Opkast af blod ved indtagelse af alkohol


AZAK
 Share

Recommended Posts

Jeg var i byen her i weekenden.

jeg drak ca 3 øl og noget tequilla, og brækkede mig efter ca en time.

Da jeg brækkede mig kom der en blodrød klump op, jeg blev noget rystet, og vidste ikke helt hvad jeg skulle gøre. (ved at det ikke er noget jeg har spiste)

som alle andre dumme teenagere prøver jeg at drikke videre da jeg var lettere beruset, men ikke fuld nok efter min egen mening.

jeg når at drikke ca 2 gajol shots før jeg stormer ud på toilettet igen, men denne gang kommer der ingen blod med op.

næste morgen vågner jeg og det første jeg gør er at gå ind på netdoktor for at finde ud a hvad der kunne være galt.

jeg læser denne artikkel:

http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/200900.htm

da dette passer rimeligt godt på mig, har jeg taget udgangspunkt i dette, og regner med at det er problemet.

Jeg er en af dem der kan holde til at drikke mindst, i min omgangskreds, kan dette skyldes irriterede slimhinder? (har til en julefrokost drukket 12 øl som max)

er der noget der er specielt godt til at forebygge begyndende mavesår, altså noget der måske kan beskytte slimhinderne i maven.

jeg er ikke interreseret i at nedsætte mit alkoholforbrug, da jeg drikker ca 10 genstande hver 20 dag.

jeg er desuden 16 år gammel, og ca 172 høj

håber nogen kan hjælpe

Link to comment
Share on other sites

ved godt at jeg burde gå til lægen, men jeg får altid sådan en nederent svar som jeg ikke kan bruge til noget.

de vil sige noget med at mavesår hænger sammen med alkohol, og at jeg derfor ikke burde drikke.

jeg ved godt at de har ret, men jeg vil gerne have nogle alternativer.

Link to comment
Share on other sites

ved godt at jeg burde gå til lægen, men jeg får altid sådan en nederent svar som jeg ikke kan bruge til noget.

de vil sige noget med at mavesår hænger sammen med alkohol, og at jeg derfor ikke burde drikke.

jeg ved godt at de har ret, men jeg vil gerne have nogle alternativer.

Sandheden er ilde hørt...

Really, tag nu og gå til lægen. Det er et forum for træning og motion, ikke et forum for alternativ behandling.

/Christian

Link to comment
Share on other sites

Drik 1liter fløde inden du tager i byen :devil:

Ej, alvorlig talt, tag nu til lægen. Selvdiagnosticering udfra netdoktor er noget knald. Du er ikke lægeligt uddannet, og skal ergo ikke konkluderer noget udfra dine egne iagtagelser. Din læge kan helt sikkert fortælle dig bedre om hvordan det hænger sammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg melder mig til koret og siger som det allerede er sagt flere gange.... gå til lægen. Opkast af blod kan aldrig være noget sundt tegn og det skal undersøges nærmere.

Jeg er ærlig talt lidt rystet over din kommentar om at du gerne vil have et alternativ. HVIS du har mavesår og din læge siger du ikke skal drikke ja så er det bare sådan det er. Alternativet til at se din læges råd overhørigt kan da næsten kun få værre konsekvenser i det lange løb.

Link to comment
Share on other sites

Blod fra mavetarmkanalen ser ikke typisk rødt ud (medmindre det er en relativt stor og frisk blødning) - i stedet vil det efter en tur i mavesækken ofte forekomme kaffegrumslignende.

Hvis du ikke til dagligt oplever nogen symptomer på irriteret maveslimhinde og det er en engangsoplevelse synes jeg ikke der er nogen grund til at gå til lægen på den konto, tror også snarere at redaktøren på netdoktor henvender sig sådan til skribenten pga. hans alkoholforbrug.

Kraftig opkastning af blod - hæmatemese - er typisk noget der ses i skadestuen ved folk med blødende mavesår, ved kroniske alkoholikere (gennem mange år) med bristede åreudposninger i spiserøret (rumperede øsofagusvaricer) samt ved meget kraftige blødninger andre steder i den øverste mavetarmkanal - her er det medicinske/kirurgiske nødsituationer som skal behandles øjeblikkeligt - men der er man heller ikke i tvivl - der er det opkastede blod ikke i størelsesordenen noget lidt rødt i opkastet (man kan på relativt kort tid bløde helt ned på øsofagusvaricer) - desuden sker opkastningen på grund af selve blodet (ikke som her pga. alkolen). Endelig vil der ofte også ses blodpåvirket afføring (melæna) som er ganske karakteristisk.

Hvis der skal laves diagnostik på en eventuel ikke-akut blødning i mavetarmakanalen foregår det ved en såkaldt gastroskopi - og der skal der med al sandsynlighed et helt andet sygdomsbillede til, for at henvise til en sådan (en yderst ubehagelig procedure, se eventuelt mit avatar billede på min profil på hvordan noget sådant ser ud). Ud over de akutte tilstande ved blødninger, laves gastroskopier (eller coloskopier) oftest på baggrund af mistanke om cancer (som har en aldersgruppe der oftest ligger over de 55årige) der kan være symptom på kronisk småblødning, eller ved mavesårsdiagnostik der driller.

Opsummerende synes jeg ikke der er nogen grund til at gå til lægen fordi du en enkelt gang har set lidt rødt i dit bræk - hvis du ellers generelt har symptomer på irriteret maveslimhinde, måske endda mistanke om et begyndende mavesår bør du derimod gå til læge - det samme hvis du flere gange oplever opkast med mistænkt blod i eller blodigt opspyt (hæmoptyse) - men ud fra det du fortæller her synes jeg ikke det lyder som tilfældet.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Kraftig opkastning af blod - hæmatemese - er typisk noget der ses i skadestuen ved folk med blødende mavesår, ved kroniske alkoholikere (gennem mange år) med bristede åreudposninger i spiserøret (rumperede øsofagusvaricer) samt ved meget kraftige blødninger andre steder i den øverste mavetarmkanal - her er det medicinske/kirurgiske nødsituationer som skal behandles øjeblikkeligt - men der er man heller ikke i tvivl - der er det opkastede blod ikke i størelsesordenen noget lidt rødt i opkastet (man kan på relativt kort tid bløde helt ned på øsofagusvaricer) - desuden sker opkastningen på grund af selve blodet (ikke som her pga. alkolen). Endelig vil der ofte også ses blodpåvirket afføring (melæna) som er ganske karakteristisk.

Desuden kan reflux gennem længere tid (sure opstød) have den samme virkning. Man behøver altså ikke at være langtidsalkoholiker for at opleve bristninger i spiserøret. Men det er formentlig mere sjældent end de alkoholbetingede bristninger.

Gribben

Ps til trådstarter: jeg har ingen mening om din adfærd, men det er jo ikke noget mål i sig selv at kunne drikke ligeså meget som sine kammerater.

Link to comment
Share on other sites

Desuden kan reflux gennem længere tid (sure opstød) have den samme virkning. Man behøver altså ikke at være langtidsalkoholiker for at opleve bristninger i spiserøret. Men det er formentlig mere sjældent end de alkoholbetingede bristninger.

Øsofagal reflux giver ikke i sig selv de livsfarlige varicer der kan rumpere og føre til hyperakut blødning. Der findes dog teorier om at hyppige acidiske refluxes kan fremprovokere ruptur af allerede eksisterende venøse varicer. Blødninger i øsofagus med baggrund i lokal vævsirritation er ikke et hyppigt symptom ved øsofagal reflux, selv ikke ved relativt kroniske patienter med metaplasiforandringer i vævet (går ud fra du tænker på en barrets ulcerering).

Potentielt livstruende øsofagale varicer opstår oftest ved såkaldt portal hypertension - dvs ophobning af blod udenfor den store tilførende levervene v. portae. Blodophobningen resulterer i at det venøse blod søger at nå til højre hjerte af anden vej - her via de store veneplexer der kan findes i spiserøret (og herfra til vena cava) - den store mængde passerende blod i disse veneplexer ekstenderer disse kraftigt og poser herefter ud i selve øsofagus. Grunden til lang tids alkoholisme disponerer til dette er at levervævet ved mange års kraftigt alkohol forbrug omdannes til delvist arvæv (bindevæv) med nedsat funktion til følge hvilket kompenseres for ved hypertrofi og hyperplasi af det eksisterende leverparenkym - disse poser herefter ud gennem bindevævstrøgene og øger herved trykket i de venøse kar i leveren der forplanter sig bagud til vena portae og herfra så til veneplexerne i spiserøret.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Øsofagal reflux giver ikke i sig selv de livsfarlige varicer der kan rumpere og føre til hyperakut blødning. Der findes dog teorier om at hyppige acidiske refluxes kan fremprovokere ruptur af allerede eksisterende venøse varicer. Blødninger i øsofagus med baggrund i lokal vævsirritation er ikke et hyppigt symptom ved øsofagal reflux, selv ikke ved relativt kroniske patienter med metaplasiforandringer i vævet (går ud fra du tænker på en barrets ulcerering).

Potentielt livstruende øsofagale varicer opstår oftest ved såkaldt portal hypertension - dvs ophobning af blod udenfor den store tilførende levervene v. portae. Blodophobningen resulterer i at det venøse blod søger at nå til højre hjerte af anden vej - her via de store veneplexer der kan findes i spiserøret (og herfra til vena cava) - den store mængde passerende blod i disse veneplexer ekstenderer disse kraftigt og poser herefter ud i selve øsofagus. Grunden til lang tids alkoholisme disponerer til dette er at levervævet ved mange års kraftigt alkohol forbrug omdannes til delvist arvæv (bindevæv) med nedsat funktion til følge hvilket kompenseres for ved hypertrofi og hyperplasi af det eksisterende leverparenkym - disse poser herefter ud gennem bindevævstrøgene og øger herved trykket i de venøse kar i leveren der forplanter sig bagud til vena portae og herfra så til veneplexerne i spiserøret.

jeg stod af da jeg hørte Øsofagal reflux ... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share