Mangler 6 kgs til bmi 20 :) men vægttabet går langsomt lige nu..... hv


MissIndividual
 Share

Recommended Posts

Hejsa :)

Det går støt og roligt fremad med mit vægttab. Har smidt ca 5 kgs på lidt over en måned. Jeg er 156 cm høj, og nu ca kun 6 kgs fra at nå mit mål på bmi 20, hvilket er super dejligt! =)

Jeg svømmer 50-60 min (ret intensivt) 4-5 gange om ugen, hvilket gør underværker for opstramning af kroppen! Udover det, har jeg et stillesiddende arbejde.

Men.. de sidste dage er det som om at vægttabet går for langsomt. Er det bare mig, der har ringe tålmodighed, eller kan det være, at det virkelig er ved at stagnere? :(

Jeg spiser 50 gram havregryn (lavet til havregrød) om morgenen

1-2 skiver rugbrød med fedtfattigt pålæg til frokost, alt efter hvor sulten jeg lige er.

1 stk rugbrød om eftermiddagen (altså, ca 2-3 stk rugbrød i ALT på en dag.)

Om aftenen spiser jeg ca 100 g kartofler, lidt grøntsager og 150-200 gram fedtfattigt kød.

ca 2 stk frugt om dagen.

INTET usundt.

sådan ser min kostplan groft set ud lige nu.

Skal jeg skære noget væk, for at opnå et hurtigere vægttab? spiser jeg for meget brød? eller skal jeg bare væbne mig med tålmodighed? =-) synes grøntsager er lidt dyrt for mit budget lige p.t.

Jeg får nok mellem 1400-1600 kalorier om dagen.

på forhånd tak for svar!

Link to comment
Share on other sites

Well, dengang jeg gjorde som dig (dvs. sultede mig selv mens jeg smadrede igennem med cardio) skete det samme.

Kroppen VILLE bare ikke smide det sidste.

Til gengæld blev jeg svagere og svagere.

Det tror jeg også er ved at ske for dig. Hvorfor?

Fordi kroppen har regnet ud, hvad der sker. Der er kæmpe kcal underskud. I starten vil kroppen bruge fedt som energikilde til at opveje underskuddet, men eftersom det fortsætter, vil den begynde at fortære muskelmasse i stedet og/eller sætte forbrændingen ned. Muskelmasse forbrænder vist en del flere kcal pr. kg end fedtmasse gør det, så det giver god økonomisk mening for kroppen at holde på det sidste fedt, fordi fedt er noget mennesker har udviklet sig til at gemme på i krisetider, når føde var svær at finde.

Løsningen i min optik er at du skal droppe lortekosten, øge proteinindtaget til MINDST 150gram dagligt, gerne mere, og køre en uge hvor du spiser godt med kulhydrater og fedt, og går i gang med tungere styrketræning. Skru ned for svømningen fra 4-5 gange til 2-3 gange. Akkurat nok til at vedligeholde din gode kondi. Til gengæld begynd at styrketræne (6x6) med tung vægt.

Derefter køre 5-6 dage om ugen hvor du spiser så få kulhydrater som muligt, om dem du spiser skal komme primært fra grøntsager. Ingen frugt. Ingen stivelse. Spis masser af protein og fedt. Fuck fedtfattigt crap. Det virker ikke. Kød med fedtkant, nødder, olivenolie, salater med kød med fedtkant. Igen... så få kulhydrater som muligt. En gang om ugen topper du så op med kulhydrater, og her vil jeg sige spise ALT hvad du kan inden for et vindue på 3-6 timer, resten af weekenden æder du masser af rodfrugter, kartofler, ris (som det eneste korn)... undgå brød og pasta.

Styrketræningen og protein er vigtigt for at kroppen presses til at udvikle og bevare muskelmasse.

Kulhydrat underskud er vigtigt fordi hvis dine sukkerdepoter er tomme, vil kroppe begynde at bruge fedt som energikilde indtil den opdager, at din nye tilstand er permanent, hvorefter den går over til at fortære muskler. Herfor topper du op hver weekend så kroppen går tilbage til at bruge kulhydrater, og derefter går den over til fedt endnu engang.

Link to comment
Share on other sites

Well, dengang jeg gjorde som dig (dvs. sultede mig selv mens jeg smadrede igennem med cardio) skete det samme.

Kroppen VILLE bare ikke smide det sidste.

Til gengæld blev jeg svagere og svagere.

Det tror jeg også er ved at ske for dig. Hvorfor?

Fordi kroppen har regnet ud, hvad der sker. Der er kæmpe kcal underskud. I starten vil kroppen bruge fedt som energikilde til at opveje underskuddet, men eftersom det fortsætter, vil den begynde at fortære muskelmasse i stedet og/eller sætte forbrændingen ned. Muskelmasse forbrænder vist en del flere kcal pr. kg end fedtmasse gør det, så det giver god økonomisk mening for kroppen at holde på det sidste fedt, fordi fedt er noget mennesker har udviklet sig til at gemme på i krisetider, når føde var svær at finde.

Løsningen i min optik er at du skal droppe lortekosten, øge proteinindtaget til MINDST 150gram dagligt, gerne mere, og køre en uge hvor du spiser godt med kulhydrater og fedt, og går i gang med tungere styrketræning. Skru ned for svømningen fra 4-5 gange til 2-3 gange. Akkurat nok til at vedligeholde din gode kondi. Til gengæld begynd at styrketræne (6x6) med tung vægt.

Derefter køre 5-6 dage om ugen hvor du spiser så få kulhydrater som muligt, om dem du spiser skal komme primært fra grøntsager. Ingen frugt. Ingen stivelse. Spis masser af protein og fedt. Fuck fedtfattigt crap. Det virker ikke. Kød med fedtkant, nødder, olivenolie, salater med kød med fedtkant. Igen... så få kulhydrater som muligt. En gang om ugen topper du så op med kulhydrater, og her vil jeg sige spise ALT hvad du kan inden for et vindue på 3-6 timer, resten af weekenden æder du masser af rodfrugter, kartofler, ris (som det eneste korn)... undgå brød og pasta.

Styrketræningen og protein er vigtigt for at kroppen presses til at udvikle og bevare muskelmasse.

Kulhydrat underskud er vigtigt fordi hvis dine sukkerdepoter er tomme, vil kroppe begynde at bruge fedt som energikilde indtil den opdager, at din nye tilstand er permanent, hvorefter den går over til at fortære muskler. Herfor topper du op hver weekend så kroppen går tilbage til at bruge kulhydrater, og derefter går den over til fedt endnu engang.

Wow... :) tak for et meget detaljeret svar! Jeg anede faktisk ikke, at jeg med et indtag på mellem 1400-1600 dagligt sulter mig selv. Det er er jo ikke forsvarligt.. synes faktisk også, at jeg er mere træt og svag, på trods af, at jeg dog har energi til svømningen. Jeg elsker svømning! For mig, er det mange gange sjovere end løb. Og jeg elsker alt det, der følger med.. sauna, dampbad osv. ens hud blir sååååå lækker :))

Og med hensyn til styrketræning, så troede jeg faktisk, at svømning netop trimmer kroppen, fordi man jo rører næsten hele kroppen? og der er jo minimum belastning og skader, i modsætning til løb.. men jo, det er nok en go idé at drosle lidt ned. Og så vil jeg spise flere proteiner.

hvad med proteinpulver? det har jeg taget førhen. Men mest fordi det minder om milkshake - og det smager godt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige været ude at sprinte (løbe) nogle runder.

Prøv at gøre det samme i svømning. Svøm en bane i topfart, 100% intensitet. Når du når du anden ende, så hold en pause med længde lig ½ af den tid, du brugte på at svømme bane, så gentag med endnu en omgang i topfart. Du skal nå et punkt hvor du tror dine lunger springer.

Således en runde = 30 sek svøm/15 sek pause (feks), så gentag 4-5 runder, hvis du kan... gerne flere. Men ikke mange flere end det.

http://www.bodyrecomposition.com/ er et super sted at starte med at lære mere om det her.

Jeg ved faktisk for lidt om svømning til at vide, hvad du kan udrette kun gennem det. Der er der andre, der bedre kan hjælpe.

Jeg vil personligt anbefale styrketræning ved siden af svømning fordi du opnår mange æstetiske fordele og den højere modstand giver dig stramme (flottere muskler) og er en effektiv langsigtede måde at øge stofskiftet på.

Proteinpulver er jeg kæmpe fan af, fordi du sparer tid og penge. Hvis du har noget, der smager godt, er det bare bonus.

Edited by Paideia
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sorry for det forsinkede reply, og tak for dine råd mht svømning, kost osv. :)

Styrketræning er jeg dog stadig lidt forsigtig med. (endnu) ;)

Men jeg har holdt fast i svømning, og begyndt at arbejde med intensitet og deler det op på den måde, som du har anbefalet. Bruger også et kickboard (en svømmeplade, eller hvad de ellers hedder), for at træne mine ben. Og det er virkelig noget, der får pulsen op, og sved på panden! Min krop har virkelig fået udbytte af al den svømning, som har givet mig flotte muskler her og der, og sænket min fedt% en hel del. Jeg har tabt næsten 9 kgs, fra da jeg startede i april. Det har været på en sund måde, hvilket jeg er super stolt af. Nu ligger mit bmi så på de 20,5-20,6 (eller omkring de 49,5 kgs, til en lille dame på 155 cm.)

Jeg har også lyttet til dit råd om at skrue op for proteinerne... Men det er dog kun lige sket for nyligt. Jeg får nu ca 140-160 gram protein om dagen, + lidt flere grøntsager og sundt fedt, og det holder mig mæt i længere tid. Men....... er der ikke noget med, at det er farligt at spise for mange proteiner? Kan det ikke overbelaste nyrerne, som skal arbejde hårdere for at udskille keton-stoffer? Og kan man ikke blive dehydreret hvis man taber for meget væske, da proteiner jo fremmer væske-udskillelse?

Jeg sørger ellers for at drikke rigeligt med væske i løbet af dagen. Har en kande stående med iskold vand og citronskiver.

Link to comment
Share on other sites

Men....... er der ikke noget med, at det er farligt at spise for mange proteiner? Kan det ikke overbelaste nyrerne, som skal arbejde hårdere for at udskille keton-stoffer? Og kan man ikke blive dehydreret hvis man taber for meget væske, da proteiner jo fremmer væske-udskillelse?

Nogle forskere mener(ikke bevist ved forsøg) at det er tilfældet ved ekstreme indtagelse af protein(+50% protein af den samlede kost). For den normale sunde menneske der spiser en god kombination af protein, fedt og kulhydrater er der absolut ingen fare. Hvis du har problemer med nyren er det en helt anden sag.

Det med dehydrering: drik noget mere vand :-)

EDIT:

Forresten super flot med dit vægttabt! :-)

Som Paideia skriver bør du overveje tung styrketræning.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Og kan man ikke blive dehydreret hvis man taber for meget væske, da proteiner jo fremmer væske-udskillelse?

Jeg sørger ellers for at drikke rigeligt med væske i løbet af dagen. Har en kande stående med iskold vand og citronskiver.

Så får du sandsynligvis vand nok.Kroppen skal nok sige til hvis du er i væskeunderskud, for så bliver man tørstig.

Det ser ikke ud til at være det store videnskabelige belæg for at drikke så meget vand.

http://www.kontinens.dk/page/231/

http://jyllands-posten.dk/ditliv/sundhed/article4555357.ece

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du så gerne have en bmi på 20,0. Det er kun 1 % over undervægtig. Det vil være både kønnere og sundere, minumum at beholde den vægt du har, også få lidt mere muskelmasse. Altså spis omkring 1600-2000 kcl og dyrk noget styrketræning. Bare et forslag.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du så gerne have en bmi på 20,0. Det er kun 1 % over undervægtig. Det vil være både kønnere og sundere, minumum at beholde den vægt du har, også få lidt mere muskelmasse. Altså spis omkring 1600-2000 kcl og dyrk noget styrketræning. Bare et forslag.

For 99 pct af piger svarer en BMI på 20 til, at hun er slank og pæn og på ingen måde undervægtig, med mindre undervægtig defineres som værende slank og pæn.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres replies! :)

Okay, så vil jeg fortsætte med at spise mange proteiner. Det skal dog heller ikke bare være en hurtig kur, for at smide de sidste få kgs. Sultekure er ikke sjove, og har ofte den modsatte effekt i det lange løb. Proteinerne mætter rigtigt godt. Faktisk meget bedre, end brød og gryn osv. Men grunden til at jeg troede, at jeg måske havde fået for meget, var, at jeg begyndte at svede en del, selvom det ikke var en decideret varm dag i går. Min krop var hele tiden fugtig, og jeg kunne mærke, at min forbrænding virkelig kørte. (sådan noget kan man altså godt mærke!) Og det var kun efter jeg begyndte at spise mange proteiner. Ca 150 gram. Er det normalt at føle det sådan? Og mine nyrer skulle gerne fungere helt normalt.

Som Paideia siger, er en bmi på 20 ganske passende. Det er overhovedet ikke en undervægt. Måske hos nogen, men ikke hos mig. Jeg kan endda ha et bmi på 19, og stadig være pæn og slank uden at se undervægtig ud. Måske fordi jeg er spinkelt bygget? Anyway, 19-20 er i den lave, - men stadig sunde, del af bmi scalaen.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Arcus; bmi kan ikke være et mål i sig selv. Derimod er fedtprocent interessant. Har du fået målt den evt med fedttang, el-måler, spejl eller få mændene i centeret til at vurdere det :happy:

Jeg har faktisk aldrig fået målt min fedt%. Spurgte min læge, om hun ville gøre det. Men de har ikke udstyrret til det. Hm.. Men det kunne egentlig være interessant nok at vide, hvordan fordelingen mellem fedt og muskler er. For det er sandt, at bmi kan være misvisende, hos feks folk der træner rigtigt meget.. Jeg synes nu ikke at jeg er "tyndfed" hehe :) Det ville jeg måske være, hvis jeg udelukket hoppede på en diæt uden motion overhovedet. Motion (styrketræning eller ej), gør jo, at man bruger musklerne, og udvikler dem til at blive stærkere. Jeg er ganske slank, med en lille talje fra naturens side. At styrketræning gør underværker, er jo kun et plus. Og når jeg starter i et nyt fitnesscenter denne måned, vil jeg prøve kræfter med dette, for at supplere svømningen.

Link to comment
Share on other sites

Svømning er fantastisk og der burde flere gøre brug af. Jeg har det lige som dig. Det er ikke kun selve svømningen, men alt det andet der følger med - snak, omklædning, sauna, dampbad, kakao fra automatet, den lækrer hud man får osv osv.

Svømmer du crawl, bryst eller kombi - og hvor langt?

Link to comment
Share on other sites

Svømning er fantastisk og der burde flere gøre brug af. Jeg har det lige som dig. Det er ikke kun selve svømningen, men alt det andet der følger med - snak, omklædning, sauna, dampbad, kakao fra automatet, den lækrer hud man får osv osv.

Svømmer du crawl, bryst eller kombi - og hvor langt?

Rynker i huden samt stanken af klor, der ikke går væk uanset hvor meget sæbe man bruger. Tid tilbragt med at glo på striben. Efter at have trænet crawl vendinger i dag, stank hele verden af svømmehal i den næste time, fordi jeg havde fået vand næsen. Så er det altså heller ikke mere hygge :4whistling:

Link to comment
Share on other sites

Svømning er fantastisk og der burde flere gøre brug af. Jeg har det lige som dig. Det er ikke kun selve svømningen, men alt det andet der følger med - snak, omklædning, sauna, dampbad, kakao fra automatet, den lækrer hud man får osv osv.

Svømmer du crawl, bryst eller kombi - og hvor langt?

Der er nemlig mange fantastiske ting ved svømning! Jeg er glad for at du er enig :bigsmile: Det føles lidt som en luksus-motion, netop fordi der er så mange "side gevinster", som du nævner, efter en svømmetur. Og ens hud blir såååå dejligt blød hver eneste gang.

Jeg svømmer for det meste brystsvømning. Og så er jeg begyndt at bruge et kickboard (de der skumgummi-plader), for at træne ben og balder. For rigtig crawl kan jeg simpelthen ik finde ud af (endnu) lol.

Og så tæller jeg ik banerne, men minutterne. Og jeg plejer at gi den 40-50 min intensivt hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Rynker i huden samt stanken af klor, der ikke går væk uanset hvor meget sæbe man bruger. Tid tilbragt med at glo på striben. Efter at have trænet crawl vendinger i dag, stank hele verden af svømmehal i den næste time, fordi jeg havde fået vand næsen. Så er det altså heller ikke mere hygge :4whistling:

Hahaha! åh nej, poor you... lyder som om du har haft en uheldig dag i svømmehallen. Jeg synes ikke at klor-vandet er noget decideret problem længere. Og jeg kan sagtens vaske det væk med sæbe... Men måske er det fordi jeg er så vant til det nu. En god bodylotion er også et must. Vand i næsen kan forebygges med rigtig vejrtrækning, lol. Det har hvertfald ik skræmt mig væk endnu.

Link to comment
Share on other sites

Hahaha! åh nej, poor you... lyder som om du har haft en uheldig dag i svømmehallen. Jeg synes ikke at klor-vandet er noget decideret problem længere. Og jeg kan sagtens vaske det væk med sæbe... Men måske er det fordi jeg er så vant til det nu. En god bodylotion er også et must. Vand i næsen kan forebygges med rigtig vejrtrækning, lol. Det har hvertfald ik skræmt mig væk endnu.

Ja, jeg piver vist :laugh: Body hvad-for-noget? Vejrtrækningen er ikke noget problem når jeg svømmer. Det er kun fordi at jeg har sat mig for at lære at lave de hurtige freestyle vendinger som man ser de mere skolede svømmere gøre, og dem har jeg ikke helt styr på endnu

Link to comment
Share on other sites

Der er nemlig mange fantastiske ting ved svømning! Jeg er glad for at du er enig :bigsmile: Det føles lidt som en luksus-motion, netop fordi der er så mange "side gevinster", som du nævner, efter en svømmetur. Og ens hud blir såååå dejligt blød hver eneste gang.

Jeg svømmer for det meste brystsvømning. Og så er jeg begyndt at bruge et kickboard (de der skumgummi-plader), for at træne ben og balder. For rigtig crawl kan jeg simpelthen ik finde ud af (endnu) lol.

Og så tæller jeg ik banerne, men minutterne. Og jeg plejer at gi den 40-50 min intensivt hver gang.

Hvis du lærte dig crawl, vil du helt sikkert for meget mere og mange flere fornøjelser ud af din svømning. Men det kan nok ikke klares uden instruktør, men mon ikke der er en svømmeklub, der har et hold henover vinteren, hvor du kan lære teknikken :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lærte dig crawl, vil du helt sikkert for meget mere og mange flere fornøjelser ud af din svømning. Men det kan nok ikke klares uden instruktør, men mon ikke der er en svømmeklub, der har et hold henover vinteren, hvor du kan lære teknikken :4smartass:

Helt enig med det Henrik skriver. Når man er ude at svømme, så kan man tage en bane crawl indimellem de andre, for så er det til at overskue. Så øger man bare mængden af crawl til man ikke svømmer andet. Så det er til at gå til, men kræver at man har en grundteknik.

Link to comment
Share on other sites

Jamen jeg er frisk på crawl :) Synes faktisk, det er super sjovt at svømme med et kickboard og lave de der "pjaske-bevægelser" (som i crawl) med benene. Det er virkelig noget der strammer op i musklerne, og giver resultater! Nu mangler jeg så bare lige at mestre teknikken helt. Men ja, det skal jeg sikkert ha lidt hjælp til i starten. Ved dog ik lige med en svømmeklub.. Jeg lærer nok bedst, hvis jeg svømmer på egen hånd, eller fik lidt hjælp fra en "med-svømmer", hehe. Men nu starter jeg snart i et nyt fitnesscenter, hvor der også er svømmehal.

Jeg elsker svømning, og selvom jeg vil supplere med styrketræning, så vil jeg alligevel holde fast i svømningen. Også fordi det former kroppen rigtigt flot. Jeg er bl.a. blevet ret markeret på maven nu. En stor forskel, fra da jeg først startede.

Noget helt andet... det ser ud til at mit emne herinde er blevet ret hot, haha. :bigsmile: Og jeg takker mange gange for alle replies!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share