proteinsyntese i muskler og bindevæv reg


incognito
 Share

Recommended Posts

Her er der lidt forskning ude fra bispebjerg...

Det handler i princippet om at proteinsyntesen i muskel og bindevæv er reguleret nogenlunde ens, men en anden interessant ting er at de påviser forhøjet proteinsyntese af myofibrillære proteiner 72 timer post-træning...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...2437&query_hl=1

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Her er der lidt forskning ude fra bispebjerg...

Det handler i princippet om at proteinsyntesen i muskel og bindevæv er reguleret nogenlunde ens, men en anden interessant ting er at de påviser forhøjet proteinsyntese af myofibrillære proteiner 72 timer post-træning...

<{POST_SNAPBACK}>

Der mangler vist et link eller noget :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er der lidt forskning ude fra bispebjerg...

Det handler i princippet om at proteinsyntesen i muskel og bindevæv er reguleret nogenlunde ens, men en anden interessant ting er at de påviser forhøjet proteinsyntese af myofibrillære proteiner 72 timer post-træning...

<{POST_SNAPBACK}>

Nu er jeg lidt lidt rusten hvad angår myofibrillære proteiner :tongue: - kan du evt. sådan komme med en eller anden lille indikation om hvad denne undersøgelse insignurerer i forhold til træning ?

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

tjooo...

altså

-at proteinsyntesen i muskel- og bindevæv reguleres ens er rimeligt nyt, men forventeligt.

-det er interessant at de har vist forhøjet proteinsyntese så lang tid efter.

-skal man strække den lidt, så kunne man sige følgende: Da det generelle proteinturnover er langsommere i bindevæv end i muskler, taler det nok for at bruge decideret hypertrofitræning i sin offseason, så man kan bruge det opbyggede bindevæv, når ens konkurrencesæson starter, altså at det taler for lineære periodiseringsmodeller. Men det er altså at strække den lidt

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker fra de træningslærebøger jeg har kigget igennem, så var proteinsyntesen efter endt træning sat til 36 timer. Undersøgelsen Incognito henviser til siger 72 timer (og toppede 24 timer efter). Betyder det, at den følgende dag efter træningen er mere vigtig at få styr på kostmæssing end tiden umiddelbart efter træning?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

nej, begge dele er vigtige og jeg ville nok sige at tiden lige efter er vigtigst, men der er så mange der har travlt med at sige at ting ER klippefast sikkert på en måde (f.eks. at proteinsyntesen er forhøjet i 48 timer MAKS) og det passer bare sjældent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere læst adskillige bulgarske undersøgelser, der viser at astrofi i reglen starter ca: 72 timer efter stimuli. Jeg sidder ikke med kilderne her, men de nævnes osse i (den godt nok ikke super god, da de tolker mange data "helt galt", men det gør jo ikke i sig selv dataerne forkerte.) "Titan Training - Serious Growth IV"!

Hvordan passer disse data overens med det du der nævner?

Selve uddraget fra titan kan ses her;

72timer.JPG

Noget kan så måske tyde på at vi i vores gode gamle diskusion IKKE kan konkludere at mere volumiøst træning muligvis GODT kan stimulere et "længere" hypertrofi potientiale en et mindre; og at tanken om at nogle mindre frekvente programmer med større volumen i NOGLE tilfælde, måske ikke er så dumme som feks HST crewet prøver at gøre det til? (præcist som vi er nogle der har påstået hele tiden :wink: ) :bigsmile::bigsmile::bigsmile:

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

For det første så er det her jo kun eet studie og det kan jo være et artefakt at de ser forhøjet proteinsyntese her (jeg siger ikke at der er sådan, jeg siger bare at det er en mulighed man skal holde åben).

Jeg har tidligere læst adskillige bulgarske undersøgelser, der viser at astrofi i reglen starter ca: 72 timer efter stimuli. Jeg sidder ikke med kilderne her, men de nævnes osse i (den godt nok ikke super god, da de tolker mange data "helt galt", men det gør jo ikke i sig selv dataerne forkerte.) "Titan Training - Serious Growth IV"!
at påstå at atrofien starter efter 72 timer i en ikke patologisk kontekst er helt sikkert at strække den. I new boost forsøgene fra CMRC (noget om det her) ser man ihvertfald ikke nogen atrofi 3 dage efter sidste træning. Jeg tror ikke man vil kunne påvise signifikant atrofi før mindst 6-7 dage efter sidste træningspas
Noget kan så måske tyde på at vi i vores gode gamle diskusion IKKE kan konkludere at mere volumiøst træning muligvis GODT kan stimulere et "længere" hypertrofi potientiale en et mindre; og at tanken om at nogle mindre frekvente programmer med større volumen i NOGLE tilfælde, måske ikke er så dumme som feks HST crewet prøver at gøre det til? (præcist som vi er nogle der har påstået hele tiden

Enig, men det har nu været min holdning hele tiden. Dog er det relevant hvad man kalder mindre frekvent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke man vil kunne påvise signifikant atrofi før mindst 6-7 dage efter sidste træningspas.
Det er bestemt heller ikke hvad jeg siger; jeg siger blot at i de bulgarske undersøgelser jeg har læst, påstår bulgarene, at de kan registrere begyndende atrofi allerede efter 72 timer. Det beynder selvfølgelig at det her starter småt (måske tæt på at hypertrofi potientialet bare stopper? i så fald passer det måske godt med din undersøgelse.), og jeg kan bestemt ikke forstille mig, at det stiger linært, men som du selv siger accelrerer voldsomt;

Min pointe er osse bare, at passer deres data, så er der jo MAX forøget proteinsyntese i 72 timer efter et stimuli; og så kunne det jo være interessant hvis nyere data enten bekræftede eller afkræftede disse gamle undersøgelser,- og det var faktisk bare det jeg var ude efter at vide om de gjorde :)

- Som sagt er det længe siden jeg har læst på emnet, og jeg har ikke haft samme tilgængelighed til kilder og recurser efter jeg hoppede fra mit studie.

Enig, men det har nu været min holdning hele tiden. Dog er det relevant hvad man kalder mindre frekvent.

Vi er absolut enige så... :4thumbup:

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share