Forced reps


blanco
 Share

Recommended Posts

Jeg er flere gange stødt på udtrykket "forced reps" her på MOL, men hvad betyder det der "forced" (altså hvad gør man anderledes ved forced) og hvorfor er det ikke godt at udføre en øvelse på den måde???

Vælt over hinanden med svar :rolleyes:

Dying to know :bigsmile:

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Forced reps - sættet køres med hjælp fra en makker der giver en hjælpende hånd.

Vedvarende træning til failure (absolut udmattelse) gør, at man i følge mange her på MOL, overbelaster central nerve systemet der bliver den begrænsene faktor for muskelvækst og hvor hurtigt man bliver klar til at gennemføre et nyt træningspas. Forced reps er ikke kun failure training - det er mere end det.

Oftest er teknikken ret dårlig når forced reps praktiseres.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Der er mange dårlige aspekter ved forced reps, og nogen få gode. Lad mig prøve at opsummere de gode og dårlige ting ved forced reps.

Bagdele ved forced reps

1. Træner man for styrke, så er det essentielt at man bliver stærkere i det område hvor ens sticking point ligger. Hvis man altid bliver hjulpet igennem ens sticking point, så bliver det område hvori ens sticking point ligger ikke stærkere.

2. Forced reps har en grim tendens til at ødelægge ens RFD (rate of force developement), så man bliver unødvendigt langsom. Dette er ikke godt, hvis man træner for at blive stærkere, eller hvis man træner for at blive bedre til en sport som kræver hurtighed.

3. Generelt stiller forced reps meget store krav til den systemiske restitution (om det er CNS eller et andet subsystem som lider mest, er som sådan sagen uvedkommende), hvilket betyder at ens risiko for overtræning og plateau-dannelse øges drastisk.

Fordele ved forced reps

Der er faktisk kun en primær fordel ved forced reps, og det er følgende.

1. Forced reps øger muskelprotein degradationen, så hypertrofi responset i teorien skulle blive større.

Som man kan se er der ikke mange fordele ved at køre forced reps, og den eneste fordel der reelt er, falder lidt til jorden, hvis man analyserer lidt på det.

For det første er forced reps slet ikke nødvendigt, for at skabe et hypertrofi respons. Det i sig selv er nok til at man burde fraholde sig fra det.

For det andet så kan man betragte brugen af forced reps som en balancegang på en vægtskål. På den ene side har man muskelprotein degradationen, som udtrykker hvor udtalt hypertrofi responset er, og på den anden side har vi belastningen af de restitutive ressourcer. Det bør altid være sådan at hypertrofi responset vejer mest, i forhold til de krav som stilles til restitutionen. Når man anvender forced reps, så øger man muskelprotein degradationen og dermed hypertrofi responset. Desværre vejer forced reps MEGET tungt på den anden side af vægtskålen.

Så når man opsummere det hele, så er det tydeligt at forced reps enten skal udelukkes totalt fra et effektivt program, eller i det mindste bruges MEGET sparsomt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas.. Kom lige til at tænke på at når jeg kører pushpresses, sænker jeg næsten altid stangen sådan forholdsvis langsomt (ideen er at det kan styrke triceps lidt), men vil du fraråde det?? Skal jeg bare lade den falde ned (under kontrol) og så gribe den på skulder/bryst eller måske helt smide den på gulvet (bumper-plates offcourse)??

Har egentlig altid tænkt på det som en "indbygget" mulighed for lidt ekstra triceps-træning, men når man tænker nærmere over det er det jo sådan set en form for forced reps, idet du jo bruger vægte lidt over din 1RM i rent stem!! (hmm.. håber det giver mening)

Derudover.. Har du(og andre evt) ikke lyst til at give din mening om hvad man burde fokusere på (inkludere), hvis man vil træne for stærkmands konkurrencer! Har selv en rimelig ide om hvordan jeg nok ville gribe det an, men er meget nysgerrig for at høre hvordan du evt ville gøre.. he he :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share