Irreteret slimsæk i knæ


Newcoma
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har fået konstateret irreteret slimsæk i mit venstre knæ af en ortopæd kiroug, da jeg oplevede smerter efter cykling. Hans råd var total hvile i et halvt år. Efter 2 en halv måned er jeg begyndt at cykle lidt igen (max 12 m med lav belastning) og smerterne er blusset op med det samme.

Er der nogen der har erfaring med hvor lang tid det vil tage før jeg igen kan træne, og om jeg skal forsøge anden behandling?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har fået konstateret irreteret slimsæk i mit venstre knæ af en ortopæd kiroug, da jeg oplevede smerter efter cykling. Hans råd var total hvile i et halvt år. Efter 2 en halv måned er jeg begyndt at cykle lidt igen (max 12 m med lav belastning) og smerterne er blusset op med det samme.

Er der nogen der har erfaring med hvor lang tid det vil tage før jeg igen kan træne, og om jeg skal forsøge anden behandling?

Det bedste er at få fjernet slimsækken og slimhinden på knæet, så er du over alle de problemer. Havde de samme problemer efter en arbejdsskade hvor slimhinden blev trykket og der gik hul, nu fungere knæet fint igen og der er ingen genere. Tal med din læge og få ham til at indstille dig til dette indgreb. Indgrebet tager ca 30 min og er med kikkert. Efter 3-4 dage med forbinding kan du næste gå alm igen og begynde så småt på træningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
OK. Jeg håber nu at det vil gå væk inden jeg behøver at tage så drastisk en beslutning.

Synovitis, som JBV beskrev, går som udgangspunkt ikke væk af sig selv. Nogen patienter er heldige, at synovialismembranen går til grunde og bliver absorberet, men det er sjældent.

Oftest vil det give flere problemer med tiden, specielt hvis der er folder på synovitten. Synovitis kan medføre kronisk irritation og inflammation, som stresser knæet og slider på bløddelene (brusk, ledkapsel mv) og øger risikoen for mere alvorlige skader i knæet.

Hvis der "kun" er konstateret synovitis og symptomerne er som du beskriver - uden bedring - så er en atroskopi den rigtige løsning. Hvis dit knæ i øvrigt er sund og raskt uden kronisk imflammation, så vil du som regel være på benene igen som JBV beskriver, i løbet af 4-5 dage.

BTW: Synovialis i knæ bliver gendannet på ca 3-4 uger, så de kan snildt fjernes.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er korrekt. Nogle patienter responderer godt på lokal inj. med binyrebarkhormon og det kan hos nogle fjerne evt irritation/inflammation, men det afhænger af skadens omfang og knæets generelle tilstand og virker dermed kun hos enkelte patienter.

Drøft med din ortopædkirurg om det vil være en mulighed, der bør afprøves først.

Jeg har læst at man kan prøve at sprøjte binyrebarkhormon ind i knæet. Har i nogen råd om det?
Link to comment
Share on other sites

Det bedste er at få fjernet slimsækken og slimhinden på knæet, så er du over alle de problemer. Havde de samme problemer efter en arbejdsskade hvor slimhinden blev trykket og der gik hul, nu fungere knæet fint igen og der er ingen genere. Tal med din læge og få ham til at indstille dig til dette indgreb. Indgrebet tager ca 30 min og er med kikkert. Efter 3-4 dage med forbinding kan du næste gå alm igen og begynde så småt på træningen.

Jeg har fået nogenlunde samme diagnose hos min ortopæd kiroug - Femur Patellaris syndrom og mulig hævet bursa på indersiden af knæet.

Symptomerne var i den akutte fase, smerter, aflåsning af knæ. Nu ingen smeter, dog ubehag, samt at knæskallen/knæet knækker utrolig meget, fra eftermiddagen og senere.

Jeg kan cykle som transport og lave sport i mild form uden bivirkninger.

I mit tilfælde bliver der dog tænkt i langt mere konservative behandlingsformer før et evt. indgreb vil blive udført i det jeg kun er 25år og har et ellers veludviklet knæ. Behandling består af genoptræning af vastus medialis og lateralis, i det der formådes at jeg har en ubalance, så min knæskald bliver trukket skævt i furen.

Dog nævner min ortopæd at jeg muligvis kan have en irriteret bursa på indersiden af knæet, som kan have indflydelse på smerterne med det skæve træk. ( altså det samme som i omtaler)

De typiske knæskader fra cykling bliver nævnt i denne artikkel:

http://www.sportsinjurybulletin.com/archiv...ee-injuries.htm

Mit undren er dog at i med det samme henviser til at et indgreb er det bedste og ville løse alle problemer - min opfattelse er da at et indgreb har sine risici for infektion, arvæv, fejlbehandling mm. og i det syn, hvorfor ikke først forsøge den konservative behandling igennem speciel genoptræning af ubalance og udstræk?

Mener i at det ikke vil gavne med den konservative behandling før evt. indgreb?

Link to comment
Share on other sites

Fordi konservativ behandling alt alt for ofte medfører degeneration af knæet samt yderligere skader og er helt uden effekt i bedste fald (ofte ses en forværring!) - Se mit første svar i denne tråd.

Synovitis forsvinder ofte ikke af sig selv men som en elektiv skade vælger mange ortopædkirurger den konservastive tilgang, hvilket alt for ofte medfører forværring af patientens knæ førend der opereres.

Artroskopi er et indgreb med en vis risiko, men det er konservativ behandling også (forhøjet risiko for degeneration) så det er en individuel vurdering af det enkelte knæ samt skadens omfang.

En lang række skader i knæet kan kun behandles ved artroskopi.

Mit undren er dog at i med det samme henviser til at et indgreb er det bedste og ville løse alle problemer - min opfattelse er da at et indgreb har sine risici for infektion, arvæv, fejlbehandling mm. og i det syn, hvorfor ikke først forsøge den konservative behandling igennem speciel genoptræning af ubalance og udstræk?

Mener i at det ikke vil gavne med den konservative behandling før evt. indgreb?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg besluttede at prøve at skud binyrebarkhormon i knæet. Smerterne gik væk de første 5 dage men er nu begyndt at komme igen. Samtidig er jeg også blevet ldit øm omkring knæskallen. Måske en bivirkning?

Skal jeg prøve et skud mere eller er det bedre at lade være?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvis dit knæ er irriteret i forvejen vil en injektion irritere yderligere. Det bør dog være kortvarig ømhed/smerte og lokaliseret til injektionsstedet og området deromkring. Så 1 uges tid efter bør du ikke længere have smerter, der kan tilskrives injektionen.

Der sker i princippet ikke noget ved at forsøge med endnu en injektion med binyrebarkhormon - nogen gange skal knæ-patienter have flere injektioner.

Du skal dog være opmærksom på at for en lille gruppe patienter kan binyrebarkhormon-injektioner forværre tilstanden i knæet. Mener det er omkring 3-5 %.

Alternativt kan du evt. forsøge dig med NSAID behandling i tabletform via egen læge eller ortopæd. Det er dog kun symptomatisk behandling, men afhjælper inflammation, hævelse og smerter i knæet. Du kan så håbe at bursaen (slimsækken) med tiden vil blive afstødt og absorberet. Snak med din læge om NSAID skal afprøves først.

Du kan også forsøge at holde inflammationen symptomatisk "nede" ved at benytte dig af RICE dagligt, selvom det egentligt er til akutte skader.

Hvis NSAID ikke hjælper i løbet af et par måneder, og du stadig har smerter og vævsinflammation, så må du tilbage til ortopædkirurgen. Ofte vil "ødelagte" slimfolder/sække kun blive delvist afstødt/ikke afstødt med en kronisk inflammation af knæet til følge.

Vedvarende inflammation slider på knæets bløddele og risikoen for skader forøges med årene (udover de gener, som bursitis/plica synovialis i øvrigt medfører), så mit råd er at du ikke "ignorerer" skaden i årevis, hvis der ingen bedring er.

Et godt råd: hvis knæet gør vedvarende ondt, så ER der noget galt og du bør reagere på det og forlange at få det behandlet af en kompetent ortopædkirurg.

Hvis konservativ behandling i form af binyrebarkhormon, NSAID, RICE, forsigtig VMO-genoptræning osv ikke virker, så snak med ortopædkirurgen om en artroskopi.

BTW: Slimhinder og -sække gendannes som regel efter 3-4 uger, så du "mister" dem ikke for altid ved en artroskopisk synovektomi/bursa removal.

I øvrigt en rettelse:

Du skrev at du havde fået konstateret slimsækbetændelse (bursitis) og ikke plica synovialis (slimhindefold-betændelse), som jeg har beskrevet - sorry.

Men i princippet er symptomer, smerter og behandling nogenlunde det samme for begge og både slimfolder og slimsække har samme funktionstype: at beskytte og aftage stød ved aktivitet rundt om/i/ved knæleddet (og alle andre led i vores krop).

Iøvrigt kan ortopædkirurger snildt tage fejl - ofte er der tale om plica synovialis og ikke bursitis, når der artroskoperes.

Jeg besluttede at prøve at skud binyrebarkhormon i knæet. Smerterne gik væk de første 5 dage men er nu begyndt at komme igen. Samtidig er jeg også blevet ldit øm omkring knæskallen. Måske en bivirkning?

Skal jeg prøve et skud mere eller er det bedre at lade være?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Meezer, lyder som om det er noget du kender til...

Jeg har ligeledes problemer med knæet - som har gjort jeg ikke har kunnet løbe i flere år. Jeg har samme type symptomer - ganske kort løb (under 500m) og knæet starte med at gøre ondt og låser kort efter. Problemet begyndte efter et slag på knæet - hvor det hævede kraftigt for flere år siden.

Jeg har så for et par år siden fået lavet en kikkertundersøgelse samt scannet knæet (da det blev vurderet der var tale om en meniskskade). Man fandt dog ikke årsagen - knæet blev vurderet helt perfekt uden menisk- eller bruskskade. Lægen vurderede dog, at der var en meget lille væske ansamlig på bagsiden af knæet - men ville/ kunne ikke gøre noget ved det. Han var dog heller ikke sikker på det var årsagen til de symptomer jeg har.

Siden undersøgelsen for et par år siden, har jeg levet med det - men nu er det også begyndt at genere lidt, når jeg kører spinning og styrketræner.

Mener du jeg skal tage turen igen - og kan det også være slimhinden som er irriteret. Det du beskriver virker jo som et ganske enkelt indgreb.

Link to comment
Share on other sites

Det er svært at sige hvad der er galt. Men den gyldne regel er altid, at vedvarende smerte og hævelse i knæleddet betyder at knæet er skadet. Som jeg har skrevet før, så bør man aldrig vedvarende ignorere kroniske knæsmerter eller irritation.

Var der intet galt med dit knæ, bør du uden problemer kunne løbe 500 meter eller mere..

En væskeansamling på bagsiden af knæet/knæhasen defineres som Baker's Cyste. Det er en betegnelse for en symptomatisk væskeansamling, hvor knæet producerer for meget ledvæske. Det betyder altid, at knæet er pådraget en skade/irritation et eller andet sted i leddet. Det kan sagtens være en plica synovialis eller bursitis, hvor en kronisk inflammationstilstand vil medføre øget ledvæskeproduktion.

Men.. der er et væld af muligheder, det kan også være en bruskskade, ligamentskade, skade på ledkapsel osv.

Hvis knæets tilstand er forværret, så må du retur til ortopædkirurgen og blive undersøgt endnu engang.

Du bør forsøge med den konservative, non-invasive NSAID behandling eller binyrebarkhormon først - i samråd med ortopædkirurgen selvfølgelig. Har du ikke fået NSAID før, så kan det nogen gange være nok - specielt i kombination med RICE, forsigtig VMO-træning og mådeholden træning i øvrigt (mindre spinning, mindre vægt). Det kan i nogle tilfælde afhjælpe inflammationen og derved nedsætte den øgede væskeproduktion, så dit knæ har tid til at komme sig.

Hjælper det ikke efter et par måneder, så må du retur til ortopæden igen. MR-scanning, ultralyd, røntgen, scintigrafi og hvad der ellers findes i legetøjskassen af sjove undersøgelsesmetoder kan nogen gange afdække skaden, men alle undersøgelser er behæftet med fejlmargen og kan ret ofte være intetvisende. Desværre afviser mange ortopædkirurger at artroskopere på dét grundlag - på trods af reelle skader, der kan afhjælpes invasivt.

Igen, hvis den non-invasive behandling ikke hjælper, så må du finde en ortopædkirurg, der er erfaren nok til artroskopi. Selvom det er et simpelt og hurtig invasiv procedure, så medfører det altid et traume, og du skal være opmærksom på at postop. forløb er kompliceret, smertefuldt og ofte langvarigt ved gentagne artroskopier - specielt i knæ med kronisk inflammationstilstand. Og det medfører ofte et kronisk "svækket" knæ, der radikalt forøger den fremtidige skaderisiko -selvom knæet efter evt. artroskopi er erklæret sundt og raskt.

Eneste "fordel" er af kosmetisk art; operatørerne er som regel flinke til at anvende de gamle portaler, så man kan nøjes med de samme to små ar ;-)

Jeg har ligeledes problemer med knæet - som har gjort jeg ikke har kunnet løbe i flere år. Jeg har samme type symptomer - ganske kort løb (under 500m) og knæet starte med at gøre ondt og låser kort efter. Problemet begyndte efter et slag på knæet - hvor det hævede kraftigt for flere år siden.

Jeg har så for et par år siden fået lavet en kikkertundersøgelse samt scannet knæet (da det blev vurderet der var tale om en meniskskade). Man fandt dog ikke årsagen - knæet blev vurderet helt perfekt uden menisk- eller bruskskade. Lægen vurderede dog, at der var en meget lille væske ansamlig på bagsiden af knæet - men ville/ kunne ikke gøre noget ved det. Han var dog heller ikke sikker på det var årsagen til de symptomer jeg har.

Siden undersøgelsen for et par år siden, har jeg levet med det - men nu er det også begyndt at genere lidt, når jeg kører spinning og styrketræner.

Mener du jeg skal tage turen igen - og kan det også være slimhinden som er irriteret. Det du beskriver virker jo som et ganske enkelt indgreb.

Edited by meezer
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share