det usunde fedt


Morten Z
 Share

Recommended Posts

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tilberedningen af pomfritter er et eksempel på uheldig fedtombytning. Traditionelt er disse blevet friturestegt i animalsk fedt (palmin). Da "den nye fedtviden" kom til, skulle pomfritterne nu pludselig frituresteges i vegetabilsk fedt som udvikler flere skadelige stoffer ved høje temperaturer. Dertil bliver den vegetabilsek olie ikke ligeså varm, så pomfritterne skal stege længere med det resultat at mere fedt trænger ind i kartoflen.

Delvist af dovenskab spiser min familie i perioder pomfritter flere gange i ugen. Hvor kan man læse mere om uheldig tilberedning, fedtindtrængen og konsekvenser?

Link to comment
Share on other sites

Godt arbejde Morten... Kunne du eventuelt sammenligne det med nogen af de kulturer der har et højt indtag af animalsk fedt (Eskimoer mm.)???

Mere arbejde om de usunde planteolier ville også være spændende, for der er helt sikkert meget junk derude!

Alt i alt en rigtig godt stykke arbejde :) Tag den Anne Larsen :) :)

Link to comment
Share on other sites

cfred -> jeg ved egentlig ikke så meget om pomfritter, men ved at følgende linksene i den gule boks kan man grave sig ned i hvilke fedtstoffer der er bedst egnede til høje temperaturer.

Blackmoore -> Der er ganske rigtigt interessante historier om eskimoerne og andre kulturer, men jeg lod dem bevidst være for ikke at gøre artiklen for lang. Vi er jo på internettet. En artikel der fokuserede mere direkte på sådanne kulturer samt vort stenalderophav vil bestemt også være interessant at skrive.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i det sidste stykke tid læst ganske mange artikler vedr. fedt, cholesterol og sundhed og her er en hel del uenighed på området kan man roligt sige.

Mary Enig, Uffe Ravnskov står i spidsen for at der ingen problemer er med at indtage mættet fedt ifht. hjerte-sygdom, mens andre mener det næsten fører til direkte hjerte-død. Ofte taler disse forskere forbi hinanden og står meget fast på deres synspunkter uden at kunne rokkes.

En af de bedre artikler er den af Broadhurst's, som jeg syntes har et fornuftigt syn på sagen med massere af forsøg indraget til at understøtte hans synspunkter.

Meget kort fortalt er der ingen fedttyper som er gode eller dårlige (undtaget er industrifremstillet fedt og især trans-fedtsyrer - og dem får vi desværre en del af). Det handler om kvaliteten af disse samt forholdet mellem de forskellige fedtsyrer. I de forkerte forhold kan alle fedtsyrer være ugunstige.

Broadhurst artikel

Andre gode artikler er:

Cooking oils, cholesterol and CAD: Facts and Myths

Systematisk review

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

En af de bedre artikler er den af Broadhurst's, som jeg syntes har et fornuftigt syn på sagen med massere af forsøg indraget til at understøtte hans synspunkter.

Broadhurst artikel

Den vil jeg tilføje referencelisten - tak.

Har kun læst abstractet, men den ser ud til at basere sig på en forudindtaget antagelse om at mættet fedt er skadeligt. Jeg tvivler meget stærkt på at det kan dokumenteres at kokosolie giver dårlige kolesteroltal.

Underbygger fatisk påstanden om at der ikke er belæg for at disse kostændringer har en total sundhedsmæssig effekt. "There is little effect on total mortality. Despite decades of effort and many thousands of people randomised, there is still only limited and inconclusive evidence of the effects of modification of total, saturated, monounsaturated, or polyunsaturated fats on cardiovascular morbidity and mortality"

Jeg adderer muligvis også denne til referencelisten - specielt da den er fuldtekst-tilgængelig.

Link to comment
Share on other sites

Har kun læst abstractet, men den ser ud til at basere sig på en forudindtaget antagelse om at mættet fedt er skadeligt. Jeg tvivler meget stærkt på at det kan dokumenteres at kokosolie giver dårlige kolesteroltal.
Jeg er ikke så sikker på du har den holdning efter du har læst denne artikel. Her er givet en del eksempler på hvor meget indtaget af kokosnødder/kokosolie forhøjer kolesterol og disse er bestemt ikke bare baseret ud fra Keys formel men fra studier som er ret overbevisende. Herudover er der også lavet en tabel-opdeling på "atherogenicity, thrombogenicity" for forskellige fedttyper - kokosolie er uden sammenligning den væste man kan indtage. Mary Enig refererer ikke til disse undersøgelser. Nu har jeg bestilt en peer-reviewed artikel (håber jeg da - for den var ikke tilgængelig på PubMed) af hende hvor hun specifikt skriver om kokosnødder for at se hvilke studier hun henviser til (jeg er træt af de almindelige artikler på nettet som ikke har været igennem en peer-review gennemgang). Man bliver kun efterladt med forvirring efter at have læst Cookings oil artiklen og herefter at have læst Enigs påstande. Ifølge Enig så skal man jo helst indtage 3 skefulde kokosolie hver dag, mens Cooking oil artiklen mener kokosolie er den olie af alle som er værst.
Underbygger fatisk påstanden om at der ikke er belæg for at disse kostændringer har en total sundhedsmæssig effekt. "There is little effect on total mortality. Despite decades of effort and many thousands of people randomised, there is still only limited and inconclusive evidence of the effects of modification of total, saturated, monounsaturated, or polyunsaturated fats on cardiovascular morbidity and mortality"

Ja dette er korrekt i korttidsstudierne, men en ændring over 2 år fører til en reduktion af hjerte-sygdom. Men denne konklusion burde nok kædes sammen med Broadhurst's, idet forholdet af de forskellige fedtsyrer, antioxidant og fytostof indtag m.m. har en stor indflydelse.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Brødproducenterne er nu også begyndt 10 år efter alle andre, at reklamere med fedtfattigt brød. Større misforståelse skal man lede længe efter. For det første er det fedt der kommer fra de kerner der kan være i brødet af den absolut hensigtsmæssige slags.

God pointe - har i grunden aldrig tænkt over f.eks rugbrød som en "god" fedtkilde, men et flygtigt kig på pakken afslører både hørfrø og solsikkeolie samt kerner. Ud af 8g gram fedt pr. 100g er kun de 0,5 mættede fedtsyrer.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Kanon artikel Morten. Det er et yderst interessant emne. Der er mange ting indenfor emnet som har undret mig meget. Hvorfor kan nogen f.eks spise meget store mængder mættet fedt, og så samtidig have perfekt kolesteroltal, mens andre får et kolesteroltal som går igennem loftet ?? Der er sikkert nogen arvelige ting i det, men det har med garanti også noget med selve kostsammensætningen at gøre. Det har længe undret mig at man altid laver undersøgelser som ser på isolerede dele af ernæring. Det som må være interessant, er at se på hvordan forskellige kostsammensætningen indvirker på kroppen. Ser man på insulinrespons, så er der jo f.eks stor forskel på om man spiser en banan, eller om man spiser en banan og en håndfuld nødder. Ernæring er så komplekst et emne, at det egentligt er overraskende at man nogen gange er hurtige til at konkludere det ene og det andet. Æg diskussionen er et godt eksempel. Æg er jo nærmest blevet udnævnt til sorte-per, når vi snakker om forhøjet kolesterol. Og faktisk er der undersøgelser som viser at de slet ikke er så slemme endda. Så det bliver spændende at se hvad man ved om optimalt fedtindtag om bare 10 år.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

God artikel, MZ, men den overrasker mig ikke, for det har også været min

mening, uden at jeg iøvrigt har forstand på det.

Men har hørt eller læst at fedt er nødvendig for hår, hud og negle.

Samtidig er det mit indtryk at mange incl. mig selv ikke altid får

den energi i maden, som er nødvendig, og at det er grunden til

dårlige madvaner.

Det med at transfedtsyrer og opvarmet fedt og olie er usundt,

har jeg bl.a. hørt fra Carsten Vagn Hansen i radioen en del gange.

Jeg skal til foredrag med ham i aften, der er jeg lidt spændt på.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg er heller ikke lige noget ekspert på fedtsyrer, men underligt nok er jeg altid den første som går ned med influenza og ondt i halsen en del af vinteren.

Men har ingenting haft iår, selv om alle omkring mig har været syge....

Jeg sætter min lid til at det er fordi jeg drikker en flaske udo´s choice om måneden, men om det passer eller det bare er noget jeg bilder mig ind ved jeg intet om :sneaky:

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Hessel ->

1. Artiklen handler ikke om Atkinsdiæten

2. Jeg advokerer ikke for at vi skal spise uhæmmet af det mættede fedt, men siger at der er noget der peger på at det indgår som en naturlig og hensigtsmæssig del af vores kost.

3. Jeg henviser i artiklen til et review der viser at fedtrige diæter kan have en gunstig effekt på blodlipiderne (ref. 1)

4. Man skal ikke undervurdere Arne Astrup, men at tage hans indimellem bombastiske medieudtalelser som stærkere evidens end reelle litteraturhenvisninger er nok at være for autoritetstro ("sukker feder ikke").

Anteus -> Jeg har ikke adgang til Cooking oils artiklen, men hvis du kan uddybe hvilken metodik der ligger bag påvisningen af kokosoliens negative effekter vil det være fint (interventionsstudier?).

Link to comment
Share on other sites

Yep, spændende læsning.

...hvordan gik foredraget Henning?

Det var alletiders, når man er til den slags.

Nærmest en peptalk, det er han rigtig god til.

Vi ved lidt fra radio og aviser, hvad han står for.

Han nævnte også en masse om fedt, og sagde også at fedtforskrækkelsen var overdreven,

for fedt er livsnødvendig iflg. ham, og så hans klassiske, at kærgården burde hedde

kirkegården, fordi det indeholder så mange dårlige transfedtsyrer.

Et helt afsnit handlede om motion, masser af motion. Det der ikke bruges, svinder hen,

og det der bruges, bygger kroppen selv op, både krop og hjerne.

Og så er han meget fortaler for at man skal bruge internettet, også de gamle.

De skal ikke bare sidde og blive dårligt påvirket af alt der skidt og ulykke, de ser i TV.

De skal på nettet og læse og skrive der, og være aktive og påvirke verden.

Han gjorde meget ud af sige, at når man går til læge, skal man forberede sig

og skrive alt hvad der er gået forud ned, og gøre meget ud af at spørge: Hvad kan jeg selv gøre.

Han har selv diabetes og har haft det i 41 år.

Det kræver at han selv gør alt, så godt han kan.

Han siger at det er verdens sundeste sygdom, for den tvinger folk til at tænke, leve og spise sundt.

Her er hans hjemmeside og

En hjemmeside som han deltager på sammen med andre www.dsgnet.dk

Hans kone, der er sygeplejerske var også med.

De gav musikalske indslag ind imellem hans peptalk.

Jeg vidste ikke at han også sang viser og spillede guitar,

og hans kone har en rigtig god sangstemme.

Til spørgerunden sidst spurgte jeg om der var et forum på hans hjemmeside,

for så kunne vi fortsætte der, når vi kom hjem.

Men det var der ikke, men jeg var velkommen til at maile til ham, så det gør jeg.

Jeg syntes ikke lejligheden var til at spørge om han kendte MOL, men det

spørger jeg ham om i mailen.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Her er et par undersøgelser der viser mættet fedt er skadeligt i forhold til mono og polyumættet fedt:

Mættet fedt erstattet af mono og polyumættet fedt.

Metaanalyse

Dertil bliver den vegetabilsek olie ikke ligeså varm, så pomfritterne skal stege længere med det resultat at mere fedt trænger ind i kartoflen.
Den holder ikke i de køkkener jeg har arbejdet i. Frituren står på ca 190 Grader uanset hvilken type fedt der anvendes.
Normalt forbinder vi mættet fedt med animalsk fedt - fedt fra kød og mejeriprodukter. Faktum er at disse fedtkilder indeholder ca. 50 % monoumættet fedt, hvilket er den fedttype der generelt regnes som den sundeste.

Mejeriprodukter indeholder nærmere 25 % monoumættet fedt.

MortenZ- har du fuld adgang til de undersøgelser du refererer til, for nogle af de abstract vi kan komme i nærheden af, underbygger ikke helt det der siges i artiklen?

For eksempel her:

En observation der faktisk støttes i flere andre studier hvor man heller ikke har kunnet finde nogen sammenhæng mellem folks indtag af mættet fedt og deres kolesteroltal. (4)
Der refereres til en undersøgelse, som ikke siger noget om mængder, men derimod frekvens af 9 udvalgte fødevaregrupper med mættet fedt.

og

En mindre kendt observation fra dette studie er, at der ikke var nogen sammenhæng mellem hvor meget mættet fedt, hvor meget kolesterol eller hvor mange kalorier folk indtog og deres kolesterolniveauer i blodet (2, 3).

Det vil jeg gerne have læst mere om, men kan ikke udfra de referencer vi har til rådighed.

Link to comment
Share on other sites

Her er et par undersøgelser der viser mættet fedt er skadeligt i forhold til mono og polyumættet fedt:

Mættet fedt erstattet af mono og polyumættet fedt.

Udemærket reference. Nu var pointen heller ikke at en kost med umættet fedt ikke kan påvirke kolesteroltallene. Det er faktisk også en del af konklusionen i min ref 1. I Hodson studiet er der vel heller ikke nogen der opnår usunde kolesteroltal på nogen af diæterne. Argumentationen gik mere i retning af at hvis vi udelukkende sigter på effekten på kolesterol risikerer vi måske inducere nogle andre uhensigtsmæssige ting (sårbare cellemembraner, øget mortality af andre årsager)

Den holder ikke i de køkkener jeg har arbejdet i. Frituren står på ca 190 Grader uanset hvilken type fedt der anvendes.
Men så får man jo bare endnu mere nedbrydning af de ustabile olier. HVIS man skruer ned for temp for at begrænse nedbrydningen, så formoder jeg at fritterne skal have længere tid. (Indrømmet - jeg har aldrig lavet pomfritter).
Mejeriprodukter indeholder nærmere 25 % monoumættet fedt.

Ja, det er lidt upræcist af mig. De 50 % gik udelukkende på kødet.

Der refereres til en undersøgelse, som ikke siger noget om mængder, men derimod frekvens af 9 udvalgte fødevaregrupper med mættet fedt.
Det er rigtigt - så undersøgelsen siger at der ikke er sammenhæng mellem indtaget set som antallet af mættede fødevarer og forsøgspersonernes kolesteroltal.
Det vil jeg gerne have læst mere om, men kan ikke udfra de referencer vi har til rådighed.

Mht. Framinghamstudierne (der er mange!), så er det slående hvad der ikke nævnes (i dem jeg har læst) om sammenhæng mellem fedtindtag og kolesteroltal på trods af at data blev indsamlet. Dog er der sidst i halvfemserne kommet et Framinghamstudie på kvinder hvor man opdelte forsøgspersonerne indenfor nogle bredere kostkategorier og her fandt sammenhæng til kolesteroltal.

William Castellis letter i Archives of Internal Medicine fra 1992 har jeg desværre kun set citeret og ikke i original.

Link to comment
Share on other sites

Der er stor forskel på hvordan de forskellige mættede fedtsyrer påvirker kolesterol.

Et kritisk review (som jeg netop har fået i dag) samt den tidl. nævnte "Cooking oils....." beskriver begge dette.

Der er kun 3 mættede fedtsyrer som øger kolesterol. Disse er C12-C16 dvs. laurinsyre, myristinsyre og palmitinsyre. Værst er C14 herefter C16 og derefter C12.

Især det kritiske review er en særdeles grundig gennemgang af de forskellige fedtsyrers effekt på plasma kolesterol.

Kritisk review

Morten Z: Anteus -> Jeg har ikke adgang til Cooking oils artiklen, men hvis du kan uddybe hvilken metodik der ligger bag påvisningen af kokosoliens negative effekter vil det være fint (interventionsstudier?).

Jeg har sendt denne artikel samt en række andre med posten.

Link to comment
Share on other sites

Tilberedningen af pomfritter er et eksempel på uheldig fedtombytning. Traditionelt er disse blevet friturestegt i animalsk fedt (palmin).

Palmin er da vist ikke animalsk??? Eller er det bare mig der mener det :)

Det er absolut ikke animalsk - der skulle have stået mættet.

Anteus -> Tak

Også et spændende review, men igen - en af pointerne er at sætte spørgsmålstegn ved om man kan bruge kolesterol som den eneste outputparameter for en kostevaluering.

Link to comment
Share on other sites

en af pointerne er at sætte spørgsmålstegn ved om man kan bruge kolesterol som den eneste outputparameter for en kostevaluering.

Ja der har været meget fokusering på kolesterol og det er klart at det ville være direkte tåbelig kun at fokusere på dette når man skal evaluere en kost. Der er dog en klar tendens til at et stort indtag af mættet fedt er associeret til en række sygdomme og markører for disse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er en endog meget interressant artikel, nok den mest spændende tråd her på boardet for mig indtil videre.

Vi har berørt emnet i vores undervisning på medicinstudiet, men det provokerer mig hver gang. Når man tænker hvor utroligt stor en andel af budgettet til medicin, der bruges til kolesterolsænkende midler, kan man i endnu højere grad påskønne kontroversen i det.

Men jeg hæfter mig specielt til det Morten skriver om dyrenes foder. Har læst om dette emne flere steder. Det skift, der sker fra græs til kornfoder (og det der er værre, meget værre) skulle give et uheldigt skift i fedtstoffets sammensætning. Græs indeholder en sundere sammensætning af fedt, end korn, og dette afspejles så i dyrenes fedtsammensætning.

Dyrenes fordøjelsessystem er ligesom vores muligvist heller ikke gearet til at fordøje korn. De og vi har ikke haft lang tid nok til at omstille og det kan også give uheldige virkninger på de produkter vi får ud af dem, mener nogle.

Alle de steder, hvor artiklen "The Skinny on Fat" noterer sig, at befolkningen levede af animalske fedtstoffer, og var sunde, har dyrene sikkert været græsfodrede. Også tidspunktet taget i betragtning.

Jeg synes det lyder fornuftigt: Garbage in - garbage out.

Derfor synes jeg det kunne være sjovt, og meget spændende, hvis vi kunne samle en lille database, evt en pinned tråd (eller bare i denne tråd) hvor man kan købe upasteuriseret smør fra græsfodrede køer, og lignende produkter.

Jeg faldt over mejeriet Thiese, hvor en del af dyrenes foder udgøres af kløvergræs. Aner ike om det er upasteuriseret fløde, der bruges, men det kunne jo være sjovt at prøve at spørge dem. Det vender jeg tilbage med.

http://www.thise.dk/Produkter/smor.asp

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

 Share