Statiske træning


sas
 Share

Recommended Posts

Ved statisk træning skulle man hovedsageligt blive stærk i den eksakte position man træner.

DVS kan man squatte ned og holde positionen der i et stykke tid således at det kunne være gavnligt i forhold til sticking pointet?

Hvis ja, hvordan tilrettelægger man det i praksis. Hvor mange kg skal der på stangen i forhold til RM? Eller hvor lang tid skal man kunne holde det statiske hold? Hvor ofte bør man træne på den måde for at det skal have effekt? Nogen gyldne tommelfinger regler?

Link to comment
Share on other sites

Nu kan det godt være jeg skulle holde mig fra dette spørgsmål, men svare alligevel. Ved at træne statisk træning forbedrer du jo den statiske udholdenhed således, at du kan modstå den givne belastning uden bevægelse i et længere tidsrum. Derved udvides syregrænsen. Metoden kan give et chok til den alm. træning og udfordrer derved muskulaturen, men man får ikke yderligere vækst, men det var jo heller ikke meningen. På baggrund af det kunne det da godt være det kunne hjælpe på ”sticking pointet”, men prøv at se hvad TJ har skrevet om det:

1. Der hvor stangen går istå er IKKE ens sticking point. Ens sticking point ligger gerne et lille stykke under. Sticking pointet gør jo at acceleration tager af, og tager den kraftigt nok af, så går stangen i stå. Derfor skal man lede efter sticking pointet lidt længere nede i bevægelsen. I det her tilfælde kunne det lyde som et bund-problem.

2. I mange tilfælde, når vi snakker om sticking points ved max-forsøg, så er der slet ikke tale om et reelt sticking point. Vægten er simpelt hen bare for tung. Og er den det, så vil langt de fleste misse i den første 1/3 af løftet. Det er langt bedre at analysere sticking points med en vægt på 95-98 % af 1RM, end det er med en vægt på 100 % af 1RM. Ved et sticking point i bunden, så vil stangen være langsom fra brystet, og meget hurtigt tage fart, når den forlader brystet. Ved et sticking point i midten, vil stangen ryge hurtigt fra brystet, men deaccelerere i midten, hvorefter den igen tager fart ved lockout. Ved topproblemer giver det næsten sig selv at lockoutet er tungt og hårdt. Man kan også analysere muskulære svagheder ved at kigge på hvordan stangen bevæger sig, hvis man skal tro på Louie Simmons. Der er vist bare ikke enighed om hvad der betyder hvad.

Link to comment
Share on other sites

i princippet tror jeg du har ret sas. Der er jo rigtigt mange studier, hvor man arbejder med den isometriske styrke og da viser at den er specifik for den præcise stilling. Men hvor stor en forskel det måtte gøre, tror jeg personligt er akademisk.

Iøvrigt mener jeg ikke at adaptationerne i forbindelse med statisk træning falder ind under begrebet "syretræning", men stort set kun handler om Ca2+ transport, hvor statisk træning da osse stort set er den eneste træningsform hvor den meget hypede sarcoplasmiske hypertrofi vil kunne give forskelle, der på en god dag ville siges at kunne være signifikante.

Link to comment
Share on other sites

Statisk træning kan benyttes til både styrke og udholdenhed.

Hved meget høje belastninger eller ved maksimal pres imod et immobilt objekt udvikles der i høj grad styrke.

Ved lavere belastninger er det i højere grad isometrisk udholdenhed der optrænes..

Et super indlæg Mette Mus eusa_clap.gif

Godt at blive mindet om essentielle pointer ved WSB træning. Jeg takker :)

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share